Týden s hudbou

31. ledna – 5 . února 2017 / vydání číslo 196
Co přinese tento týden
Zahraničí

Jediný autentický notový záznam opery Rusalka Antonína Dvořáka poprvé opustí Českou republiku a vydá se na cestu do Spojených států. Výstava v Českém národním domě v New Yorku začne ve středu 1. února a potrvá zhruba tři týdny. Návštěvníci uvidí také další zajímavé předměty a dokumenty, například originál libreta opery, Dvořákův americký skicář, scénické návrhy a kostýmy. Metropolitní opera v New Yorku uvede ve čtvrtek 2. února premiéru Dvořákovy Rusalky. V roli vodní víly se představí Kristine Opolais, Prince ztvární Brandon Jovanovich, Eric Owens vystoupí v roli Vodníka. Za dirigentským pultem stane Mark Elder. Obou událostí se zúčastní i ministr kultury Daniel Herman.

Rusalka – titulní strana partitury (zdroj antonin-dvorak.cz)

 

Praha
V pondělí 30. ledna v Obecním domě čeká na návštěvníky večer plný vášnivé atmosféry a latinsko-amerických rytmů. Koncert s podtitulem SOČR v rytmu kastanět se odehraje pod taktovkou venezuelského dirigenta Manuela Hernándeze-Silvy. V nejznámější baletní verzi Čarodějné lásky Manuela de Fally se představí izraelská zpěvačka Edit Zamir. Koncert odvysílá Český rozhlas v přímém přenosu na stanici Vltava.

Novoroční koncert Erste Corporate Banking, který vzniká ve spolupráci s Nachtigall Artists a Českou filharmonií, se odehraje v pondělí 30. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina. Vystoupí na něm Valentina Nafornita (soprán) a Josef Špaček (housle), Česká filharmonie zahraje pod vedením dirigenta Jiřího Bělohlávka.

Josef Špaček (foto Radovan Subin)

V Národním divadle se představí operní pěvec a host předních světových scén Yusif Eyvazov. V pondělí 30. ledna ztvární postavu Andrey Chéniera ve stejnojmenné opeře italského skladatele Umberta Giordana. Nastudování inscenace je dílem dirigenta a uměleckého ředitele Opery Národního divadla Petra Kofroně a režiséra Michala Dočekala. Hlavních rolí se kromě Yusifa Eyvazova ujmou Petra Alvarez Šimková a Svatopluk Sem, další reprízy jsou ohlášeny na 6. a 8. února.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK uvede v úterý 31. ledna v kostele svatých Šimona a Judy obnovenou premiéru Korunovační kantáty Leopolda Koželuha z roku 1791. Ta vznikla u příležitosti korunovace Leopolda II. Kantátu v novém nastudování po dvou stech dvaceti šesti letech pod vedením Marka Štilce provede s FOK soubor Martinů Voices a sólisté Kristýna Vylíčilová, Josef Moravec a Tomáš Kořínek.

Jarní část koncertní sezony 2016/2017 zahájí Collegium 1704 dvojicí koncertů ve čtvrtek 2. a v pátek 3. února v Dvořákově síni Rudolfina. Tentokrát představí díla francouzského baroka z dob králů Ludvíka XIV. a Ludvíka XV., která má české publikum možnost slyšet zcela výjimečně. V první části koncertu zazní dvě skladby Jeana-Baptisty Lullyho, druhou polovinu večera zahájí In convertendo Dominus Jeana-Philippa Rameaua, program uzavře Dominus regnavit Rameauova současníka Jeana-Josepha de Mondonville.

Collegium 1704 – Rudolfinum 2016 (foto © Petra Hajská)

Na Pražském hradě a na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze se bude v sobotu a neděli konat mezinárodní konference Phasma Dionysiacum Pragense / Pražské zjevení dionýské 1617 – 2017. Vědci budou společně s umělci hledat cesty, jak oživit originální divadelní představení z roku 1617. Za konferenční stůl zasedne skladatel a hudební vědec Miloš Štědroň, český historik Petr Maťa a tanečnice a choreografka Eva Kröschlová společně s desítkou dalších odborníků z oblasti historické, literárně-jazykové, hudební, divadelní, výtvarné a taneční.

 

Regiony
Národní divadlo Brno připravilo na sobotu 4. února premiéru opery Amilcara Ponchielliho La Gioconda v režii Tomáše Pilaře. Dílo zavede diváky do Benátek počátku sedmnáctého století. Hudebního nastudování se ujal Jaroslav Kyzlink, který také bude operu při premiéře dirigovat. V hlavní roli se představí maďarská sopranistka Csilla Boross.

Csilla Boross (zdroj csillaboross.com)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Kompletní nahrávka klavírních trií Bohuslava Martinů v podání Smetanova tria je mezi třemi alby, která jsou nominována na cenu britského časopisu BBC Music Magazine Award v kategorii komorní hudby. Smetanovo trio tuto cenu získalo už v roce 2007 za nahrávku Dvořákových trií. Vítězové jednotlivých kategorií budou oznámeni 19. dubna. V minulém týdnu o tom informoval producent nahrávky.

Komorní filharmonie Pardubice se minulý týden vydala na své již třetí koncertní turné po Japonsku. Turné navazuje na zájezd tohoto hudebního tělesa do Japonska na podzim 2014. Pardubičtí filharmonici se představili pod vedením japonského dirigenta Hideakiho Mutoa. Ten je s Českou republikou úzce spojen, neboť studoval u významného českého dirigenta Zdeňka Košlera a ve své dlouhé umělecké kariéře spolupracoval s většinou předních českých orchestrů.

 

Praha
Český spolek pro komorní hudbu uvedl v pondělí 23. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina klavírní recitál Francesca Piemontesiho. Umělec vystoupil ještě v dalších třech koncertech, na kterých s Českou filharmonií pod vedením Manfreda Honecka provedl Klavírní koncert č. 3 c moll op. 37 Ludwiga van Beethovena. Druhou polovinu programu tvořilo oratorium Epos o Gilgamešovi Bohuslava Martinů v podání Pražského filharmonického sboru pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka. Zde si můžete přečíst naši recenzi z klavírního recitálu a zde najdete článek o mistrovských kurzech Francesca Piemontesiho, které umělec v Praze během svého pobytu uspořádal.

Český spolek pro komorní hudbu – Francesco Piemontesi – Dvořákova síň Rudolfinum Praha 23. 1. 2017 (foto © Zdeněk Chrapek)

Operní pěvec a dirigent Plácido Domingo bude 27. a 29. října ve Stavovském divadle v Praze dirigovat koncertní uvedení Mozartovy opery Don Giovanni. Speciální představení se uskuteční u příležitosti dvoustého třicátého výročí premiéry této opery. V minulém týdnu o tom informovalo pražské Národní divadlo. Zprávu jsme uveřejnili zde, zprávu z nedělní tiskové konference Plácida Dominga, uspořádané přímo v pražském Stavovském divadle, jsme přinesli zde.

Tisková konference Plácida Dominga – Stavovské divadlo Praha 29. 1. 2017 (foto ND/Hana Smejkalová)

Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze zakládá nové oddělení. Od února 2017 zde bude fungovat Oddělení historicky poučené interpretace, jehož hlavním posláním bude zajištění dalšího vzdělávání v oblasti studia staré hudby. Oddělení bude organizovat hru v ansámblech, mistrovské kurzy, přednášky a workshopy špičkových českých i zahraničních hráčů a odborníků nejen v oblasti barokní hudby. V minulém týdnu o tom informoval Vlastimil Mareš, děkan HAMU. Zde jsme přinesli podrobnější zprávu.

Programy Evropské unie zaměřené na podporu kultury loni podpořily projekty s českou účastí celkem více než sedmi miliony eur (asi 189 milionů korun). Přes dva miliony eur se v programu Kreativní Evropa – Media rozdělilo mezi devět desítek aktivit v oblasti kinematografie a více než pěti miliony eur program Kreativní Evropa – Kultura podpořil tři projekty s českou účastí zaměřené na kulturní a kreativní odvětví. V minulém týdnu o tom informovali zástupci české kanceláře programu Kreativní Evropa.

Zastupitelé Prahy schválili přidělení čestného občanství Zuzaně Kalabisové-Růžičkové, tanečníci Jiří a Otto Bubeníčkovi dostanou stříbrnou medaili za zásluhy. Čestné občanství a medaile za zásluhy získá každý rok několik známých osobností. Tato ocenění jsou spojena se slavnostním udílením na Staroměstské radnici. Čestná občanství hlavní město uděluje od roku 1920, předtím udělovalo takzvaná čestná měšťanství.

Zuzana Růžičková (foto Supraphon)

Hvězda současného světového baletu, ukrajinský tanečník Sergej Polunin, vystoupí v blízké době v Národním divadle. Informaci přinesl lednový Newsletter Baletu Národního divadla, které s tanečníkem zahájilo jednání o spolupráci, více na našem portále najdete zde. Termín Poluninovy návštěvy ani obsah vystoupení však zatím nebyl zveřejněn. Tanečník v Praze již v listopadu představil filmový dokument Dancer, který vypráví jeho příběh.

Pražští zastupitelé schválili granty pro kulturní oblast. Letos rozdělí zhruba 333 milionů korun, více než třetinu na jednoleté granty a zbytek na víceleté (až na čtyři roky). Nejvyšší podporu mezi víceletými festivaly získalo kromě jiných i Pražské jaro či Pražská komorní filharmonie, více najdete na našich stránkách zde.

Představení netradiční opery v pražském Divadle Disk 27. ledna připomněla osud Anny Frankové, jejíž deník je jedním z nejznámějších svědectví o holokaustu. Mezinárodní projekt s názvem Anne, beze strachu hledět na nebe, kombinující hru mimů s operním zpěvem, varuje před nebezpečím slepé nenávisti. Představení by po pražské premiéře mělo putovat po školách spolu s odborným seminářem. Propojení dvou jednoaktových děl, baletu Kuchyňská revue Bohuslava Martinů a opery Anne Frank Georgije Frieda, ztvárnili studenti a nedávní absolventi Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění pod vedením režiséra Armanda Deladoeye. Zde si můžete přečíst naši recenzi.

Anne, beze strachu hledět na nebe – Anna Kukuczková (Puklička), Jonatán Vnouček (Hrnec), Anton Eliaš (Smeták), Michaela Stará (Kvedlačka) – Divadlo Disk 2017 (foto © Opera studio)

Tradičním hudebním setkáním Mozartovy narozeniny 2017 se 27. ledna opět slavilo jeho výročí ve Stavovském divadle. Koncert pořádalo pražské Národní divadlo, Orchestr Národního divadla řízený Pierrem Pichlerem (také klarinet) si pozval k hostování mladou americkou houslistku Isabellu D’Éloize Perron. Zde jsme uveřejnili recenzi tohoto večera.

Desítka tanečníků breakdance z několika zemí se v sobotu večer utkala v Praze. Souboje začaly večer v obchodním centru Arkády, program doplněný koncerty a vystoupeními DJů a raperů trval až do rána. Český účastník mezi soutěžícími nebyl. Mezinárodní festival The Legits Blast již sedm let působí na Slovensku, nyní se poprvé uskutečnil v Praze. Finále patří podle pořadatelů do světové série Undisputed World Bboy Series.

V historické budově Národního divadla v Praze se v sobotu uskutečnila premiéra opery Giacoma Pucciniho Tosca v režii Arnauda Bernarda. Hudebního nastudování se ujal dirigent Andreas Sebastian Weiser. Titulní roli ztvárnila hostující holandská sopranistka Barbara Haveman, jako Mario Cavaradossi se představil Peter Berger a Scarpiu ztvárnil Jiří Sulženko. Účinkoval Sbor a Orchestr Státní opery a Kühnův dětský sbor se sbormistrem Jiřím Chválou. Zde si můžete přečíst naši recenzi.

G. Puccini: Tosca – Peter Berger (Mario Cavaradossi), Barbara Haveman (Tosca) – ND Praha 2017 (foto © Patrik Borecký)

Český národní symfonický orchestr zahrál v sobotu v pražské O2 areně hudbu z filmu Harry Potter a kámen mudrců. Jednalo se o součást série koncertů hudby z filmů o Harry Potterovi. Symfonický orchestr společně se smíšeným sborem přednesl hudbu Johna Williamse živě jako doprovod k filmu promítanému na velkém plátně. Snímek byl promítán na dvanáctimetrovém plátně v původním znění s českými titulky.

 

Regiony
Olomouc v minulém týdnu hostila hudebníky z celého světa, ti se na půdě Moravské filharmonie zdokonalovali ve svém dirigentském umění. V dirigentských kurzech umělci prohlubovali své znalosti pod taktovkou šéfdirigenta Novosibirského komorního orchestru Alima Šacha. Výsledky několikadenního snažení představili publiku na čtvrtečním závěrečném koncertě.

Opera Jihočeského divadla uvedla pondělí 23. ledna druhou premiéru Verdiho operu Trubadúr, v hudebním nastudování Maria De Rose a v režii šéfa opery Tomáše Studeného. V roli Leonory se představila Jana Šafář Doležílková, Azucenu ztvárnila Eliška Weissová, Alexander Beň se ujal barytonové role hraběte Luny a Paolo Lardizzone se publiku představil jako Manrico. Naši recenzi z obou premiér najdete zde.

G. Verdi Trubadúr – Naďa Kabelová (Žena), Yukiko Kinjo (Leonora) – JD České Budějovice 2017 (foto Michal Siroň)

Pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane uvedl 26. ledna v Rytířském sále zámku Pardubice koncert jarního abonentního cyklu, na kterém vystoupil společně s Václavem Luksem, zakladatelem a uměleckým vedoucím pražského orchestru Collegium 1704. V první půli večera zazněla instrumentální díla Galuppiho, Vivaldiho a Bendy, po přestávce pak Pergolesiho Stabat mater, ve kterém se představily Alena Hellerová (soprán) a Aneta Petrasová (alt). Zde najdete naši recenzi.

 

Výročí
Devadesáti let se v úterý dožívá tanečník, choreograf a pedagog František Halmazňa. Narodil se 31. ledna 1927 v Bruntále a jako žák Jožky Šaršeové a Rudolfa Macharovského byl v roce 1949 jedním z prvních absolventů tanečního oddělení Konzervatoře Praha. Vystudoval také obor taneční pedagogiky na Divadelní fakultě AMU (1957). Prvé angažmá dostal v roce 1944 ve Švandově divadle, v letech 1947-1948 byl členem baletu opery Divadla 5. května, 1948-1949 tanečníkem Hudebního divadla Karlín, 1949-1951 sólistou baletu v Ústí nad Labem a 1951-1953 ve Státním divadle Brno. Po ročním působení v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého nastoupil 1. května 1954 jako sólista do ND, kde setrval až do poloviny roku 1966. Poté působil v zahraničí, nejprve jako sólista a poté vedoucí baletu v Hildesheimu (NSR), od roku 1971 jako baletní mistr v Basileji. V letech 1954-1957 působil jako pedagog na Konzervatoři Praha (učil partnerský tanec), v letech 1957-1966 na Hudební fakultě AMU (jevištní pohyb). Jako choreograf spolupracoval mimo jiné s Armádním uměleckým souborem Víta Nejedlého a Divadlem hudby. V Národním divadle vytvořil choreografii Vostřákovy Sněhurky, jako tanečník ztvárnil například Prince i Zlého kouzelníka v Labutím jezeru, Hanušova Othella nebo Chačaturjanova Spartaka. V roce 1960 nastudoval tance do Smetanovy Prodané nevěsty v islandském Reykjavíku.

Jan Hanuš: Othello – František Halmazňa (Othello) – ND 1959 (zdroj archiv ND/foto Jaromír Svoboda)


S využitím archivu Národního divadla

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat