Týden s hudbou (118)

Co přinese tento týden
Praha
V posledním týdnu festivalu Letní slavnostni staré hudby se uskuteční dva koncerty. V pondělí 3. srpna v kostele Panny Marie Sněžné vystoupí Cappella Mariana pod vedením Vojtěcha Semeráda spolu s kontratenoristou Terry Weyem v programu Maria, který představí obraz Panny Marie v dílech renesančních mistrů. Zazní skladby Jacoba Clemense non Papa, Giovanniho Pierluigiho da Palestriny nebo Josquina Despreze. Závěr festivalu bude patřit ve čtvrtek 6. srpna barokní opeře Francesca Cavalliho Calisto. V hudebním nastudování Jany Semerádové a v režii Víta Bruknera se představí Collegium Marianum a Buchty a loutky. Ve Státní opeře vystoupí v hlavních rolích Hana Blažíková (Calisto), Barbora Kabátková (Diana / Giunone), Jan Mikušek (Endimione), Tomáš Lajtkep (Mercurio) a Tomáš Král (Giove / Giove in Diana).
Regiony
Již šestý týden festivalu 9 týdnů baroka zavítá tentokrát do oblasti Domažlice a Chodsko, které jsou jednou z mála národopisných oblastí v Čechách, kde stále živý folklor vychází již z barokního období. V pondělí navštíví festival Tanaberk, kde jsou na programu mimo jiné hudební recitály mandolinisty Petra Vrobela za doprovodu kytaristky Aleny Kozákové. Ty se uskuteční i v úterý v klášteře v Pivoni. Ve středu muzeum v Domažlicích představí Město v době barokní. Přednášku o barokní hudbě a o tom, jak to bylo v baroku s hudebním uměním, vystřídá taneční vystoupení souboru En Garde!, při kterém se mohou návštěvníci sami do tance zapojit a barokní tance se naučit. Ve čtvrtek flétnistka Michaela Koudelková spolu se svými hosty zavede posluchače do světa barokních koncertů, sonát a suit. Koncert se koná v kostele sv. Anny v Horšovském Týně. Páteční koncert v kostele Pocta starým mistrům Narození Panny Marie v Domažlicích je založen na konfrontaci barokní hudby s hudbou jazzovou, a to i přímo na pódiu, kde se střetává komorní soubor Collegium Quodlibet se svým uměleckým vedoucím Jiřím Stivínem s jazzovým kvartetem a dohromady tvoří zajímavou fúzi těchto odlišných hudebních epoch a různorodých přístupů k interpretaci. Komponovaný program barokních zábav u kaple sv. Vavřince na vrchu Vavřineček u Domažlic nabídne v sobotu tanec, koncert v podání souboru Ensemble Fiorello, barokní občerstvení a dobový ohňostroj.

Na předposledním koncertu mezinárodního festivalu Hudební léto Kukssobotu 8. srpna v kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu vystoupí Škampovo kvarteto. Zazní skladby  Wolfganga Amadea Mozarta, Jakuba Jana Ryby a Josepha Haydna.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Na Salcburském letním festivalu se v úterý na scéně Haus für Mozart odehrála s napětím očekávaná premiéra nového nastudování opery Figarova svatba v režii Svena-Erica Bechtolfa. Pod taktovkou Dana Ettingera se hlavních rolích objevili Adam Plachetka (Figaro) a Martina Janková (Susanna), doprovázeni dalšími vynikajícími pěvci a Vídeňskými filharmoniky. Naši recenzi nového nastudování chystáme z jedné z repríz.
Praha
V pondělí zemřel v Praze světově uznávaný pianista Ivan Moravec. Bylo mu čtyřiaosmdesát let. Známý virtuos se jako jediný Čech dostal mezi sedm desítek světových pianistů, jejichž umění zachycuje na CD prestižní edice Velcí klavíristé 20. století. Ivan Moravec, který se narodil 9. listopadu 1930 v Praze, byl v médiích přezdíván „básníkem klavíru“ a pro mnohé byl dokonce „pianistou pianistů“. Uchvacoval perlivou technikou, dynamickou škálou úhozu, smyslem pro barevnost tónu a jemné odstíny nálad. Diváci i kolegové oceňovali nejen jeho instrumentální umění, ale i skromnost, neokázalost a pracovitost. Ivan Moravec si přes své umění a skvělou pověst nikdy neliboval v publicitě, nerad poskytoval rozhovory, a možná proto jej nebylo možné označit za proslulou star. Dokonce ani neměl v oblibě efektní virtuózní čísla a při své hře se zcela koncentroval na vnitřní svět skladeb Mozarta, Chopina, Schumanna, Brahmse, Ravela či Debussyho.

Typický nástroj švédské lidové hudby nyckelharpu představil ve čtvrtek na koncertu v Betlémské kapli v Praze jeden z nejznámějších nyckelharpistů současnosti Johan Hedin. Nyckelharpa je smyčcový nástroj s klapkami. Koncert se konal v rámci festivalu Letní slavnosti staré hudby. Program večera byl vystavěn zejména na tradičním severském tanci polska. Třídobý párový tanec polska se v různých podobách dodnes objevuje v Dánsku, Norsku, Švédsku i Finsku. Melodie více než pět století starých tanců se předávaly v rodinách a na vesnicích z generace na generaci. O několik století později začaly být zapisovány do not, které lze najít ve sbírkách pocházejících zejména z osmnáctého a devatenáctého století. Koncert vážné hudby, plánovaný na srpen v tunelovém komplexu Blanka, nebude. Zkomplikovaly jej přípravy otevření dopravní stavby. Organizátoři koncertu očekávali účast až deseti tisíc lidí.  Vystoupení Pražské komorní filharmonie se mělo uskutečnit měsíc před otevřením, tedy 20. srpna, ve vjezdu do tunelu na Letné. 

Při čtvrtečním požáru rodinného domu v pražské ulici Na Ořechovce ve Střešovicích zemřela krátce po svých dvaadevadesátých narozeninách významná česká sopranistka Ludmila Dvořáková, držitelka Ceny Thálie za celoživotní mistrovství (zevrubný portrét sopranistky naleznete na našich stránkách zde). Sopranistka Ludmila Dvořáková patří k nejvýznamnějším českým operním sólistům minulého století. Narodila se 11. července 1923 v Kolíně, studovala zpěv na pražské konzervatoři a v roce 1949 nastoupila do angažmá v Ostravě. Od roku 1954 byla pět let sólistkou Opery Národního divadla v Praze, pak odešla do Slovenského národního divadla v Bratislavě. Už v roce 1960 jí ale nabídla angažmá západoberlínská Státní opera, a ač to za tehdejšího režimu nebylo obvyklé, získala souhlas úřadů a od té doby působila takřka výhradně v zahraničí, mimo jiné v Mnichově (1964-1974), New Yorku (1966-1968) a Londýně (1966-1972). Wagnerovy a Straussovy opery byly její hlavní doménou, často se ale věnovala též písňové a kantátové tvorbě. Thálii za celoživotní mistrovství převzala v roce 2002, Cenu Antonína Dvořáka za přínos v popularizaci české hudby o deset let později. V roce 2003 vyšel na CD její recitál pořízený ze vzácných studiových nahrávek pro Supraphon a Československý rozhlas. Orchestr Národního divadla v Praze na nahrávkách řídil její manžel Rudolf Vašata.
Regiony.
Koncertem houslisty Pavla Šporcla, slovenského kvarteta Mucha Quartet a kytarovým recitálem Lubomíra Brabce pokračoval třetí týden Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Program nabídl i večer věnovaný muzikálům. Netradiční zážitek přivezlo slovenské kvarteto Mucha Quartet. Koncert, který se uskutečnil 30. července, pantomimou doplnil Vladimír Kulíšek. Pavel Šporcl se představil v pátek 31. července v Zámecké jízdárně, doprovodila ho Jihočeská komorní filharmonie vedená šéfdirigentem Janem Talichem. Sobotní večer pak patřil muzikálům. V programu s názvem James Bond Music a světové muzikály vystoupila Debbie Gravitte, Capathia Jenkins a Hugh Panaro. Sólisty doprovodila Severočeská filharmonie Teplice pod vedením amerického dirigenta Michaela Krajewského.

Poprvé po dvě stě devadesáti dvou letech zazněla v pátek v barokní jízdárně ve Světcích u Tachova v obnovené světové premiéře opera skladatele Johanna Josepha Fuxe a libretisty Pietra Pariatiho Costanza e fortezza (Stálost a síla). Dílo složené na objednávku vídeňského dvora zaznělo jen dvakrát v roce 1723 – u příležitosti narozenin císařovny Alžběty Kristýny a při korunovaci Karla VI. českým králem. Nyní ho jako součást barokního festivalu 9 týdnů baroka připravil soubor Musica Florea. V době premiéry v osmnáctém století byla monumentální inscenace uvedena v Jelením příkopě Pražského hradu. Orchestr tehdy čítal sto hráčů, zpěváků bylo přes dvě stě. Současné provedení se odehrálo v unikátním prostředí národní kulturní památky Windischgrätzovy jízdárny, v bohatých kostýmech a v ručně malovaných historicky věrných replikách barokních kulis. V opeře vystoupilo devět sólistů, tanečníci a asi třicetičlenný sboru a stejně početný orchestr. Korunovační operu Costanza e fortezza uvedl soubor ještě v sobotu.Úvodním galakoncertem, na němž vystoupili tenorista Jaesig Lee a sopranistka Auxiliadora Toledano, začal v sobotu v Jaroměřicích nad Rokytnou na Třebíčsku Mezinárodního hudební festival Petra Dvorského. Závěr letošního ročníku bude patřit dramatickému oratoriu Gioacchina Rossiniho Stabat Mater. Dílo nastuduje představitel současné generace mladých českých dirigentů Jakub Klecker s Českým filharmonickým sborem Brno, Moravskou filharmonií Olomouc a čtveřicí sólistů.

Výročí
4. srpna uplyne třicet let od úmrtí české skladatele a dirigenta Zbyňka Vostřáka (10. června 1920 – 4- srpna 1985). Byl dirigentem ústecké opery a posléze pražského Národního divadla, vedle komorní a orchestrální tvorby se věnoval i dílům scénickým, za zmínku stojí alespoň jeho balet Viktorka a opera Rohovín Čtverrohý. V období normalizace po roce 1969 jeho hudba prakticky z českých koncertních sálů zcela zmizela a byla uváděna pouze v zahraničí.

Sedmdesáti let se 5. srpna dožívá významná česká sopranistka Eva Děpoltová, dlouholetá sólistka Opery Národního divadla v Praze. Již během svého předchozího působení v Ostravě a ve Slovenském národním divadle v Bratislavě vytvářela významné role světového i českého repertoáru, které jí brzy otevřely cestu na zahraniční scény, zejména Turandot a Lady Macbeth. její repertoár byl velmi široký a různorodý, za zmínku stojí alespoň její Krasava a Libuše, Šárka, Donna Anna, Tosca či Beethovenova Leonora.

Před deseti lety, 9. srpna 2005 zemřel někdejší dlouholetý sólista Opery Národního divadla v Praze, tenorista Viktor Kočí (narozen 25. prosince 1920). Začínal v amaterské Pražské zpěvohře a potom ve sboru Smetanova divadla. Přelom v jeho kariéře znamenalo pohostinské vystoupení v plzeňské opeře, kde mu Jeník v Prodané nevěstě přinesl sólové angažmá v prvém hlasovém oboru.  Vedle smetanovských a dvořákovských rolí vynikl mj. jako Rudolf v Bohémě a Lenskij, později měl úspěchy v oboru charakterním.

Foto Jiří Sláma, Salzburger Festspiele / Ruth Walz, archiv, Musica Florea

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat