Týden s hudbou (181)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Pražský filharmonický sbor odjíždí na dvoutýdenní turné po Izraeli, kde bude účinkovat spolu s Izraelskou filharmonií pod taktovkou Yarona Gottfrieda. Během zájezdu vystoupí mezi 17. a 29. říjnem 2016 v Tel Avivu, Jeruzalémě a Haifě na celkem jedenácti koncertech. Sbor si pro izraelské turné připravil Magnificat D dur, BWV 243 Johanna Sebastiana Bacha. Yaron Gottfried před několika dny nahradil v roli dirigenta Zubina Mehtu, který se z turné omluvil kvůli nečekaným zdravotním potížím.

Prazsky filharmonicky sbor (foto Petra Hajská)
Pražský filharmonický sbor (foto Petra Hajská)

Slovenské národní divadlo v Bratislavě uvede v nové budově v pátek 21. října premiéru díla Hectora Berlioze Faustovo prokletí. Režisérem poloscénického zpracování je Marián Chudovský, hudebně nastudoval Rastislav Štúr. V roli Markétky se představí Monika Fabiánová, v úloze Fausta Ľudovít Ludha a Daniel Čapkovič ztvární Mefista, spoluúčinkují Pressburg Singers pod vedením Jany Rychlé.

V pátek 21. října uvede Státní divadlo Košice na jevišti historické budovy baletní kus Charlie Chaplin. Jedná se o nové taneční zpracování komikova života z autorské dílny choreografa a režiséra Ondreje Šotha, který přizval ke spolupráci na tomto projektu scenáristku a dramaturgyni Zuzanu Mistríkovou.

 

Praha
Jubilejní dvacátý pátý ročník Svátků hudby v Praze bude slavnostně zahájen v úterý 18. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Vystoupí Václav Hudeček, vítězka Luhačovické akademie Pavla Tesařová (housle), Simona Houda Šaturová (soprán) a Ivo Kahánek (klavír), Symfonický orchestr Českého rozhlasu bude dirigovat Tomáš Brauner. Na programu jsou Vivaldi, Čajkovskij, Mozart, Verdi, Smetana, Ravel a Donizetti.

Václav Hudeček (foto archiv Václava Hudečka)
Václav Hudeček (foto archiv Václava Hudečka)

Operetní představení pěveckého oddělení Pražské konzervatoře Veselá vdova Franze Lehára se odehraje v úterý 18. října v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Hudebně nastudoval Václav Loskot, dirigovat bude Josef Kurfiřt, režie se ujal Zbyněk Brabec. Ve čtvrtek 20. října uvede Pražská konzervatoř v Pálffyovském paláci v cyklu pořadů Musica Carolina koncert nazvaný Musica Rudolphina, vystoupí na něm soubor zobcových fléten Pražské konzervatoře Consortium Conservatorium a hosté.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK na svých abonentních koncertech ve středu 19. a ve čtvrtek 20. října opět naváže na spolupráci s José Curou. Na pódiu Smetanovy síně Obecního domu se rezidenční umělec FOK setká s absolventy svých únorových mistrovských kurzů. Ty byly určeny etablovaným představitelům mladé pěvecké generace a zaměřily se především na italský operní repertoár.

José Cura (foto web J. Cury)
José Cura (foto web J. Cury)

Operní jednoaktovky Carla Orffa Chytračka a Měsíc uvede v premiéře ve čtvrtek a v pátek Národní divadlo v Praze. V inscenaci režiséra Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování dirigenta Zbyňka Müllera vystoupí Sbor a Orchestr Národního divadla, jako sólisté se představí Roman Janál, Zdeněk Plech, Olga Jelínková, Jana Sibera a další.

Pražský komorní balet připravuje vzpomínkový galavečer věnovaný Pavlu Šmokovi, jednomu z nejvýznačnějších českých choreografů dvacátého století, zakladateli a dlouholetému uměleckému šéfovi Pražského komorního baletu, a to při příležitosti jeho nedožitých osmdesátých devátých narozenin. Pocta Pavlu Šmokovi se uskuteční v neděli 23. října v pražském Divadle na Vinohradech.

Pražský komorní balet (foto © Pražský komorní balet)
Pražský komorní balet (foto © Pražský komorní balet)

 

Regiony
Festival Janáček Brno 2016 nabídne operu Viktora Ullmanna Pád Antikrista, kterou do Brna přiveze Moravské divadlo Olomouc. V režii Jana Antonína Pitínského a v hudebním nastudování Miloslava Oswalda bude uvedena v pondělí v Mahenově divadle. Ve středu bude v Janáčkově divadle festival slavnostně ukončen Janáčkovou operou Její pastorkyňa, v režii Martina Glasera ji nastudovala Janáčkova opera NdB v čele orchestru s Markem Ivanovićem. V neděli se ještě odehraje repríza Modrovousova hradu Bély Bartóka a Schoenbergova Očekávání.

L. Janáček: Její pastorkyňa - Národní divadlo Brno (zdroj janacek-brno.cz)
L. Janáček: Její pastorkyňa – Národní divadlo Brno (zdroj janacek-brno.cz)

Brněnská Expozice nové hudby, pořádaná Filharmonií Brno, zahájí dvacátý devátý ročník festivalu ve středu 19. října, a to večerem k poctě Benu Pattersonovi, americkému hudebníkovi a zakladateli hnutí Fluxus, který letos v červnu zemřel. Součástí přehlídky je také výstava prací věnovaných Pattersonovi v Domě umění města Brna. V dalších dnech jsou na programu skladby zahraničních i českých autorů, například Víta Zouhara, Iva Medka či Pavla Zlámala, který sám provede skladbu vzniklou na objednávku festivalu. Expozici uzavře v neděli 23. října recitál klavíristy Emanuela Torquatiho v Besedním domě.

Lípa Musica uvede v pátek v Jablonci nad Nisou pěvecké duo Kchun s programem Purgatio, v sobotu v synagoze v Úštěku pořad Zapomenuté perly Čech a Moravy, ve kterém vystoupí Pro Arte Bohemica ve složení Petra Žďárská (cembalo) a Michaela Ambrosi (historické flétny). V České Lípě v Centru textilního tisku se odehraje nedělní koncert nazvaný Vzrušení na čtvrtou; Pavel Haas Quartet na něm zahraje skladby Bohuslava Martinů, Antonína Dvořáka či Ludwiga van Beethovena.

Kchun (foto Lukáš Pelech/Lípa Musica)
Kchun (foto Lukáš Pelech/Lípa Musica)

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě připravilo mimořádný koncert věnovaný tvorbě anglického dramatika Williama Shakespeara. Večer nazvaný Shakespeare gala se uskuteční v pátek a v sobotu v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. U příležitosti čtyř set let od úmrtí umělce na něm zazní především árie z oper, které svým dílem inspiroval.

Slezské divadlo Opava připravilo na neděli 23. října premiéru Verdiho sborové opery Attila, pod taktovkou Petra Šumníka a v režii Jany Andělové Pletichové účinkuje orchestr, sbor a balet Slezského divadla Opava. V roli Attily se představí David Szendiuch, Odabellu ztvární Katarína Jorda Kramolišová.

Klavírista Ivan Klánský se členy Guarnieri tria se představí v neděli 23. října v Kodymově národním domě v Opočně. Jedná se o předposlední z řady koncertů šestého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka.

Ivan Klánský (foto Petra Hajská)
Ivan Klánský (foto Petra Hajská)

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Německý tenorista Jonas Kaufmann odřekl v minulém týdnu ze zdravotních důvodů na neurčitou dobu všechny termíny svých vystoupení, na svých webových stránkách uveřejnil omluvu. Jedním z nejcitelněji postižených operních domů je Pařížská opera, kde měl Kaufmann v obnovené inscenaci Hoffmannových povídek debutovat v titulní roli. Zde jsme uveřejnili zprávu ze zahraničního tisku.

V neděli 16. října byla ve vídeňské Státní opeře uvedena premiéra Gluckovy Armidy. Pod taktovkou Marca Minkowskeho účinkoval soubor Les Musiciens du Louvre a Gustav Mahler Chor, v roli Armidy vystoupila Gaëlle Arquez. Rozhovor Opery Plus s režisérem inscenace Ivanem Alexandrem najdete zde.

Ch. W. Gluck: Armide - záběr ze zkoušek - Wiener Staatsoper 2016 (foto Ella Gallieni)
Ch. W. Gluck: Armide – záběr ze zkoušek – Wiener Staatsoper 2016 (foto Ella Gallieni)

 

Praha
Cvičný požární poplach byl v pondělí dopoledne vyhlášen v historické budově Národního divadla v Praze. Hasičský záchranný sbor a policie si otestovaly dojezdový čas a předání potřebné dokumentace o objektu. Zároveň byli evakuováni zaměstnanci i figuranti sedící v různých částech hlediště. Příjezd hasičů za zvuku sirény vzbudil velkou pozornost řidičů i kolemjdoucích. Zprávu jsme přinesli zde.

Český spolek pro komorní hudbu na svůj zahajovací koncert prvního cyklu pozval Zemlinsky Quartet s Michaelem Collinsem (klarinet). V programu zazněla díla Emila Františka Buriana, Wolfganga Amadea Mozarta a Antonína Dvořáka. Recenzi zahajovacího večera najdete zde.

ČSKH - Zemlinsky Quartet - Praha 10.10.2016 (foto © Zdeněk Chrapek)
ČSKH – Zemlinsky Quartet – Praha 10 .10. 2016 (foto © Zdeněk Chrapek)

V divadle Ponec byla ve středu uvedena premiéra tanečního kusu Terezy Hradilkové Švihla. Taneční představení Švihla dokazuje, že skákání přes švihadlo není jen dětská hra; symbolizuje i ambici, touhu po výkonu, snahu o sebezdokonalování. Recenzi z premiérového představení najdete zde.

Česká filharmonie v rámci abonentních koncertů ve dnech 12., 13. a 14. října vystoupila ve Dvořákově síni Rudolfina pod taktovkou Jiřího Bělohlávka společně s uzbeckým klavíristou Behzodem Abduraimovem. Zazněla díla Josepha Haydna, Sergeje Rachmaninova a Dmitrije Šostakoviče. Recenzi koncertu najdete zde.

Česká filharmonie - Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov - Praha 13.10.2016 (foto © Petra Hajská)
Česká filharmonie – Jiří Bělohlávek & Behzod Abduraimov – Praha 13. 10. 2016 (foto © Petra Hajská)

V pražském Divadle Minor v pátek začal představením Nebojsa víkendový festival Struny dětem. Struny dětem byly součástí hudební přehlídky Struny podzimu. Akce, známá kombinacemi jazzu a klasiky, tradice a experimentů, se však letos neuskuteční, v tomto roce se měla konat po jedenadvacáté.

V sobotu odpoledne byly na ministerstvu kultury uzavřeny přihlášky do výběrových řízení na obsazení funkcí generálního ředitele České filharmonie a ředitele Pražského filharmonického sboru. Mezi požadované předpoklady na šéfy těchto příspěvkových organizací ministerstva kultury patří mimo jiné znalosti v oblasti klasické hudby, kultury obecně a veřejné správy a minimálně tříletá praxe. Více najdete zde.

Cirk La Putyka uvedl v neděli 16. října v multifunkčním prostoru Jatka78 českou premiéru svého prvního kabaretu Roots, s nímž letos v létě jeho členové téměř půl roku úspěšně hostovali v Berlíně. Po více než sto osmdesáti reprízách v německém kabaretním divadle Chamäleon ho nyní soubor představuje domácímu publiku.

Akce Bubnování pro Bubny připomněla v neděli sedmdesáté páté výročí prvního židovského transportu z Prahy, jehož nástupní stanicí bylo nádraží Bubny. Pro příchozí bylo k dispozici pět set bicích nástrojů, o stovku více než loni. Během Bubnování pro Bubny přednesli herci pražských divadel úvahy studentů o povaze hrdinství, které byly shromážděny během podzimu v rámci vzdělávacího programu Strážci paměti.

 

Regiony
Nové varhany pro Filharmonii Hradec Králové se zřejmě poprvé rozezní příští rok na podzim. Část nástroje za 15 milionů korun je hotová, dokončit ho má za 8,8 milionu korun (bez DPH) dílna Roberta Ponči z Krnova. Jako vítěze soutěže ji v minulém týdnu schválila rada Hradce Králové. Filharmonie na nové mistrovské varhany čeká přes deset let, v minulosti dokonce pokus pořídit varhany pro filharmonii skončil podvodem. Zprávu najdete zde.

Vizualizace varhan Filharmonie Hradec Králové (zdroj varhany.fhk.cz)
Vizualizace varhan Filharmonie Hradec Králové (zdroj varhany.fhk.cz)

Na Mezinárodním hudebním festivalu F. L. Věka v Husově sboru v Dobrušce vystoupila v pátek 14. října sólistka Janáčkovy opery Národního divadla Brno, mezzosopranistka Jana Hrochová, společně s polským varhaníkem Wacławem Golonkou. Rozhovor s Janou Hrochovou jsme přinesli zde.

Unikátního brněnského provedení opery The Cave na festivalu Janáček Brno 2016 se v úterý v Mahenově divadle zhostil soubor Brno Contemporary Orchestra s dirigentem Pavlem Šnajdrem. Ve středu byla uvedena opera Leoše Janáčka Z mrtvého domu, kterou na festival přivezlo Státní divadlo Norimberk. Režie se ujal katalánský režisér Calixto Bieito, dirigoval Marcus Bosch. Doporučený minimální věk diváků byl stanoven na osmnáct let. V rámci festivalu se ve čtvrtek v Divadle Reduta konalo vystoupení Arnold Schoenberg Chor se sbormistrem Erwinem Ortnerem, recenzi najdete zde. Ivo Kahánek uvedl klavírní recitál, ve vile Tugendhat zazněla díla Leoše Janáčka a Bély Bartóka, recenzi jsme uveřejnili zde. Parnas Quintet zahrál v památníku Leoše Janáčka, recenzi najdete zde. V sobotu mohli diváci zhlédnout díla Bély Bartóka Modrovousův hrad a Očekávání Arnolda Schoenberga. Dvojprogram v režii Davida Radoka nastudoval orchestr Národního divadla Brno se švédskými sólisty Katarinou Karnéus, Katarinou Giotas a Andersem Lorentzsonem. Recenze operních představení najdete zde, zde a zde, rozhovor s Katarinou Karnéus jsme uveřejnili zde.

L. Janáček: Z mrtvého domu - Janáček Brno 2016 (foto © Janáčkova opera ND Brno / Jakub Jíra)
L. Janáček: Z mrtvého domu – Janáček Brno 2016 (foto © Janáčkova opera ND Brno / Jakub Jíra)

Klavíristé ve věku do jedenácti let předvedli svůj talent na mezinárodní soutěži Amadeus v Brně. Letošní třiadvacátý ročník opět přivítal účastníky z celé Evropy, přijelo sedmašedesát dětí. Ve čtvrtek a v pátek mohli zájemci sledovat výkony soutěžících v Besedním domě. V sobotu pak znovu zahráli laureáti soutěže, která byla volně přístupná veřejnosti. Absolutní vítězkou soutěže se stala Albina Shumakova z ukrajinské Oděsy. Podrobnosti najdete zde.

Mezinárodní mozartovská soutěž Amadeus - Albina Shumakova, absolutní vítězka soutěže - Brno 2016 (foto Jiří Sláma)
Mezinárodní mozartovská soutěž Amadeus – Albina Shumakova, absolutní vítězka soutěže – Brno 2016 (foto Jiří Sláma)

Plzeňská opera uvedla 15. října v budově Velkého divadla premiéru jedné z nejslavnějších oper světové literatury nejen devatenáctého století – Evžena Oněgina Petra Iljiče Čajkovského. Dílo nastudovali dirigent Norbert Baxa a režisér Tomáš Pilař. Na scéně, kterou navrhl šéf opery a režisér Tomáš Pilař, v kostýmech Dany Haklové a choreografii Jiřího Pokorného se představili Ivana Veberová v roli Taťány a v roli Evžena Oněgina Jiří Rajniš. Recenzi najdete zde.

P. I. Čajkovskij: Evžen Oněgin - Ivana Veberová (Taťána) - DJKT Plzeň (foto Marek Olbrzymek)
P. I. Čajkovskij: Evžen Oněgin – Ivana Veberová (Taťána) – DJKT Plzeň (foto Marek Olbrzymek)

 

kalendářVýročí
Před půldruhým stoletím se narodila přední česká mezzosopranistka Věra Pivoňková (22. 10. 1866 – 13. 7. 1939, vlastním jménem Veruna Loosová, též Losová). Absolvovala Lukesovu pěveckou školu a v září 1882 vystoupila poprvé na scéně Nového českého divadla v malé úloze Varneyovy operety Vojsko v dívčím ústavě. Po krátkém působení v Rostocku (1885) se stala členkou divadelní společnosti Pavla Švandy ze Semčic. V jeho Aréně na Smíchově začínala v roce 1887 pod jménem Ašerová jako operetní a operní subreta. Významné bylo její působení v Plzni (1894-1900) a zejména v divadle v Brně (1887-1893 a 1900-1912), kde postupně nastudovala a interpretovala množství velkých altových a mezzosopránových rolí českého a světového repertoáru. Svoji pěveckou a hereckou univerzálnost prokázala především v prvním Smetanově operním cyklu v Brně (1901), kdy zpívala Martinku (Hubička), Pannu Rózu (Tajemství), ale i Záviše (Čertova stěna), Děčanu (Braniboři v Čechách) a Lidunku (Dvě vdovy). V pražském Národním divadle vystoupila pohostinsky v dubnu 1910, v březnu 1911, v únoru a v březnu 1912 a byla zde angažována od poloviny roku 1912 po následující půldruhou desítku divadelních sezon především pro altové i mezzosopránové charakterní role, mezi nejčastěji zpívané patřila Martinka, Ludmila, ale i Filipjevna.

B. Smetana: Tajemství - Věra Pivoňková (Panna Róza) - ND 1913 (zdroj archiv ND)
B. Smetana: Tajemství – Věra Pivoňková (Panna Róza) – ND 1913 (zdroj archiv ND)


Použitý pramen: archiv ND Praha

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat