Týden s hudbou (105)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Národní divadlo v Brně věnuje k sedmdesátému výročí ukončení druhé světové války reprízu baletu Bajadera, která se uskuteční ve čtvrtek 7. května a jako host se v hlavní roli představí Iana Salenko, členka berlínského Státního baletu, host nejvýznamnějších světových gala. Vystoupí s partnerem Maximem Chashchegorovem z Mnichovské státního baletu, jako Gamzatti je ohlášena Ivona Jeličová.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Cecilia Bartoli rozšiřuje své manažerské aktivity. Vedle Salcburského svatodušního festivalu povede i nový barokní orchestr. Opera Monte Carlo připravuje založení barokního tělesa Musiciens du Prince (Princovi hudebníci), jehož umělecké vedení bude mít na starosti Cecilia Bartoli. Svůj první koncert by tento nový soubor pro provádění barokních děl měl mít asi za rok. Monacký operní dům teď také potvrdil, že smlouvu na vedení tohoto tělesa podepsala osmačtyřicetiletá mezzosopranistka s platností až do roku 2021. Barokní těleso bude rovněž mít za úkol Cecilii Bartoli doprovázet při jejích vystoupeních, jak často, to zatím nebylo upřesněno.

V severoitalském Miláně se v pátek otevřely brány světové výstavy Expo 2015. Podle generálního komisaře české účasti Jiřího Potužníka bylo příjemným překvapením, že vztyčování vlajky Expa 2015 provázely tóny Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka. Při slavnostním koncertu na Piazza del Duomo, vysílaném živě televizní stanicí RAI 1, vystoupili mimo jiné Andrea Bocelli s Dianou Damrau, pod taktovkou Marca Armiliata. Mezi umělci, přizvanými k zahájení Expa 2015, nechyběl ani tenorista Francesco Meli či klavírista Lang Lang. Píseň Tomorrow in Milan (La forza del sorriso), kterou složil Andrea Morricone, se v Bocelliho podání stala pro Expo 2015 oficiálním soundtrackem.

V Berlíně v sobotu ve věku devětaosmdesáti let zemřela slavná ruská primabalerína Maja Plisecká. Podle agentury TASS to oznámil generální ředitel Velkého divadla v Moskvě Vladimir Urin, kterému manžel Plisecké hudební skladatel Rodion Ščedrin sdělil, že podlehla těžkému infarktu. Během své prakticky šedesátileté kariéry Maja Plisecká vystupovala po celém světě. Jejímu umění tleskali v Evropě, v Americe i v Asii. Později také vedla významné balety v Římské opeře a v madridském Teatro Lírico Nacional. Proslavila se jako Odetta a Odilie v Čajkovského baletu Labutí jezero, k jejím nejslavnějším rolím také patří sólová choreografie Umírající labuť s hudbou Saint-Saënse. Známá byla i její Carmen ve Ščedrinově hudební úpravě. Proslula ale i v dalších dílech a od šedesátých let i spoluprací s nejslavnějšími choreografy na Západě.
Praha

Francouzská sopranistka Sandrine Piau v úterý v Rudolfinu uzavřela koncertní sezonu Collegia 1704, jenž si letos připomíná deset let od založení. S naším souborem zpívala poprvé. Ryze francouzský program zavedl posluchače ve zcela vyprodané Dvořákově síni do sídla francouzských králů ve Versailles a francouzského baroka. Pěvkyně přednesla například árie z oper Jeana-Philipppe Rameaua Castor et Pollux, Paladinové či Anacréon a Platée. Koncert doplnily instrumentální skladby Jeana Baptiste Lullyho a Francoise Francoeura.

Britský houslový virtuos Daniel Hope ve středu na Jarním Gala pro Struny podzimu ve Španělském sále Pražského hradu nabídl dvě verze Čtvera ročních dob Antonia Vivaldiho. Vedle dvou ze čtveřice koncertů Léto a Zima za doprovodu orchestru L’Arte del Mondo z Leverkusenu provedl stejná díla v soudobé autorské úpravě od Maxe Richtera. Vedle Vivaldiho zazněl Koncert pro dvoje housle, smyčce a basso continuo d moll Johanna Sebastiana Bacha a Sonáta pro sólové housle Erwina Schulhoffa. Večer otevřela předehra k Vivaldiho opeře L’Olimpiade.

Z funkce ředitele Symfonického orchestru Českého rozhlasu ke konci června odejde Jan SimonSimon se chce více věnovat činnosti koncertního klavíristy a projektům na podporu mladých hudebníků. Řízením rozhlasových symfoniků bude pověřen hudební šéfproducent Českého rozhlasu Jakub Čížek, který šest let působil jako šéfproducent Mezinárodního hudebního festivalu Pražský podzim, necelé dva roky řídil Odbor mechanických práv a audiovize v Ochranném svazu autorském a v roce 2008 nastoupil do Českého rozhlasu. Zde několik let vedl Mezinárodní oddělení. Dále zastával post ředitele Odboru komunikace a vnějších vztahů a druhým rokem působí jako šéfproducent hudební tvorby.

První digitální stanice Českého rozhlasu D-dur, která vysílá čtyřiadvacet hodin denně klasickou hudbu od renesance až po tvorbu jednadvacátého století, oslavila 1. května deset let od svého vzniku. Výročí se slavilo i jinde: například stanice Vltava si kulaté výročí spuštění své dceřiné digitální stanice připomenula tím, že v hudebních pořadech zněly výhradně skladby napsané právě v tónině D dur. Páteční večer pak patřil společnému projektu obou stanic – vysílání Vivaldiho opery Olimpiade. Na Vltavě v ukázkách a s komentářem předních tuzemských interpretů barokní hudby a na D-dur kompletně. A protože je 1. květen také Dnem digitalizace, věnoval se pořad Hudební fórum odrazu tohoto fenoménu v současné hudbě.

Dílo hudebního skladatele Jana Hanuše, který se narodil před sto lety, 2. května 1915, zahrnuje přes sto třicet opusů různých žánrů. Je mezi nimi osm katolických mší, rekviem a velikonoční oratorium Ecce homo, pět oper, tři balety, sedm symfonií, koncerty pro sólové nástroje a instrumentální miniatury i písničky pro děti a školní sbory. Provedení řady skladeb se ale Hanuš nikdy nedočkal, může za to i fakt, že byl po roce 1968 dlouho „na indexu“. Pocházel z rodiny ředitele továrny, jeho dědeček byl hudební nakladatel František Augustin Urbánek. Svou první skladbu napsal Hanuš v roce 1936, v kompozici byl žákem Otakara Jeremiáše. Vedle tvůrčí práce byl Hanušův život naplněn také editorskou a organizační prací – má zásluhy o notové edice díla Antonína Dvořáka a o vybudování někdejšího vydavatelství Panton. V Praze se v sobotu představil italský tenorista Vittorio Grigòlo. Osmatřicetiletého pěvce ve Smetanově síní Obecního domu doprovodila PKF – Prague Philharmonia pod vedením Alberta Meoliho. V programu zazněly například árie z oper Gaetana Donizettiho (Vévoda z Alby), Giuseppe Verdiho (Rigoletto) či Giacoma Pucciniho (Bohéma, Tosca). Tenorista vystoupil v Praze poprvé.

Regiony
Mezinárodní hudební festival Dvořákova Olomouc začal tradičně 1. května, v den úmrtí skladatele Antonína Dvořáka. Společným koncertem ho zahájili mezzosopranistka Dagmar Pecková a tenorista Štefan Margita za doprovodu Moravské filharmonie Olomouc pod taktovkou Stanislava Vavřínka. Koncert se opakoval ještě v neděli 3. května.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat