Týden s hudbou (109)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

V úterý na festivalu Pražské jaro Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pod vedením Marko Ivanoviće v Obecním domě uvedl pořad Hudba z celuloidu. V programu sestaveném z hudby doprovázející slavné tuzemské i světové filmy vystoupila také sopranistka Lucie Silkenová a Kühnův smíšený sbor. Večer nabídl suitu Ericha Wolfganga Korngolda z hudby k filmu Dobrodružství Robina Hooda Michaela Curtize a Williama Keighleye, výběr z hudby Zdeňka Lišky k filmům Tam na konečné, Touha zvaná Anada, Smrt si říká Engelchen a Spalovač mrtvol, suitu z hudby Dmitrije Šostakoviče k filmu Grigorije Kozinceva Hamlet a výběr z filmové hudby Jiřího Šusta ke snímkům Rozmarné léto, Na samotě u lesa, Slavnosti sněženek, Skřivánci na niti a Vesničko má středisková. Ve středu na Pražském jaru v Dvořákově síni Rudolfina vystoupil houslista James Ehnes a klavírista Andrew Armstrong. Kanadsko-americké duo, které má za sebou několikaletou intenzivní spolupráci, nabídlo díla Clauda Debussyho, Edwarda Elgara, Karola Szymanowskiho a Ottorina Respighiho. A v kostele Panny Marie Sněžné vystoupil violoncellista Charles-Antoine Duflot. Zazněla Suita č. 3 Benjamina Brittena, Sequenza XIV Luciana Berii a Suita D dur Johanna Sebastiana Bacha. Každá ze skladeb byla interpretována na jiné violoncello, včetně originálního pěti strunného barokního nástroje. Provedením děl Giuseppa Verdiho, Petra Iljiče Čajkovského a Jeana Sibelia se na středečním koncertu v Obecním domě poprvé českému publiku představil italský Orchestr Národní akademie Svaté Cecílie v čele s šéfdirigentem Antoniem Pappanem. Závěr koncertu části divákům narušil kolaps jednoho z posluchačů, šlo minimálně o pátý případ na letošním Pražském jaru.

V pátek připravil festival vystoupení Budapešťského festivalového orchestru pod vedením Ivána Fischera. Sólistkou koncertu byla portugalská klavíristka Maria João Pires, která se na festival vrátila po více než dvaceti letech. Zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta a Johannese Brahmse. Pražské jaro v sobotu v Obecním domě nabídlo koncert České filharmonie s norskou houslistkou Vilde Frang. Vedle Passacaglie od Antona Weberna z roku 1908, byl velkým lákadlem večera Houslový koncert D dur od Ericha Wolfganga Korngolda. V druhé části večera zaznělo Brahmsovo poslední symfonické dílo, Symfonii č. 4 e moll. A v Rudolfinu vystoupil klavírista Murray Perahia, který se v Praze poprvé představil v sólovém recitálu. Vedle Bacha si na koncert připravil díla Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena, Césara Francka a Fryderyka Chopina. Sobotní program otevřelo již v dopoledních hodinách Matiné III, na kterém na Hudební a taneční fakultě AMU zahrála houslistka Olga Šroubková a klavírista Miroslav Sekera díla Johanna Sebastiana Bacha, Bohuslava Martinů, Sergeje Prokofjeva a Henryka Wieniawského.

Ve sbírce na nové varhany do Betlémské kaple, kterou vyhlásil Spolek absolventů a přátel Českého vysokého učení technického se od loňského října shromáždilo více než půl milionu korun. Sbírka bude pokračovat do vybrání dvanácti milionů korun potřebných k zakoupení originálních píšťalových varhan místo současných digitálních, které jsou vzhledem k rozlehlosti a majestátnosti prostoru považovány za nedostačující. Tváří sbírky je architektka a absolventka Českého vysokého učení technického Eva Jiřičná. Evropskou premiéru opery Hamlet americké režisérky Julie Aubrey uvedlo 30. května Divadlo na Vinohradech. V hlavních rolích účinkovali Ryan MacPherson (Hamlet), Bradley Robinson (Claudius) a Jennifer Robinson (Gertrude), dále pak Sbor Mississippské univerzity za doprovodu Moravské filharmonie Olomouc pod vedením Petra Vronského. Světová premiéra se uskutečnila 18. dubna v Mississippi v USA.

Španělský operní pěvec Plácido Domingo natáčí v hostivařském studiu v Praze vánoční album za doprovodu Českého národního symfonického orchestru pod vedením Eugena Kohna. Nahrávka bude obsahovat i vlastní Domingovy skladby

Regiony.
Ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek odmítá prodloužit smlouvu uměleckému šéfovi baletu Attilovi Egerházimu, i když pod jeho vedením tento mezinárodní soubor získal řadu významných ocenění. Proti úmyslu ředitele vznikla petice. Průdek po pondělním jednání s organizátory petice řekl, že své rozhodnutí nezmění a tak Egerházi od června 2016 nemá na jihu Čech stálé angažmá.

Liberecké divadlo F. X. Šaldy připravilo premiéru Donizettiho komické opery Don Pasquale. V pátek ji uvedlo v italském originále s českými titulky. Role dirigenta se ujal Richard Hein. Hlavní roli Dona Pasquala nastudovali Pavel Vančura a Zdeněk Plech, v roli Noriny se alternují Věra Poláchová a Kateřina Kněžíková. Mladého Ernesta zpíváTomáš Kořínek nebo Róbert Remeselník a v roli doktora Malatesta se střídají Jiří Hájek a Matěj Chadima.S Filharmonií Brno se v pátek provedením Páté symfonie Gustava Mahlera rozloučil její šéfdirigent Aleksandar Marković. Volba programu koncertu nebyla náhodná, Marković se s brněnským orchestrem často zaměřoval právě na německou a rakouskou hudbu přelomu devatenáctého a dvacátého století. Oblíbenou Pátou symfonii nastudoval se stovkou hudebníků. Marković v Brně působil od roku 2009, nyní srbskému dirigentovi končí smlouva. Do Brna se ale bude vracet jako host. Stálou náhradu zatím orchestr nemá. Na příští jubilejní šedesátou sezonu přizval ke spolupráci pětici svých bývalých šéfdirigentů.

Derniéra Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy se uskutečnila v Divadle Antonína Dvořáka 31. května 2015 v hudebním nastudování Roberta Jindry a pod režijní taktovkou dua SKUTR (Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského). Jako Matěj Brouček se opět představil mexický tenorista Jorge Garza, v roli Málinky Agnieszka Bochenek-Osiecka a coby Pegas, symbol básnické fantazie, Jindřich Panský.Oratorium Prezidentská volba zaznělo v neděli v Brně při oslavách třicátého pátého výročí sboru Ars Brunensis Chorus. Autorem je Vladimír Franz, neúspěšný účastník první přímé volby prezidenta v Česku. Skladba poprvé zazněla loni na festivalu Bohemia Cantat, v Brně publikum uslyšelo definitivní verzi. Franz některé části upravil či doplnil, také nastudování šlo podle dirigenta Dana Kalouska více do hloubky, proto pořadatelé hovoří o světové premiéře.

Výročí
Před sedmdesáti lety, 1. června 1945 zemřel zakladatel pražského českého baletu Augustin Berger (narozen 11. srpna 1861 jako Augustin Ratzesberger). Pro Národní divadlo měl zásadní význam – jako první koncipoval a utvářel baletní soubor a kmenový repertoár, vychoval řadu tanečnic, vedl baletní školu a přiblížil soubor tehdejší evropské úrovni. Svou profesní kariéru završil jako baletní mistr Metropolitní opery v New Yorku.

4. června 1990, tedy před čtvrstoletím zemřela česká sopranistka Zdeňka Ziková (narozena 6. února 1905). V letech 1928–1932 byla členkou Národního divadla, v letech 1932–1937 Státní opery ve Vídni, od roku 1940 žila v bývalé Jugoslávii. Velmi vyzdvihována byla její Rusalka či Šárka, ale též Senta a Salome.

Foto Jozef Barinka, archiv, Pavel Černý, Knut Bry, PJ/Zdeněk Chrapek, Roman Dobeš, Martin Popelář

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat