Střet jedince a společnosti. Kuře melancholik v České filharmonii

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Kompozici se věnuje od dětství a zároveň systematicky prohlubuje svůj zájem o současné umění. V letech 1998–2001 byl členem koncertního chlapeckého sboru Pueri Gaudentes. Je aktivním hráčem na kontrabas, se kterým vystupoval v mnoha českých hudebních tělesech (Pražský filmový orchestr, Quattro, Smetanova filharmonie Praha, Chorus Carolinus, Camerata „Archi Allegri 1222“, Ve3vnoci a tak dále). V roce 2010 působil jako klavírní korepetitor hereckého oddělení na Pražské konzervatoři a na Divadelní akademii múzických umění. Věnuje se též organizaci hudebního života: realizace projektu Konzerva goes contemporary music v Muzeu české hudby (2009), Orient-Occident: konfrontace západní hudby s židovským odkazem (2010), koordinace festivalu Movieng Music 2012 a členství v projektu Sounds of Chernobyl zone, který zprostředkovává bezprostřední dojmy z návštěvy radioaktivní černobylské zóny cestou elektroakustických kompozic, fotografií a dokumentačních textů (vítězný projekt výběrového řízení Akademie múzických umění, samostatné výstavy: radnice Prahy 9, GAMU a F7 v Bratislavě). Působí též pedagogicky a příležitostně recenzuje vybrané kulturní akce (HIS Voice, Rémy Martin).

Svou tvorbu dělí na autonomní a scénickou, kam zahrnuje i hudbu filmovou a účelové kompozice. Jeho skladby jsou pravidelně uváděny na tuzemské scéně i v zahraničí (mimo jiné Českou televizí, Českým i Slovenským rozhlasem). Leviathan – studie pro kontrabas se stala finální skladbou na bratislavském festivalu Soozvuk 2010. Za kompozici Na křídlech vážky získal třetí cenu v mezinárodní skladatelské soutěži Generace 2013 a skladba byla v témže roce uvedena Markem Šedivým a Jakubem Fišerem i v rámci abonentních koncertů Pražského jara. V Generaci 2014 byl taktéž oceněn čestným uznáním za Šepoty a výkřiky pro amplifikovanou violu. Kantáta pro sbor a smíšený ansámbl Pět sefardských písní premiérově zazněla na Žižkovském nekonvenčním podzimu 2010 pod záštitou Jiřího Hoška. V roce 2014 získal první cenu ve skladatelské soutěži České filharmonie za symfonickou partituru Kuře melancholik a právo na její provedení Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka v koncertní sezoně 2015. Zkomponoval živou hudbu pro absolventské představení Peer Gynt v režii Adama Ruta (divadlo DISK 2010). Tato inscenace byla uvedena i v rámci festivalu Tvoj Šanc v Moskvě (2011). Jako autor scénické hudby spolupracoval s Jihočeským divadlem v Českých Budějovicích či Divadlem J. K. Tyla v Plzni. Vytvořil žánrové soundtracky Tree of Desire a On the Trail, které vyšly na audio nosičích k mediálním účelům (např. dokumentární snímek S. Dymákové Šmejdi). V roce 2011 získal od nadace Českého hudebního fondu finanční stipendium na dokončení baletu Alenka v říši divů a melodramu Zázrak v Benátkách na text Jana Koseka. Symfonická partitura Alenky v říši divů byla úspěšně provedena a natočena Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu ve Dvořákově síni Rudolfina na jaře 2013. Jan Ryant Dřízal je taktéž autorem mnoha aranží, pracoval např. pro švýcarské vydavatelství EMR (Editions Marc Reift). Spolu s Peterem Gyorim je spoluautorem symfonické aranže pro koncert Světlo porozumění 2014, která spojuje hudebníky, jako jsou Iva Bittová, Clarinet Factory, Vertigo a další. Jeho díla zastupuje Ochranný svaz autorský a agentura Dilia.
(Zdroj: www.jan-ryant-drizal.eu)

Foto archiv Jana Ryanta Dřízala

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat