Týden s hudbou (145)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Co přinese tento týden ZahraničíVe středu 10. února vystoupí v bratislavské Redutě peruánský tenorista Juan Diego Flórez. Za doprovodu Slovenské filharmonie pod …

Jen několik týdnů po oznámení, že v hlavní tenorové roli Verdiho Otella na Velikonočním festivalu v Salcburku nahradí Johana Bothu José Cura, přišla zpráva o další důležité změně. Ta se týká barytonisty Dmitrije Hvorostovského, který se bohužel musí vzdát úlohy Jaga kvůli dalším léčebným procedurám, navazujícím na nedávnou operaci mozkového nádoru. Ruského pěvce v ikonické roli padoušského manipulátora nahradí Carlos Álvarez. O tom jak, jak nová inscenace, s níž bude možné se časem seznámit i v drážďanské Semperově opeře, osloví velikonoční Salcburk, se dozvíte z recenze, kterou chystá Opera Plus z premiérového představení 19. března 2016.

V rakouském Klagenfurtu byla ve čtvrtek večer přerušena premiéra opery Madama Butterfly kvůli bombové hrozbě. Městské divadlo, v němž bylo osm set padesát návštěvníků, bylo evakuováno. Šlo přitom o planý poplach. Policisté se psy prohledali prostory divadla, ale nenašli nic podezřelého.


Praha

V pondělí dopoledne Národní divadlo oznámilo, že v sobotu 30. ledna zemřel dlouholetý korepetitor operního souboru první české scény, Jiří Pokorný. V červnu by oslavil čtyřiaosmdesáté narozeniny. Jiří Pokorný se narodil 15. června 1932 v Praze. Na Pražské konzervatoři vystudoval hru na klavír u doktora Václava Holzknechta. Po působení v liberecké opeře se od 1. ledna 1962 stal na celé půlstoletí korepetitorem Opery Národního divadla, kde setrval do konce roku 2011. Jako klavírista vystoupil na řadě koncertů doma i v zahraničí, spolupracoval s Českou filharmonií, festivalem Pražské jaro, Československým a Českým rozhlasem, Československou televizí, gramofonovými firmami Supraphon či Panton. Jiří Pokorný byl dlouholetým pedagogem na Pražské konzervatoři.

První abonentní koncert rozhlasových symfoniků z cyklu Nové horizonty v novém roce v pražském Obecním domě nabídl v pondělí tři světové premiéry a spolupráci Symfonického orchestru Českého rozhlasu s ansámblem Epoque Quartet, zpěvákem Danem Bártou a dirigentem i skladatelem v jedné osobě Janem Kučerou. Jednou z premiér byla právě Kučerova skladba Zrození ve verzi pro smyčcové kvarteto a orchestr. Dalšími premiérami byla Šroubovice (pro smyčcové kvarteto a orchestr) Martina Kumžáka a Cigánská ouvertura (pro smyčcové kvarteto a orchestr) Petra Wajsara. Také zazněly tři skladby z repertoáru skupiny Illustratosphere v premiérovém aranžmá pro smyčcové kvarteto.

Dan Bárta, Epoque Quartet, SOČR a Jan Kučera - Obecní dům 1.2.2015 (foto SOČR)
Dan Bárta, Epoque Quartet, SOČR a Jan Kučera – Obecní dům 1.2.2016 (foto SOČR)

Absolutní vítězkou padesátého ročníku rozhlasové soutěže Concertino Praga a držitelkou ceny Heleny Karáskové se stala violoncellistka Maria Zaitseva z Ruska. Porotu svými výkony přesvědčila natolik, že jí byla udělena také cena Evropské unie hudebních soutěží mládeže. Cenu získala i za nejlepší provedení skladby Bohuslava Martinů. Letos byla soutěž vypsána pro housle, violoncello, klavír a kytaru. V kategorii housle zvítězila Isabella Perron z Kanady a v kategorii klavír obsadila první příčku Elizaveta Kliuchereva z Ruska. V kategorii kytara nebyla cena udělena. Pořadatelem soutěže je Český rozhlas. U příležitosti padesátého výročí soutěže vznikla výstava fotografií s názvem Talent není černobílý, která je od 4. února k vidění v Galerii Vinohradská 12. Černobílé snímky zachycují vybrané okamžiky loňského turné po jižních Čechách. Pro veřejnost bude výstava otevřena až do konce února.

Úterní abonentní koncert Pražského komorního orchestru v pražském Rudolfinu nabídl premiéru nového čtyřvětého díla Vladimíra Franze s názvem Pražské divertimento, které vzniklo na popud Pražského komorního orchestru. Vedle této skladby spolu zazněla také divertimenta Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta.

Celkem čtyřiadvacet herců, tanečníků a operních pěvců z patnácti divadel a společností nominovala Herecká asociace na výroční Ceny Thálie za mimořádné jevištní výkony v roce 2015. Loni se pražské soubory podílely na nominacích ve čtrnácti případech, letos jsou zastoupeny osmkrát. Z toho pětkrát zazněl na středeční tiskové konferenci v Praze název Národního divadla, čtyřikrát Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a třikrát Národního divadla Brno. Seznam nominací najdete na našich stránkách zde.

Rekonstrukce budovy Státní opery Praha za přibližně miliardu korun bude trvat dvacet sedm měsíců a skončit má v roce 2018. Projekt rekonstrukce ve středu schválila vláda. O opravě opery se mluví léta a cena, kterou za ni má stát zaplatit, stále roste. Zvýšil se ale také rozsah oprav. Na základě projektové dokumentace doporučila komise zřízená ministrem kultury variantu, jejíž rozsah podle položkového rozpočtu činí 933 130 000 korun bez DPH. S daní by cena přesáhla miliardu. Rekonstrukce je připravena včetně projektu a otevřeného výběrového řízení na zhotovitele. Financování rekonstrukce je zajištěno z programu Péče o národní kulturní poklad, z nějž se hradí opravy či novostavby sídel několika významných kulturních institucí. S budovou se před rekonstrukcí Státní opera rozloučí titulem Richarda Strausse Elektra, který bude mít premiéru 10. června. Po dobu rekonstrukce se v sezoně 2016/2017 odehraje až devadesát pět představení v Hudebním divadle Karlín. Jde o opery Jeníček a Mařenka, Romeo a Julie, Rusalka, Rigoletto, Nabucco, Trubadúr, La traviata a Netopýr. V závěru sezony v Karlíně Opera Národního divadla uvede jeden nový titul. Diváci nepřijdou ani o opery Aida, Macbeth, La bohème a Madama Butterfly, které bude soubor uvádět v budově Národního divadla.

Soubor Collegium 1704 v pátek ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v koncertním provedení uvedl příběh Dido a Aeneas v opeře Henryho Purcella. Opera anglického barokního skladatele o tragické lásce kartágské královny Dido k trojskému hrdinovi je považována za jedno z nejzásadnějších anglických jevištních děl. Collegium 1704 provedením této opery na podiu Rudolfina zahájilo tradici provádění koncertních verzí oper v rámci vlastní sezony. V roli kartágské královny Dido vystoupila mezzosopranistka Marie-Claude Chappuis, jejího hrdinu Aenea představoval barytonista Tomáš Král. Dále účinkovali členové Collegia Vocale 1704.

Collegium 1704 - Dido a Aeneas (foto © Collegium 1704 - Petra Hajská)
Collegium 1704 – Dido a Aeneas (foto © Collegium 1704 – Petra Hajská)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na