Týden s hudbou (108)

Co přinese tento týden
Zahraničí 
V pátek 29. a v sobotu 30. května se v nové budově Slovenského národního divadla v Bratislavě uskuteční předposlední operní premiéra devadesáté páté sezony. Bude jí opera italského skladatele Ermanna Wolfa-Ferrariho Šperky Madony, která zachází s kontroverzními tématy, které v minulosti pobouřily nejen katolickou církev. Inscenaci hudebně nastudoval Friedrich Haider, režie se ujal Manfred Schweigkofler, scénu vytvořil Michele Olcese, kostýmy Concetta Nappi. Na představení se dále podílí choreograf Jaroslav Moravčík, sbormistr Pavol Procházka, Orchestr Slovenského národního divadla, Bratislavský chlapecký sbor a Pressburg Singers. V hlavních rolích se v alternaci představí Miroslav Dvorský a Kyungho Kim, Jitka Sapara-Fischerová a Denisa Šlepkovská, Adriana Kohútková a Natália Ushakova, Daniel Čapkovič a Sergej Tolstov či Ivan Ožvát a Igor Pasek.
Praha
Třináct večerních představení v divadle, dvojnásobný počet doprovodných programů s volným vstupem venku a program v patnácti dalších městech nabídne dvacátý sedmý ročník festivalu Tanec Praha. Festival předznamená od pondělí 25. května týdenní Tanec Praha dětem, který nabídne otevřené hodiny a dílny, a také vycestuje do regionů. Projekt VEN.ku TANCI nabídne taneční vystoupení na Kampě, na náměstí Míru, v Letenských sadech či na nákladovém nádraží Žižkov.

Pražská konzervatoř v tomto týdnu pořádá dva koncerty. V úterý 26. května se v Koncertním sále Pražské konzervatoře odehraje koncert dechového souboru Prague Conservatory Modern, který bude řídit Chuhei Iwasaki. Na programu jsou skladby Viktora Kalabise, Jana Rychlíka, Miloslava Kabeláče a Lukáše Matouška. A v sobotu 30. května se od 10 hodin v komorním sále Pálffyovského paláce uskuteční Akordeonová akademie Christiana Riganelliho.

Komorní orchestr Harmonia Praga (dříve Harmony Prague) pokračuje v cyklu koncertů Stylové večery na Novoměstské radnici. Ve čtvrtek 28. května 2015 se uskuteční koncert Večer italské virtuozity, sólistou večera bude Miroslav Vilímec (housle). Zazní skladby Arcangela Corelliho, Bohuslava Martinů, Antonia Vivaldiho a dalších.V sobotu 30. května vystoupí na Pražském jaru Česká filharmonie, u dirigentského pultu bude finský dirigent Jukka-Pekka Saraste. Ten je známý pro své zaujetí hudbou pozdního romantismu a dvacátého století, což se silně odrazilo i v dramaturgii programu, se kterým vystoupí jako sólistka večera houslistka Vilde Frang. Na programu je Passacaglia op. 1 Antona Weberna, Houslový koncert D dur op. 35 Ericha Wolfganga Korngolda a Symfonie č. 4 e moll op. 98 Johannese Brahmse.

Regiony
Ensemble Opera Diversa představí v pondělí 25. května v Mozartově sále brněnské Reduty mezzosopranistku Lucii Hilscherovou, která již delší dobu s tímto souborem spolupracuje. Za klavírního doprovodu Miroslava Sekery zazní skladby Maurice Ravela, Gustava Mahlera, Ference Liszta, Bedřicha Smetany, Bohuslava Martinů a dalších.Čtyřicátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj byl zahájen v neděli a program prvního týdne nabízí v pondělí Komorní koncert pro 48 strun a dvě hlasivky, kdy v podání Brněnských violoncellistů a Marie Fajtové zazní originální skladby dvacátého století pro deset violoncellistů a dva kontrabasisty. Úterní koncert Slezská barokní liturgie je poctou k tři sta padesátému výročí narození „polského Händla“ Grzegorze Gerwazy Gorzyckiego. Na programu je reprezentativní výběr z jeho díla v autentickém provedení Wrocław Baroque Orchestra. Středeční Symfonický jazzový koncert bude večerem významných českých a amerických autorů v podání klavíristy Jonase Vitauda, saxofonisty Michala Žáčka, Tria Josefa Vejvody a Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Ve čtvrtek se uskuteční komorní večer s klarinetistkou Ludmilou Peterkovou, která vystoupí společně se špičkovým Bennewitzovým kvartetem, na pátečním galakoncertu vystoupí Adam Plachetka. V sobotu zavítá na Jazzový podvečer mezi Prahou, Vídní a Ostravou jazzový kontrabasista František Uhlíř se svou vlastní mezinárodní formací. Italské baroko v hudbě v dílech Locatelliho a Pergolesiho zazní v sobotu v provedení Veroniky Holbové, Soni Jungové a Janáčkova komorního orchestru. Na neděli je připraven projekt Den slezských varhan – čtyři koncerty, čtyři varhany, čtyři interpreti a jeden průvodce,  tedy varhaníci Tomáš Thon, Petr Rajnoha, Petr Čech, Pavel Rybka a průvodce Jaroslav Tůma.

Šéfdirigent Aleksandar Marković se s Filharmonií Brno loučí nastudováním Páté symfonie Gustava Mahlera. Významné a vyhledávané symfonické dílo provede ve čtvrtek 28. a v pátek 29. května v Janáčkově divadle s téměř stovkou hudebníků. Markovićovi skončila smlouva, do Brna se ale bude vracet jako host. Stálou náhradu zatím orchestr nemá, na příští sezonu přizval ke spolupráci pětici svých bývalých šéfdirigentů. Jsou jimi Aldo Ceccato, Petr Altrichter, Petr Vronský a také Aleksandar Marković. Druhým titulem roku 2015, kterým se svým divákům představí soubor liberecké opery, bude komická opera Don Pasquale. Liberecká inscenace byla svěřena do rukou režiséra Dominika Beneše, hudebně ji nastudoval Richard Hein, výpravu navrhla Zuzana Přidalová, na inscenaci se podílel sbormistr Tvrtko Karlović. V hlavní roli se představí Pavel Vančura a Zdeněk Plech, postava Noriny byla svěřena Věře Poláchové a Kateřině Kněžíkové, tenorový part zastává Tomáš Kořínek a Róbert Remeselník a v roli doktora Malatesty se představí Jiří Hájek a Matěj Chadima. Premiéra Dona Pasquala je v Liberci naplánována na pátek 29. května 2015 do Šaldova divadla.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Slováci zrušili vystoupení českého divadelního souboru Farma v jeskyni, který se měl koncem května představit s inscenací Informátoři na festivalu v Košicích. Důvodem tohoto kroku byla podle slovenských medií skutečnost, že představení o moci nadnárodních koncernů zaměřených na neustálé zvyšování produkce je příliš kontroverzní. Městská organizace K13, která spravuje košická kulturní centra, ale uvedla, že za zrušením části programu je krácení rozpočtu. Dva týdny před zahájením projektu ale divadlo dostalo podle medií od organizace K13 písemnou informaci, že představení nelze odehrát „z důvodu politické povahy“. Už dříve se prý spekulovalo o zrušení vystoupení pražského souboru kvůli tomu, že inscenace je údajně politicky příliš kontroverzní.

Ministr kultury Slovenské republiky Marek Maďarič ve středu 20. května ocenil sedm osobností a jeden soubor, které se výrazně zasloužili o rozvoj kultury. Za šíření dobrého jména slovenského umění v zahraničí získal cenu operní zpěvák Štefan Kocán. Za výjimečný přínos v oblasti hudby získal ocenění klavírní virtuos, pedagog, generální ředitel Slovenské filharmonie Marián Lapšanský a Cena za výjimečný přínos v oblasti divadla a tance patří uměleckému souboru Baletu Slovenského národního divadla, a to„za mimořádný umělecký počin – uvedení světové premiéry historicky prvního slovenského baletu Eugena Suchoně Angelika.” Partitura Angeliky vznikla již v roce 1926 jako první slovenský balet.

Praha 
V pondělí na festivalu Pražské jaro ve Dvořákově síni Rudolfina vystoupili mezzosopranistka Dagmar Pecková a tenorista Štefan Margita, kteří za doprovodu PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Stanislavem Vavřínkem nabídli program částečně vycházející z jejich společného turné s názvem Začínáme končit.V úterý festival Pražské jaro v kostele sv. Šimona a Judy uvedl koncert Pražského filharmonického sboru, který přinesl čtyři díla od autorů méně uváděných na české scéně. Na Pražském jaru v Rudolfinu v uplynulém týdnu také debutovala čínská klavíristka Čchen Sa, v divadelní řadě festival nabídnul v Národním divadle operu Dorian Gray soudobé slovenské autorky Ľubici Čekovské. A ve foyer Rudolfina měla vernisáž výstava sedmi desítek historických snímků, kterou připravili k letošnímu sedmdesátému ročníku Pražského jara jeho pořadatelé, přístupná bude do 1. června. Výstava představuje legendární dirigenty, sólisty i pěvce, jímž uplynulá desetiletí aplaudovalo festivalové publikum. Fotografie pocházejí převážně od Jovana Dezorta a Zdeňka Chrapka. Ve středu nabídlo Pražské jaro v kostele sv. Šimona a Judy vystoupení sopranistky Kateřiny Kněžíkové. Za doprovodu klavíristy Davida Švece zazněly slavné cykly milostných písní devatenáctého století. V Rudolfinu se pak uskutečnil koncert německého komorního orchestru Akademie staré hudby s koncertním mistrem Georgem Kallweitem.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK vstupuje do osmdesáté první sezony s novým šéfdirigentem Pietarim Inkinenem a tenoristou José Curou v roli rezidenčního umělce. Inauguračním koncertem Inkinena bylo jeho čtvrteční vystoupení na festivalu Pražské jaro. Cura se v příští sezoně představí nejen jako pěvec, ale také jako dirigent a skladatel a povede kurz pro mladé pěvce a dirigenty. Oba umělci budou u FOK působit tři sezony.

Ve čtvrtek oslavilo Škampovo kvarteto dvacet pět let od svého založení netradičním koncertem v Betlémské kapli v Praze. Ke kvartetu ve složení Helena Jiříkovská, Adéla Štajnochrová, Radim Sedmidubský a Lukáš Polák se postupně připojili i hosté a gratulanti. Mezi nimi byli jak zakládající členové Pavel Fischer a Jana Hrabaňová, tak také Karel Untermüller a Alžběta Vlčková. V pátek zahráli v Rudolfinu v rámci sedmdesátého ročníku festivalu Pražské jaro Petrohradští komorní sólisté, kteří jsou absolventy proslulé Petrohradské konzervatoře. Na festival přijeli s repertoárem představujícím průřez tvorby od klasicismu po hudbu dvacátého století. Česká filharmonie pod vedením Jiřího Bělohlávka ve spolupráci s Pražským filharmonickým sborem provedla ve Smetanově síni Obecního domu Symfonii č. 3 d moll Gustava Mahlera. Na koncertu dále vystoupil Kühnův dětský sbor a altistka Elisabeth Kulman známá ze svého působení ve Státní opeře ve Vídni.

Národní divadlo v Praze uvedlo v sobotu novou operu Filoktétés skladatele Jana Klusáka. Inscenace vznikla v koprodukci s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě, které světovou premiéru opery představilo před několika dny. Představení bylo zároveň uvedeno v rámci festivalu Pražské jaro.

Dále festival Pražské jaro nabídl v sobotu projekt pěvce Adama Plachetky, nazvaný Pocta Jarmile Novotné. Basbarytonista Adam Plachetka uvedl své mladší kolegy a kolegyně, o doprovod se postaral Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Tomášem Braunerem. Na koncertě vystoupila sopranistka Michaela Kušteková, mezzosopranistka Simona Mrázová, tenorista Petr Nekoranec a barytonista Roman Hoza. Zazněly árie z oper Wolfganga Amadea Mozarta, Domenica Cimarosy, Gaetana Donizettiho, Gioacchina Rossiniho a Vincenza Belliniho. Uskutečnil se také víkend komorní hudby: druhou festivalovou sobotu orámovalo dopolední Matiné II. se švýcarským Triem Rafale a večerní Nokturno I. s fagotistou Janem Hudečkem a cembalistou Vojtěchem Spurným. Vedle matiné a nokturna byly součástí víkendu komorní hudby odpolední koncerty klavírního dua ve složení Vilija Poskute a Tomas Daukantas a Muchova kvarteta.V neděli program Pražského jara nabídl čtyři koncerty v rámci víkendu komorní hudby a v Rudolfinu se uskutečnilo vystoupení orchestru Vídeňské akademie s dirigentem Martinem Haselböckem. Orchestr zahrál s houslistou Christianem Altenburgerem, který nahradil původně avizovanou Elizabeth Wallfisch. Na koncertu zazněla díla Ludwiga van Beethovena a Franze Schuberta. Víkend komorní hudby pak zakončilo vystoupení flétnisty Jana Ostrého s hosty v Toskánském paláci, koncert Zemlinského kvarteta ve Velkopřevorském paláci, vystoupení barytonisty Romana Janála v Lobkovickém paláci a v Anežském klášteře koncert ruské umělkyně Viviany Sofronitské na kladívkový klavír. 

Tři nové zvony, moderní osvětlení a ozvučení či temperování lavic doplnily za poslední roky katedrálu sv. Víta na Pražském hradě. V těchto dnech uplyne pět let od chvíle, kdy skončil letitý spor o ni. Od té doby se o nejvýznamnější český chrám starají církev a stát spolu. Nejnovějším společným projektem jsou nové varhany, jež by katedrále měly začít sloužit v roce 2018, v roce stého výročí vzniku Československa. Na odlití zvonů, které nahradily původní roztavené za první světové války, přispěla řada donátorů. Sponzorem druhého největšího zvonu Maria je Správa Pražského hradu, na nejmenší nový zvon Ježíš se složilo sedm profesorů ČVUT. Také nové osvětlení interiéru a zateplení lavic zaplatili sponzoři.

O velké festivaly klasické hudby je v České republice zájem, nelze je však prý pořádat bez finančních partnerů a dotací z veřejných zdrojů. Příjem ze vstupného pokryje jenom malou část nákladů akcí s rozpočty v řádech desítek milionů korun. Někteří pořadatelé kvůli nedostatku finančních prostředků či menší podpoře sponzorů a státu omezují programovou nabídku, ke zdražení vstupenek však nesahají. Například dvacátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu 13 měst Concentus Moraviae, musel letos řešit omezení finanční podpory od skupiny ČEZ. V těchto dnech probíhající festival Pražské jaro bude pro příští ročník řešit odchod České spořitelny. Festival Smetanova Litomyšl, nabízí téměř čtyřicet programů a očekává rekordní návštěvnost třicet tisíc lidí. Výnos ze vstupného má podle organizátorů pokrýt čtyřicet procent třicetimilionového rozpočtu. Zbytek musejí pokrýt partneři, sponzoři a veřejné zdroje. Opět je velký zájem o Janáčkův máj. Jeho návštěvnost za posledních pět let neklesla pod devadesát procent. Rozpočet festivalu je 12 milionů korun, na vstupném získá 1,2 milionu korun, čtyřicet pět procent rozpočtu zajistí veřejné zdroje. Festival Struny podzimu, založil před pěti lety tradici donátorského galavečera. Podle pořadatelů je cílem akce dosáhnout deseti procent příjmu rozpočtu hlavního programu, který se v posledních letech pohybuje kolem 12 milionů korun. Podobně jako ostatní festivaly i Dvořákova Praha drží ceny lístků přibližně na loňské úrovni. Festival pracuje s rozpočtem zhruba třicet pět milionů korun, jeho dvacet procent pokryje zisk ze vstupného, zbytek kombinace veřejných a privátních finančních zdrojů. Na podporu festivalu vznikl Klub mecenášů. Letní hudební přehlídka v Českém Krumlově, kvůli chybějícím financím bude, ale o týden kratší. Již před dvěma lety musel tento festival zrušit dva koncerty, protože se ocitl bez státní podpory. V roce 2012 skončil ve ztrátě 1,2 milionu korun kvůli produkci operyKomedianti s José Curou, na kterou se neprodalo jen třicet procent vstupenek. 

Regiony
V pondělí cyklem symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast začal v Jihlavě čtrnáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu Hudba tisíců – Mahler Jihlava 2015. Filharmonii Hradec Králové řídil dirigent Marek Štilec. Koncert byl věnován letošnímu sedmdesátému výročí ukončení druhé světové války.Karlovarský symfonický orchestr hledá nového ředitele. Dosavadní ředitel Šimon Kaňka nedávno rezignoval. Orchestrem ale už delší dobu zmítají vnitřní spory. Situaci v orchestru prověřuje hned několik kontrol. Na jejich výsledky čeká i vedení města. Orchestr nyní funguje normálně. Vedení orchestru je zajištěno Josefem Bernátkem, který byl jmenován statutárním zástupcem, uměleckým vedením je pověřen šéfdirigent Jan Kučera. Karlovarský symfonický orchestr prožívá letos svou sto osmdesátou koncertní sezonu. Je nejstarším orchestrem v Česku.

Výročí
Před pětačtyřiceti lety, 29. května 1970 byl v pražském Národním divadle poprvé v baltním ztvárnění uveden Bartókův Podivuhodný mandarin, a to v choreografii Jiřího Němečka, večer doplnila Signorina Gioventù Vítězslava Nováka. 

Před sto lety, 30. května 1915 se narodil český hudebník, pedagog, hudební skladatel a ředitel kůru Stanislav Kyselák (zemřel 25. února 1983). Po dlouhá léta působil v brněnském kostele Nejsvětější Trojice v Králově Poli.

Foto Jozef Barinka, archiv, Petr Burda, archiv revije Eva, PJ-Zdenek Chrapek, PJ-Ivan Malý

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat