Témata Týdne s tancem: Kyliánův nadační fond a rok Igora Vejsady v PKB

  1. 1
  2. 2
Týden s tancem (26) - od 28. června do 4. července 2017. V dnešním vydání najdete: Rozhovor s Natašou Novotnou o novém nadačním fondu a malá bilance Pražského komorního baletu.
Nataša Novotná (zdroj flickr.com / foto elPadawan)

 

Představujeme: Kyliánův nadační fond v Praze
Od 5. června oficiálně funguje nová organizace, která v mezinárodním kontextu podporuje především taneční umění a dále obory s tancem spřízněné. Nese jméno našeho choreografa – ve světě jednoho z nejvýznamnějších – Jiřího Kyliána. Ředitelka tohoto nového fondu, tanečnice a choreografka Nataša Novotná prozrazuje o něco víc.

 

Je nasnadě, co chceme zjistit: proč Kyliánův nadační fond vznikl?

Kyliánův nadační fond rozvíjí myšlenku inovace oboru, tak abychom byli věrní odkazu našeho mistra, tedy Jiřího Kyliána. Vznik fondu do určité míry Jiří sám inicioval. Asi před dvěma lety zmínil, že by si přál, dokud je ještě mezi námi, aby jeho jméno rezonovalo také tady v Čechách. To byl pro mě impulz a začátek příprav pro tento projekt, který chvíli uzrával a teď je tady. Jiří Kylián má v Nizozemí vlastní nadaci (Kylián Foundation), která například spolupracuje s konzervatořemi, podporuje vznik inscenací nebo udílí cenu – Kyliánův prsten – za přínos oboru. Kyliánův nadační fond je mimo jiné také takový můj osobní pokus vybudovat u nás kulturní organizaci fungující převážně na základě financování ze soukromých zdrojů, pro nezávislost na státních institucích.

A jaké má cíle?

Kyliánův nadační fond v Praze, se sídlem v Anenském areálu, tedy přímo nad zkušebnami Baletu Národního divadla, by měl motivovat domácí prostředí ke změnám a k využití nových možností. Byla bych ráda, abychom se otevírali navenek, kontaktovali směrem do zahraničí, aby se o nás vědělo. Činnost fondu představují zatím tři hlavní pilíře. Zaprvé je to podpora vzniku a distribuce tanečních filmů. Už jsme navázali spolupráci s bienále Festival tanečních filmů, kde jsme předali cenu Maya, která pomůže vzniknout novému filmu. Jsme hlavním partnerem ceny a to je jen začátek. Do budoucna vidím jako cíl seriózní rozpočet a třeba ve spolupráci s Festivalem tanečních filmů nebo kýmkoli jiným, být schopní financovat opravdu kvalitní taneční film. Klidně to může být i nový film pana Kyliána. Jsem přesvědčená o jedné věci – v době, kdy všichni lidé žijí na sociálních sítích a mobilech, bude dobré jim do nich dodat kvalitní „pokoukání“ a věřím, že za pár let (pokud ne obratem) je to přivede k živému divadlu. Budou chtít vidět svého tanečníka naživo!

Porota ve složení Jana Návratová, Petra Kašparová, Jakub Jahn a Nataša Novotná (na snímku chybí porotce režisér Michal Caban) vybírá, kdo bude laureátem první ceny MAYA (zdroj FB Kyliánův nadační fond)

Další pilíř?

Už přes dvacet let existuje na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění Kyliánova knihovna & videotéka, kterou svědomitě vedla a opatrovala Elvíra Němečková. Teď nastává čas rozvinout vše dál. Fondy, které už jsou vybudované, si zaslouží více pozornosti, aby se o nich vědělo. Videotéka obsahuje opravdu unikátní věci, je tu velká knihovna, bylo by skvělé umožnit dostupnost materiálů online a dát světu vědět, co tu máme. Prozatím alespoň tak, aby se vědělo, že v Praze takový poklad je a můžou si sem zajet. Moderní technologie nám dnes dávají velké možnosti.

Náš třetí pilíř s tím vlastně souvisí, zatím je propracovaný nejméně ze všech. Bude záležet především na komunikaci s AMU, kterou jsem začala s Václavem Janečkem, šéfem katedry tance. Chceme dát primárně impuls vysokému školství v tanečním oboru, nastavit smysluplný projekt, který tu podpoří živější prostředí. Předpokládám, že se budeme soustředit nejprve na choreografickou „buňku“, ideálně tak, aby studenti nepovažovali své studium jen za nutnou cestu „k diplomu“.

Pomůžou vám zkušenosti a kontakty ze zahraničí?

Takový je plán. Pan Kylián má například ve správní radě v Nizozemí Samuela Wüerstena, to je člověk s úžasným rozhledem, šéfuje čtyřem významným organizacím zaměřeným na tanec, a my potřebujeme konzultovat na této úrovni, rozpoznat možnosti, co můžeme zvládnout. Je absolutně potřeba mít propojení se zahraničím, znamená to další motivaci a odpovědnost.

A po finanční stránce tedy bez státních příspěvků?

Rýsují se mi první přispěvatelé, ze kterých mám velkou radost, ale mluvit o nich ještě nebudu. Jednou do roka připravíme „fundraising event“, který by měl být spojený s představením. To snad přispěje k tomu, že se o tanečním prostředí dozví víc lidí z těch úplně mimo obor. Během těch deseti let tady jsem časově docela investovala do kontaktů a prostředí mimo divadlo, takže bych to ráda zúročila. Tanečníci si mnohdy neuvědomují, že jsou uzavření ve škatulce souboru nebo v divadle a svět kolem o nich příliš neví.

Předpokládám, že si buduješ tým spolupracovníků.

Ze zkušenosti s rozjezdem souboru 420PEOPLE už vím, že muset si být manažerem, produkčním a vůbec vším ostatním a ještě k tomu tvořit i tančit, je špatně. Člověka to jen ohromně vyčerpá. S fondem tedy uvažuji hned od začátku tak, že je důležité mít na jednotlivé práce odborníky. Navíc chci hmatatelně propojit fond s tématem druhé kariéry tanečníků. Zatím jsou to drobnosti, ale například o sociální sítě se nám stará stále aktivní tanečnice se zájmem o komunikaci a nová média. Podpoříme ji v tom. To je naše konkrétní pomocná ruka ke druhé kariéře.

Sídlo máte v Anenském areálu záměrně?

Jsem ráda, že se podařilo ho tu zařídit, i pan Kylián má radost z toho, že jsme u taneční líhně, u Národního divadla, i když je to jen jedna část taneční scény. Vždycky jsem bojovala za to, abychom nedělali bariéru mezi tanečními světy, tedy tím baletním a nezávislou scénou. Nemyslím tím to, že třeba baletní tanečníci mají chodit na současný tanec nebo naopak, to je jejich věc. Myslím spíš v té organizační a legislativní rovině. Jde o to, jak taneční subjekty komunikují vůči sobě, státu, sponzorům, tam je dobré o sobě vzájemně vědět.

Jaké osobnosti fond zaštitují?

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na