Syrovost rituální oběti, ale i nejmodernějších výtvarných trendů. V Ostravě nastudovali Gluckovu Ifigenii v Aulidě

Národní divadlo moravskoslezské uvede jako svou poslední premiéru v letošním roce operu skladatele Christopha Willibalda Glucka Ifigenie v Aulidě. Využilo k tomu hudební a textovou úpravu Richarda Wagnera z roku 1847. Režie se ujal polský režisér Michał Znaniecki a na představení se podílel italský scénograf Luigi Scoglio. Premiéra se uskuteční 14. prosince v Divadle Antonína Dvořáka.
Christoph Willibald Gluck: Ifigenie v Aulidě – Tomáš Šelc (Agamemnon, mykénský král), James Kryshak (Achilles), Martin Blaževič (Arkas, setník), Karolína Plicková (Iphigenia) – NDM 2017 (zdroj NDM / foto Martin Popelář)

V českých divadlech se tato opera příliš často neuvádí. “Ifigenie v Aulidě se od roku 1945 objevuje na českých operních jevištích v našem nastudování teprve potřetí a navíc poprvé v pozoruhodné hudební a textové úpravě Richarda Wagnera z roku 1847,” uvedla mluvčí divadla Marcela Bednaříková. V Ostravě se opera bude hrát poprvé. V roce 1987 tu ale zaznělo její pokračování Ifigenie na Tauridě.

Christoph Willibald Gluck: Ifigenie na Tauridě – Státní divadlo Ostrava 1987 (zdroj vis.idu.cz / foto Josef Hradil)

Historie trojské války je častým zdrojem uměleckých námětů. Příběh Ifigenie, dcery krále Agamemnona, a její oběti, která má usmířit bohyni a přinést řeckému vojsku příznivý vítr na cestu do Troje, byl zpracován 400 let před naším letopočtem dramatikem Euripidem. O novodobou popularitu příběhu se zasloužil v sedmnáctém století Jean Racine, který rozšířil a zkomplikoval děj.

“Racinův text se následně stal předlohou pro vznik mnoha barokních oper. Avšak až ta klasicistní z pera operního reformátora Glucka se stala i tou nejznámější. V devatenáctém století se ji po více než sedmdesáti letech od její premiéry rozhodl upravit Richard Wagner. Původní francouzské libreto převedl do němčiny, obsazení orchestru rozšířil,” přiblížila chystanou ostravskou premiéru dramaturgyně opery Eva Mikulášková.

Christoph Willibald Gluck: Ifigenie v Aulidě – záběr ze zkoušky –
Markéta Cukrová (Klytemnestra), Karolína Plicková (Iphigenia) – NDM 2017 (zdroj FB NDM)

Nastudování nové ostravské inscenace se ujal polský režisér Michał Znaniecki, pod scénografií je podepsán Ital Luigi Scoglio. “U Ifigenie jsme řešili, jak na scéně vytvořit moderně vypadající prostor řeckého divadla, vizuálně co nejjasnější, ale se silnými scénografickými specifiky. Zde se bude tento prostor budovat před diváky, v průběhu představení,” popsal výtvarník.

Inscenace dává okusit syrovost rituální oběti, ale i nejmodernějších výtvarných trendů jedenadvacátého století v kontrastu s hudebním výrazem pěvců specializujících se na takzvaný autentický provoz staré hudby. Orchestr dílo nastudoval pod vedením dirigenta Zdeňka Klaudy.

V hlavních rolích se představí Michaela Popik Kušteková a Karolína Plicková (Iphigenia), Markéta Cukrová a Janja Vuletic (Klytemnestra), Jaroslav Březina a James Kryshak (Achilles), Jiří Hájek a Tomáš Šelc (Agamemnon) a Jakub Kettner a David Szendiuch (Kalchas). Operu ostravské divadlo uvádí v německé textové úpravě s českými i anglickými titulky.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat