Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (45)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

26. 12. Prokofjevova hudební škola
Čajkovskij: Serenáda pro smyčce, Orchestr Goskino [Státní komise pro kinematografii], dirigent Jurij Nikolajevskij
Mrzutosti Jurije Nikolajevského s publikem a hudebníky nabývají epických rozměrů. Je to něco jako psychóza. Mohou za to vnější okolnosti i jeho pracovní zběsilost. Pobuřuje mě to. Vážím si ho a rád s ním pracuju, ale hráči orchestru, kteří jsou jako vždycky líní, toho výtečného muzikanta bojkotují.

Leden 1987, Vídeň
Brahms, Sonáta č. 3 f moll, Annie Fischer
Annie Fischer je velká umělkyně s dlouhým dechem a skutečnou hloubkou. Brahmsova Sonáta f moll je jedním z jejích vrcholů. Na pár falešných not se můžeme (s prominutím) vykašlat.

Únor, Mantova u Girardiniových, gramofonová deska
Šostakovič: 8. symfonie, dirigent Bernard Haitink
Šostakovičova 8. symfonie se mi v Haitinkově interpretaci vůbec nelíbila, byla celá ztuhlá, s krásným tónem, který se k ní ale nehodil. Jediný dirigent, který mohl tuhle symfonii dirigovat, byl Jevgenij Alexandrovič Mravinskij.

Duben, Bad Wiessee v Bavorsku, nahrávky koncertů z Amsterodamu, Heide a Prahy
Beethoven: 33 variací na Diabelliho valčík, S. R.
Zkoušel jsem, kde byly „Diabellky“ nejlepší. Je těžké rozhodnout při té neuvěřitelné rozhlehlosti a délce díla. Ale vydavatel čeká netrpělivě na mé rozhodnutí, aby mohl desku vydat. Nesnadná situace.

Wels-Schusterberg, na cestě do Vídně v autě, magnetofonový pásek z Amsterodamu
Beethoven: 33 variací na Diabelliho valčík, S. R.
Auto řídí inženýr Otmar Drugowitsch; je mi velmi sympatický. Chtěl slyšet nahrávku z Amsterodamu a já s tím souhlasil. Tahle nahrávka je opravdu nejlepší. Tu dovolím vydat.

Duben, Vídeň, hotel Ambassador
Beethoven: 33 variací na Diabelliho valčík, S. R. (nahrávka z Amsterodamu); Liszt: Pensées des Morts, Andante lagrimoso, Ave Maria; Franck: Preludium, chorál a fuga, S. R. (nahrávka z tyrolského Pollingu)
Ještě jednou „Diabellky“, už po kolikáté. A pořád stejné a rozčilující pochyby. Liszta jsem si poslechl s potěšením. To by se vydat mohlo. Ale momentálně o to nikdo nestojí, protože to na jednu desku není dost dlouhé (pořád tyhle technické problémy). A Franck – nevzpomínám si, jak jsem to hrál… Je to zvláštní dílo, směs nedůtklivé přísnosti a krásy.

11. 5. Moskva, stará nahrávka z koncertu ve Velkém sále konzervatoře
Liszt: Mefistův valčík, Rej skřítků, S. R.
Nahrávka Mefistova valčíku je někdy z roku 1949. Určitě ne úplně špatná, ale s několika pochybnými tóny. Jako vždycky!
Rej skřítků je docela dobrý. Určitě jsem to hrál jako přídavek. Je to ve správném tempu. Jen si neumím představit ty skřítky. Spíš jsou to elfové, jak si vesele hrají.

21. 5. nahrávka
Rachmaninov: 1. klavírní koncert, S. R., dirigent Stanisław Wisłocki
Teď mám pocit, že je to opravdu dobrá nahrávka. Wisłockého „krotký“ doprovod nepřekáží vnímání celku. I když se moje pojetí tohoto koncertu může zdát neobvyklé, nepovažuji ho přesto za neodůvodněné. Koneckonců jsem jen napodobil skladatelův styl.

3. 5. Velký sál konzervatoře
Debussy: Pelléas a Mélisanda, mladí francouzští pěvci, dirigent: Manuel Rosenthal
Ach, ten ubohý Rosenthal! Podařilo se mu zkrátit Pelléa (bez škrtů) o dvacet minut, tak to hnal. Uškrtit je málo. Tenhle zločinec řádící v umění si dovolil vložit ruku na mistrovské dílo. Francouzští zpěváci mají úroveň dobrých žáků (jen taktak), ale on, který publikum sprostě podvedl, bude tak jako tak považován za nejlepšího interpreta téhle opery!

18. 7. gramofonová deska
Beethoven: Sonáta D dur op. 28 (Pastorální), Sonáta Es dur op. 81a (Les Adieux), Ivan Moravec
Už je to dávno, co mi Ivan Moravec tuhle desku daroval. Konečně jsem našel čas a dostal chuť si ji poslechnout. Nechtěl bych na jeho interpretaci hledat mouchy, ve skutečnosti ani žádné nemá. Tyhle sonáty nemám v repertoáru, a tak si dovolím si je poslechnout pro své potěšení (zárukou potěšení je pochopitelně skladatel). Moravec je profesionální pianista, plně zaslouží úctu. Rozumí tomu, co hraje.

Ivan Moravec
Ivan Moravec

Televizní přenos z Glinkova sálu v Leningradě
Szymanowski: Zamilovaný muezzin (písňový cyklus), Galina Pisarenko a S. R.
Galja roztomile vypráví o naší práci na „Muezzinovi“. Samozřejmě zase skládá dithyramby na mě… Vypadá moc hezky v červených šatech a atmosféra Glinkova sálu se k tomu hodí. Ale nahrávka vlastně nezprostředkovává ten pravý dojem z těchto písní. Částečně za to může Galja, ale ještě víc můj doprovod.

29. 7. nahrávka
Bruckner: 5. symfonie B dur, dirigent Franz Konwitschny
Poslouchal jsem, ale s obtížemi. Pro můj narušený sluch se mi pletly modulace, tóniny a harmonie… Také je to samozřejmě přístrojem, který tóninu nereprodukuje přesně. Symfonie je to samozřejmě významná, ale v jiných jsem víc doma.

30. 7. nahrávka
Beethoven: Symfonie č. 4 B dur op. 60, dirigent Wilhelm Furtwängler
Jednoznačně nejlepší podání téhle symfonie! Chce snad někdo odporovat?

19. 8. nahrávka
Debussy: L’isle joyeuse, Masques, Estampes; Jean-Philipp Collard
Jean-Philipp Collard mě zvlášť neinspiruje, ale chci slyšet Masky, které jsem ještě nikdy neslyšel. (Collard mimochodem nahrál moc krásně Schumannovu třetí sonátu).

24. 8. Svenigorod u Moskvy
Beethoven: Tria Es dur op. 1 č. 1 a c moll op. 1 č. 3, Sonáta pro housle a klavír F dur č. 5 (Jarní), Trio D dur op. 70 č. 1; Oleg Kagan, Natalia Gutmanová, Vasilij Lobanov
Musím uznat, že Tria Es dur a c moll hráli nádherně. Kdyby se to nahrávalo, mohlo se to hned vydat. Ale Jarní sonáta byla pravý opak, prostě skandál! Zase jednou ne dost svědomitě nacvičená, slabá příprava z nedostatku času. V takovém případě by bylo lepší ji nehrát! Olegu, Olegu! Trio D dur mělo úroveň a bylo výborné, možná ne dost uvolněné. Aspoň já, který jsem tu skladbu slyšel prvně, jsem uvolněný nebyl a poslouchal jsem to trochu s vypětím.

30. 8. Nikolina Gora, kazeta z koncertu v Mantově
Brahms: Sonáta C dur č. 1 op. 1, S. R.
Takhle to nejde, spousta falešných tónů. V nepříliš inspirativní přítomnosti Mr. Mitchuma a jeho dýmky mě můj italský agent Emi Moresco umluvil, že prý je všechno v nejlepším pořádku a že to musí co nejrychleji vyjít na desce; a navíc bylo čtyřicetistupňové vedro. Co se dá za takových okolností jiného čekat?

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat