Star Wars aneb 40 let hvězdné hudby

  1. 1
  2. 2

Již v prvním díle série přiřadil Williams příznačný motiv jedné z hlavních postav, kterou je princezna Leia Organa. „Princess Leia’s Theme“ nebo jen zkráceně „Leia’s Theme“, jak bývá celá hudební pasáž nazývána, je zřejmě nejexponovanějším tématem Hvězdných válek. Děje se tak proto, že tato postava plní důležitou roli ve všech devíti dílech původní ságy. Navíc v průběhu 40 let nedošlo k výměně skladatele, který by hudební příběh přetvořil po svém, jak tomu bývá v produkci jiných vícedílných sérií. A Williams očividně také neměl potřebu nic měnit.Charakteristická je oproti většině okolní hudby velmi klidná a vyrovnaná atmosféra. Pro svoji lyrickou povahu bývá téma užíváno také jako příznačný motiv dvojice Leia Organa – Han Solo, vyjadřující jejich sice krušný, přesto láskyplný vztah.

Hudební myšlenkou propojující mnohé momenty i celé filmy napříč sérií je téma Síly („The Force Theme“). Sílou je v Hvězdných válkách označována „energie tvořená vším živým, která obklopuje, prostupuje a spojuje všechno v galaxii.“ Na jejím základě vytvořil George Lucas základní principy jednotlivých filmů, včetně Jediů, svého druhu „rytířů spravedlnosti a moudrosti“ hájících své myšlenky, světlou stranu Síly a dobro v galaxii pomocí světelných mečů, zejména v boji proti Sithům.Téma v sobě obsahuje cosi tajemného, nadpřirozeného. Williams je vytvořil jako podklad pro většinu filmových scén, v nichž jsou sdělovány důležité myšlenky, vysvětlovány principy Síly a podobně. Objevuje se také zpravidla kolem hlavních postav, zprvu vždy pouze adeptů, později již učedníků (padawanů) řádu Jediů, Lukea Skywalkera, jeho otce Anakina (později sithského lorda Dartha Vadera) a nejnověji Rey, jejíž příjmení pod nejnovějšími dojmy kolísá mezi Skywalker a Palpatine.

Ve výkladu nejikoničtějších témat nelze opomenout slavný Pochod Impéria, jehož motivické vystavění hrálo významnou roli nejen při každém výstupu Dartha Vadera na filmovém plátně, ale také při dějových reminiscencích a odkazech, které se objevovaly v posledních třech filmech série.V druhém filmovém triptychu, který myšlenkově a dějově předchází původní trojici filmů, se Williams vypořádává s hudebním podkreslením záporných postav nově pomocí mohutných sborových pasáží. Pochod Impéria, resp. téma Dartha Vadera, zde vzhledem k ději zpočátku zcela logicky chybí. Drobný náznak však skladatel umně zapracoval už na konec prvního (v pořadí čtvrtého natočeného) dílu coby myšlenkovou předjímku nadcházejících událostí, tedy zrodu Vadera.

Hvězdné války – Epizoda IV – Nová naděje (zdroj FB)

Sborových, resp. vokálních pasáží je v druhé trojici filmů oproti zbytku série výrazně větší počet. Objevují se, až na výjimky, v momentech zaměření na temnou stranu Síly a její stoupence. To platí i pro filmy z poslední trilogie, kde se objevuje téma Snokea, vůdce tzv. Prvního řádu, nebo pasáž nazvaná skladatelem Anthem of Evil, jejíž ponurá nálada příznačně doprovází nové uvedení domněle padlého císaře Palpatina, nejmocnějšího Sitha.

Asi neznámějším Williamsovým sborovým počinem je však v rámci Hvězdných válek bezpochyby „Duel of the Fates“ z konce filmu Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace, 1999).

Skladatel pro účely větší dramatičnosti a přiblížení se vzdáleným galaxiím a mimozemským civilizacím zvolil jako zpěvní text fragmenty středověké velšské básně s válečnou tematikou v transkripci do sanskrtu.

Abychom příliš neopomíjeli hudební myšlenky objevující se ve filmech z poslední trojice, zmiňme alespoň téma jejich ústřední hrdinky Rey. Objevuje se hned zpočátku sedmého dílu s podtitulem Síla se probouzí (Star Wars: Episode VII – The Force Awakens, 2015). Téma již při prvním poslechu zaujme svým charakterem i instrumentací, která není v rámci soundtracku z předešlých dílů obvyklá.Lehký vrtošivý tón příčné flétny působí možná až „nestarwarsovsky“. Krásně se ale pojí se solitérským vystupováním Rey i počáteční nejasností její úlohy v celém příběhu. Netradičně působí i celý doprovod využívající melodických bicích nástrojů v harmonických postupech, které bychom jak mezi monstrózními symfonickými pasážemi, tak v intimněji aranžovaných úsecích hledali u této filmové franšízy jen těžko. Navíc uším pozorného posluchače, znalce Williamsovy hudby, neunikne podobnost doprovodu s hudebními motivy jiné veleúspěšné filmové série o mladém čaroději z přístěnku pod schody, konkrétně třetího a pro Williamse posledního pokračování Harry Potter a vězeň z Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2004). Tyto motivy prostupují řadou míst zmíněného dílu a objevují se rovněž v podivuhodné skladbě na veskrze čarodějnické motivy Double Trouble.

Hvězdné války – Epizoda IV – Nová naděje (zdroj FB)

Uvedená témata jsou samozřejmě pouhým nastíněním bohatosti hudebního doprovodu Hvězdných válek, který nejenže oplývá hudební invencí a značnou interpretační náročností, ale zaryl se pevně do hudebně-filmového dědictví žánru sci-fi. Mnohým by jistě vyvstaly na mysl i další neotřelé skladby, tentokrát se stopami jazzu a latinsko-amerických rytmů, ovšem v nezaměnitelné podobě, kterou jim John Williams vtiskl v kantýně ve městě Mos Eisley (Epizoda IV – Nová naděje), v Canto Bight (Poslední z Jediů) nebo při závěrečných oslavách na Naboo (Epizoda I – Skrytá hrozba).

Na závěr je třeba říci, že Star Wars rozhodně není titulem, který by stavěl svůj obsah na promyšlených dialozích herců, alespoň u starších dílů. Velká část explicitní významové roviny zde spočívá v hereckých akcích a obecně ve vizuální rovině. Srovnání množství zde použité hudby s jinými filmovými tituly nicméně napovídá, že i ona sama hraje nespornou roli v narativní složce filmů. Sama hudba zde mnohdy vystupuje jako jediný obsahotvorný element a dělá ze Star Wars unikát, fenomén, který se na dlouho zapsal do filmových i hudebních srdcí milionů lidí. Nezbývá než vzdát hold skladateli a zvolat: „John Williams Is The Man!

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na