Týden s hudbou (130)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
V sobotu 31. října 2015 na radnici v Zittau vystoupí v rámci festivalu Lípa Musica Smetanovo trio s programem Rejcha – Martinů – Smetana.

Smetanovo trio - Jitka Čechová (klavír), Jiří Vodička (housle) a Jan Páleníček (violoncello) (foto Smetanovo trio)
Smetanovo trio – Jitka Čechová (klavír), Jiří Vodička (housle) a Jan Páleníček (violoncello) (foto Smetanovo trio)

Opera Slovenského národního divadla připravila na sobotu 31. října premiéru opery Leoše Janáčka Věc Makropulos. Inscenační tým tvoří dirigent Tomáš Hanus, režisér Peter Konwitschny, sbormistr Ladislav Kaprinay a Helmut Brade, který vytvořil scénu a kostýmy. Roli Emilie Marty nastudovala Linda Ballová, v dalších rolích vystoupí Pavol Remenár (Jaroslav Prus), Ondrej Šaling (Janek), Ľudovít Ludha (Albert Gregor), Ivan Ožvát (Hauk-Šendorf), Gustáv Beláček (Dr. Kolenatý), Jozef Kundlák (Vítek), Katarína Flórová (Krista).

Česká filharmonie odletěla v sobotu do Japonska, kde odehraje pod vedením šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka osm koncertů. Vystoupí i v Suntory Hall a NHK Hall v Tokiu. Na programu jsou především skladby českých klasiků. Vedle Mé vlasti Bedřicha Smetany a Novosvětské Antonína Dvořáka si japonští partneři vybrali Pátou symfonii Petra Iljiče Čajkovského, Pátou symfonii Ludviga van Beethovena, Druhý klavírní koncert Sergeje Rachmaninova a Koncert e moll Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

Kühnův dětský sbor na přelomu října a listopadu odjede na velké koncertní turné do Austrálie a na Nový Zéland. Nabídne český i evropský sborový repertoár od renesance po dvacáté století. Chybět nebudou díla Antonína Dvořáka či Bohuslava Martinů ani skladby soudobých českých autorů psané přímo pro tento sbor, jakož ani hudebně-taneční pásmo Otmara Máchy Slavnosti jara. „Kühňata“ během tří týdnů odzpívají patnáct koncertů. Mezi plánovanými zastávkami jsou Canberra, Auckland, Wellington, Melbourne a Sydney, kde sbor vystoupí v budově tamní Opery.

Praha
U příležitosti výročí vzniku samostatného československého státu se ve středu 28. října ve Smetanově síni Obecního domu v Praze již podvanácté uskuteční Koncert pro republiku. V provedení Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a pod taktovkou dirigenta Petra Vronského zazní cyklus šesti symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. V den výročí vzniku republiky zpřístupňuje navíc Obecní dům svoje reprezentační prostory široké veřejnosti.

Obecní dům Praha (foto FOK)
Obecní dům Praha (foto FOK)

Druhý ročník Česko-německého symposia pro skladatele a dirigenty se koná od čtvrtka 29. října do neděle 1. listopadu v Praze. Slavnostní otevírací koncert se uskuteční v pátek 30. října v Chrámu u Salvátora (Salvátorská ulice). Zazní na něm mimo jiné nové skladby českých a německých skladatelů, kterými jsou Holmer Becker, Stefan Hippe, Fritz Pilsl, Jürgen Löchter, Pavel Trojan či Eduard Douša, v provedení Ladislava Horáka (akordeon) a Pavla Fiedlera (saxofon). Hlavní program se bude konat v Koncertním sále Pražské konzervatoře v sobotu 31. října. Zde proběhnou workshopy a přednášky, referáty přednesou ředitel Pražské konzervatoře Pavel Trojan, vedoucí akordeonového oddělení Ladislav Horák, skladatel Stefan Hippe (Norimberk) a zástupce pořádající Evropské akordeonové federace Georg Penz (Schwäbisch Gmünd). Vystoupí také německý akordeonový virtuóz Peter Gerter a Norimberský akordeonový soubor pod vedením Markuse Röttiga.

Nürnberger Akkordeon-Ensemble (foto FB Nürnberger Akkordeon-Ensemble)
Nürnberger Akkordeon-Ensemble (foto FB Nürnberger Akkordeon-Ensemble)

Soutěžní hudební festival Mezinárodní akordeonové dny v Praze bude probíhat od čtvrtka 29. října do neděle 1. listopadu v sálech a kostelech hlavního města. Publiku se v pátek 30. října představí především sóloví hráči akordeonu a akordeonové soubory, od 16 hodin v sále Libeňského zámečku a od 19 hodin v Chrámu u Salvátora. V sobotu 31. října se uskuteční hlavní událost festivalu – soutěžní vystoupení bezmála dvou set padesáti akordeonistů z jedenácti zemí světa v rámci dvanácti kategorií v sálech Pražské konzervatoře  v Pálffyovském paláci a v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Vyhlášení výsledků a koncert laureátů soutěže začíná ve 20.30 hodin v hlavním sále.

Mezi 30. říjnem a 7. listopadem se v pražském Rudolfinu uskuteční třetí ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Na pátečním zahajovacím koncertu vystoupí Firkušného žák Yefim Bronfman. Jeho program je složený ze skladeb Prokofjeva a Schumanna. V sobotu zazní na festivalu skladby Chopina a Schuberta v podání Grigorije Sokolova.

Yefim Bronfman (foto Dario Acosta)
Yefim Bronfman (foto Dario Acosta)

Barytonista Martin Bárta vstoupí v sobotu 31. října do inscenace Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky Národního divadla v Praze, kde se představí jako Revírník. Zároveň se stal jedním z nominovaných pěvců portálu Opera Plus, který vyhlásil nový ročník svých Výročních cen (hlasovat můžete zde). Janáčkova opera měla v Národním divadle premiéru loni v březnu. Režisér Ondřej Havelka pozměnil jednu z hlavních postav. Revírník se v jeho pojetí z bodrého nekonfliktního staříka stal samolibým suverénem, který si nezodpovědně zahrává s láskou.

Regiony
Podzimní premiéra baletního souboru Národního divadla Brno Made in USA bude věnovaná choreografům žijícím a tvořícím ve Spojených státech amerických. Dílo George Balanchina mělo zásadní vliv na vývoj baletního umění v Americe dvacátého století, večer přinese jeho choreografii Serenade. Olivier Wevers je naopak soudobý tvůrce, bývalý první sólista významných severoamerických baletních souborů; soubor nastudoval jeho choreografii Sofa. Poslední choreografie večera, Lunar Sea – Noir Blanc, je dílem souboru Momix, tanečně pohybových iluzionistů pod uměleckým vedením Mosese Pendletona. Program Made in USA bude mít premiéru ve čtvrtek 29. října v Janáčkově divadle.

Made in USA - Lunar Sea – Noir Black – ND Brno 2015 (foto FB NDB)
Made in USA – Lunar Sea – Noir Black – ND Brno 2015 (foto FB NDB)

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

V úterý v pozdních večerních hodinách byl vyhlášen výsledek finálového klání sedmnácté Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina. Vítězem se stal jednadvacetiletý klavírista, student Pařížské konzervatoře ze třídy Michela Beroffa, Seong-Jin Cho.

Východolitevské město Visaginas zrušilo koncert ruského Alexandrovova armádního souboru plánovaný v rámci probíhajícího evropského turné tohoto vyhlášeného uměleckého tělesa. Podle místní radnice zatěžuje vystoupení Alexandrovců nežádoucí ideologický nános. Soubor je dědicem sovětské éry, vysvětlila novinářům odmítavé stanovisko ředitelka městského kulturního střediska Danute Morkunieneová. V minulých dnech zavítali i do Česka a svůj repertoár národních a vlasteneckých písní, ale i operních árií a moderních hitů představili například v Brně nebo Praze. Jejich turné v české veřejnosti vyvolalo spory: zatímco stoupenci souboru poukazují na jeho vysokou uměleckou úroveň, odpůrci kritizují vystoupení jako propagandu ruských ozbrojených sil, nežádoucí v době agresivních akcí Ruska na Ukrajině a leteckých útoků v Sýrii. Podle ruské agentury Interfax vyvolává turné Alexandrovců protesty i v Polsku, kam má soubor ke třinácti koncertům přijet koncem listopadu. Odpůrci ruských umělců prý chtějí přivítat pěvce „mlácením do hrnců a pískotem“.

Akademický soubor písní a tanců Ruské armády A. V. Alexandrova
Akademický soubor písní a tanců Ruské armády A. V. Alexandrova

 

Praha
Francouzský pianista Richard Clayderman vystoupil v úterý v pražském Kongresovém centru. Interpret Balady pro Adeline, známé tuzemskému publiku v podání Jiřího Maláska, zahrál za doprovodu patnáctičlenného smyčcového tělesa Českého národního symfonického orchestru melodie mapující jeho hudební kariéru.

Soubor Musica Bohemica v úterý v koncertní a výstavní síni Atrium na pražském Žižkově pokřtil vzpomínkové album Balady a legendy. Umělecký šéf Jaroslav Krček převzal platinovou desku za čtyřicet let spolupráce s vydavatelstvím Supraphon.

Za produkci folklorních písní, jejichž autor je neznámý, se možná nebudou muset platit autorské poplatky. Změnu má přinést senátorská novela autorského zákona, kterou ve čtvrtek horní komora v prvním kole projednávání podpořila. Před dalším schvalováním návrh projednají čtyři senátní výbory a komise. Senátoři návrh podpořili přes varování, že podle Ochranného svazu autorského by ji „v žádném případě přijímat neměli“. Senátor Jiří Šesták (za STAN) upozornil, že „i zdánlivě anonymní díla mají své autory“ a že autorskému právu podléhají mnohé upravené verze lidových písní. Zejména v případě zahraničních písní pokládaných za tradicionály pořadatelé akcí nebudou mít šanci případné autory dohledat, podotkl Šesták. Poukázal také na novelu autorského zákona, kterou chce nejpozději v příštím roce prosadit Ministerstvo kultury.

Dvě operní díla v rámci jednoho večera měla ve čtvrtek a v pátek premiéru v Národním divadle v Praze: první opera Igora Stravinského Slavík a poslední opera Petra Iljiče Čajkovského Jolanta. Ve Zlaté kapličce je uvedl režisér Dominik Beneš s britským dirigentem a hudebním ředitelem moskevské Nové opery Janem Lathamem-Koenigem. Scéna je dílem Martina Černého, kostýmy navrhla Zuzana Přidalová. V hlavní roli Slavíka alternují Milena Arsovska a Olga Jelínková, v roli Jolanty Dana Burešová a Veronika Dzhioeva.

Igor Stravinskij: Slavík – ND Praha 2015 (foto ND Praha / Patrik Borecký)
Igor Stravinskij: Slavík – ND Praha 2015 (foto ND Praha / Patrik Borecký)

Pražský koncert tenoristy Jonase Kaufmanna, který se měl konat v pátek 23. října, byl kvůli pěvcově nemoci odložen. Jeho vystoupení ve Smetanově síni Obecního domu v Praze se uskuteční v náhradním termínu, o kterém se nyní jedná.

Regiony
Opavské divadlo by mělo být třísouborové. Nový ředitel Karel Drgáč chce do konce sezony osamostatnit baletní soubor. Dosud má divadlo dva soubory  činohru a operu. Drgáč své záměry představil novinářům v úterý. Uvedl také, že věří ve zklidnění situace v divadle, jehož někteří zaměstnanci dávají najevo nespokojenost s Drgáčovým jmenováním do funkce. Jednou z věcí, které divadelníci novému šéfovi vyčítají, je stažení opery Carmen z repertoáru současné sezony. Premiéra byla naplánovaná na únor. Divadlo ji navíc už zařadilo do předplatného. Místo ní Drgáč a jeho tým uvedou 17. ledna premiéru opery Jakobín. Důvodem odsunutí Carmen je podle něj nedostatek sólistů na obsazení hlavních rolí. Proto se bude tato opera hrát až v sezoně 2016/2017. Pokud jde o zamýšlené osamostatnění baletního souboru, Drgáč předpokládá, že přijme čtyři tanečníky. Pro divadlo to podle něj nebude znamenat finanční náklady, využije neobsazená pracovní místa. Součástí opery je už nyní osm baletních umělců.

Karel Drgáč (foto cimec)
Karel Drgáč (foto cimec)

Neznámý pachatel odcizil ze skladu Moravského divadla v Olomouci zhruba čtyři desítky divadelních kostýmů. Do skladu v Holické ulici se podle policie dostal poté, co poškodil zámek na dveřích. Divadlu způsobil škodu zhruba za 200.000 korun. Podle zástupců divadla může být škoda ještě vyšší, částka se bude upřesňovat po inventuře. Podle mluvčího divadla Davida Kresty se zloděj vloupal do skladu v Holické ulici po vylomení zámku od vstupních dveří do divadelního archivu. Kostýmy ukradl někdy v době od 7. do 20. října, kdy se na krádež přišlo. Podle zástupců divadla je počet ukradených kostýmů ještě vyšší, přesná částka bude známa poté, co se udělá inventura.

V sobotu 24. října mělo plzeňské publikum možnost poprvé spatřit na domácí scéně Divadla J. K. Tyla operu Giacoma Pucciniho Edgar. Plzeňské divadlo je teprve druhou scénou, která Edgara v Česku uvádí. Českou premiéru mělo dílo v roce 2010 v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Režie se tehdy ujal Martin Otava, který je nyní ředitelem plzeňského divadla a také zde operu režijně nastudoval. Otava přivedl Edgara na plzeňské jeviště se stejným tvůrčím týmem  opět využil scény Jána Zavarského a kostýmů Dany Haklové, hudební nastudování je dílem dirigenta Martina Doubravského. V titulní roli alternují Rafael Alvarez a Paolo Lardizzone. V hlavních ženských rolích se střídá Ivana Veberová a Lívia Obručník Vénosová jako Fidelia a Jana Foff Tetourová a Alžběta Vomáčková jako Tigrana. O roli Fideliina bratra Franka se dělí Jiří Brückler a Jiří Kubík.

Giacomo Puccini: Edgar - DJKT Plzeň 2015 (foto FB DJKT Plzeň)
Giacomo Puccini: Edgar – DJKT Plzeň 2015 (foto FB DJKT Plzeň)

Letošní vítězkou klavírní soutěže Amadeus pro děti do jedenácti let se stala Anastasiia Kliuchereva z Moskvy. Soutěž v sobotu odpoledne končila v brněnském Besedním domě koncertem laureátů. Vítězka uspěla v konkurenci sedmdesáti pěti soutěžících. Veřejnost mohla jejich vystoupení sledovat od čtvrtka. Vítězka bude mít v příští koncertní sezoně příležitost vystoupit s Filharmonií Brno. Cenu pro nejlepšího českého účastníka včetně ceny pro nejlepšího soutěžícího z Brna získal Radek Bagar ze ZUŠ Jaroslava Kvapila. Loni se stal absolutním vítězem pražský klavírista Jan Čmejla.

kalendářVýročí
26. října před 250 lety se narodil Jakub Jan Ryba (26. října 1765 – 8. dubna 1815 ), český hudební skladatel přelomu klasicismu a romantismu. Ryba je autorem celkem zhruba 1300 kompozic různého rozsahu a nejrůznějších forem, z nichž zdaleka nejznámější je Česká mše vánoční.

27. října uplyne 120 let od narození Antonína Balatky (27. října 1895 – 25. června 1958), hudebního skladatele, dirigenta, dramaturga, režiséra a hudebního publicisty, docenta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat