Týden s hudbou (102)

Co přinese tento týden
Zahraničí 
Na pátek 17. a sobotu 18. dubna je ve Slovenském národním divadle naplánována první a druhá premiéra Adamova baletu Korzár. Inscenační tým tvoří Vasily Medvedev (choreografie a režie – podle Maria Petipy) s asistentem Stanislavem Fečem, Pavol Juráš (výprava) a Alexander Anissimov (hudební nastudování a dirigent). V hlavních rolích alternují  Artemyj Pyzhov, Andrej Szabo a Dominic Ballard a Romina Kołodziej, Silvia Najdená a Sara Murawski.
Praha 
Devátý abonentní večer rozhlasových symfoniků nabídne v pondělí 13. dubna hudbu dvou světových skladatelů, kteří se navzájem respektovali i inspirovali. Oba ctili lidové umění, oba uměli oživit svou hudební řeč „exotickým“ folklorem, oba byli nejvýraznější v takzvané absolutní hudbě. Z Brahmsova odkazu zazní Koncert pro klavír a orchestr č. 2 B dur se sólistou Janem Simonem, od Dvořáka pak 7. symfonie d moll. Koncert diriguje šéf tělesa Ondrej Lenárd, přímým přenosem večer vysílá Český rozhlas.

Diskuse s tvůrci a účinkujícími v připravované premiéře Humperdinckovy opery Jeníček a Mařenka se uskuteční v úterý 14. dubna 2015 od 16 hodin v salonku Angelo Neumanna ve Státní opeře Praha. Diskuse se zúčastní hudební ředitel Státní opery a dirigent Martin Leginus, režisér Matěj Forman, scénografka a kostýmní výtvarnice Andrea Sodomková a představitelky titulních rolí Jeníčka Michaela Kapustová a Mařenky Jana Sibera.V úterý večer se pak ve Státní opeře znovu představí Dalibor Jenis jako Jago ve Verdiho opeře Otello. Spolu s ním v hlavních rolích vystoupí Eva Hornyáková v roli Desdemony a Efe Kişlali coby Otello.

Ve středu 15. dubna se v pražském Rudolfinu uskuteční koncert Pražákova kvarteta, rezidenčního souboru Českého spolku pro komorní hudbu v této sezoně, s klavíristou Jaromírem Klepáčem. Pražákovo kvarteto vystoupí ve složení Leoš Čepický (1. housle), Vlastimil Holek (2. housle), Josef Klusoň (viola) a Michal Kaňka (violoncello). 

Koncerty složené z ryze slovanského repertoáru nabídne ve středu 15. a ve čtvrtek 16. dubna v pražském Obecním domě svým posluchačům Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Orchestr zahraje pod vedením vídeňského rodáka, dirigenta Christiana Arminga, který dříve působil jako šéf ostravských filharmoniků. V současné době zastává tuto pozici u Nové japonské filharmonie. Pro svůj pražský debut zvolil dirigent český repertoár – Tři tance z Prodané nevěsty Bedřicha Smetany a Janáčkovu rapsodii Taras Bulba. Program doplní Klavírní koncert č. 3 C dur Sergeje Prokofjeva. Jako sólista se představí mladý klavírista rusko-izraelského původu Boris Giltburg. S dirigentem Armingem a klavíristou Giltburgem odcestuje Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK po pražských koncertech na turné po Německu. Během týdne stihne vystoupit v šesti městech – Essenu, Wiesbadenu, Norimberku, Cáchách, Mannheimu a Regensburgu. Na zájezdu bude v programu figurovat také Rapsodie na Paganiniho téma Sergeje Prokofjeva a Dvořákovy Slovanské tance.  

V cyklu recitálů FOKu vystoupí v sobotu 18. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina mladý německý pianista Martin Helmchen. V jeho podání zazní například oblíbené Diabelliho variace Ludwiga van Beethovena.Cyklus koncertů Stylové večery pokračuje ve čtvrtek 16. dubna na Novoměstské radnici koncertem Hudba napříč staletími. Koncert komorního orchestru Harmonia Praga je věnován jubileu Jiřího Temla, sólistou večera bude Petr Němeček (fagot).

Koncert laureátů devátého ročníku soutěžní přehlídky Mladý klavír Pražské konzervatoře se uskuteční sobotu 18. dubna v Koncertním sále Pražské konzervatoře.

Na sobotu 18. března je naplánována derniéra opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna v režii Jiřího Heřmana. V hlavních rolích se v Národním divadle s inscenací rozloučí Maria Kobielska (Helga), David Szendiuch (Dargun), Martin Bárta (Absalon), Pavla Vykopalová (Margit), Eva Urbanová (Radana) a Martin Šrejma (Jaroměr).

Regiony
Třináctý festivalový cyklus souboru Musica Florea 2015 pokračuje v úterý 14. dubna v Evangelickém kostele v Nymburku koncertem Hudba pražských Křižovníků a kroměřížského archivu. Ve středu 15. dubna zazní stejný koncert v Českém muzeu hudby v Praze.Program Pardubického hudebního jara pokračuje ve čtvrtek 16. dubna koncertem, na kterém vystoupí Nozomi Nakagiri a Yuka Beppu, vítězky Mezinárodní Schubertovy soutěže pro klavírní dua v roce 2013. Přednesou repertoár složený ze skladeb Dvořáka, Mozarta, Smetany, Brahmse, Schuberta a Arutuniana pro dva klavíry.

V pátek 17. dubna bude mít v Moravském divadle Olomouc premiéru opereta Emmericha Kálmána Hraběnka Marica v režii Marie Hlubkové a v hudebním nastudování Petra Šumníka. Scénu vytvořil Jaroslav Milfajt, kostýmy navrhl Tomáš Kypta. V hlavní roli se alternují Elena Gazdíková a Lea Vítková.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Významné výročí si připomněli milovníci baletního umění. Rus polského původu Václav Fomič Nižinskij, nejtalentovanější tanečník a choreograf rané éry moderního tance, zemřel před šedesáti pěti lety, 8. dubna 1950, po dlouhém pobytu v londýnské psychiatrické léčebně. Jeho umění dodnes inspiruje. Fascinoval spojením atletických pohybových schopností s niterným herectvím. Do historie se zapsaly i jeho choreografie – zejména Debussyho Faunovo odpoledne či Stravinského Svěcení jara.
Praha 
Mladý koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček nahrál se symfonickým doprovodem tři zásadní díla české houslové literatury přelomu devatenáctého a dvacátého století. Na album zařadil Dvořákův Houslový koncert a moll, Fantasii g moll Dvořákova žáka Josefa Suka a houslový koncert Leoše Janáčka Putování dušičky. Nahrávku představil 11. dubna při koncertu v pražském Rudolfinu, na němž vystoupil jako umělecký vedoucí Komorního orchestru České filharmonie.

Tématem uprchlictví a osamělých střelců se inspirovali tvůrci nového představení souboru Spitfire Company. Divadlo Ponec v úterý v české premiéře uvedlo inscenaci Sniper’s Lake v režii Miřenky Čechové. Světová premiéra byla 26. března v divadle Baerum Kulturhus v norském Oslu, v jehož koprodukci představení vzniklo. Žánrově se jedná o fyzické a taneční divadlo s velmi silnou vizuální a emoční složkou.

Výstava Viktor Ullmann, Svědek a oběť apokalypsy, která byla otevřena 9. dubna a potrvá do 31. května v Clam-Gallasově paláci v Praze, je ukázkou propojení politiky a kultury. Námětem česko-rakouského projektu jsou osudové etapy života hudebního skladatele, účastníka bojů první světové války a vězně koncentračního tábora Terezín. V rámci doprovodného programu se v Mramorovém sále Clam-Gallasova paláce uskuteční 14. až 16. dubna Festival Ullmann. Jeho součástí bude projekce hudebního dokumentu o prvním uvedení opery Císař Atlantidy v místě jejího vzniku v Terezíně, divadelní představení melodramu Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka a nová inscenace Císaře Atlantidy v loutkové verzi.Kulturní a kreativní odvětví vydělávají na prodeji služeb spojených s výzkumem a vývojem výrazně víc než například automobilový průmysl. Táhnou především architektonické a inženýrské činnosti a informační a komunikační technologie, významný podíl má také vydávání softwaru včetně počítačových her. Ukázala to studie Institutu umění – Divadelního ústavu, který na ní spolupracoval s Technologickou agenturou České republiky.

Klasičtí muzikanti a orchestry, například Pražský filharmonický sbor nebo Česká filharmonie, chtějí vzdělávat děti a vzbuzovat v nich zájem o vážnou hudbu. Na svých edukativních koncertech mimo jiné umožňují mladým posluchačům aktivní zapojení do programu. V Koncertním sále Pražské konzervatoře na Praze se 10. dubna uskutečnil vzdělávací koncert pro děti Pražského filharmonického sboru, který letos přizval ke spolupráci Kühnův dětský sbor. Pražští filharmonici tak navázali na předchozí dvě sezony svých vzdělávacích programů pro děti prvního stupně základních škol, na kterých spolupracovali s dívčím sborem Abbellimento a Pražskou kantilénou. Česká filharmonie pokračuje se svými projekty pro předškoláky, školáky, středoškoláky i vysokoškoláky například v programech režisérky Alice Nellis. Pro žáky základních škol s Pavlem Liškou, pro středoškoláky s Janem Budařem a pro dospělé posluchače s Markem Ebenem. Česká filharmonie nabídla 10. dubna program mimo jiné na téma K čemu je klasická hudba a proč se jí říká vážná.

Nejvyšší představitelé státu, kteří jsou držiteli klíčů ke korunovačním klenotům, se v pátek odpoledne sešli v pražské katedrále sv. Víta. Společně zahájili národní sbírku na nové varhany pro svatovítský chrám. Nový nástroj by mohl ve 21. století ukončit dostavbu katedrály, která v současnosti patří církvi i státu zároveň. Iniciátoři tohoto projektu by nový nástroj chtěli v katedrále mít v roce 2018, v roce stého výročí vzniku samostatného československého státu. Dosavadní Mölzerovy romantické varhany na Wohlmutově kruchtě nad chórovou kaplí jsou zvukově dostačující pouze pro starou část. Od dostavby katedrály proto byly učiněny již tři pokusy postavit nový nástroj, který by zvukově zaplnil prostor celé dostavěné katedrály. Pro tento účel byl vystavěn velký novogotický kůr nad hlavním vchodem s rozetou. Kvůli projektu nových varhan pro katedrálu loni vznikl nadační fond. Bude rozhodovat o způsobu výběru varhanářské firmy a současně zajišťovat získávání potřebných peněz. 
Regiony
Od tragického skonu Jakuba Jana Ryby ve Voltuši u Rožmitálu pod Třemšínem uplynulo 8. dubna dvě stě let. Trvalý věhlas Rybovi zajistila zejména Česká mše vánoční. A to i přesto, že si jí její autor, skladatel, učitel a básník, kterému osud vyměřil jen čtyřicet devět let, nijak zvlášť necenil. Jeden z nejvýznamnějších představitelů české kantorské hudby přelomu osmnáctého a devatenáctého století má na svém kontě velice rozsáhlou a žánrově rozmanitou tvorbu čítající na jedenáct set kompozic, která však zůstává stranou všeobecného zájmu. Z velice rozsáhlého díla se však dodnes zachovala pouze část, v případě hudby církevní okolo čtyř set skladeb, z hudby světské pouze nepatrné torzo. Významná byla i jeho činnost na poli hudební teorie. Byl autorem prvního moderního česky psaného teoretického spisu o hudbě Počáteční a všeobecní základové ke všemu umění hudebnému z roku 1817, v níž se jako první pokusil vytvořit české hudební názvosloví. Nadaný hudebník ukončil svůj život sebevraždou 8. dubna 1815 v lese u obce Voltuš, kde si břitvou prořízl průdušnici a krční tepnu. Vedle něj ležel svazek děl Seneky. Dříve se uvádělo, že byl u Ryby nalezen dopis, v němž líčil, že se mu zošklivil „tento ošemetný svět země“. List, který je dnes znám jen z opisů, je ale nejspíš podvrh.

Národní divadlo moravskoslezské uvede ve spolupráci s Národním divadlem v Praze novou operu Jana Klusáka Filoktétés. Klusák operu dokončil teprve přednedávnem. Režie se ujal Jiří Nekvasil. Scénu vytvořil Daniel Dvořák, kostýmy navrhla Simona Rybáková. V hlavních rolích se představí Jakub Tolaš, Jorge Garza, Jana Hrochová a Martin Gurbaľ. Před premiérou naplánovanou na 14. května tuto událost v Ostravě představí různé akce. Ve středu 8. dubna to byla projekce dokumentu o autorovi s následnou besedou, v příštím týdnu bude promítán film O slavnosti a hostech z roku 1965, kde jednu z hlavních rolí ztvárnil právě Klusák.Náklady na nové otáčivé hlediště v Českém Krumlově by měly podle odhadů dosáhnout 250 milionů korun. Projekt počítá s tím, že pevnou konstrukci nahradí demontovatelná. Hlediště by se také mělo posunout mimo osu zámecké zahrady. České Budějovice, které točnu vlastní, předkládají žádost o dotaci na projekt do Integrovaného regionálního operačního programu. Pokud město se žádostí o dotaci neuspěje, neví, jak by postupovalo dále. Rozhodně nepočítá s tím, že by odhadovaných 250 milionů korun platilo ze svého, protože takovou částku k dispozici ani nemá.

Vedení opavského magistrátu vyhlásilo výběrové řízení na ředitele Slezského divadla v Opavě. Zájemci se mohou hlásit do 22. května. Od nového ředitele město očekává větší soběstačnost divadla. Po kandidátech požadují například vysokoškolské vzdělání, tříletou praxi ve vedoucí funkci, znalost divadelního provozu a řízení příspěvkové organizace. Uchazeči navíc musejí předložit svou představu o chodu divadla v následujících šesti letech. Do ukončení výběrového řízení ve funkci zůstává dosavadní ředitel divadla Jindřich Pasker.

Závěrečným koncertem z díla rakouského skladatele Antona Brucknera v brněnské katedrále na Petrově vyvrcholil v neděli 24. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Návštěvnost za celý festival byla vyšší než loni, prodalo se přes dva tisíce lístků. Velký zájem vzbudil zahajovací koncert se Stabat Mater francouzského skladatele Francise Poulenca a Miserere Estonce Arvo Pärta, dále Bachovy Janovy pašije a tři Temné hodinky – tedy koncerty v pozdní večerní hodinu při svíčkách. Do posledního místa byl vyprodán varhanní recitál Christiana Schmitta

Výročí
Před 190 lety zemřel český skladatel, klavírista a varhaník Josef Jelínek (3. 12. 1758 – 13. 4. 1825). Jeho kompozicím tleskali takoví velikáni, jako byl Haydn, Mozart a Beethoven. Skladby byly tak populární, že je jiní skladatelé publikovali pod svým jménem.

Před 110 lety, 16. dubna 1905 měla v pražském Národním divadle premiéru opera Josefa Bohuslava Foerstera Jessika, zkomponovaná podle Shakespearovy hry Kupec benátskýJessika byla po Evě Foersterovou druhou nejoblíbenější operou.

Pětapadesáté narozeniny oslaví 16. dubna jeden z nejvýznamnějších slovenských tenoristů současné generace, Miroslav Dvorský (narozen 16. 4. 1960). Po ukončení Střední průmyslové školy strojnické v Partizánském vystudoval konzervatoř a VŠMU v Bratislavě. Na operní scéně debutoval v roce 1983.

Foto archiv, Fototéka Pražského hradu

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat