Týden s hudbou (113)

Co přinese tento týden
Praha
Národní muzeum v pražském Muzeu Bedřicha Smetany představuje od 24. června celek scénických a kostýmních návrhů Františka Kysely ke Smetanovým operám. Expozice s názvem František Kysela a Smetanovy opery nabízí do 29. února příštího roku kolekci smetanovských scénografií k osmi operám, které uvedlo Národní divadlo v rámci oslav stého výročí narození skladatele v roce 1924. Jako jediný výtvarník v dějinách Národního divadla získal Kysela (1881 – 1941) možnost vytvořit takto rozsáhlý a celistvý výtvarný projekt. Oslavy stého výročí narození Bedřicha Smetany v roce 1924 byly projevem úcty národa a souvisely i s vlastenectvím počátečního období první republiky. Největší pozornost se upínala k jádru oslav – slavnostnímu cyklu v Národním divadle. V něm mezi 23. dubnem a 12. květnem zazněly v chronologickém pořadí všechny Smetanovy opery. Posloupnost nedodržela jen opera Libuše, jejíž premiérou 12. května 1924, v den čtyřicátého výročí skladatelova úmrtí, slavnostní cyklus vrcholil. Barytonista Sherrill Milnes se od čtvrtka 2. do soboty 4. července na čtyřech představeních ve Stavovském divadle v Praze představí jako režisér inscenace Don Giovanni. Americký pěvec navštíví Prahu v rámci Prague Summer Nights Young Artists Music Festival. Zájemci si mohou po čtyři večery poslechnout mladé operní talenty a hudebníky ze všech koutů světa. Don Giovanni v režii Milnese bude ve Stavovském divadle poprvé uveden 2. července na akci Grand Opera Gala. V inscenaci bude použita scéna a kostýmy z produkce Národního divadla z roku 2002. Orchestr Prague Summer Nights se navíc 27. června představil na festivalu Prague Proms v programu zahrnujícím významná orchestrální díla Mozarta, která sám v Praze dirigoval nebo napsal.

Regiony
Do Žďáru nad Sázavou se opět počátkem července sjedou tuzemští i zahraniční reprezentanti současného tance a pohybového divadla. Na tamním zámku a dalších místech ve městě se od pátku 3. do neděle 5. července uskuteční třetí ročník festivalu KoresponDance.

Padesátý sedmý ročník hudebního festivalu Smetanova Litomyšl vstupuje do finále. Poslední týden nabídne mimo jiné v pondělí 29. června dětské loutkové představení Loutkando Grando aneb Kouzelné hraní s barokní hudbou, v němž se otevírá inspirující svět plný fantazie, kouzel a humoru v podání Ensemble Inégal a Divadla pod Šťastnou Hvězdou. A na druhém zámeckém nádvoří je připraven koncert k šestistému výročí umučení Mistra Jana Husa Krédo Mistra Jana. Vystoupí Adam Plachetka s Biblickými písněmi Antonína Dvořáka a Roman Janál přednese Krčkovu kantátu Krédo Mistra Jana. Dále účinkuje Kühnův smíšený sbor pod vedením Marka Vorlíčka a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, který bude řídit David Švec. Výjimečný komorní koncert ke třístému třicátému výročí narození Johanna Sebastiana Bacha Bárta hraje Bacha se uskuteční v úterý 30. června v kapitulním chrámu Povýšení sv. Kříže. Zazní souborné provedení Suit pro sólové violoncello v podání Jiřího Bárty. Premiéra hudebně-tanečního představení Vyvolený na motivy stejnojmenného románu Thomase Manna z roku 1951 se uskuteční ve středu 1. července v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže. Úprava textu a hudební zpracování na motivy klávesových skladeb ze čtrnáctého až šestnáctého století je dílem Jaroslava Tůmy, choreografii vytvořila Adéla Srncová a na projektu režijně spolupracoval Jiří Srnec. Soubor Opery Národního divadla v Praze odehraje na festivalu ve čtvrtek 2. července Musorgského operu Boris Godunov a v pátek 3. července Smetanovy Dvě vdovy. V sobotu 4. července je na programu galakoncert Návštěva v Metropolitní opeře. Zazní árie, písně a dueta z oper a muzikálů v podání Deborah Voigt (soprán) a Garretta Sorensona (tenor) za doprovodu PKF – Prague Philharmonia vedené dirigentem J. Davidem Jacksonem. V neděli 5. července se na druhém nádvoří uskuteční Velké finále, které bude zejména poctou Johannu Sebastianu Bachovi a Georgu Friedrichu Händelovi, jejichž skladby původně určené k plenérovému provádění zaznějí v rozšířeném obsazení sekce dechových nástrojů. Vystoupí Martina Bačová a Dalibor Karvay (housle) a Česká Sinfonietta řízená Radkem Baborákem.Plzeňský kraj bude o prázdninách dějištěm nejrozsáhlejšího festivalu barokní kultury v Česku. Akce s názvem 9 týdnů baroka začne v pondělí 29. června a postupně představí šedesát tři lokalit. V prvním týdnu se představí krajina jižně od Plzně, rodiště sv. Jana Nepomuckého, jednoho z českých zemských patronů. Festival začne ve Spáleném Poříčí, pokračuje v Nových Mitrovicích a Žinkovech, v Nepomuku a na zámku Kozel. V pátek 3. července se na zámku Kozel uskuteční dobové tance v zámecké zahradě v choreografii Heleny Kazárové za doprovodu sólistky Ireny Troupové a hudebníků ze souboru Musica Florea. Zahájení festivalu bude v sobotu 4. července na Zelené Hoře s prohlídkami jinak nepřístupného zámku. V rámci večera jsou na programu opět Tance baroka, kdy v režii souboru Hartig Ensemble budou představeny dobové tance v té skutečně původní podobě nebo v kostele Nanebevzetí Panny Marie společně vystoupí soubor Collegium Marianum a loutkové divadlo Buchty a loutky. Soubory představí originální pojetí raně barokní opery Francesca Cavalliho La Calisto, které propojuje loutkové divadlo s živým zpěvem a živým hudebním doprovodem. Oba večery zakončí barokní ohňostroj z dílny Teatrum pyrotechnicum z Českého Krumlova.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Nástupcem Brita Simona Rattlea na postu šéfdirigenta Berlínských filharmoniků se stane Rus Kirill Petrenko, dosavadní hudební ředitel Bavorské státní opery v Mnichově. Jedno z nejvýznamnějších hudebních těles světa o tom v pondělí informovalo na tiskové konferenci. Berlínští filharmonikové si do svého čela zvolili ruského dirigenta, který už v německé metropoli působil v letech 2002 až 2007 jako generální hudební ředitel Komické opery.Uznávaný ruský barytonista Dmitri Hvorostovsky zrušil z vážných zdravotních důvodů všechna svá vystoupení v nadcházejících týdnech, zatím až do konce srpna. Podle dostupných informací má nádor na mozku. Pěvec si v poslední době stěžoval na zhoršení zdravotního stavu, měl i problémy s rovnováhou.

Česká filharmonie pod vedením Jiřího Bělohlávka na festivalu v bavorském Bad Kissingenu uvedla v sobotu 27. června skladbu Ludwiga van Beethovena Missa solemnis D dur a v neděli 28. června zde zahrála pod vedením amerického dirigenta Jamese Gaffigana s japonsko-americkou houslistkou Midori. Na programu byla Dvořákova Sedmá symfonie a symfonická báseň Polednice, Schumannův Koncert pro housle a orchestr a moll.

Malajsijský magnát a milovník umění Tan Sri Francis Yeoh věnoval milion eur (asi 27 milionů Kč) římské Opeře, která se potýká s existenčními problémy. Yeoh vyjádřil naději, že jeho dar pomůže římské Opeře vyprofilovat se na světové scéně v jedno z nejprestižnějších a nejlepších uměleckých středisek na světě. Malajsijský miliardář patří k celoživotním obdivovatelům italských pěvců Luciana Pavarottiho a Andrey Bocelliho. Sám financoval řadu koncertů klasické hudby jak v Malajsii, tak v zahraničí.

Praha
Uvedením inscenace Last Work, nejnovější choreografie Ohada Naharina pro soubor Batsheva Dance Company, vyvrcholil ve středu a ve čtvrtek festival Tanec Praha. Vystoupení prestižního souboru založeného Marthou Graham bylo první v České republice. Batsheva Dance Company na festival přivezla novou inscenaci záhy po světové premiéře 1. června v Tel Avivu. Na scéně v ní vystupuje všech osmnáct členů souboru.
Regiony.
Novým ředitelem Slezského divadla v Opavě bude od července operní režisér Karel Drgáč. Rozhodli o tom městští radní. Do konkurzu, který město vyhlásilo v dubnu, se přihlásilo pět zájemců. Výběrová komise předala radním výsledné pořadí uchazečů s tím, že žádného z nich k výkonu funkce nedoporučila a nechala případné rozhodnutí právě na radních.

Pěvkyně Magdalena Kožená ve čtvrtek ve Valticích na Břeclavsku zakončila dvacátý ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae. Doprovodil ji francouzský soubor Le Concert d’Astrée s uměleckou vedoucí Emmanuelle Haïm. Program večera tvořily francouzské dvorské písně, kantáty a instrumentální skladby ze sedmnáctého a osmnáctého století. Koncert se odehrál ve velké jízdárně zámku, nedávno zrekonstruované společně se sousedním barokním divadlem a zahradním domkem. Nadzemní stavba Janáčkova kulturního centra v lokalitě Besední a Veselé ulice v Brně by mohla začít po ukončení prací na podzemních garážích už na konci roku 2016. Na prvním setkání brněnského kulturního parlamentu to uvedl předseda kulturní komise města Stanislav Michalík. Do té doby bude vznikat projektová dokumentace na sál, který ve městě chybí. Radnice může zároveň shánět na výstavbu peníze. Zatím je nemá, potřeba je zhruba půl miliardy korun. Myšlenka na vznik Janáčkova kulturního centra v Brně se zrodila už dávno. Dosud se ale nikdo ke stavbě neměl právě kvůli scházejícím financím.

Komorní orchestr Camerata Janáček v sobotu skladbami Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela a Antonia Vivaldiho v Hukvaldech na Frýdecko-Místecku zahájil dvacátý druhý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáčkovy Hukvaldy. Ten potrvá do 12. července a nabídne ještě deset koncertů a tři divadelní představení. Sobotní zahajovací koncert se odehrál pod otevřeným nebem na hukvaldském hradě.

Koncertem mezzosopranistky Dagmar Peckové a tenoristy Štefana Margity v sobotu v kostele svatého Michaela ve Vernéřovicích na Náchodsku začal desátý ročník festivalu klasické hudby Za poklady Broumovska. Do 29. srpna nabídne celkem deset koncertů v barokních kostelech. Vstupné je dobrovolné a výtěžek je určený na péči o kostely na Broumovsku. 

Výročí
Před dvaceti lety, 2. července 1995 zemřel jeden z nejvýznamnějších českých dirigentů druhé poloviny minulého století, Zdeněk Košler (25. 3.1928 – 2. 7. 1995). Od ledna 1980 do července roku 1985 působil jako šéf opery Národního divadla, jeho umění bylo známé i za hranicemi. Největší popularitě se těšil v Japonsku, kde od roku 1968 pravidelně hostoval; pokud sečteme dohromady hostování u japonských orchestrů i hostování se Slovenskou filharmonií, operou Národního divadla a Českou filharmonií, Košler byl na japonských turné celkem třicetkrát. Zdeněk Košler byl dirigentem s fenomenální pamětí a dokonalým sluchem, nejen tím vzbuzoval v každém muzikantovi přirozený respekt.

Foto nm.cz, Jan Malý, archiv, Sven Hoppe, Gadi Dagon, Adam Dušek 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat