Třikrát o Joyce DiDonato v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Film týdne
Joyce DiDonato
, převzala roli v částečně hraném celovečerním dokumentu o Florence Foster Jenkins, „nejhorší zpěvačce všech dob“, která ovšem díky společenským kontaktům a penězům dokázala naplnit americké koncertní sály. Tento podivuhodný fenomén operní interpretace, který se stal inspirací nejen pro divadelní hru Jak je úžasná, známou nám z českých i slovenských jevišť, dvou filmů (Marguerite a dosud neuvedený film s Meryl Streep), zkoumá nyní dokumentární drama režiséra Ralfa Plegera The Florence Foster Jenkins Story. Slavná americká mezzosopranistka ztělesňuje celebritu v několika rekonstruovaných situacích – především během koncertních vystoupení. Film využívá řadu původních zvukových záznamů, filmových záběrů, dokumentace i dosud nezveřejněných fotografií. Záměrem tvůrců byl pokus o zachycení profilu Florence Foster Jenkins nikoliv jako karikatury, ale excentrické ženy snažící se o vlastní umělecké vyjádření. Práce na natáčení začaly v lednu 2016 a film bude uveden na podzim tohoto roku.

 

Nahrávka týdne
Honneger, Arthur; Ibert, Jacques – L’Aiglon (Orlík). Orchestre symphonique de Montréal, dirigent Kent Nagano. Decca (2 CD). Jen velmi málo oper vzniklo v přiznané spolupráci dvou rovnocenných významných skladatelů. Jednou z nich je právě nepříliš známé francouzské pětiaktové hudební drama Orlík podle stejnojmenné činohry Edmonda Rostanda. Hry, která byla dobově populární, ale nikdy nedosáhla úspěchu jeho Cyrana de Bergerac. V kalhotkové roli slavila velký úspěch Sarah Bernhardt a pro její turné s touto hrou navrhl plakát i náš Alfons Mucha. Orlík se občas objevuje na francouzském činoherním jevišti, zvláště při příležitosti napoleonských výročí. Námětem hry jsou totiž nelehké osudy Napoleonova jediného legitimního syna, vévody Zákupského (kam se ale mladík za krátkého života ani nepodíval), Napoleona Františka Josefa Karla Bonaparteho (1811-1832), který zemřel na tuberkulózu hrtanu. Libreto Henriho Caïneho i původní hra se ale zabývají i galantními dobrodružstvími mladého muže a intrikami, které vedly k jeho smrti. Opera, s premiérou v roce 1937 v Monte Carlu, vznikla právě při příležitosti napoleonských oslav. A vzhledem k množství práce, které měl Arthur Honneger s jinými zakázkami, rozdělili si zhudebnění společně s uznávaným Jacquesem Ibertem, který zkomponoval první a pátý akt opery a práci na centrálním třetím aktu s klíčovou plesovou scénou si rozdělili. Opera, vyžadující velkou výpravu, se několikráte objevila na scéně například Velké opery v Paříži (1952) nebo v Toulonu (1962). Dostupná byla dosud francouzská rozhlasová nahrávka z roku 1956, která vyšla na gramodeskách. Oběma skladatelům se podařilo scelit jejich hudební jazyk tak, že posluchač necítí rozdíly mezi jednotlivými akty. Hudba je velmi francouzsky delikátní, ale ozývají se v ní i motivy rakouské hudby, jak lidové, tak především vídeňských valčíků. Současná nahrávka ve vynikajícím nastudování dirigenta Kenta Nagana v Montrealu vznikla sestřihem ze tří provedení díla začátkem roku 2015.

V hlavní roli Orlíka (= syna orla), psaného také jako velká kalhotková role, exceluje lehký soprán Belgičanky Anne-Catherine Gillet. I ostatní role jsou obsazeny pěvci z frankofonních oblastí, čímž je zajištěna jazyková autenticita díla. Nahrávka významně rozšiřuje povědomí o Honnegerově scénické tvorbě a zaujme vytříbeným orchestrálním zvukem. Námět je ovšem velmi francouzský, což poněkud stěžuje možnosti uvedení na mimofrancouzských scénách.


Hudební úsměv
Nedávno velmi vtipně odpověděla skvělá finská sopranistka Camilla Nylund na dotaz novináře, co dělá během druhého jednání Straussova Růžového kavalíra (tedy dějství, kdy v roli Maršálky vůbec nevstoupí na jeviště): „Vyplňuji daňové přiznání.“

Camilla Nylund (foto Heikki Tuuli)
Camilla Nylund (foto Heikki Tuuli)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na