Týden s hudbou (143)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Na konci ledna uskutečňuje ProART Company svůj první letošní výjezd do londýnského Oxford House. S podporou Českého centra zde představí kratší choreografie Martina Dvořáka a Izraelce Nira Ben Gala věnované třem českým osobnostem kultury a veřejného života – skladatelce Vítězslavě Kaprálové, básníku Ivanu Blatnému a studentu Janu Palachovi. Svůj pobyt doplní o několik workshopů pro širokou veřejnost.

Praha
V pondělí 25. ledna se v Českém muzeu hudby uskuteční koncert PKF – Prague Philharmonia Struny, plátky i klapkyKomorního cyklu. Účinkují Marie Mátlová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Jan Souček (hoboj), Miroslava Machová (klavír) a Václav Vonášek (fagot). Zazní mimo jiné Ravelova Sonáta pro housle a violoncello, Sonáta pro sólové housle Eugène Ysaÿe a další.

Tři pěvecké osobnosti vystoupí v úterý 26. ledna na společném koncertu v pražském Obecním domě. Původně ohlášený tenorista Stephen Costello bohužel kvůli nepřízni počasí v zámoří nakonec nemohl do Prahy dorazit, proto jej na poslední chvíli zastoupí mladý český pěvec Petr Nekoranec. Jeho partnerkami budou sopranistky Maria Agresta a Angel Joy Blue. Za doprovodu orchestru PKF – Prague Philharmonia, který povede italský dirigent Francesco Ciampa, zazpívají v programu nazvaném Questa o quella? árie z oper Pucciniho, Verdiho, Belliniho a Offenbacha. Americká sopranistka Blue v Praze zazpívá také Rusalčinu árii Měsíčku na nebi hlubokém.

Petr Nekoranec (foto Jadran Šetlík)
Petr Nekoranec (foto Jadran Šetlík)

Slavnostní koncert ve středu 27. ledna, v den dvoustého šedesátého výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta, přivede do Stavovského divadla mozartovskou pěvkyni Simonu Houda Šaturovou. Orchestr Národního divadla bude řídit německý dirigent a někdejší dlouholetý umělecký ředitel Šlesvicko-holštýnského hudebního festivalu Rolf Beck. Mozart se tentokrát setká s další velkou osobností vídeňského klasicismu Josephem Haydnem. Wolfgang Amadeus Mozart bude představen v širokém časovém průřezu jeho skladeb, od předehry k opeře Apollo et Hyacinthus teprve jedenáctiletého chlapce (1767) přes Symfonii C dur KV 425, zvanou „Linecká“ (1784), až ke koncertní árii Vado, ma dove (1789). Operní dílo Josepha Haydna, které je dnes téměř zapomenuto, připomene Armida, označená jako dramma eroico, a to předehrou a virtuózní árií titulní hrdinky Se pietade avete, oh Numi.


Regiony
Prvním vystoupením souboru Musica Florea pod vedením Marka Štryncla bude v roce 2016 koncert George Muffat a jeho následovníci. Barokní skladatel a velký cestovatel Muffat mimo jiné pobýval i v Čechách, jeho práce se staly jedním z hlavních zdrojů zaznamenané ornamentiky a svědectví o stylech barokní hudby z různých koutů Evropy a zásadně ovlivnily spoustu pozdějších skladatelů. Koncert se koná v pondělí 25. ledna v Evangelickém kostele v Nymburce a v úterý 26. ledna v Zrcadlové kapli Klementina v Praze.

Rezidenčním souborem letošního festivalu Concentus Moraviae, který se tentokrát zaměřil na kvartetní hudbu, se stane Pavel Haas Quartet. Vystoupí na pěti koncertech s různými programy. Členové kvarteta také povedou mistrovské kurzy pro mladé následovníky. V Brně se kvarteto pojmenované po místním rodákovi, skladateli Pavlu Haasovi, výjimečně zastaví už v úterý 26. ledna díky galakoncertu pro festival Concentus Moraviae v Besedním domě. Dalším protagonistou večera je klavírista Ivo Kahánek. Zazní Klavírní kvintet g moll Dmitrije Šostakoviče a populární Americký kvartet Antonína Dvořáka. Večer ozvláštní recitace Shakespearových sonetů.

Pavel Haas Quartet (foto Marco Borggreve)
Pavel Haas Quartet (foto Marco Borggreve)

Netradičním koncertem ve čtvrtek hodlá připomenout Moravská filharmonie Olomouc letošní sté třicáté výročí úmrtí rakousko-uherského klavírního virtuosa a hudebního skladatele Ference Liszta. Posluchače čeká koncert sestavený výhradně z jeho skladeb, které doprovodí mluvené slovo a videoprojekce. Sólistou je klavírista Ivo Kahánek, orchestr povede dirigent Jiří Petrdlík. Večer zahájí symfonická báseň Prometheus, poté se Kahánek představí v koncertu pro klavír a orchestr. Následovat bude Lisztova Dantovská symfonie s úryvky textů Dantovy Božské komedie, v závěru symfonie se k orchestru připojí také dámská část Akademického sboru Žerotín.

Národní divadlo Brno připravilo českou premiéru provokativní opery Powder Her Face. Hrdinkou díla britského skladatele Thomase Adèse je Margaret Campbell, vévodkyně z Argyllu. Její milostné eskapády a rozvodové tahanice plnily před půlstoletím stránky britských novin. Podle dirigenta Marka Ivanoviće je orchestrální part mimořádně náročný, a to zejména pro dechy, které přecházejí v rychlém sledu z extrémních hloubek do extrémních výšek. Také pěvcům dá opera zabrat, je náročná na paměť, intonaci a rytmus. Režisérem inscenace je Tomáš Studený. V hlavní roli Vévodkyně se střídají Lucie Hájková a Hana Škarková, o úlohu Ředitele hotelu se podělí Josef Škarka a Adam Leftwitch. Elektrikáře zpívají Tomáš Kořínek a Marek Olbrzymek, Komornou Marta Reichelová nebo Martina Masaryková. Premiéra je naplánovaná na pátek 29. ledna. Inscenace podle webových stránek divadla není vhodná pro děti a mládež do osmnácti let.

I Jihočeské divadlo České Budějovice připravilo na pátek 29. ledna premiéru. Jedná se o operu Vojtěcha Hřímalého z roku 1872 Zakletý princ, která vznikla na libreto Jindřicha Hanuše Böhma podle veselohry Johanna von Plötze Der verwunschene Prinz. Od posledního uvedení uplynulo téměř šedesát pět let. Hudebního nastudování se ujal Jan Bubák, režie Miloslav Veselý. Scénu vytvořil Pavel Krejčí, kostýmy Lenka Polášková.

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Hned osm českých zpěváků se ocitlo na obsazení úterní premiéry Janáčkových Příhod lišky Bystroušky v italském Turíně: Lucie Silkenová debutující v titulní roli, Michaela Kapustová coby Zlatohřbítek, Svatopluk Sem jako Revírník, Eliška Weissová v úloze jeho ženy, Jakub Kettner byl Haraštou, Jaroslav Březina Rechtorem, Lenka Šmídová Páskovou a Ladislav Mlejnek Farářem. Pod hudebním nastudováním se podepsal britský dirigent Jan Latham-Koenig, v režii koprodukční inscenace s operními domy ve Štrasburku a v Lille se k Janáčkově Bystroušce opakovaně vrátil Robert Carsen.

Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky - Turín 2016 (foto FB divadla)
Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky – Turín 2016 (foto FB divadla)

Hudební ředitel Opery Slovenského národního divadla Friedrich Haider ve středu, pouhé tři dny před premiérou svého nastudování Mozartovy opery Così fan tutte, nečekaně oznámil, že ze svého postu odstupuje. Stěžoval si zejména na změny v rozpočtu Opery, když v něm vláda pro tento rok škrtla 600.000 €, zatímco Slovenské filharmonii rozpočet navýšila o půldruhého miliónu €, a to především na navýšení platů, což poměry na slovenské kulturní scéně prý deformuje. Mezi důvody svého odchodu odstupující Friedrich Haider zmínil i nedávnou kauzu premiéry Janáčkovy Věci Makropulos a rezignaci dirigenta Tomáše Hanuse těsně před její premiérou kvůli tomu, že orchestr nebyl schopen zkoušet v jednom obsazení. Jako další důvod svého rozhodnutí, že Slovenské národní divadlo opustí, Friedrich Haider uvedl neochotu ministra kultury Maďariče k dialogu o problémech první slovenské scény. Haiderovi se nelíbí ani to, že ministr kultury do divadla nechodí na premiéry, což jeho nezájem prý jen potvrzuje.

Po debutech v Metropolitní opeře v New Yorku a v Lyrické opeře v Chicagu se basbarytonista Adam Plachetka poprvé představil na další americké operní scéně – texaské Houston Grand Opera. 22. ledna začala série představení Mozartovy Figarovy svatby v nastudování režiséra Iana Rutherforda. Pod taktovkou britského dirigenta Harryho Bicketa se vedle Adama Plachetky (Figaro) představili Heidi Stober (Zuzanka), Joshua Hopkins (Hrabě), Ailyn Pérez (Hraběnka) a Lauren Snouffer (Cherubín). Koprodukční inscenace s Glyndebourne Festival Opera bude v Houstonu uvedena celkem šestkrát.

W.A.Mozart: Le nozze di Figaro - Heidi Stober (Zuzanka), Adam Plachetka (Figaro) - Houston 2016 (foto FB divadla)
W.A.Mozart: Le nozze di Figaro – Heidi Stober (Zuzanka), Adam Plachetka (Figaro) – Houston 2016 (foto FB divadla)


Praha

Největší tuzemský prodejce hudebních nosičů Bontonland v pondělí oznámil, že zaznamenal v loňském roce prodej téměř 30.000 vinylových desek. Znamená to meziroční nárůst o 50 procent. Trend postupného zvyšování prodejů vinylových desek je na hudebním trhu viditelný už několik let.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená zazpívala v úterý s komorním souborem v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Hudebníci, kteří v rámci vystoupení spojili své interpretační umění, jsou uznávanými špičkami ve svých oborech v čele s šéfdirigentem Berlínské filharmonie sirem Simonem Rattlem. Manžel Kožené tentokrát vystoupil jako klavírista. V doprovodném tělese se jako flétnista představil švýcarský dirigent Kaspar Zehnder, který vedl Pražskou komorní filharmonii v roce 2009 při vystoupení Kožené v Národním divadle v Praze. Program koncertu nabídl skladby Antonína Dvořáka, Igora Stravinského, Maurice Ravela, Richarda Strausse, Johannese Brahmse a Leoše Janáčka.

Magdalena Kožená, Sir Simon Rattle - Dvořákova síň - Rudolfinum Praha (zdroj FB Magdaleny Kožené)
Magdalena Kožená, sir Simon Rattle – Dvořákova síň – Rudolfinum Praha (zdroj FB Magdaleny Kožené)

Po dlouhé a těžké nemoci zemřel 19. ledna v padesáti dvou letech operní pěvec Milan Bürger, sólista Státní opery a Opery Národního divadla Praha. Poslední rozloučení se uskuteční 26. ledna od 15 hodin ve Velké obřadní síni pražského krematoria ve Strašnicích. Bürger byl ještě před absolutoriem Pražské konzervatoře angažován jako sólista opery Divadla F. X. Šaldy v Liberci, odtud odešel do opery Divadla J. K. Tyla v Plzni. V letech 1996 až 2011 byl sólistou Státní opery Praha, od ledna 2012 byl sólistou Opery Národního divadla. Ve svém repertoáru měl více než třicet šest rolí basového a basbarytonového oboru, jako jsou Mefistofeles (Faust), Sarastro (Kouzelná flétna), Filip II. (Don Carlos), kníže Gremin (Eugen Onegin), Kecal (Prodaná nevěsta) nebo Vodník (Rusalka). Často byl zván k účinkování v kantátách a oratoriích i k sólovým písňovým recitálům. Hostoval na mezinárodních festivalech Pražské jaro, Moravský podzim v Brně a Bratislavské hudební slavnosti, na Slavnostech Emy Destinnové v Českých Budějovicích, Festivalu komorní hudby v Českém Krumlově a podobných akcích. Naposledy vystoupil 1. února 2014 ve Státní opeře jako doktor Grenvil ve Verdiho Traviatě.

Na středečním koncertu České filharmonie s dirigentem Semjonem Byčkovem v pražském Rudolfinu zazněla Čajkovského symfonie. Koncert se opakoval 21. a 22. ledna. Právě Byčkov je uměleckým garantem projektu, v jehož rámci s ním Česká filharmonie nahrává komplet symfonií Petra Iljiče Čajkovského. V Rudolfinu zazněla Čajkovského Předehra-fantazie Romeo a Julie a také Symfonie č. 3 D dur Polská. na programu byl i Houslový koncert č. 1 g moll Maxe Brucha, v němž se představila mladá nizozemská houslistka Janine Jansen, která si na něj přivezla originální stradivárky Barrere z roku 1727.

Dirigent Vladimír Válek převzal ve středu v budově Nadace Bohuslava Martinů v Praze pamětní medaili za interpretaci orchestrálního díla Martinů. Válek, který loni oslavil osmdesátiny, ocenění obdržel za koncertní provedení i nahrávky děl proslulého skladatele hudební moderny dvacátého století. Dirigent mimo jiné podotkl, že k uchopení díla Martinů mu pomohla praxe z big bandu, protože díla Martinů jsou hodně založená na rytmu. „Vlastně existuje jen polka a valčík, nikdo nic jiného v rytmu nevymyslel. Možná ještě čardáš, ale to je vlastně rychlá polka,“ rozesmál přítomné Válek.

Vladimír Válek (foto archiv Českého rozhlasu/Khalil Baalbaki)
Vladimír Válek (foto archiv Českého rozhlasu/Khalil Baalbaki)

Hudební přehlídku Struny podzimu čekají změny. Po odchodu výkonné ředitelky festivalu Dany Syrové pořadatelé letos neplánují jarní donátorský galavečer a zvažují novou podobu festivalu. „Přestože se naše profesionální cesty nyní rozpojují, neznamenají organizační změny uvnitř festivalu konec festivalové značky Struny podzimu,“ řekl ve čtvrtek zakladatel a umělecký ředitel festivalu Marek Vrabec. O podobě a koncepci příštích Strun podzimu hodlá informovat v dubnu. Podle Syrové ředitel festivalu Vrabec v létě vzhledem k velkému vyčerpání interně vyhlásil záměr dále pokračovat ve svém působení pouze na festivalu Dvořákova Praha. „Po pečlivém zvážení všech dalších cest jsme dospěli k rozhodnutí ukončit společnou dvacetiletou festivalovou éru a festival Struny podzimu pro tuto chvíli odmlčet,“ sdělila Syrová, která vypořádala svůj podíl ve firmě a “odnesla” si po vzájemné dohodě projekt Struny dětem.

Moderní zpracování opery Popelka italského skladatele Gioachina Rossiniho uvedlo ve čtvrtek Stavovské divadlo v Praze. Pod vedením maďarské režisérky Enikö Eszenyi a pod taktovkou Jana Kučery se v hlavní roli Angeliny představila ukrajinská mezzosopranistka Lena Belkina a úspěšná česká pěvkyně působící především v Rakousku a Německu Kateřina Hebelková. V roli Dona Ramira se střídají Martin Šrejma a řecký tenorista Vassilis Kavayas.

Gioachino Rossini: Popelka - Dorothea Spilger (Tisbe), Lena Belkina (Angelina), Yukiko Šrejmová Kinjo (Clorinda) - ND 2016 (foto Patrik Borecký)
Gioacchino Rossini: Popelka – Dorothea Spilger (Tisbe), Lena Belkina (Angelina), Yukiko Šrejmová Kinjo (Clorinda) – ND 2016 (foto Patrik Borecký)

Hudební ředitel Státní opery Martin Leginus ještě před koncem této sezony v divadle končí. Ze své funkce se rozhodl odejít na konci března 2016, a to údajně z osobních důvodů. S Národním divadlem bude nadále spolupracovat jako dirigent představení Madama Butterfly a Aida. V pátek večer se na tom a na dalších podrobnostech dohodl s ředitelem Národního divadla Janem Burianem  a ještě ten večer to v tiskové zprávě oznámilo vedení divadla. Odchodem Martina Leginuse ze Státní opery přichází pražské Národní divadlo již o druhého hudebního ředitele. Stejný post v souboru historické budovy opustil v červnu 2014 Robert Jindra, jeho místo přitom zůstává dodnes neobsazeno.

Alexander Shelley z Velké Británie řídil v sobotu Českou filharmonii v rámci abonentního cyklu Objevy. Na programu koncertu byla předehra k opeře Čarostřelec Carla Marii von Webera a Čtvrtá symfonie B dur Ludwiga van Beethovena. Sólistou Rapsodie-koncertu pro violu a orchestr Bohuslava Martinů byl Antoine Tamestit.


Regiony

Baletní soubor Národního divadla Brno rozšířil ve čtvrtek svůj repertoár o komponovaný večer Petite Mort. Je nazvaný podle choreografie světoznámého Jiřího Kyliána, která tvoří vrchol programu. Dalšími choreografiemi přispěli Slováci Lukáš Timulák (Masculine/Feminine) a Mário Radačovský (Beethoven, Spolu). Oba řadí Kyliána mezi své vzory. Choreografie Petite Mort vznikla pro salcburský hudební festival u příležitosti 200. výročí úmrtí Wolfganga Amadea Mozarta. Kylián si jako hudební podklad vybral pomalé části dvou známých Mozartových klavírních koncertů.

Petite Mort - choreografie Jiří Kylián - Ivan Popov, Arthur Abram, Martin Svobodnik a Gregor Giselbrecht - Balet NdB (zdroj FB NdB)
Petite Mort – choreografie Jiří Kylián – Ivan Popov, Arthur Abram, Martin Svobodnik a Gregor Giselbrecht – Balet NdB (zdroj FB NdB)

Na jeviště Moravského divadla Olomouc se v pátek po dvanácti letech vrátila Verdiho opera Rigoletto. Dílo nastudovala slovenská režisérka Andrea Hlinková. Roli hrbáče Rigoletta ztvárnili v alternaci Vladislav Zápražný a Jakub Tolaš, Vévodu z Mantovy Ondřej Koplík, který se bude v roli střídat s Jakubem Rouskem. V roli Gildy alternují Olga Jelínková a Barbara Sabella. V dalších rolích se představili Filip Tůma, Michal Kubečka, Elena Gazdíková, Lea Vítková, Barbora Martínková-Polášková, Vladimír Třebický či Jiří Přibyl. Režisérka pro scénu využila videoprojekce, renesanční kostýmy jsou ušité z moderních materiálů, jejich autorka Miriam Struhárová na ně využila neopren, který podle režisérky krásně drží siluetu kostýmu.

Po dvaceti dvou letech je od soboty v Plzni opět k vidění opera Carla Marii von Webera Čarostřelec. Nové nastudování v německém originále připravil šéfdirigent opery Norbert Baxa a švýcarský režisér Dominik Neuner, který je rovněž autorem scénického řešení. Pro oba je to druhé setkání s tímto titulem. Hlavní roli Maxe nastudovali tenoristé Rafael Alvarez, Josef Moravec a Richard Samek, v roli jeho soka se střídají Miloš Horák a David Nykl. Agátu ztvárnily Petra Alvarez Šimková a Ivana Veberová, Aničku Lenka Pavlovič a Radka Sehnoutková. V roli Agátina otce alternují Pavel Horáček a Dalibor Tolaš, který spolu s Jakubem Hliněnským nastudoval i roli ďábelského myslivce Samiela. V roli knížete se střídá Jiří Hájek a Jiří Kubík. Kostýmy navrhnul Josef Jelínek.


kalendář
Výročí
27. ledna uplyne deset let od úmrtí českého skladatele Jana F. Fischera, narozeného 24.prosince 1922. Fischer byl též autorem operních libret a písňových textů, ale i překladatelem. Sám si psal libreta k většině svých oper a dalších velkých kompozic. Napsal scénickou hudbu pro více než stovku činoherních a muzikálových inscenací a několik desítek filmů a televizních inscenací. Jeho práce získaly řadu našich i mezinárodních ocenění, například Cenu mezinárodní poroty na Expo 58 v Bruselu za hudbu k prvnímu Polyekranu, Cenu za spolupráci na programu Laterny magiky, Cenu města Prahy za operu Romeo, Julie a tma, Cenu Svazu československých skladatelů za operu Copernicus a řadu ocenění za filmovou hudbu.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat