Týden s hudbou (137)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
PKF – Prague Philharmonia stráví předvánoční dny opět na Středním východě. Pod vedením francouzského šéfdirigenta Emmanuela Villauma vystoupí v pátek 18. prosince v Královském operním domě v Maskatu, hlavním městě Ománu. Tentokrát bude hlavní hvězdou americká sopranistka Sondra Radvanovsky. Koncert orchestr zahájí předehrou Glinkovy opery Ruslan a Ludmila, dále je na programu Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini a Antonín Dvořák.

Royal Opera House Muscat (foto scoopempire.com)
Royal Opera House Muscat (foto scoopempire.com)

 

Praha
V pondělí 14. prosince zazní na abonentním večeru rozhlasových symfoniků ve Dvořákově síni Rudolfina výhradně díla českých autorů. Stěžejní prostor je vyhrazen Bohuslavu Martinů a jeho koncertním skladbám pro klavír, kterým se Symfonický orchestr Českého rozhlasu věnoval v průběhu končícího roku i v rámci rozsáhlého nahrávacího projektu. Publikum se tak setká s klavíristy Martinem Kasíkem, Danielem Wiesnerem a Miroslavem Sekerou. Dirigovat bude Tomáš Brauner. Přímý přenos koncertu naladíte na rozhlasové stanici Vltava.

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava bude v úterý 15. prosince hostovat v historické budově Národního divadla s operou-filmem Bohuslava Martinů Tři přání aneb Vrtkavosti života. Hudební nastudování je dílem Jakuba Kleckera, autorem režie je Jiří Nekvasil, scénu vytvořil Daniel Dvořák, kostýmy Sylva Zimula-Hanáková. V hlavních rolích se v Praze představí Josef Škarka jako Arthur de Sainte Barbe a Juste, Lucie Kašpárková v dvojroli Nina Valencie a Indolenda a Peter Račko coby Serge Eliacin a Adolf. Inscenace je historicky třetím uvedením titulu v Čechách.

Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse se nejnověji představí na svém Vánočním koncertu v úterý 15. prosince ve Dvořákově síni v Rudolfinu, hlavním hostem bude švédská mezzosopranistka Ann Hallenberg. Zazní Händelova Donna, che in ciel a Telemannova Donnerode, díla vzniklá jako reakce na dvě nejničivější zemětřesení evropských dějin v roce 1703 v Římě a v roce 1788 v Lisabonu, a dále pak Händelovo „Utrechtské“ Te Deum, slavnostní hymnus, zkomponovaný u příležitosti uzavření Utrechtského míru.

Ensemble Inégal připravil v rámci programové řady Music Visions premiéru komorního představení s názvem E. M. Životní příběh a osobní drama hrdinky divadelní hry Karla Čapka Věc Makropulos se staly hlavní inspirací scénické kompozice pro soprán, loutnu a sólový tanec. V režii Magdaleny Švecové účinkují Gabriela Eibenová (soprán), Jan Čižmář (loutna, kytara), Andrea Miltnerová (tanec) a Jan Komárek (světelný design). Výtvarníkem kostýmů je Christopher Vinz. Představení se koná v úterý 15. prosince 2015 v Rytířském sále Velkopřevorského paláce na Praze 1.

Houslistka Gabriela Demeterová se po delší odmlce vrací na pódia FOK. S dirigentem a cembalistou Vojtěchem Spurným a se souborem Ensemble 18+ nás provedou hudební tvorbou období tereziánského rokoka. Koncert se koná v úterý 15. prosince v kostele sv. Šimona a Judy v Praze.

Gabriela Demeterová (foto FB FOK)
Gabriela Demeterová (foto FB FOK)

Ve středu 16. a ve čtvrtek 17. prosince zahrají opět po roce Pražští symfonici ve Smetanově síni pražského Obecního domu pro dětský fond UNICEF. Na koncertech s šéfdirigentem Pietarim Inkinenem vystoupí sólově členové FOK v Martinů Koncertantní symfonii, program je doplněn suitou z Čajkovského Louskáčka a Dvořákovou Šestou symfonií nazývanou Vánoční. V rámci cyklu pro děti Orchestr na dotek se v sobotu 19. prosince uskuteční ve Smetanově síni Obecního domu koncert FOK+D aneb Hudba ve zkratce – Opera. Program připravili a v roli moderátorů se představí Lucie Pernetová a Marko Ivanović. V rámci koncertu dále vystoupí Balet junior Praha, Hudební klub Fík. Sól se ujmou studenti Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy. Symfonický orchestr hl. m. Prahy vystoupí pod vedením Marka Ivanoviće.

Oratorium Lost Objects na Nové scéně Národního divadla uvedou tvůrci jeho tuzemské podoby v autorizované verzi bez dýdžeje a s ženskými hlasy. Místo původních kontratenorů se v Praze v oratoriu představí sopranistka Jitka Burgetová a mezzosopranistky Jana Horáková Levicová a Lucie Hilscherová. Premiéra díla, jehož tématem jsou ztracené předměty, které inscenace důsledně zkoumá ze všech stran, se na Nové scéně uskuteční ve čtvrtek 17. prosince. Inscenaci, v níž hraje velkou roli i její vizuální stránka, nastudoval dirigent a umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Petr Kofroň. Vedle Orchestru Opery Národního divadla se v české verzi představí také Kühnův smíšený sbor pod vedením sbormistryně Lenky Navrátilové.

Lost Objects - Národní divadlo Praha (vizuál) (foto ND Praha)
Lost Objects – Národní divadlo Praha (vizuál) (foto ND Praha)

Třetí ročník festivalu Kultura v srdci Prahy, který pořádá Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, má před sebou poslední dva koncerty. Ve čtvrtek 17. prosince se v Koncertním sále konzervatoře pod názvem DECHová harmonie uskuteční setkání s nově založeným souborem Prague Conservatory Modern, který řídí absolvent Pražské konzervatoře Chuhei Iwasaki. Na programu budou díla Václava Trojana, Jindřicha Felda, Tomáše Janošky a Jiřího Gemrota. Závěr cyklu bude patřit v pátek 18. prosince představení populární hudby EXPOp 67, odkazujícího se na světovou výstavu v Montrealu a legendární Píseň pro Rudolfa III. v dramaturgii Vlasty Žehrové. Představení se uskuteční v Divadle Na Rejdišti.

PKF – Prague Philharmonia uvede v neděli 20. prosince v prostorách Rudolfina koncert s podtitulem Emmanuel, Emmanuel! Publiku nabídne kompozice předních francouzských skladatelů. Vedle děl Clauda Debussyho a Maurice Ravela zazní skladba u nás nepříliš uváděného Maurice Emmanuelaa také Serenáda pro komorní orchestr od Bohuslava Martinů. Jako host v Ravelově klavírním koncertu vystoupí americký pianista Andrew von Oeyen.

O zlaté neděli 20. prosince vyvrcholí třetí ročník adventních koncertů České filharmonie. Na sedmém koncertě od 15 hodin vystoupí In modo camerale ve složení Jana Brožková (hoboj), Ludmila Peterková (klarinet), Jaroslav Kubita (fagot) a Daniel Wiesner (klavír). Na programu jsou skladby Paula Peuerla, Ludwiga van Beethovena, Jitky Koželuhové a dalších. Letošním posledním koncertem bude od půl šesté vystoupení smyčcového sexteta Českých filharmoniků. Bohuslav Matoušek a Ota Bartoš (housle), Jaroslav Pondělíček a Jan Šimon (viola) a František Host s Josefem Špačkem (violoncello) přednesou Dvořákův Sextet A dur pro dvoje housle, dvě violy a dvě violoncella op. 48, výběr z jeho Slovanských tanců a Humoresku. Závěr koncertu pak bude patřit vánočním koledám.

Smyčcové sexteto Českých filharmoniků (foto ČF)
Smyčcové sexteto Českých filharmoniků (foto ČF)

 

Regiony
Divadlo Antonína Dvořáka v Příbrami uvede Prodanou nevěstu Bedřicha Smetany. Režisér Ondřej Lážnovský přirovnává svoje pojetí spíše k operetě. Premiéra se koná ve čtvrtek 17. a v pátek 18. prosince na malé scéně. Vzhledem k prostoru půjde o komorní verzi, chybět ale nebude žádná ze slavných árií, sborů a známých komických situací. V roli Jeníka se představí Jiří Vojta, Mařenku ztvární Anna Fixová, roli vesnického dohazovače Kecala svěřil Lážnovský Martinu Dusbabovi. Herci se předvedou nejen pěvecky, ale chopí se i sami hudebních nástrojů.

V Brně ve čtvrtek 17. a v pátek 18. a potom ještě v Opavě v sobotu 19. prosince se v jevištní adaptaci Schubertova písňového cyklu Winterreise… Zimní cesta představí sólista Kammeroper Wien – Theater and der Wien Američan Tobias Greenhalgh v režii a tanečním doprovodu českého tanečníka Martina Dvořáka, za klavírem s Polákem Marcinem Koziełem. Tento netradiční hudebně-divadelní projekt vznikl ve Vídni, kde měl i v říjnu svou premiéru v Kammeroper Wien. Jedná se o scénický koncert pro jednoho zpěváka, tanečníka a klavír.

Zimní cesta (vizuál) (foto Martin Šandera)
Zimní cesta (vizuál) (foto Martin Šandera)

Poslední premiérou operního souboru Divadla F. X. Šaldy v roce 2015 bude v pátek 18. prosince Verdiho Aida. Pod inscenací jsou podepsáni dirigent Martin Doubravský, režisér Michael Tarant, autor výpravy Milan David, sbormistr Tvrtko Karlović a choreograf Jiří Pokorný. V titulní roli se představí Lívia Obručník Vénosová.

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Novou sezonu zahájil v pondělí za přísných bezpečnostních opatření milánský operní dům La Scala. Klidný průběh premiéry, které se zúčastnil mimo jiné italský premiér Matteo Renzi, zajišťovalo více než sedm set vojáků. Celá budova byla obehnána zátarasy a ve všech ulicích v blízkém okolí byl zastaven provoz. Kromě toho návštěvníky kontrolovaly detektory kovu rozestavěné ve foyeru. Zahájení sezony v La Scale připadlo opeře Giuseppe Verdiho Johanka z ArkuAnnou Netrebko v hlavní roli.

Nedělní premiéru Janáčkovy Věci Makropulos ve Vídeňské státní opeře ohrozilo, když pár dní před premiérou odstoupil ze zdravotních důvodů Rainer Trost, představitel úlohy Alberta Gregora. Jako náhradník za devětačtyřicetiletého německého tenoristu nastoupil pro všech pět plánovaných představení Slovák Ľudovít Ludha, který roli zná z nedávného nového bratislavského nastudování. První ohlasy z vídeňské premiéry Věci Makropulos pod taktovkou Jakuba Hrůši najdete na Opeře Plus hned zkraje týdne.

Ľudovít Ludha (foto ludha.eu)
Ľudovít Ludha (foto ludha.eu)

 

Praha
V pondělí ve Smetanově síni Obecního domu v Praze zazněl koncert z děl Vadima Petrova. Třiaosmdesátiletý skladatel představil v premiéře svou symfonickou báseň Pražský hrad. Desetiminutová symfonická báseň vznikla úpravou hudby k dokumentárnímu filmu režiséra Jaroslava Kučery z roku 1982. Díla provedl orchestr žáků Pražské konzervatoře, který zahrál také další Petrovovy skladby a filmové melodie.

Zástupci České asociace festivalů protestují proti poslaneckému návrhu vyčlenit v rozpočtu Ministerstva kultury pro příští rok peníze na sedm festivalů klasické hudby. Návrh je nesystémový a poskytuje výhodu úzké skupině festivalů na úkor jiných zásadních akcí, stojí v dopise, který v pondělí zaslali ministru kultury Danielu Hermanovi. Kdyby byl návrh schválen, v rozpočtové položce kulturních aktivit by bylo z 536,7 milionu korun přímo vyčleněno celkem asi 45 milionů korun na festivaly Pražské jaro, Český Krumlov, Smetanova Litomyšl, Dvořákova Praha, Janáček Brno, České doteky hudby a Janáčkův Máj. Autoři dopisu upozorňují na to, že například českokrumlovský festival by získal asi osm milionů korun, ačkoli je v hodnocení odborníků z ministerstva opakovaně pod hranicí pro získání grantu. Poslanecký návrh podle nich jiné významné a nadprůměrně hodnocené festivaly zcela pomíjí.

Pražský filharmonický sbor připomněl v úterý 125. výročí narození skladatele Bohuslava Martinů. Koncert, na kterém sbor představil výběr ze skladatelova díla, se uskutečnil v pražském Rudolfinu. Během večera zazněly pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka čtyři umělcovy skladby: Legenda o svaté Dorotě, Hora tří světel, Romance z pampelišek a Mikeš z hor. Vystoupením sbor zahájil dvacátý první ročník festivalu Dny Bohuslava Martinů.

Dny Bohuslava Martinů 2015 - Pražský filharmonický sbor -Lukáš Vasilek - Rudolfinum Praha (foto Pražský filharmonický sbor / Petra Hajská)
Dny Bohuslava Martinů 2015 – Pražský filharmonický sbor -Lukáš Vasilek – Rudolfinum Praha (foto Pražský filharmonický sbor / Petra Hajská)

Středeční koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK ve Smetanově síni pražského Obecního domu nabídl vánoční melodie tří českých skladatelů. S FOK večer Snových koled uvedl dirigent Jan Kučera. Během večera zazněl výběr orchestrálních úprav nejznámějších vánočních písní z pera Luboše Fišera, Miloše Boka a samotného Jana Kučery, jehož skladbu Benedicamus Domino – šest vánočních písní slyšeli diváci ve světové premiéře. Vystoupili sopranistka Barbora Perná, tenorista Aleš Briscein, barytonista Jiří Hájek a recitátor Alfréd Strejček, Pražští pěvci se sbormistrem Stanislavem Mistrem a Královéhradecký dětský sbor Jitro pod vedením Jiřího Skopala. Stejný program se opakoval i ve čtvrtek.

V Kongresovém centru v Praze se 10. prosince uskutečnil galakoncert věnovaný opernímu dílu Wolfganga Amadea Mozarta. Známé árie z oper Figarova svatba, Così fan tute, La clemanza di Tito, Kouzelná flétna a Don Giovanni přinesl v podání basbarytonisty Adama Plachetky a jeho manželky, sopranistky Kateřiny Kněžíkové za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením Tomáše Braunera.

Mozart Gala – Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Symfonický orchestr Českého rozhlasu –Tomáš Brauner - Kongresové centrum Praha 2015 (foto Martin Salajka)
Mozart Gala – Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Tomáš Brauner – Kongresové centrum Praha 2015 (foto Martin Salajka)

Internetový předprodej vstupenek na sedmdesátý první ročník festivalu Pražské jaro začal v pátek a provázely ho problémy. Zatímco stránka festivalu nabízela vstupenky a informace bez potíží, web společnosti Colosseum zajišťující technologicky prodej vstupenek nezvládal nápor zájemců. Problém se podařilo odstranit zhruba po 45 minutách. Podobná situace nastala i před dvěma lety. Bez problémů byl zahájen prodej fyzických vstupenek.

 

Regiony
Na projekt Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015 nebyla kvůli nepřipravenosti vyčerpána třetina schválených peněz z evropských dotací. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad. Podle jeho závěru bylo ze sedmnácti dílčích projektů celé akce realizováno pouze jedenáct.

Bývalý ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Peter Krajniak, obžalovaný ze zpronevěry a porušení povinností při správě cizího majetku, se v pondělí nedostavil k Okresnímu soudu v Ostravě, který projednává jeho případ. Soudu se nepodařilo doručit Krajniakovi oznámení o konání líčení. Pondělní jednání se proto konalo bez jeho přítomnosti a soudce mohl vyslechnout předvolané svědky jen do protokolu mimo hlavní líčení. Hlavní líčení soudce odročil na únor příštího roku.

Plzeň potřetí rozdělila peníze do čtyřletých grantů na kulturní činnost na léta 2016 až 2019. Ročně půjde na granty 32 milionů korun, celkem 128 milionů. Se žádostmi o grant uspělo 21 žadatelů z 30 podaných žádostí za téměř 231 milionů korun. Někteří neúspěšní žadatelé se bojí, že nebudou moci v činnosti pokračovat. V grantech získala nejvíce Plzeňská filharmonie, která by měla v příštích čtyřech letech dostávat ročně 15,3 milionu korun, dohromady tedy 61,2 milionu.

Národní divadlo moravskoslezské uvedlo ve čtvrtek premiéru opery Gaetana Donizettiho Roberto Devereux. Režie se ujal šéf činohry divadla Peter Gábor, dobové kostýmy pro ostravskou inscenaci jsou z dílny Aleny Schäferové, minimalistickou scénu vytvořil Michal Syrový. Orchestr řídil dirigent Sander Teepen. V titulní roli se představila Jana Šrejma Kačírková. Touto inscenací ostravská opera završila Donizettiho trilogii tudorovských panovnic.

Gaetano Donizetti: Roberto Devereux - Seyoung Park (Alžběta) - NDM Ostrava (foto Martin Popelář)
Gaetano Donizetti: Roberto Devereux – Seyoung Park (Alžběta) – NDM Ostrava (foto Martin Popelář)

 

kalendářVýročí
Před 160 lety, 15. prosince 1855 se narodil český houslista, varhaník, hudební skladatel, dirigent a pedagog Josef Klička (zemřel 28. března 1937). Je považován za zakladatele tradice české moderní varhanní improvizace a interpretace, v oblasti kompoziční za českého “varhanního symfonika” etapy českého hudebního romantismu. Kličkovu Operu Spanilá mlynářka uvedlo v premiéře v roce 1886 Národní divadlo. V letech 1892 až 1895 na pražské konzervatoři vlastně zastupoval Antonína Dvořáka, při jeho pobytu v zámoří.

20. prosince uplyne 110 let od narození významného českého barytonisty Václava Bednáře (zemřel 12. listopadu 1987). Po osmi letech v Ostravě Bednář v letech 1936-1941 působil ve Státním divadle Brno. V dalších třech letech byl v Brně vězněn gestapem a z nařízení německých úřadů mu dočasně byla zastavena umělecká činnost. V pražském Národním divadle hostoval už v roce 1935 a pak ještě o pět let později. Po pohostinském vystoupení v roli krále Vladislava v Daliborovi v červenci 1945 byl Václav Bednář ve Zlaté kapličce angažován a působil zde až do svého odchodu do důchodu v roce 1972. Mezi jeho parádní role patřily především úlohy smetanovského repertoáru.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat