Týden s hudbou (101)

Co přinese tento týden
Zahraničí 
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse odehraje v pondělí 6. dubna v rámci Hudebního mostu Praha – Drážďany v drážďanském Annenkirchen Velikonoční koncert k desátému výročí založení souboru. Zazní Bachova Mše h moll BWV 232.
Praha
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK připravuje v rámci abonentního cyklu Bach – mistr baroka na pondělí 6. dubna do kostela sv. Šimona a Judy v Praze koncert s bachovským programem. Kantáty a moteto zaznějí v podání Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir.

Předposlední představení inscenace opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna v historické budově Národního divadla je ohlášeno na čtvrtek 9. dubna. Aleš Briscein získal za roli Jaroměra v této inscenaci Výroční cenu Opery Plus a poté i operní Thálii za nejlepší mužský operní výkon.

Na pátek 10. dubna je pak naplánována do Stavovského divadla repríza Mozartova Únosu ze serailu. V hlavních rolích se představí Simona Houda-Šaturová (Konstance), Jana Sibera (Blonde), Hannes Gastinger (Selim), Aleš Briscein (Belmonte), Tomáš Kořínek (Pedrillo) a Jan Šťáva (Osmin).

Pražská konzervatoř připravila na čtvrtek 9. dubna do sálu Martinů na HAMU koncert varhanního oddělení. Současně se ve čtvrtek 9. a v pátek 10. dubna uskuteční v Divadle Na Rejdišti premiéry operetního představení Mamzelle Nitouche v provedení Pěveckého oddělení Pražské konzervatoře, hudebním nastudování Václava Loskota a režii Zbyňka Brabce. A v sobotu 11. dubna proběhne v komorním sále Pálffyovského paláce Flétnový den – fórum mladých flétnistů z celé České republiky.
Regiony
V druhé polovině Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně je plánován na úterý 7. dubna koncert Christiana Schmitta, který bude zároveň holdem nejnovějším varhanám v jezuitském kostele. Ve středu 8. dubna bude v rámci koncertu Vlámové v Brně provedena renesanční Šestihlasá mše Antoine Brumela, která se  v Brně unikátně dochovala. Následovat bude v pátek 10. dubna originální velikonoční program Kantilény a v neděli 12. dubna závěrečný koncert Chvalte ho zvukem polnice, který nabídne velikonoční kombinace mistrovských děl rakouského skladatele a varhaníka Antona Brucknera v katedrále na Petrově. Mladí sólisté, Český filharmonický sbor Brno a orchestr Filharmonie Brno pod taktovkou svého šéfdirigenta tak slavnostně uzavřou dvacátý čtvrtý ročník festivalu.

V pátek 10. dubna pokračuje Tanvaldské hudební jaro koncertem Trojanova tria ve složení Pavel Hůla (housle), Petr Paulů (kytara), Ladislav Horák (akordeon), s programem nazvaným Tango. V polovině mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro zavítá do východních Čech Prague Cello Quartet. V neděli 12. dubna se v kostele Nejsvětější Trojice v Chrasti u Chrudimi představí uskupení čtyř violoncellistů ve složení Ivan Vokáč, Jan Zemen, Petr Špaček a Jan Zvěřina. Kvarteto přednese díla mistrů klasické hudby, jazzovou tvorbu, hity nejznámějších moderních světových skupin i známé kousky filmové hudby ve vlastní originální úpravě.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Berlínská státní opera angažovala šestaosmdesátiletého kanadského architekta Franka Gehryho jako scénografa. Byl pověřen vytvořením scény pro operu Christopha Willibalda Glucka Orfeus a Eurydika. Nové nastudování opery inspirované řeckou mytologií má vzniknout pod taktovkou režiséra Jürgena Flimma a izraelského dirigenta a klavíristy Daniela Barenboima. Premiéra má být 18. března 2016 na slavnostech Berlínské státní opery. Nedávný zákaz kontroverzní inscenace klasické opery Richarda Wagnera Tannhäuser v Novosibirsku vyvolal v Rusku tažení za návrat k tradičním kulturním hodnotám, které vyústilo v tvrdé útoky na moderní ztvárnění děl tradičního ruského repertoáru. Do čela volání po návratu ke klasické „vlastenecké“ interpretaci se postavil státní Ústav pro kulturní dědictví. Do útoku se pak podle moskevského rozhlasu pustili obhájci tradičních kulturních hodnot. Expertní tým Ústavu pro kulturní dědictví sestavil seznam nastudování klasických oper, která jsou údajně urážlivá a nepřípustná. Na černé listině se ocitly zejména modernizované inscenace Alexandra Sergejeviče Puškina Boris Godunov, Ruslan a Ludmila a Evžen Oněgin. Na seznamu hříšníků a nactiutrhačů se nyní vedle Timofeje Kuljabina ocitli i další režiséři – Konstantin Bogomolov, Dmitrij Čerňakov a Rimas Tuminas. Podle informací ruského tisku mají ale moderní inscenační postupy i své vlivné stoupence. Za režiséra Kuljabina a jeho nastudování Tannhäusera se postavily přední osobnosti ruské dramatické tvorby, mezi nimi například Oleg Tabakov, Mark Zacharov nebo ředitel moskevského Velkého divadla Vladimir Urin. Ten Kuljabinovi vzkázal, že na jevišti hlavní ruské scény může inscenovat jakýkoli kus podle svého vlastního uvážení.

Opery se silně sociálním podtextem, ale i muzikály pro broadwayská divadla má na svém kontě jeden z jubilantů minulého týdne, německý skladatel Kurt Weill, který zemřel v New Yorku 3. dubna 1950 krátce po svých padesátinách na infarkt. Nejznámější kusy vytvořil s Bertoltem Brechtem (mimo jiné Žebráckou operu, z níž je i slavný song Mackie Messer). Spolupráci s Bertoltem Brechtem začal v roce 1927 a již následující rok z jejich dílny vyšel jejich nejslavnější kus. Společně zkomponovali i další velmi známou operu Vzestup a pád města Mahagonny, než se, zřejmě kvůli rozdílným politickým názorům, rozešli. V roce 1933 Weill emigroval z Německa přes Paříž (kde složil balet Sedm smrtelných hříchů) a Londýn do USA a v září 1935 se usadil New Yorku. V roce 1936 v USA s Paulem Greenem složil muzikál Johnny Johnson na motivy Haškova Dobrého vojáka Švejka.
Praha

Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 v pondělí v pražském Rudolfinu oslavily deset let své existence uvedením monumentální Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha. Těleso hrající na dobové nástroje koncert zopakovalo také 31. března, kdy druhé provedení zaznamenávala Česká televize. Jako sólisté vystoupili kmenoví účinkující, kteří se souborem dlouhodobě spolupracují: sopranistka Hana Blažíková, altistka Sophie Harmsen, tenorista Krystian Adam a basista Marián Krejčík.

Na pěti pražských scénách, které se věnují prezentaci současného tance, se od 9. do 12. dubna uskuteční dvacátý první ročník festivalu Česká taneční platforma. Ten tradičně uvádí nejvýznamnější inscenace současného tance a pohybového divadla, které vznikly v uplynulé sezoně. Letošním mottem a zároveň dlouhodobým cílem festivalu je Posouvání hranic. Dramaturgická porota složená z tuzemských odborníků na festival vybrala deset inscenací. Patří mezi ně Animal Exitus od Spitfire Company, choreografie souboru 420people Phrasing the Pain a představení Collective Loss of Memory souboru DOT504.  

Přes dvě stě nových projektů z oblasti česko-německé spolupráce podpořila správní rada Česko-německého fondu budoucnosti částkou 25,3 milionu korun. Peníze půjdou na kulturní, sportovní a knižní projekty. Fond přispěl 110 tisíci eur (zhruba tři miliony korun) na dvacátý čtvrtý ročník Festivalu uprostřed EvropyMitte Europa, do něhož se zapojí šedesát měst z Česka, Saska a Bavorska. Festival návštěvníkům nabídne klasickou hudbu, jazz, výtvarné umění, literaturu nebo umělecké dílny.

Ve znamení velikonočních svátků provedla Česká filharmonie v Rudolfinu poprvé ve středu a pak ještě v následujících dvou dnech Druhou symfonii Gustava Mahlera nazvanou Vzkříšení, kterou řídil šéfdirigent Jiří Bělohlávek. Pro filharmoniky byla skladba vzhledem k nedávné nehodě jejich autobusu symbolická. S orchestrem již usedli čtyři hráči, kteří v Rakousku před jedenácti dny havarovali. Někteří jejich kolegové se však stále léčí. V sólových partech zazpívaly sopranistka Simona Houda Šaturová a argentinská mezzosopranistka slovinského původu Bernarda Fink, představil se také Pražský filharmonický sbor. Koncert skončil několikaminutovými ovacemi vstoje.První filmové připomenutí významného operního skladatele Josefa Myslivečka (1737–1781) představuje dokumentární film Zpověď zapomenutého. Jeho režisérem je Petr Václav. Snímek ukazuje divákovi portrét skladatele, jeho osobnost, osud, hudbu a místa, kde působil. Nahlíží ale i do zákulisí příprav Myslivečkovy opery Olimpiade, kterou před dvěma lety nastudoval renomovaný dirigent Václav Luks se svým orchestrem Collegium 1704. Film byl v pondělí představen novinářům. Distribuci bude mít spíše omezenou na artová a některá regionální kina a na hudební festivaly. Premiéra filmu se uskutečnila ve čtvrtek v pražském kině Lucerna.

Páteční druhé kolo konkurzu na post koncertního mistra České filharmonie vítěze neurčilo. Konkurzní komise, kterou tvoří všichni členové orchestru a šéfdirigent Jiří Bělohlávek, nevybrala nikoho ze čtyř finalistů. Vzhledem k vyrovnanosti účastníků konkurzu se o vítězi rozhodne až v průběhu roku. Koncertní komise filharmonie odhlasovala, že bude následovat třetí kolo v podobě roční účasti finalistů konkurzu na koncertech České filharmonie. Po tuto dobu budou všichni pod bedlivým pozorováním a na závěr svého prubířského období z nich hlasováním bude vybrán jeden jediný vítěz. Ten pak bude pravidelně na tomto prestižním postu střídat houslistu Josefa Špačka. Jde o Jiřího Vodičku (dvacet šest let), dále teprve dvaadvacetiletou Olgu Šroubkovou, která se do finále dostala již podruhé a jejíž dědeček byl v minulosti slavným koncertním mistrem České filharmonie, Jana Fišera (třicet pět let), a houslistu albánského původu, který nyní žije v Itálii Ermira Abeshiho (dvacet osm let).

Třítýdenní turné po Jižní Koreji má od 25. května naplánováno Pražský komorní balet. V asijské zemi se zapojí hned do dvou prestižních festivalů, kde bude jako jediný zástupce reprezentovat Českou republiku v oblasti současného tance. Vystoupí na Mezinárodním festivalu moderního tance (MODAFE) v Soulu s choreografií Hádej kolik je hvězd, volně inspirovanou knihou Jacka Londona Tulák po hvězdách. Zúčastní se i Mezinárodního tanečního festivalu, který se koná v Pusanu, druhém největším jihokorejském městě, kde uvede stejný titul a ještě choreografii Černé zrcadlo, inspirovanou abstraktní malbou Vladimíra Houdka, který k ní také vytvořil scénu a kostýmy. V době mezi festivaly vystoupí Pražský komorní balet pětkrát s celovečerním programem v Soulu a několika dalších významných městech.
Regiony
Cenu Olomouckého kraje za přínos kultuře v roce 2014 obdrží jedenáct osobností a kulturních akcí. Osobností roku 2014 v oblasti kultury se v Olomouckém kraji stal operní zpěvák Jiří Přibyl, který je nositelem ceny Thálie za mimořádný jevištní výkon. Mezi oceněnými je také například Stupkovo kvarteto. Slavnostní předávání cen je naplánováno na 9. dubna do Národního domu v Prostějově.Baletní soubor Národního divadla Brno musel kvůli slabé koruně zrušit plánovanou květnovou premiéru inscenace Tanec a média. Ušetřené peníze použije na podzimní projekt Made in USA, který bude kvůli kurzu dolaru dražší, než divadelníci původně očekávali. Divadlu se sice podle vedení podařilo s velkým časovým předstihem dojednat dobré licenční podmínky, kvůli změnám kurzu se ale náklady zvýšily nad možnosti baletního souboru.

Baletní soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla uvedl v sobotu v české premiéře taneční ztvárnění novely Thomase Manna Smrt v Benátkách. Mannův filozoficky laděný příběh stárnoucího umělce nastudoval v Plzni slovenský choreograf a režisér Ondrej Šoth, který Smrt v Benátkách uvedl loni ve Státním divadle Košice. Hudební koláž zahrnuje vedle děl Gustava Mahlera také skladby Phillipa Glasse, Wima Martense či Arva Pärta. V ústřední roli spisovatele Gustava von Aschenbacha alternují Miroslav Hradil a Martin Šinták, osudového chlapce Tadzia ztvárnili studenti Taneční konzervatoře Praha David Lampart a Kristián Pokorný. Aschenbachovu manželku představují Jarmila Dycková a Zuzana Hradilová a jeho dceru žákyně baletní školy plzeňského divadla Ema Landová a Lucie ObytováS Filharmonií Brno v nadcházející šedesáté sezoně vystoupí všichni její žijící bývalí šéfdirigenti. Oznámil to v uplynulém týdnu management orchestru. Do kategorie bývalých se zařadí i současný šéf Aleksandar Marković, jehož smlouva po šesti letech končí. Stálou náhradu zatím orchestr nemá. Hlavní sólistkou příští sezony bude houslistka ruského původu Alina Pogostkina. Pro celou jubilejní sezonu bude příznačné setkávání nového s tradičním. Filharmonie Brno se rozhodla přejmenovat své hlavní koncertní řady, v říjnu ji čeká další ročník bienále Moravský podzim, tentokrát s podtitulem multimediální. V nabídce bude koncert České filharmonie vedené Jiřím Bělohlávkem nebo koncert Filharmonie Brno s fenomenálním bubeníkem Collinem Curriem. Dalším zahraničním magnetem bude Rotterdamská filharmonie. Filharmonie Brno oficiálně vznikla 1. ledna 1956. Hlavní „narozeninovou“ oslavu proto orchestr spojí s novoročním koncertem. Zazní stejná hudba jako na prvním novoročním vystoupení před šedesáti lety.

Výročí
Osmdesáté narozeniny oslaví v úterý dlouholetá sólistka Opery Národního divadla v Praze Marie Veselá (narozena 7. dubna 1935). Její repertoár na první české scéně byl velmi široký a postupně obsáhl většinu klíčových rolí mezzosopránového oboru.

Pětaosmdesátiny bude v pátek mít někdejší dirigent brněnského Národního divadla dirigent Evžen Holiš (narozen 9. dubna 1930), který se podílel se nastudování řady operních i baletních titulů.

Devadesát let uplyne v sobotu od narození jednoho z nejvýznamnějších tenorů poválečné generace, Viléma Přibyla (10. dubna 1925 – 21. července 1990). Převážnou část své pěvecké kariéry spojil s Janáčkovou operou v Brně, byl stálým hostem pražského Národního divadla i četných zahraničních scén v čele s londýnskou Covent Garden. Mezi jeho erbovní role patřil zejména Smetanův Dalibor a Beethovenův Florestan.

Foto Mattias Helm, archiv, Jaroslav Petráš, ČF, Pavel Hejný, DJKT Plzeň

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat