Tomáš Pilař s Oliverem Dohnányim chystají Dvořákovu Rusalku v Jekatěrinburgu

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Recenze domácích představení v zahraničních časopisech
Oborový časopis Opernwelt (2017, číslo 5) velmi příznivě hodnotí české, respektive česko-slovenské inscenace. Gerhard Persché recenzuje brněnské představení opery L’Amour de loin Kaiji Saariaho (psáno z reprízy 26. března 2017; naši recenzi z premiéry najdete zde) a tentýž kritik chválí i bratislavskou první reprízu Vivaldiho opery Arsilda, regina di Ponto (ze dne 12. března 2017; recenzi z její premiéry jsme přinesli zde).


Nahrávka týdne

Gaetano Donizetti: Rosmonda d’Inghilterra (zdroj prestoclassical.co.uk)

Donizetti, Gaetano – Rosmonda d’Inghilterra. Orchestra Donizetti Opera, Coro Donizetti Opera, dirigent Sebastiano Rolli. Dynamic CDS7757.02, 2017 (2 CD). Donizettiho tragické melodrama o dvou aktech Rosmonda d’Inghilterra (Rosmonda Anglická) vychází ze skutečného příběhu milenky anglického krále Jindřicha II. Plantageneta, známé pod jménem Rosamund Clifford (1150–1176). Dívka vynikající krásou učarovala anglickému králi natolik, že ji učinil svojí dlouholetou milenkou. Postupně tak ochládal jeho manželský svazek, který byl také účelový vzhledem k možnostem spojení rozsáhlých území, s Eleonorou Akvitánskou.

Italský libretista Felice Romani, jeden z nejúspěšnějších tvůrců operních textů prvé poloviny devatenáctého století, látku zpracoval jako milostné melodrama lásky, intrik a smrti. Původní libreto však nebylo určeno pro Gaetana Donizettiho, ale pro jeho současníka Carla Cocciu (zhudebněno 1829). V roce 1834 si libreto vybral Donizetti, ale tím cesta tohoto libretního textu neskončila, bylo ještě zhudebněno nejméně třikrát v různých úpravách a se změněnými tituly (Antonio Belisario: Rosmonda d’Inghilterra, 1835; Pietro Tonassi a Pietro Collavo: Il castello di Woodstock, 1839; Otto Nicolai: Enrico II., 1839). Donizettiho opera se objevuje jen zřídka na světových jevištích, spíše bývá někdy nastudována specializovanými belcantovými festivaly, zejména již byla opakovaně nastudována na donizettiovském festivalu v Bergamu. A právě z tohoto festivalu jako sestřih z listopadových představení v roce 2016 se záznam objevuje na současném trhu hned ve třech formách – DVD, Blu-ray a CD.

Hvězdou představení je dramatická koloraturní pěvkyně Jessica Pratt, narozená v Anglii, ale od roku 1991 žijící v Austrálii.

Jessica Pratt (zdroj en.jessicapratt.com)

Pěvkyně, jejíž doménou jsou koloraturní party Gioachina Rossiniho (Semiramis, Amenaide v Tancredovi i party v jeho málo uváděných operách, často ve festivalových produkcích), je dnes i velmi žádanou donizettiovskou interpretkou. Především celosvětově žádanou představitelkou Lucie di Lammermoor, kterou v poslední dekádě vytvořila na impozantní řadě scén (Pavia, Cremona, Curych 2008, Florencie, Janov, Benátky, Neapol, Tel Aviv, Deutsche Oper Berlin 2012, Teatro alla Scala 2014, Amsterdam, Řím, Lima, Arena di Verona 2015, Turín). Její další vystoupení v této roli jsou ohlášena na jevištích v Théâtre des Champs-Élysées (září 2017) i v jarním angažmá v Metropolitní opeře roku 2018. Pěvkyně se nevyhýbá ani dalším prolehčenějším Donizettiho partům, jakými budou Norina a Adina v příští sezoně. V nedávné době vytvořila i několik rolí v raritních belcantových partech.

Hlas Jessicy Pratt je volba osobního vkusu, velký dramatismus se váže na nervní a někdy ostřejší výšky, které ne vždy vynikají absolutní přesností. Hlas zaujme vysokou pohyblivostí, energií dynamických běhů, ale s poněkud měnivou barvou v jednotlivých rejstřících a ani přechody nejsou vždy zcela plynulé. Ztvárňuje ale Rosmondu s výraznou pěveckou energií a pěveckou bravurou ve velkém výrazovém oblouku od zamilované ženy přes ambiciózní milenku až po oběť dvorských intrik, ovšem na pouhém zvukovém záznamu jsou slyšitelné některé vokální nedostatky, které při jevištním provedení vnímáme jen okrajově.

V roli její sokyně se objevuje znamenitá italská koloraturní pěvkyně Eva Mei, která part Eleonory di Guienna ztvárňuje s přesvědčivostí a velmi vokálně vyrovnaně. V roli krále Enrica II., partu napsaném pro slavného tenoristu Gilberta Dupreze, máme možnost poznat umění virtuózního tenoristy Daria Schmuncka, který vystupuje v současnosti v mnoha rolích Gaetana Donizettiho, Gioachina Rossiniho i partech napsaných pro tenore leggero Giuseppem Verdim. Kvintet pěvců doplňují italská mezzosopranistka Raffaella Lupinacci v kalhotkové roli pážete Artura a basista Nicola Ulivieri jako Clifford, otec Rosmondy. Celá nahrávka vyniká dramatickým tahem a jevištním potenciálem i silnou emocionálností, kterou podporuje živý dirigentský výkon Sebastiana Rolliho. Určité kvalitativní výkyvy vykazuje sbor.

Opera Rosmonda d’Inghilterra byla doposud dostupná ve dvou nahrávkách, které byly znamenitě obsazeny předními koloraturními pěvkyněmi. Málo dostupná je nahrávka (zřejmě dnes pouze na vinylu) s Yvonne Kenny z roku 1975, na labelu Unique Opera Records, jenž vlastně předcházel činnost společnosti a labelu Opera Rara. Strhující je pak nahrávka Opery Rara (1994) s Renée Fleming jako Rosmondou (která dodává sametový témbr a značnou hlasovou erotickou přitažlivost) a v dramatickém partu Eleanor vedle ní exceluje i Nelly Miricioiu, koloraturní tenorista Bruce Ford je pak jejich královským partnerem. Přes určité výhrady současná nahrávka dává velmi dobrou představu o uměleckých kvalitách díla i o úrovni festivalových produkcí v Bergamu.


Opera na ČT art
Zakladatelské dílo opery jako uměleckého žánru si měli diváci možnost připomenout při sledování již legendární filmové inscenace Monteverdiho díla L’Orfeo (1607 Mantova), kterou se souborem curyšské opery nastudovali vloni zemřelý Nikolaus Harnoncourt a režisér Jean-Pierre Ponnelle (1932–1988). Lehce zkrácená verze opery (103 minut) z roku 1978 oplývá opulentní barokní estetikou stylizovaných kostýmů a výpravy. Pořad byl uveden ke 450. výročí narození Claudia Monteverdiho a ve své době také znamenal přelom v inscenování i stylově poučené interpretaci renesanční a raně barokní hudby.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments