Tříhodinový Bach opět zazněl v Rudolfinu. Posluchači ocenili výkon potleskem vestoje

Johann Sebastian Bach: Weihnachtsoratorium – Collegium 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)
Johann Sebastian Bach: Weihnachtsoratorium – Collegium 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)

Jak již bylo zmíněno, Vánoční oratorium (v originále Weihnachtsoratorium), BWV 248, je soubor šesti samostatných kantát zkomponovaných roku 1734 Johannem Sebastianem Bachem (1685–1750) v Lipsku, kde skladatel působil jako kantor v kostele svatého Tomáše a jako městský hudební ředitel. Každá kantáta byla určena k bohoslužbě během vánočních svátků – konkrétně 25. prosince (narození Páně), 26. prosince (zvěstování andělů pastýřům), 27. prosince (klanění pastýřů), 1. ledna (obřezání a pojmenování Páně), první neděli po Novém roce (cesta mudrců), 6. ledna (Zjevení Páně – klanění mudrců).

Vzhledem k textu i původnímu provádění se jedná o dílo, které je tradičně spojováno s vánočním obdobím, podobně jako Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby (1765–1815) nebo Mesiáš (v originále Messiah), HWV 56, Georga Friedricha Händela (1685–1759). Vánoční oratorium vypráví příběh o Ježíšově narození a nadcházejících dnech podle Lukášova a Matoušova evangelia a dalších dobových textů. Po hudební stránce je většina hudby převzata z Bachových holdovacích kantát z let 1733–1734: Laßt uns sorgen, laßt uns wachen, BWV 213, Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214, Preise dein Glücke, gesegnetes Sachsen, BWV 215, a nedochované kantáty ke svátku svatého Michala.

Ústřední postavou celého příběhu je postava evangelisty, kterého v tomto případě ztvárnil německý tenorista Eric Stoklossa. Velmi oceňuji jeho precizní výslovnost a nezávislost na notovém materiálu, která mu usnadnila komunikaci s publikem. S přehledem zazpíval i náročné koloratury, které vynikly zejména v áriích Frohe Hirten, eilt, ach eilet ve druhé kantátě a Ich will nur dir zu Ehren leben ve čtvrté kantátě. Sopranistka Hana Blažíková zpočátku vystupovala na empoře, a až po druhé kantátě se přesunula k ostatním sólistům. Její zvonivý hlas a krásně klenuté fráze si mohli posluchači naplno užívat v áriích Flößt, mein Heiland, flößt dein Namen ve čtvrté kantátě a Nur ein wink von seinen Händen v šesté kantátě. Se stejným zanícením své party interpretovali i německý kontratenorista Benno Schachtner a chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac.

Benno Schachtner (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)
Benno Schachtner (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)

V závěrečné kantátě se představil německý tenorista Tobias Hunger, který svůj výstup v podobě recitativu So geht! Genug, mein Schatz geht nicht von hier a árie Nun mögt ihr stolzen Feinde schrecken zazpíval velmi procítěně a s náležitými emocemi. Jeho příjemný projev spolu se zvučným barevným hlasem a výbornou výslovností krásně doplnil celé provedení. Na konci se spojili všichni umělci dohromady, pouze mezi sólisty jsem lehce postrádala větší komunikaci, která chyběla i v případě jiných ansámblů či duetů.

Po skončení téměř tříhodinové produkce následoval dlouhotrvající potlesk vestoje. Na tomto místě je třeba vyslovit velký obdiv všem účinkujícím včetně dirigenta Václava Lukse, protože zvládnutí takto rozměrného díla pouze s drobnou přestávkou vyžaduje opravdu vysokou koncentraci a napnutí všech sil. Na další setkání v Rudolfinu s Collegiem 1704 se můžeme těšit dne 30. prosince 2021 na koncertě zvaném Královský ohňostroj, kde budou uvedena díla Georga Friedricha Händela, Antonia Caldary (1670–1736) a Francesca Barsantiho (1690–1775).

Vánoční oratorium
7. prosince 2021, 19:30 hodin
Rudolfinum

Program:
Johann Sebastian Bach: Weihnachtsoratorium BWV 248

Účinkující:
Hana Blažíková soprán
Benno Schachtner alt
Eric Stoklossa tenor
Krešimir Stražanac bas
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704
Václav Luks dirigent

Collegium 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)
Collegium 1704 (zdroj Collegium 1704, foto Petra Hajská)

Mohlo by vás zajímat


5 4 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments