Týden s hudbou (152)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Premiéru baletu Carmen na hudbu Rodiona Ščedrina a George Bizeta uvedlo v sobotu plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Příběh o vášnivé lásce se k plzeňskému publiku vrací po dvacetileté přestávce, nyní v choreografii a režii Mária Radačovského. V postavách ústřední čtveřice se střídají Jarmila Dycková, Kristýna Potužníková a Lýdie Švojgerová v postavě Carmen. Corinne Coxová, Kristýna Piechaczková a Anna Srncová alternují v roli Micaëly. Jako Don José se představí Miroslav Hradil, Richard Ševčík nebo Martin Šinták a v roli Escamilla tančí Michal Kováč, Grzegorz Mołoniewicz, Archie Sladen či Richard Ševčík.


kalendář
Výročí
29. března oslaví šedesáté narozeniny dlouholetý přední sólista Baletu Národního divadla v Praze Jan Kadlec. V roce 1976 absolvoval Taneční konzervatoř Praha, od září téhož roku pak nastoupil svoje angažmá ve zlaté kapličce, sólovou smlouvu dostal hned po roce. Jan Kadlec v Národním divadle působil až do roku 2001. Za roli Kazatele v baletu Jennifer mu byla udělena Cena Českého literárního fondu 1988, za roli kabaretního tanečníka v inscenaci Někdo to rád… obdržel Cenu Thálie 1994.

Před čtyřiceti lety, 1. dubna 1976 zemřel skladatel Miroslav Ponc, dlouholetý šéf orchestru Činohry Národního divadla.  Narodil se 2. prosince 1902. Po studiích na hudební škole v Pardubicích byl žákem varhanického oddělení Konzervatoře Praha, od září 1922 studoval v Berlíně na Sternově konzervatoři (varhany a klavír) a od roku 1923 též na berlínské Vysoké hudební škole a univerzitě. Kompozici studoval v letech 1922-1923 u Aloise Háby v Berlíně a v letech 1925-1927 v Praze. V roce 1927 navštěvoval kurzy dodekafonie u Arnolda Schönberga na Akademii umění v Berlíně, zdokonaloval se ve hře na klavír u Ervína Schulhoffa; v letech 1927-1928 zastupoval Hábu v čtvrttónovém oddělení na Konzervatoři Praha a v roce 1930 absolvoval kompoziční oddělení mistrovské školy u Josefa Suka. Během studií v Berlíně využil i svých výtvarných vloh a začal experimentovat s takzvanou barevnou hudbou; navrhl model scény umožňující mechanické spojení hudby, slova, světel a barev. Tento projekt vystavoval v Berlíně (1925) na expozici expresionistické skupiny Der Sturm, jejímž byl členem, dále na výstavě Devětsilu v Praze (1926) a na Divadelní výstavě v Magdeburku (1927). Spolupracoval rovněž s umělci Bauhausu. Jako člen Brněnského Devětsilu byl zapojen do hnutí české levicové avantgardy. Od roku 1926 spolupracoval s Osvobozeným divadlem (hudba pro Cocteauovy Svatebčany na Eiffelce,1926). V roce 1929 byl po E.F.Burianovi hudebním dramaturgem Moderního studia. Psal především scénickou hudbu pro činohry, hudbu k filmům a také pro rozhlas.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat