Týden s hudbou (193)

Co přinese tento týden
Zahraničí
Ve středu 11. ledna bude v Hamburku slavnostně otevřena Labská filharmonie, budova od švýcarského architektonického studia Herzog & de Meuron. Úvodní koncert bude v rukou NDR Elbphilharmonie Orchester pod vedením Thomase Hengelbrocka. K otevření budovy se připravuje dvoutýdenní slavnost, během níž vystoupí symfonické orchestry z Hamburku, Chicaga i Vídně nebo berlínská industriální kapela Einstürzende Neubauten. O velkých problémech a průtazích stavby Labské filharmonie jsme průběžně informovali (vše najdete v našem archivu), překlad zevrubného rozhovoru s architektem Jacquesem Herzogem jsme přinesli zde.

Elbphilharmonie Hamburk (zdroj wn.de)

 

Praha
Symfonický orchestr Českého rozhlasu se v pondělí 9. ledna představí s programem nazvaným Hvězda Metropolitní opery zpívá Mahlera. Rakouský barytonista Markus Werba se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu uvede Mahlerovy tragické Písně o mrtvých dětech na texty Friedricha Rückerta. Koncert vedený šéfdirigentem Ondrejem Lenárdem zahájí raná orchestrální idyla Im Sommerwind představitele druhé vídeňské školy Antona Weberna a zakončí monumentální symfonická báseň Život hrdinův Richarda Strausse. Přímý přenos vysílá Český rozhlas Vltava.

Markus Werba (zdroj Wikimedia Commons)

Vedení Prahy zvažuje udělení čestného občanství Jiřímu a Ottovi Bubeníčkovým. Rada o jeho přidělení bude rozhodovat v úterý. Čestné občanství získává každý rok několik známých osobností. Tanečníci se v loňském roce rozloučili s profesionální kariérou, přes dvacet let tančili v zahraničních souborech a chtějí se věnovat především choreografii.

V úterý 10. ledna vystoupí ve Smetanově síni Obecního domu britský barytonista Simon Keenlyside. Na svém pražském recitálu nazvaném Blue Skies se pěvec zaměří na hity z broadwayských muzikálů od Kurta Weilla či Irvinga Berlina, které natočil na nedávné album Something’s Gotta Give. Koncert je projektem agentury Nachtigall Artists.

Simon Keenlyside (foto Uwe Arens)

Česká filharmonie v čele s Jiřím Bělohlávkem připravila koncerty na středu 11., čtvrtek 12. a pátek 13. ledna. Ve Dvořákově síni Rudolfina zazní Symfonie č. 10 (Adagio) Gustava Mahlera, Concerto grosso per tre violoncelli e orchestra Krzysztofa Pendereckého a Symfonie č. 35 D dur K385 Haffnerova Wolfganga Amadea Mozarta. Violoncellových partů v Pendereckého skladbě se zhostí Václav Petr, Ivan Vokáč a Eduard Šístek. Připravujeme recenzi.

V rámci cyklu koncertů FOK Světová klavírní tvorba je na sobotu 14. ledna do Rudolfina ohlášen klavírní recitál Lukáše Vondráčka, na němž loňský vítěz prestižní belgické Mezinárodní hudební soutěže královny Alžběty zahraje Mozartovu sonátu č. 10 C dur K. 330, Lisztovu Transcedentální etudu č. 9 As dur „Ricordanza“ či skladbu Vítězslava Nováka nazvanou Vzpomínky. I recenzi tohoto koncertu najdete na našem portále.

Lukáš Vondráček (foto Irene Kim)

 

Regiony
Poslední dokončené dílo Richarda Strausse a Mahlerovu Čtvrtou symfonii s vokální finální větou, pod taktovkou šéfdirigenta katovického rozhlasového orchestru Alexandera Liebreicha zahraje Filharmonie Brno ve čtvrtek 12. a v pátek 13. ledna v Janáčkově divadle v Brně. Sólistkou Straussových písní bude německá sopranistka Melanie Diener, sólového partu v Mahlerově symfonii se ujme česká sopranistka Simona Houda Šaturová. Program je příznačně nazván Strauss a Mahler, připravujeme recenzi.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Moskevská škola pro vojenské hudebníky ponese od nynějška jméno generála Valerije Chalilova, který spolu s desítkami dalších členů Alexandrovova armádního souboru písní a tanců zahynul minulý měsíc při letecké katastrofě u Soči. V minulém týdnu nařízení zveřejnila ruská vláda. Chalilov, který v minulosti zmíněnou školu absolvoval v oboru klarinet, od loňského jara Alexandrovce vedl jako náčelník a umělecký šéf souboru.

Ve středu 4. ledna zemřel francouzský dirigent Georges Prêtre. Mezinárodně uznávanému umělci, který strávil půl století v čele Vídeňských filharmoniků, bylo dvaadevadesát let. Georges Prêtre naposledy dirigoval loni v říjnu ve Vídni, poslední dny svého života strávil ve svém domě na jihu Francie. Dirigent vystupoval v milánské La Scale a newyorské Metropolitní opeře, byl oblíbeným dirigentem řecké operní divy Marie Callas. Zde jsme uveřejnili zprávu o úmrtí dirigenta a také jednu z prvních vzpomínek na něj ze zahraničního tisku.

Georges Prêtre (zdroj https://thethingsienjoy.blogspot.cz)

 

Praha
Orchestr PKF – Prague Philharmonia uvedl ve čtvrtek v pražském Rudolfinu pod taktovkou šéfdirigenta Emmanuela Villauma novoroční koncert nazvaný Český živel. Zazněla Vltava z cyklu Má vlast Bedřicha Smetany a skladby Antonína Dvořáka. Jako sólisté vystoupili koncertní mistři orchestru houslista Jan Fišer a violoncellista Lukáš Pospíšil.

Emmanuel Villaume, PKF-Prague Philharmonia (foto Morris Media)

Celkový počet hudebních nahrávek získaných posluchači pomocí streamování vzrostl loni ve Spojených státech o 76 procent a poprvé překonal objem digitálního prodeje hudby. Uvedla to v minulém týdnu firma pro výzkum hudebního trhu Nielsen Music. Američané si loni přes streamingové platformy jako Apple Music, Google Play, Spotify, Pandora nebo Amazon Music poslechli 431 miliard písní. Nejvíce se na streamování podílely žánry hip hop a R&B. Zde jsme vás informovali podrobněji.

Balet Národního divadla ve čtvrtek 5. ledna vystoupil na Nové scéně Národního divadla, kde v módní i taneční show Ballet & Fashion představil kolekci z tvorby návrhářky Heleny Fejkové. Choreografii a režii celého večera připravila sólistka Baletu Národního divadla Zuzana Šimáková, autorsky se podílel i šéf souboru Petr Zuska. Zde najdete náš rozhovor se Zuzanou Šimákovou, recenzi přinášíme v dnešním vydání Týdne s tancem.

Ballet & Fashion – ND Praha (foto Pavel Hejný/ND Praha)

Ve zcela zaplněné Dvořákově síni Rudolfina provedla v sobotu 7. ledna Česká filharmonie se svou první harfenistkou Janou Bouškovou Koncert pro harfu a orchestr Es dur Reinholda Gliera. Filharmoniky vedl dirigent Jamie Phillips, který nahradil zdravotně indisponovaného Michaela Sanderlinga. V programu na úvod zazněla předehra ke komické opeře Italka v Alžíru Gioachina Rossiniho, po přestávce pak Česká filharmonie nabídla Symfonii č. 7 Ludwiga van Beethovena. Zde najdete naši recenzi koncertu.

Česká filharmonie, Jamie Phillips, Jana Boušková (harfa) – Dvořákova síň Rudolfina Praha 7. 1. 2017 (foto Petr Kadlec)

 

Regiony
Festival Janáčkův máj v minulém týdnu zveřejnil program letošního ročníku. Protagonisty budou pianista, loňský vítěz prestižní belgické Mezinárodní hudební soutěže královny Alžběty Lukáš Vondráček a americký tenorista Lawrence Brownlee. Festival se uskuteční od 22. května do 9. června, kromě Ostravy se koncerty odehrají i v Opavě, Kravařích, Ludgeřovicích, Píšti, Hlučíně, Bohumíně, Kuníně a v Hradci nad Moravicí. Zde jsme informovali podrobněji.

Liberec letos poprvé ocení nejlepší kulturní počiny za uplynulý rok. Do prvního ročníku soutěže město obdrželo devatenáct nominací. Záměrem soutěže je podpořit kulturní dění v Liberci a zájem veřejnosti o ně, jak sdělil v minulém týdnu náměstek pro kulturu Ivan Langr. Mezi nominovanými událostmi je koncert České filharmonie, která se v Liberci představila po čtyřiceti pěti letech, a to s dirigentem Semjonem Byčkovem v rámci festivalu Lípa Musica (zde najdete naši recenzi dotyčného koncertu).

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla uvedlo v sobotu 7. ledna jako svou první premiéru nového kalendářního roku netradiční pojetí slavného dramatu Augusta Strindberga Slečna Julie. Příběh milostného vzplanutí urozené slečny a jejího sluhy, končící sebevraždou hlavní hrdinky, uvedlo divadlo v baletním zpracování. Pro komorní Malou scénu Nového divadla ho nastudoval choreograf Libor Vaculík. Připravujeme recenzi.

P. Vasks, L. Vaculík: Slečna Julie – Jarmila Dycková (Slečna Julie), Marek Lhotský (Jean) – DJKT Plzeň (zdroj DJKT Plzeň)

Nejnovějšími reprízami v sobotu 7. a v neděli 8. ledna se do Janáčkova divadla v Brně vrátila multigenerační opera pro celou rodinu Čarokraj, z pera skladatele a šéfdirigenta Janáčkovy opery Marko Ivanoviće. Za dirigentským pultem stanul nově Ondrej Olos. Do představení, pojatého jako rodinná expedice, bylo možné vstoupit tajemným podzemním vchodem pod Janáčkovým divadlem.

 

Výročí
9. ledna uplyne deset let od úmrtí první Míly v Janáčkově Osudu, brněnské sopranistky Jindry Pokorné. Narodila se 24. července 1926 v Ústí nad Labem. Po studiích obchodní školy a poté pražské konzervatoře získala roku 1950 svoje angažmá v Brně, nejdřív v operetě, po roce pak v opeře. Svůj lyrický soprán uplatňovala především v českém repertoáru, mimo jiné jako Mařenka, Barče i Vendulka, Jitka, Karolina, Blaženka, Katuška i Hedvika, První žínka i Rusalka, Liška Bystrouška i Lišák Zlatohřbítek, ale též jako Čo-Čo-San či Micaela. Zevrubný portrét pěvkyně jsme přinesli před časem, najdete jej zde.

B. Smetana: Prodaná nevěsta – Jindra Pokorná (Mařenka) – ND Brno 1967 (foto Rafael Sedláček)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat