Týden s hudbou (149)

kalendářCo přinese tento týden
Praha
Veskrze romantická hudba zazní na abonentním večeru Symfonického orchestru Českého rozhlasu a Ondreje Lenárda v pondělí 7. března ve Dvořákově síni Rudolfina. Jako sólista v Schumannově koncertu se představí II. koncertní mistr skupiny violoncell Jan Klika. Dále si šéfdirigent vybral skladby Gioachina Rossiniho, Petra Iljiče Čajkovského a Leoše Janáčka. Přímý přenos vysílá Český rozhlas Vltava, videozáznam koncertu najdete na YouTube a webových stránkách Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Základní osou programu šestnáctého ročníku Barokních podvečerů je tvorba Johanna Sebastiana Bacha coby nevyčerpatelná studnice hudební inspirace. Bachovo dílo bude představeno v celé své rozmanitosti a ve spojení s hudbou skladatelových italských, německých a českých protějšků. Široká bude také škála uváděných žánrů – vedle Bachových kantát, koncertů, ouvertur, motet a mše zazní také jeho sólové sonáty a partity. V rámci Jarní řady se v úterý 8. března uskuteční v kostele sv. Šimona a Judy koncert s názvem Chvalozpěv, na kterém zazní v podání Hany Blažíkové (soprán), souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové (umělecká vedoucí, flauto traverso) a Lenky Torgersen (koncertní mistr) kantáty Johanna Sebastiana Bacha a Georga Philippa Telemanna pro soprán a orchestr.

Hana Blažíková (zdroj hanablazikova.com)
Hana Blažíková (zdroj hanablazikova.com)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s Rastislavem Štúrem a s Českým filharmonickým sborem Brno vedeným Petrem Fialou se již v minulé sezoně vydal za filmovými inspiracemi, a tak se setkaly Planety Gustava Holsta s Hvězdnými válkami Johna Williamse. Letos půjde o starobylejší inspiraci. Neznámý středověký básník svým hrdinským eposem Píseň o Nibelunzích inspiroval dva známé skladatele: Richarda Wagnera přímo a Howarda Shora skrze filmovou verzi Tolkienovy trilogie Pán prstenů, kterou podbarvil svou monumentální hudbou. Ve středu 9. a ve čtvrtek 10. března tak v rámci koncertu Pán prstenů zazní výběr skladeb z obou děl.


Regiony
Ensemble Opera Diversa opět rozezní brněnskou Redutu operní fraškou podle Ludvíka Kundery Chameleon, a to v úterý 8. března pod taktovkou Gabriely Tardonové. Přizpůsobivý jako Chameleon byl ministr osmi vlád, francouzský politik v období francouzské revoluce a napoleonského režimu, Joseph Fouché, jehož ztvární Aleš Janiga.

Miloš Štědroň: Chameleon aneb Joseph Fouché - Ensemble Opera Diversa (foto FB EOD)
Miloš Štědroň: Chameleon aneb Joseph Fouché – Ensemble Opera Diversa (foto FB EOD)

Čtvrtá koncertní sezona brněnského orchestru Brno Contemporary Orchestra s názvem Cyklus A pokračuje po Abstrakci a Angažovanosti ve středu 9. března 2016 Koncertem pro lidi – s názvem Asimilace, který opět akcentuje prostor Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie. V první skladbě večera zahraje na sólové housle koncertní mistr Brno Contemporary Orchestra Lukáš Mik a jeho neméně zajímavým partnerem bude vlnový oscilátor. V další skladbě, již dlouho plánované a několikrát odložené From silence britského skladatele Jonathana Harveyho, kromě sopránu, houslí, violy a bicích zazní tři syntezátory. Na objednávku Brno Contemporary Orchestra napsal český skladatel Ondřej Štochl skladbu Jin – nostalgie. Skladba s tématem současné (ne)komunikace mezi lidmi koncipované jako koncertantní kus pro vibrafon a komorní ansámbl je věnována brněnskému virtuosovi na melodické bicí nástroje Martinu Opršálovi, který ji také společně s Brno Contemporary Orchestra přednese ve světové premiéře. Na závěr se podruhé ujme sopránového partu vynikající Irena Troupová, tentokrát v kompozici současného holandského multidisciplinárního skladatele Michela van der Aa. Skladba Here (in circles) pro soprán a komorní soubor využívá v naší přeelektronizované době poměrně zastaralý kazetový magnetofon ve velmi zajímavé a invenční poloze.

Filharmonie Brno připravila na čtvrtek 10. a pátek 11. března 2016 do Besedního domu Brno program s názvem Klasicky a nezvykle. Spolu s ní vystoupí Janáčkovo kvarteto a Kateřina Chroboková (varhany), řídí Robert Kružík. Veřejná generální zkouška bude ve čtvrtek od 10 hodin. Zazní skladby Beethovena, Schunerta, Schulhoffa a Kabeláče. V sobotu 12. března od půl jedenácté se bude konat Jak se zpívá ve sboru – Na zkoušce Kantilény II. Účinkují Kantiléna a Filharmonie Brno pod vedením dirigenta a sbormistra Jakuba Kleckera. Moderátorem pořadu bude Ondřej En.dru Havlík.

Kantiléna (zdroj Filharmonie Brno)
Kantiléna (zdroj Filharmonie Brno)

V rámci třicátého osmého ročníku mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro zazní v Rytířském sále pardubického zámku nejznámější sbírka českého baroka Loutna česká Adama Václava Michny z Otradovic z roku 1653, objevená kolem roku 1920 ve sbírkách městského muzea v Pardubicích. Návštěvníci ji vyslechnou v podání souboru Ensemble Inégal s uměleckým vedoucím Adamem Viktorou a s úvodním slovem Petra Daňka ve čtvrtek 10. března poprvé tak, jak Michna toto pozoruhodné dílo zkomponoval v polovině sedmnáctého století. V neděli 13. března bude v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi hostovat operní soubor Divadla F. X. Šaldy Liberec s Verdiho operou La traviata v režii Martina Otavy a s dirigentem Martinem Doubravským.


kalendář
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Svého prvního Oscara za nejlepší hudbu získal italský skladatel Ennio Morricone za hudbu k filmu Osm hrozných režiséra Quentina Tarantina. Na jejím vzniku se podíleli členové Českého národního symfonického orchestru. Morricone proměnil až svou celkově šestou nominaci na Oscara v dané kategorii. V roce 2006 ale dostal čestnou cenu Akademie filmového umění a věd.

Ennio Morricone (zdroj FB Ennio Morricone)
Ennio Morricone (zdroj FB Ennio Morricone)

Tři nejvýznamnější berlínské orchestry ve středu na společném koncertě zahrály uprchlíkům a dobrovolníkům, kteří jim pomáhají. Akcí, nad kterou převzala záštitu německá kancléřka Angela Merkel, chtěli umělci běžence přivítat v hlavním městě a dobrovolníkům poděkovat za jejich angažmá v migrační krizi. Hudební večer zahájili Berlínští filharmonici pod vedením dirigenta Daniela Barenboima Klavírním koncertem d moll od Wolfganga Amadea Mozarta, Prokofjevovou První symfonií navázal Orchestr koncertního domu pod vedením maďarského dirigenta Ivána Fischera a Beethovenovou Symfonií č. 7 koncert zakončili Berlínští filharmonici pod vedením Simona Rattlea. Společný koncert tří nejvýznamnějších berlínských orchestrů se zatím konal pouze jednou a to krátce po teroristických útocích na New York a Washington z 11. září 2001.

Zatímco filmoví Oscaři už byli rozdáni, ti operní své nominace oznámili teprve nyní. Porota Mezinárodních operních cen, vedená hudebním publicistou Johnem Allisonem, se v celé řadě oceňovaných kategorií shodla na jménech jedinců či institucí, jejichž zkrácený seznam naleznete na našich stránkách zde. I tentokrát zde mají čeští umělci své zastoupení: v kategorii Nejlepší operní nahrávka nalezneme mezi ostatními pozoruhodnými adepty i živý záznam Smetanova Dalibora, pořízený firmou Onyx na jaře loňského roku v londýnské Barbican Hall s Richardem Samkem, Danou Burešovou, Ivanem Kusnjerem a dalšími. BBC Symphony Orchestra řídil Jiří Bělohlávek. Letošní The International Opera Awards vyhlásí jména vítězů 15. května 2016.

Bedřich Smetana: Dalibor - Barbican Hall Londýn 2015 (foto archiv)
Bedřich Smetana: Dalibor – Barbican Hall Londýn 2015 (foto archiv)

Slovenská první scéna ve středu oznámila, že zemřela dlouholetá primabalerína Baletu Slovenského národního divadla Galina Basová, která se narodila 30. listopadu 1924 v Kyjevě. Zemřela 1. března 2016 v Bratislavě. Galina Basová ztvárnila na první slovenské baletní scéně největší role klasického baletního repertoáru, jakými byly například Odetta-Odílie (Labutí jezero), Myrtha (Giselle), Júlie (Romeo a Júlie), Raymonda (Raymonda), Zarema (Bachčisarajská fontána), Madelon (Fadetta) a jiné. Patřila mezi první pedagogy na tanečním oddělení bratislavské Konzervatoře. V roce 1951 spolu s osobnostmi, jakými byli Ivo Váňa Psota, Štefan Tóth, Stanislav Remar, Ján Reimoser, stála při vzniku Katedry taneční tvorby Vysoké školy múzických umění. Byla jednou z prvních pedagogů, kteří vyučovali techniku a metodiku klasického tance.

Ve věku osmdesáti šesti let zemřel v sobotu světoznámý rakouský dirigent Nikolaus Harnoncourt. Harnoncourt, který se narodil v Berlíně, ale mládí prožil v Rakousku, v minulosti působil mimo jiné jako člen Vídeňských symfoniků, založil rakouský orchestr historických nástrojů Concentus Musicus nebo vyučoval na salcburské hudební akademii Mozarteum. Harnoncourta znají i čeští milovníci vážné hudby, a to nejen z rakouských koncertních síní, ale i z Prahy. V roce 2001 byl jednou z hvězd festivalu Pražské jaro. Odchodu Nikolause Harnoncourta se podrobně věnujeme zde.

Nikolaus Harnoncourt (foto © Marco Borggreve)
Nikolaus Harnoncourt (foto © Marco Borggreve)


Praha

Praha by mohla sedm významných akcí podporovat přímo z rozpočtu. Radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice) to řekl ve středu na jednání výboru pro kulturu, materiál chce připravit na jednání rady. Šlo by o Pražské jaro, Febiofest, Designblok, Signal, United Islands, Letní a Lední Letnou a běžecký maraton. Ve víceletých a ročních grantech na kulturu hlavní město rozděluje asi 300 milionů korun, další akce podporuje formou partnerství. Těchto sedm akcí už město letos podpořilo 15 miliony korun od organizace Prague City Tourism na marketing a propagaci.

Operní pěvkyně Soňa Červená ve středu odpoledne společně s filmařem Fero Feničem a sochařem Stanislavem Kolíbalem převzala na Staroměstské radnici čestné občanství Prahy. Za pianistu Ivana Moravce ocenění přijala jeho dcera. Primátorka Adriana Krnáčová také předala stříbrné medaile hlavního města Prahy, mimo jiné i dirigentu Jiřímu Koutovi.

Novým hudebním ředitelem Opery Národního divadla se od 1. srpna 2016 stane dirigent Jaroslav Kyzlink. Funkce hudebního ředitele Státní opery se od téhož data ujme německý dirigent Andreas Sebastian Weiser. Již teď ale začínají připravovat příští sezonu a přebírat funkce jako designovaní ředitelé. Kyzlink nahradí Roberta Jindru, který odstoupil z funkce v polovině roku 2014, Weiser nastoupí místo hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse, který svůj odchod oznámil před několika týdny.

Jaroslav Kyzlink (foto Ilona Sochorová) a Andreas Sebastian Weiser (foto Tomáš Brabec)
Jaroslav Kyzlink (foto Ilona Sochorová) a Andreas Sebastian Weiser (foto Tomáš Brabec)

Ve Státní opeře měl ve čtvrtek večer premiéru balet Sněhová královna. Choreografii Brita Michaela Cordera v české premiéře nastudoval Balet Národního divadla. Choreograf se inspiroval hudbou z méně známého baletu Sergeje Prokofjeva Kamenný kvítek a slavnou pohádkou Hanse Christiana Andersena. Corder vytvořil Sněhovou královnu v roce 2007 pro Anglický národní balet, kde titulní roli tančila primabalerína Daria Klimentová. V Praze krutou krasavici ztvárnila ve čtvrtek večer první sólistka Baletu Národního divadla Alina Nanu. Alternovat ji budou první sólistky Nikola Márová a Miho Ogimoto.

V pražské Galerii kritiků ve čtvrtek zazněla premiéra prvních částí opery Bábel mladé skladatelky Zuzany Michlerové. Bábel bude operou o třech jednáních, sestává ze tří sólistů (soprán, alt, baryton), osmičlenného pěveckého sboru a čtrnáctičlenného instrumentálního ansámblu. Jako celek má být uvedena v tomto roce v Lipsku, Brně a Praze.


Regiony

Na čtvrtek 3. března připravilo Národní divadlo moravskoslezské v nastudování dirigenta Tomáše Braunera a v režii Radovana Lipuse premiéru opery Ambroise Thomase Hamlet. V roli Hamleta se alternují Roman Hoza a Thomas Weinhappel, Ophélii Marta Reichelová a Jana Sibera. Jako královna Gertrude debutuje na prknech ostravského divadla chorvatská mezzosopranistka Janja Vuletic. Výpravu k inscenaci vytvořili David Bazika (scéna) a Eva Kotková (kostýmy).

Ambroise Thomas: Hamlet - NDM Ostrava (zdroj FB NDM Ostrava)
Ambroise Thomas: Hamlet – NDM Ostrava (zdroj FB NDM Ostrava)


kalendář
Výročí
Před sto padesáti lety, 7. března 1866 se narodil basista a také režisér Opery Národního divadla v Praze Robert Polák. Divadelní dráhu nastoupil v oboru buffo basu v roce 1884 u společnosti Jana Pištěka, v roce 1891 přešel ke společnosti Pavla Švandy ze Semčic: zde upoutal svými výkony pozornost ředitele Zlaté kapličky Šubrta a po několika pohostinských vystoupeních byl v červnu 1894 přijat do souboru Národního divadla. Mezi jeho parádní role patřil například Mumlal ze Dvou vdov. V Národním Robert Polák setrval až do své smrti 8. července 1926. V Kovařovicově období byl jmenován i režisérem, řadu inscenací pak nastudoval i v éře Ostrčilově.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat