Týden s hudbou (152)

  1. 1
  2. 2
  3. 3


kalendář
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha

Na pozici baletního mistra Pražského komorního baletu, který je pověřený uměleckým vedením souboru, nastoupil v pondělí 21. března Igor Vejsada. Jeho nástup je první vlaštovkou v řadě změn, které soubor v následujících měsících čekají. V souvislosti s nástupem Igora Vejsady na uvedenou pozici ukončila svou činnost stávající Dramaturgická rada Pražského komorního baletu.

Igor Vejsada(foto archiv)
Igor Vejsada (foto archiv)

Pražští radní navrhli čestné občanství pro dirigenta Jiřího Bělohlávka, architekta Karla Hubáčka a výtvarníky Karla Malicha a Adrienu Johnovou. Návrh, který v úterý schválila rada, musí ještě odsouhlasit zastupitelstvo. Hlavní město uděluje čestná občanství jako poctu od roku 1920. Jiří Bělohlávek v Praze působil jako šéfdirigent Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK a v současné době je šéfdirigentem České filharmonie.

V pražském Národním divadle měla ve čtvrtek premiéru opera Bohuslava Martinů podle surrealistické divadelní hry Georgese Neveuxe Juliette (Snář). Právě v Národním divadle mělo dílo v březnu 1938 světovou premiéru pod taktovkou Václava Talicha a v režii Jindřicha Honzla. Na nastudování nejnovější inscenace pracoval dirigent Jaroslav Kyzlink, designovaný hudební ředitel Opery Národního divadla s režisérkou a scénografkou Zuzanou Gilhuus. V hlavních rolích Michela se představil Peter Berger a v roli Juliette Alžběta Poláčková (recenzi jsme přinesli zde). Druhá premiéra se konala v pátek, kdy se hlavních rolí zhostili Maria Kobielska a Jaroslav Březina (naši recenzi najdete zde).

Bohuslav Martinů: Juliette (Snář) – ND Praha 2016 (foto Hana Smejkalová)
Bohuslav Martinů: Juliette (Snář) – ND Praha 2016 (foto Hana Smejkalová)

Před zaplněným hledištěm pražské Státní opery byly v sobotu odpoledne vyhlášeny nejlepší taneční výkony a také choreografie za loňský rok. Kristýna Němečková získala Výroční cenu Opery Plus za sólo v choreografii Jacopa Godaniho Reflections on the Fate of Human Forms, nastudované Baletem pražského Národního divadla v rámci triptychu Ballettissimo. Vítěz mužské kategorie Adam Zvonař ocenění převzal za výkon v mnichovském Národním divadle, a to za sólo v choreografii Richarda Siegala Unitxt. V kategorii nejlepší choreografie obdržel cenu Viliam Dočolomanský za projekt Odtržení/Disconnected souboru Farma v jeskyni, v jehož čele už řadu let stojí. Do letošního hlasování se zapojilo 8.284 hlasujících (kompletní výsledky najdete zde).

V Národním divadle v Praze byly v sobotu večer předány Ceny Thálie za mimořádné jevištní výkony předvedené v roce 2015. Operní Thálii získala za svoji Renatu v Prokofjevově Ohnivém andělovi v nastudování ostravské opery bulharská sopranistka Iordanka Derilova. Cenu si odnesl i sólista pražského Národního divadla, tenorista Jaroslav Březina za Lacu v brněnské inscenaci Janáčkovy Její pastorkyně. Ocenění za celoživotní mistrovství převzal někdejší dlouholetý basista Opery Národního divadla v Praze Dalibor Jedlička. Cenu Thálie v kategorii balet, pantomima nebo jiný tanečně-dramatický žánr získala Kristýna Němečková za sólo v choreografii Jacopa Godaniho Reflections on the Fate of Human Forms, nastudované Baletem pražského Národního divadla v rámci triptychu Ballettissimo. V mužské kategorii si Thálii odnesl Viktor Konvalinka za sólo v inscenaci decadance Ohada Naharina v nastudování Baletu Národního divadla. Cenou Thálie bylo také oceněno celoživotní mistrovství dlouholetého sólisty Baletu Národního divadla v Praze Pavla Ždichynce. Thálii jako zvláštní cenu kolegia za svoji celoživotní tvorbu převzal filmový, televizní a divadelní režisér a dramaturg Petr Weigl, který se mimo jiné podepsal pod řadu operních a baletních titulů v divadelním i filmovém a televizním zpracování.


Regiony

Národní divadlo Brno vyhlásilo nejlepší umělecké výkony, vítězné inscenace a jména osobností uvedených do Síně slávy za rok 2015. Večerem, který se konal v pondělí 21. března v Mahenově divadle, provázel Ondřej Havelka. Cenu DIVA 2015 získali:
Balet:
Nejlepší taneční výkon – ženy: Eriko Wakizono
Nejlepší taneční výkon – muži: Jan Fousek
Nejlepší inscenace: Louskáček
Síň slávy: Karel Janečka
Opera:
Nejlepší pěvecký výkon – ženy: Pavla Vykopalová
Nejlepší pěvecký výkon – muži: Jiří Sulženko
Nejlepší inscenace: Její pastorkyňa
Síň slávy: Jan Štych

Spisovatel Milan Kundera a pěvkyně Magdalena Kožená podpořili projekt nového koncertního sálu v Brně. Aktuální stav podpisů pod deklarací ve středu novinářům představili zástupci Filharmonie Brno a magistrátu. Tváře patronů a podporovatelů se zároveň objevily na plotě kolem staveniště ve Veselé ulici. Deklaraci podepsali i dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil, mnozí hudebníci, rektoři, politici a také spisovatel Milan Uhde. O špičkovém sále pro filharmonii se hovoří desítky let. Orchestr sídlí v Besedním domě, kde se v plném obsazení ani nevejde na pódium. Často proto hraje v Janáčkově divadle, které ale nemá ideální akustiku.

Kukátkem v plotě mohou teď lidé sledovat, co se děje na staveništi budoucího koncertního sálu pro Filharmonii Brno. (foto FB Filharmonie Brno-Jiří Jelínek Photo)
Vizuál: kukátkem v plotě mohou teď lidé sledovat, co se děje na staveništi budoucího koncertního sálu pro Filharmonii Brno (foto FB Filharmonie Brno-Jiří Jelínek Photo)

Ve čtvrtek se již podevatenácté udělovaly Jihočeské Thálie, jde o krajskou soutěž pořádanou Jihočeským divadlem. Držiteli Jihočeské Thálie 2015 se za své baletní umění stali Julie De Meulemeester a Viktor Svidró, v oboru opera Šárka Hrbáčková a Paolo Lardizzone.

Opereta Mam’zelle Nitouche od skladatele Florimonda Hervého se v pátek po jedenácti letech vrátila na velkou scénu libereckého Divadla F. X. Šaldy v režii Oldřicha Kříže. Hlavní mužskou roli varhaníka Célestina v novém nastudování v Liberci obsadil Lumír Olšovský. Schovanku kláštera U Vlaštoviček Denisu de Flavigny alternují Ivana Korolová a Michaela Doubravová. V dalších rolích se představili Blanka Černá, Dušan Růžička, Ladislav Dušek, Oldřich Kříž, Věra Poláchová, Zdeněk Nádeník či Marián Mičjar. Orchestr liberecké opery hrál pod taktovkou dirigenta Tvrtka Karloviće.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat