Taneční premiéry v Alfredu a v ALTĚ

  1. 1
  2. 2

Své postavy skutečně umístila do bezčasého prostoru zanořeného v pološeru, ohraničeného jen čtvercovou linkou na zemi. Jejich vztahy by se mohly zdát patologické, ale přesto všem aktérům vyhovující. První obraz, který divák uvidí, je ladně vztyčené tělo dívky stojící jakoby v nedokonalé jógové ásaně na hlavě (Markéta Jandová). Asi jako kdyby nám chtěla naznačit převrácenost některých našich myšlenek. Anebo strom, který čeká, až vypučí nové ratolesti fantazie. Celá choreografie je pak prodchnutá něčím, co by se dalo označit jako bezpečná krutost.Čtveřice interpretů rozehrává hru na ovládání a manipulaci, které se vybraná oběť brání jen velmi vágně, ať už je v područí celé skupiny, která některého svého člena stále přitlačuje k zemi, nebo jde o duety. Choreografie vyjadřuje oboustranné potěšení ze situací, v nichž si jeden užívá svou moc a druhý svou podřízenost (není to námět nijak šokující, nedávno jsme zažili v oblasti populární kultury a literárního braku pravý boom této tematiky). Dívka je vláčena za vlasy, ale s jakousi jemností a s citem. Velký prostor má Tereza Hradílková, která si jakoby na konci neviditelného lana pohrává s Janem Stránským, který hraje roli poslušného zvířete. Pomyslný provaz se napíná, tanečník reaguje v polopantomimickém výstupu na impulzy a jeho partnerka si hru užívá. Možná schválně jsou prakticky v celé choreografii hodně eliminovány sexuální náznaky. Nejsilnější mužský element mezi tanečníky představuje Jakub Sedláček, ale ani jeho projevu není dodána dominantní surovost. Všichni interpreti rozhodně osvědčují zkušenou partnerskou práci, se svými protějšky zacházejí až láskyplně, vkládají do pohybu ale sílu, a choreografie tak plyne rychle a dynamicky. Tomu odpovídá i hudební doprovod, který začíná minimalisticky, ale postupně se rozezvučí elektrická kytara ve stylu hard rocku a zaplní prostor jako vzdouvající se zvuková krajina.Čekáme, kdy se vynoří nějaký větší konflikt, nebo kam se bude choreografie posouvat – a najednou je konec. „To je opravdu vše?“ ptá se divák v nastalé tmě. Jen tento výjev vlastně ne příliš problematických vztahů, jen takové malé nahlédnutí do lidské duše, a choreografie už skutečně končí? Je to škoda, protože téma slibovalo mnohem víc, od vnějškového zobrazení vztahů mohla jít hlouběji jako psychologická studie zaměřená i na každého jednotlivce, protože zajímavé individuality k dispozici má, naznačit třeba, kde je ten důvod, proč „někdo tě chce zneužívat, někdo chce být zneužíván“, jak už před dvaceti lety zpívala Annie Lennox. I samotní interpreti, kteří vytvořili sehranou a navzájem na sebe napojenou skupinu, by se mohli pustit do náročnější partneřiny a riskantnějších variací.

Ne že by byla premiéra zklamáním, byla povýtce estetickým zážitkem a tanečníci ji zvládli skvěle, ale přeci jen by si zasloužila propracovanější dramaturgii na trochu větší ploše i rozvinutí pohybového slovníku do dalších poloh. Temné hlubiny lidské duše zůstaly zkrátka pro tentokrát uzavřeny. Ale třeba nás ještě choreografka překvapí pokračováním nebo další verzí. Téma je slibné a v dnešní době natolik populární, aby mohlo nalákat i široké publikum, které současný tanec stále potřebuje.

Hodnocení autorky recenze:
BackStories: 50 %
Obsese: 80 %

BackStories
Koncept, performance: Scheherazaad Cooper, Becka McFadden
Dramaturgie: Mary Ann Hushlak
Produkce: Beautiful Confusion Collective
Foto & video: John Watts
Asistent produkce: Giulia Damiani, Paul Wade
Premiéra 18. dubna 2015 divadlo Alfred ve dvoře Praha
(psáno z reprízy 19. 4. 2015)

Performance – Scheherazaad Cooper, Becka McFadden

www.alfredvedvore.cz
***

Obsese
Choreografie: Kateřina Stupecká
Dramaturgická spolupráce: Kasha Jandáčková
Světelný design: Jan Komárek
Scénografie: Michal Horáček
Hudba: Daniel Wunsch
Kostýmy: Marjetka Kalous
Premiéra 20. dubna 2015 Studio ALTA Praha

Interpretace – Tereza Hradílková, Markéta Jandová, Jakub Sedláček, Jan Stránský

www.studioalta.cz

Foto Michal Ureš, Vojtěch Brtnický, TZ

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Cooper/McFadden: BackStories (Beautiful Confusion Collective)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Stupecká: Obsese (Studio ALTA Praha)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na