Týden s hudbou (107)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Poslední baletní novinkou sezony libereckého divadla F. X. Šaldy je sci-fi Solarix. Autorka Šárka Brodaczová se nechala inspirovat indickou filozofií Májá, principy kyber-punkové subkultury osmdesátých let minulého století, ale i pohádkovým příběhem Alenka v říši za zrcadlem. Představení bude mít premiéru v pátek 22. května v Malém divadle. Hlavní roli Sola tančí Jaroslav Kolář, v dalších rolích se představí Ria Morita a Vladimír Kameněv. Hudba k baletní novince je z dílny liberecké kapely Totowono a Karla Korouse. Videoprojekce vytvořil Pavel Hejret, scénu a vizuál inscenace připravila Ivana Kelemenová, kostýmy Marcela Mrskošová.Člen umělecké rady festivalu Pražské jaro, pěvec Adam Plachetka, přišel s nápadem představit v jednom koncertu čtyři své mladší kolegy – sopranistku Michaelu Kuštekovou, mezzosopranistku Simonu Mrázovou, tenoristu Petra Nekorance a barytonistu Romana Hozu. Posluchači v Rudolfinu budou mít v sobotu 23. května možnost poslechnout si spektrum hlasů od sopránu po Plachetkův basbaryton. Sólisty v Mozartových a italských belcantových áriích doprovodí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Tomáše Braunera.

Další z benefičních Koncertů pro varhany v Dobrušce se uskuteční v neděli 24. května 2015 a vystoupí na něm Lubomír Brabec (kytara) a Ženský pěvecký sbor Vlasta. Výtěžek ze vstupného bude použit na generální opravu secesních varhan ve zdejším Husově sboru.

V neděli 24. května se uskuteční zahajovací koncert Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj. Poprvé společně vystoupí Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou svého nového šéfdirigenta Heiko Mathiase Förstra. Na koncertu zazní „Německá“ Sinfonietta Leoše Janáčka a symfonická suita Šeherezáda Rimského-Korsakova.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Součástí jubilejního šedesátého ročníku hudebního festivalu Košická hudebná jar, který organizuje Státní filharmonie Košice, bylo i v tomto roce představení ve Státním divadle Košice. V rámci festivalového programu uvedlo divadlo v sobotu 16. května reprízu klasického baletu Petra Iljiče Čajkovského Labutí jezero. Sólisty a sbor baletu doprovodil orchestr pod taktovkou Igora Dohoviče.

Zatím není známo jméno nového šéfdirigenta Berlínských filharmoniků, kteří jsou jedním z nejprestižnějších orchestrů světa. Filharmonici vybírají nástupce Simona Rattla, který šéfdirigentský post zastává od roku 2002 a kterému v roce 2018 skončí angažmá. V úvodu pondělního shromáždění nic nenasvědčovalo tomu, že se volba stane komplikovanou záležitostí. O novém šéfdirigentovi se tak stále jen spekuluje. Nejčastěji se hovoří o Lotyšovi Andrisi Nelsonsovi, Venezuelanovi Gustavu Dudamelovi, Němci Christianu Thielemannovi a Danielu Barenboimovi, původem z Argentiny.
Praha

Pietním aktem u hrobu Bedřicha Smetany na vyšehradském hřbitově v úterý dopoledne vstoupil do svého sedmdesátého ročníku mezinárodní hudební festival Pražské jaro. V den Smetanova úmrtí v souladu s tradicí desítky lidí uctily památku českého komponisty, jehož cyklus symfonických básní Má vlast každoročně přehlídku zahajuje. Letos zazněla na slavnostním koncertě ve Smetanově síni Obecního domu v přednesu Severoněmeckého rozhlasového orchestru Hamburk za řízení Thomase Hengelbrocka.

Premiéru tanečního představení s názvem Tranzmutace uvedlo ve čtvrtek divadlo Alfred ve dvoře. Připravila ho britská tanečnice a choreografka českého původu Andrea Miltnerová a režisér Jan Komárek. Podle svých slov se v inscenaci s podtitulem Brutalita skutečnosti snažili jít až na samou hranici tanečního pohybu. Uvedena byla v rámci komponovaného večera spolu s představením Fractured.

Ve čtvrtek měla po čtyřiadvaceti letech v Národním divadle v Praze premiéru opera Leoše Janáčka Z mrtvého domu. Inscenace je zároveň operním debutem činoherního režiséra a designovaného uměleckého šéfa činoherního souboru první scény Daniela Špinara. Výjimečné bylo i obsazení, v jedné z hlavních rolí – Luky Kuzmiče se představil tenorista Štefan Margita. Hudebního nastudování se ujal Robert Jindra.Vítězi šedesátého sedmého ročníku mezinárodní hudební soutěže Pražského jara se stali Korejci Kim Ju-pin v oboru flétna a Kim Sang-jun v oboru klarinet. Do soutěžního klání se letos přihlásilo rekordních 412 hudebníků z celého světa. Loni to bylo celkem 295 účastníků. Na druhém místě v oboru flétna se umístil další zástupce z Jižní Koreje Čo Song-hjon a Hélène Boulègue z Francie, třetí skončila její krajanka Joséphine Olech. V oboru klarinet získala druhou cenu Anna Paulová z pražské Akademie múzických umění a třetí byl Franck Russo z Francie. Nositelé prvních cen se tradičně představují na následujícím ročníku festivalu Pražské jaro. V roce 2016 se bude soutěžit v oborech klavír a trubka. V oboru fagot přiřkla porota vítězství Janu Hudečkovi z pražské Akademie múzických umění.

Petrohradská filharmonie, někdy označovaná i jako Šostakovičova (ve světové premiéře uvedla celkem osm z patnácti skladatelových symfonií), na nedělním koncertu v pražském Obecním domě s dirigentem Jurijem Těmirkanovem provedla Symfonii č. 5 d moll, která měla premiéru v roce 1937, a s houslistou Julianem Rachlinem Šostakovičův Houslový koncert a moll, který skladatel věnoval proslulému ruskému houslistovi Davidu Oistrachovi. Ještě předtím na sobotním koncertu zazněla v podání téhož orchestru proslulá Symfonie č. 7 C dur Leningradská, jež odpovídá tématu Pražského jara, kterým je sedmdesát let od skončení druhé světové války. Hymnu vítězného týmu Kanady, který vybojoval v neděli v O2 areně na hokejovém mistrovství světa zlaté medaile, zahrál přímo na ledové ploše orchestr PKF – Prague Philharmonia. Svým vystoupením na slavnostním ceremoniálu navázal na sólistu Opery Národního divadla Františka Zahradníčka, který při úvodním utkání českých hokejistů zpěvem národní hymny šampionát zahajoval. Orchestr měl připraveny národní hymny všech účastníků play off. 

Regiony
Šéf baletu Jihočeského divadla Attila Egerházi za rok ve své funkci končí. Ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek mu totiž už neprodlouží šéfovskou smlouvu. Padesátiletý Egerházi je podle něj osobností úzce profilovanou, s velmi osobitým způsobem vedení souboru. V čele baletního souboru chce Průdek mít někoho s širším záběrem. Egerháziho, který do Českých Budějovic přišel před šesti lety, tamní baletní soubor sestavil prakticky znovu a nasměroval jej na moderní repertoár, toto rozhodnutí velmi překvapilo, mimo jiné kvůli několika oceněním, která soubor pod jeho vedením získal.Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě uvedlo ve čtvrtek světovou premiéru opery Filoktétés. Autorem díla je Jan Klusák. V hudebním nastudování Marko Ivanoviće, režii Jiřího Nekvasila, na scéně Daniela Dvořáka a v kostýmech Simony Rybákové se v hlavních rolích představili Jakub Tolaš, Jorge Garza, Jana Hrochová a Martin Gurbaľ. Na inscenaci se dále podílí mužská část sboru opery Národního divadla moravskoslezského pod vedením Jurije Galatenka. Inscenace vznikla v koprodukci s Operou Národního divadla v Praze. Na tamní scéně se bude hrát v sobotu 23. května jako součást programu mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro 2015.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat