Staronový Lohengrin v Národním divadle ani napodruhé nezaplašil pochybnosti

  1. 1
  2. 2

Velmi významnou úlohu má v Lohengrinovi sbor, jehož téměř oratorní funkce byla sboristy vyjádřena s vnitřně scelenou strnulostí a kradmými, pomalými pohyby. Pěvecky vynikající byl zejména svatební sbor ze třetího dějství, kdy se nejlépe sešla vyrovnaná zvukovost všech hlasových skupin. Právě ta totiž nebyla v prvním i druhém dějství úplně nejlépe „doladěná“ a sboristům dominovaly zejména alty a soprány. Spojený Sbor Národního divadla a Státní opery také nevytvořil průraznější zvukovou hradbu, která je v konkrétních místech děje tak potřebná a důležitá. Vypadá to, že intenzivní zkoušení sboristů, kteří v posledních měsících patrně neměli vůbec čas na nějaký odpočinek, nepřispělo k jednoznačně přesvědčivému uměleckému výsledku. Je zřejmé, že problémy by Národní divadlo mělo začít řešit zřejmě „odshora“, ne neúměrným přetěžováním svých zaměstnanců.

Kdo byl tedy vítězem sobotní druhé premiéry Lohengrina? Jednoznačně Orchestr Národního divadla a dirigent Constantin Trinks, který připravil aktuální hudební nastudování. Trinks se projevil jak výborný wagnerovský dirigent se smyslem pro stavbu větších tektonických útvarů i pro minuciózní detail. Ten se ukázal i na vynikajícím výkonu instrumentalistů, kteří se uvedli perfektně již v předehře – svítivě nebeskými dělenými smyčci v A dur. Akordická sazba Wagnera se projevila v partech dřevěných dechových nástrojů, které se představily v četných trojzvucích v měkkém zvuku a ideálních intonačních souzvucích. Stejně tak potěšily homogenním výkonem v předehře k třetímu dějství žestě, které zahrály s pochopením pro velkolepou slavnostní atmosféru.

Inscenace uvedená na Bayreuthských slavnostních hrách v roce 1967 zapůsobila i tehdy rozporuplným dojmem, proto nelze pochopit záměr aktérů nového Lohengrina – její přenesení do dnešní doby bez jakékoliv aktualizace, vitálního pohledu na dějovou osnovu a transparentně vedeného hereckého ztvárnění. Pražský Lohengrin má své dominanty, kterým vévodí skvěle sehraný orchestr a skutečně zodpovědné a přesvědčivé pěvecké výkony sólistů. Režie a scéna však působily bezradně a fádně.

Pražskému Lohengrinovi vůbec nepomohlo, že díky dvěma pětačtyřicetiminutovým pauzám se jeho délka protáhla na pět hodin a končil až po třiadvacáté hodině. To se též projevilo na pozvolném úbytku obecenstva, který byl ve třetím dějství už dosti drastický.

Setrvat v divadle pět hodin by bylo zcela adekvátní, kdyby pověstný gesamtkunstwerk skutečně obsáhl všechny atributy prokomponovaného dramatického díla. Že tomu tak nebylo, není důvod příliš akcentovat, protože pokud se sejde báječné pěvecké obsazení, kterému koresponduje brilantní orchestr, pak i omšelá patina režijní statičnosti může mít přívětivé a příjemné vyznění. Ovšem jako celek staronový Lohengrin nemůže zastřít pochybnosti o horké jehle a látání zejících děr.

Hodnocení autora recenze: 70%

Richard Wagner:
Lohengrin
Hudební nastudování : Constantin Trinks
Dirigent: Constantin Trinks (alt. Zbyněk Müller)
Režijní koncepce a scéna: Wolfgang Wagner
Režie obnoveného nastudování: Katharina Wagner
Kostýmy: Thomas Kaiser
Světelný design: Marc Löhrer
Sbormistři: Pavel Vaněk, Adolf Melichar
Orchestr Národního divadla
Sbor Národního divadla
Sbor Státní Opery
(obnovené nastudování inscenace Bayreuther Festspiele 1967)
1. premiéra 8. června 2017 Národní divadlo Praha
(psáno z 2. premiéry 10. 6. 2017)

Král Heinrich – Peter Mikuláš (alt. Jiří Sulženko )
Lohengrin – Charles Kim (alt. Aleš Briscein / Stefan Vinke)
Elsa von Brabant – Edith Haller (alt. Dana Burešová)
Friedrich von Telramund – Martin Bárta (alt. Olafur Sigurdarson)
Ortruda – Eva Urbanová (alt. Eliška Weissová)
Královský hlasatel – Vladimír Chmelo (alt. Jiří Brückler)
První brabantský šlechtic – Václav Barth (alt. Vladimír Doležal)
Druhý brabantský šlechtic – Václav Lemberk (alt. Vít Šantora)
Třetí brabantský šlechtic – Ivo Hrachovec (alt. Lukáš Bařák)
Čtvrtý brabantský šlechtic – Roman Vocel (alt. Ladislav Mlejnek)

www.narodni-divadlo.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Wagner: Lohengrin (ND Praha 2017)

[yasr_visitor_votes postid="257849" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments