Struny podzimu oslaví 25. výročí open air festivalem Prague Sounds

Mezinárodní hudební festival Struny podzimu letos slaví 25 let. K tomuto jubileu sobě, ale především všem příznivcům jedinečné hudby, nadělí dárek v podobě samostatného festivalu Prague Sounds. Ten se od 2. do 8. září odehraje z převážné části v samotném srdci Prahy na plovoucí scéně na řece Vltavě, která stejně jako loni vyroste u Slovanského ostrova před působivou kulisou Pražského hradu.
Struny podzimu, Hope of Prague 2020 (foto Daniel Vrabec)
Struny podzimu, Hope of Prague 2020 (foto Daniel Vrabec)

„Projekt Prague Sounds vznikl loni jako reakce na pandemii koronaviru. Letos se stává open air festivalem k oslavě 25. výročí Strun podzimu, svátkem živé hudby v podání umělců, kteří se nesmazatelně zapsali do historie festivalu,“ předestírá zakladatel festivalu Marek Vrabec, s nímž jsme vedli rozhovor na Opeře PLUS. Festivalu tak k jubileu poblahopřeje plejáda umělců, kteří stáli u jeho milníků. V Rudolfinu zahraje v sólovém bachovském programu světoznámý cellista Yo-Yo Ma, na plovoucí scéně u Slovanského ostrova vystoupí jazzový pianista Brad Mehldau společně s tenoristou Ianem Bostridgem, gospelová zpěvačka Lizz Wright, legenda české písně Jiří Suchý a také multiinstrumentalista Jiří Slavík s folklorním souborem Ondráš a hráčem na lidové nástroje Marianem Friedlem.

Struny podzimu 2020, Vivaldi Recomposed: Daniel Hope (foto Petra Hajská)
Struny podzimu 2020, Vivaldi Recomposed: Daniel Hope (foto Petra Hajská)

Festival Prague Sounds zahájí 2. září pozdně letním večerem pod širým nebem Jiří Suchý a orchestr divadla Semafor s výběrem písní převážně inspirovanými vodním živlem zasazeným do působivé říční scény na hladině Vltavy. Americký violoncellista Yo-Yo Ma přinese 4. září do Rudolfina Bachovy nadčasové suity na oslavu síly hudby a její schopnosti léčit a inspirovat. O dva dny později se na festival vrátí multiinstrumentalista a skladatel Jiří Slavík, aby na plovoucí scéně společně se souborem Ondráš a hráčem na lidové nástroje Marianem Friedlem odvyprávěl příběh života, lásky a smíření v autorském folklorním projektu kombinujícím skladby z alba Mateřština a představení kRok za kRokem. Jeden z nejvlivnějších jazzových klavíristů dneška Brad Mehldau a oceňovaný zpěvák Ian Bostridge se 7. září na stejném místě představí ve společném lyrickém projektu vycházejícím mimo jiné ze Shakespearovy a Goetheho tvorby. Týden plný návratů zakončí 8. září andělský hlas charismatické zpěvačky Lizz Wright. Plovoucí scéna na Vltavě odhalí její nejniternější uměleckou polohu, gospel. Doprovodný program Offstrings nabídne ve spolupráci s Centrem moderního umění Dox hudební experiment na pomezí výtvarného umění, koncertu a dramatu v podání francouzského multimediálního tvůrce Francka Vigrouxe, který vystoupí 8. a 9. září v Dox+. Jubilejní 25. Struny podzimu proběhnou v obvyklém termínu od října do listopadu. Program festivalu pořadatelé oznámí 23. června.

Struny podzimu, Prague Sounds 2020 (foto Petra Hajská)
Struny podzimu, Prague Sounds 2020 (foto Petra Hajská)

„Plavu si, ani nevím jak, nemám prsa, nemám znak,“ zpívá si měsíc ústy Waldemara Matušky skladbu Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra v pásmu písniček Zuzana je zase sama doma v Árii měsíce. Ve stejnojmenném festivalovém programu zazní v interpretaci žijícího klasika Jiřího Suchého nejen tato píseň, ale i Labutí píseň, Modrý tričko a další nejen vodou inspirované skladby dvojice S & Š a divadla Semafor. Stejně jako v případě Recitálu Jiřího Suchého, vytvořeného festivalem Struny podzimu pro pražské Rudolfinum, bude i koncert na plovoucí scéně na Vltavě ušit na míru prostředí a doplněn o režijní a scénické ztvárnění vybraných písní.

Yo-Yo Ma (foto Jason Bell)
Yo-Yo Ma (foto Jason Bell)

Yo-Yo Ma hrál pro prezidenty Eisenhowera, Obamu a Havla a získal už osmnáct cen Grammy. Hlavní motivací pro něj zůstává jeho víra v sílu hudby, která umožňuje nová spojení, stimuluje představivost, posiluje naši lidskost a umožňuje nám nejen kulturní, ale i sociální zdokonalování. Tato myšlenka je i středobodem projektu Bach, který přináší nadčasovou hudbu širokému a rozmanitému publiku po celém světě. Při uvedení tohoto projektu do České republiky se Yo-Yo Ma rozhodl spolupracovat s festivalem Strun podzimu Prague Sounds. „Tento koncert je jednou zastávkou na cestě ke sdílení této hudby s lidmi hledajícími rovnováhu a útěchu v okamžiku bezprecedentních změn. Sdílím tuto hudbu, která pomohla formovat můj život, s nadějí, že podnítí konverzaci o kultuře jako zdroji řešení, které potřebujeme,“ říká Yo-Yo Ma a dodává: „Bachovy violoncellové suity jsou mými stálými hudebními společníky. Po téměř šest desetiletí mi poskytují energii, útěchu a radost v době stresu, oslav i ztrát. Jakou moc má tato hudba, že i dnes, po třech stovkách let, nám pomáhá procházet problémovými časy?“

Struny podzimu: Jiří Suchý (foto Petra Hajská)
Struny podzimu: Jiří Suchý (foto Petra Hajská)

Mateřština Jiřího Slavíka, držitele ceny Anděl za world music, patří mezi památné koncerty festivalu Struny podzimu. Slavíkova vkusná syntéza moravského folkloru a soudobé hudby je fenoménem svého druhu a v inspirujícím prostředí folklórního souboru VUS Ondráš se jí dostává tvůrčího paliva. Není proto divu, že se tato spolupráce dočkala dalších epizod. Slavík výraznou měrou přispěl i k úspěchu představení kRok za kRokem. „kRok“ je alegorií života od narození po smrt, od prvních váhavých krůčků po chvíle, kdy nohy slábnou. Právě mix z těchto dvou projektů v interpretaci VUS Ondráš a hráče na lidové nástroje Mariana Friedla je náplní mimořádného představení zkompilovaného pro festival Prague Sounds.

Brad Mehldau – poprvé na Strunách podzimu 2006 (foto Struny podzimu)
Brad Mehldau – poprvé na Strunách podzimu 2006 (foto Struny podzimu)

Brad Mehldau je jednou z nejlyričtějších uměleckých osobností současného jazzového klavíru. Jazzová škatulka je mu však malá, což nedávno potvrdilo i cenou Grammy ověnčené nadžánrové album Finding Gabriel. Ian Bostridge zase patří mezi nejlepší britské lyrické tenoristy současnosti, kterého mezinárodní recitálová kariéra zavedla do nejvýznamnějších koncertních sálů po celém světě a jehož sbírce ocenění vévodí hned tři zlaté gramofonky. V roce 2015 se Mehldau a Bostridge navzájem slyšeli při vystoupení na německém zámku Schloss Elmau. V zákulisí se pak vzájemně pochvalně vyjádřili o zážitku z vystoupení toho druhého. Toto náhodné setkání vyústilo ve vytvoření společného autorského repertoáru čerpajícího z poezie Blakea, Yeatse, Shakespeara, Goetheho a dalších. Na Prague Sounds se tak diváci mohou těšit na silný lyrický zážitek pod širým nebem v nezaměnitelných kulisách Prahy.

Struny podzimu 2018: Lizz Wright (foto Petra Hajská)
Struny podzimu 2018: Lizz Wright (foto Petra Hajská)

Návrat ke gospelu je pro Lizz Wright návratem do dětství, které pro ni znamenalo neustálý kontakt s hudbou. Otec, profesí kněz a kostelní sbormistr, totiž muzicíroval jak se svými ovečkami v komunitě v městečku Hahira v Georgii, tak i se svou rodinou doma. Lizz se tak naučila nejen vynést melodii, ale také udržet druhý, třetí a další hlasy v tradičních aranžmá duchovních písní. Podělit se s posluchači o takto niterné umění je přirozeným vyústěním uměleckého směřování zpěvačky, jež se stala ztělesněním žánrového amalgámu folku, blues, jazzu, gospelu a R´n´B. Díky nabídce festivalu Prague Sounds může Lizz Wright přirozeně uzavřít kruh, aby mohla začít otevírat další.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments