Týden s hudbou (151)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Velikonoční festival duchovní hudby v Brně přináší tento týden řadu koncertů. V pondělí 21. března v kostele svatých Janů zazní oratorium Františka Xavera Richtera La deposizione dalla croce di Gesù Cristo Salvator nostro (Snímání našeho Spasitele Ježíše Krista z kříže) v novodobé světové premiéře. Účinkují Kateřina Kněžíková (Maddalena), Marcus Ullmann (Giuseppe d’Arimatea), Philipp Mathmann (Giovanni), Piotr Olech (Simone), Lenka Cafourková Ďuricová (Nicodemo), Czech Ensemble Baroque Orchestra a dirigent Roman Válek. V úterý 22. března v kostele svatého Augustina vystoupí soubor Ensemble Opera Diversa vedený dirigentkou Gabrielou Tardonovou s programem soudobé duchovní hudby Tichý hymnus, který otevírají a uzavírají skladby Pavla Zemka Nováka. Další festivalové dny budou v kostele Nanebevzetí Panny Marie patřit tradičním večerům s hudbou při svíčkách nazvaných Temné hodinky (tenebrae). V podání Societas Incognitorum s uměleckým vedoucím Eduardem Tomaštíkem a Ondřeje Múčky (varhany) ve středu 23. a Martina Jakubíčka (varhanní pozitiv) ve čtvrtek 24. a v pátek 25. března zazní Responsoria a Lamentace Jana Dismase Zelenky, které budou doplněny o skladby Johanna Sebastiana Bacha.

Operetní a muzikálový žánr patří k nezastupitelným programovým pilířům operního souboru Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Nejnověji bude tento žánr reprezentovat opereta Mam’zelle Nitouche v režii Oldřicha Kříže. Autorem scény je Jan Kříž, kostýmy navrhla Veronika Hindle. Ústřední dvojici tvoří Célestin v podání Lumíra Olšovského a Denisa de Flavigny, kterou v alternaci nastudovaly Michaela Doubravová a Ivana Korolová. První premiéra se uskuteční v pátek 25. března, druhá pak v neděli 27. března.

V sobotu 26. března 2016 bude mít v Novém divadle v Plzni premiéru Bizetova, resp. Ščedrinova Carmen, tentokrát s choreografií a v režii Mária Radačovského. Scénu vytvořil Marek Holý, kostýmy navrhla Ludmila Várossová. Roli Carmen nastudovaly Jarmila Dycková, Kristýna Potužníková a Lýdie Švojgerová. Dona José alternují Miroslav Hradil, Richard Ševčík a Martin Šinták, v roli Escamilla se střídají Michal Kováč, Archie Sladen a Richard Ševčík.

Objevte klasický čínský tanec, jednu z nejpřísnějších a nejnáročnějších tanečních forem na světě, prostřednictvím představení Shen Yun, které spojuje radost etnických a lidových tanců, plných barev a energie, s novým zvukem orchestru, v němž se neotřelým způsobem prolíná Východ a Západ. Digitální projekce a nádherné kostýmy vás přenesou do jiného světa a přiblíží vám kulturu Říše středu. Představení se uskuteční v sobotu 26. a v neděli 27. března 2016 v Janáčkově divadle v Brně.

Shen Yun 2016 (vizuál) (zdroj Shen Yun)
Shen Yun 2016 (vizuál) (zdroj Shen Yun)


kalendář
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

První letošní premiérou baletního souboru Státního divadla Košice byl v pátek 18. března Spartakus v nastudování ruského režiséra a choreografa Kirilla Simonova. Rozhovor s ním a fotogalerii jsme přinesli zde. Scénu a kostýmy vytvořil Pavel Juráš, v hlavních rolích alternují Sergej Iegorov a Igor Pashko (Spartakus), Eva Sklyarová a Ami Fujikawa (Frygia), Vasyl Sevastyanov a Maksym Sklyarov (Crassus), Shoko Yamada, Ami Fujikawa a Daria Ivanenko (Aegina) a Peter Rolík a Evgenii Korsakov (Harmodius).


Praha

Odložený koncert německého tenoristy Jonase Kaufmanna se uskutečnil ve středu v pražském Obecním domě. Vystoupení se původně mělo konat 23. října, ale z důvodu zpěvákovy nemoci bylo zrušeno. V programu nazvaném Nessun dormaJonas Kaufmann zpívá Pucciniho zazněla za doprovodu orchestru PKF – Prague Philharmonia hudba z oper Le Villi, Edgar, Manon Lescaut, Tosca, Madama Butterfly, La fanciulla del West, Suor Angelica a Turandot.

Mezinárodní festival současného tanečního a pohybového divadla Bazaar se od pátku do neděle odehrál v divadlech Alfred ve dvoře, Ponec a ve Studiu Alta. Jeho hlavním tématem byla identita jako zóna, v níž se protínají sféra privátní i politická, jako oblast osobní autonomie i předmět manipulace. Jádrem festivalu byla sobotní přehlídka ukázek z chystaných představení umělců z České republiky, Polska, Rumunska, Maďarska, Ruska a Slovenska.

České muzeum hudby nabídlo v neděli jevištní adaptaci Schubertova písňového cyklu Winterreise: Zimní cesta. V hlavní roli se představil americký pěvec Tobias Greenhalg. Barytonista vídeňského divadla Kammeroper vystoupil v režii a tanečním doprovodu Martina Dvořáka a s polským klavíristou Marcinem Koziełem.


Regiony

Originální kostým Emy Destinnové mohou vidět návštěvníci Muzea města Ústí nad Labem na výstavě Staré pověsti české. Bohatě zdobený kostým představuje Šárčinu zbroj z dívčí války. Ema Destinnová ve vystaveném kostýmu odehrála na prknech Národního divadla třináct repríz opery Šárka během necelých čtyř let. Příležitost projít se světem pradávných mýtů mají návštěvníci ústeckého muzea do 3. července 2016.

Originální kostým Emy Destinnové - Šárčina zbroj (zdroj FB Muzeum města Ústí nad Labem)
Originální kostým Emy Destinnové – Šárčina zbroj (zdroj FB Muzeum města Ústí nad Labem)

V pondělí Severočeské divadlo na svém webu oznámilo, že 1. března 2016 – pár dnů před svými osmdesátinami – zemřela někdejší dlouholetá mezzosopranistka ústecké opery, paní Ludmila Škorpilová. Ludmila Škorpilová se narodila 19. března 1936 v Praze. Zpěv studovala u Běly Chalabalové na Pražské konzervatoři, později soukromě u Zdeňka Otavy. Do ústeckého divadla byla angažována ve svých třiadvaceti letech a zůstala mu věrná po celou svoji kariéru. Opakovaně hostovala i v pražském Národním divadle, a to mimo jiné s Dvořákovou Káčou a Pucciniho Suzuki. Poslední premiérou Ludmily Škorpilové v ústecké opeře byl v roce 1998 Dvořákův Jakobín s její Lotinkou.

Jihočeské divadlo uvedlo v pátek premiéru baletního představení s názvem Povídky. Jeho autory jsou choreografové Ole Kristina Tangen, Jan Kodet a Attila Egerházi. Jde o poslední představení odcházejícího uměleckého ředitele českobudějovického baletního souboru Egerháziho. Večer je složený ze tří titulů,  prvním je Tangenova choreografie na téma odloučení s názvem …a zmizeli. Kodet své představení Řekni sýr! charakterizuje jako pitoreskní, groteskní inscenaci pro pět tanečníků, kteří se náhodou ocitli na jedné fotografii. A poslední, Egerháziho, choreografie nese název Kresba v písku.

Žák Antonína Dvořáka Rudolf Piskáček napsal operetu Perly panny Serafínky, která se po patnácti letech představila v nové inscenaci Moravského divadla Olomouc v režii Dagmar Hlubkové a v hudebním nastudování Petra Šumníka. Scénu vytvořil Martin Víšek, kostýmy navrhla Eliška Zapletalová. Premiéra se uskutečnila v pátek 18. března a v sobotu 19. března. V roli Panny Serafinky se alternují Olga Jelínková a Barbara Sabella. Spoluúčinkuje orchestr, sbor a balet Moravského divadla Olomouc.

Rudolf Piskáček: Perly panny Serafínky - MD Olomouc 2016 (zdroj MDO)
Rudolf Piskáček: Perly panny Serafínky – MD Olomouc 2016 (zdroj MDO)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat