Týden s hudbou (156)

kalendářCo přinese tento týden
Praha
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v pondělí 25. dubna zahájí předprodej vstupenek na jednotlivé koncerty i abonentní řady sezony 2016/2017. O jejím programu jsme informovali zde.

Poprvé v historii zavítá v úterý 26. dubna do Státní opery Národního divadla juniorský soubor Bavorského státního baletu II (Bayerisches Staatsballett München II). Soubor uvedl během prvních let své existence do repertoáru osmnáct baletů od autorů jako je Marius Petipa, George Balanchine až po avantgardní choreografické kompozice Richarda Siegala a Simone Sandroniho. Soubor procestoval nejen Německo, ale i půl Evropy. Představí se šestnáct mladých tanečníků v choreografiích George Balanchina, Hanse van Manena, Maria Barriosiho, Davida Bombana a Richarda Siegala.

Bayerisches staatsballet II (zdroj narodni-divadlo.cz)
Bayerisches Staatsballet II (zdroj narodni-divadlo.cz)

V rámci festivalu Svátky hudby v Praze se úterý 26. dubna v paláci Žofín v pořadu nazvaném Swing jarní Prahy sejdou Václav Hudeček a Ondřej Havelka a jeho Melody Makers. Netradiční spojení slibuje nejen největší hity populární swingové kapely.

V prostorách Anežského kláštera v úterý 26. dubna vystoupí violistka Kristina Fialová, violoncellista Petr Nouzovský, harfistka Dominika Ťuková a akordeonista Ladislav Horák, aby společně zahráli pro nemocné s roztroušenou sklerózou. Podpoří tak Nadační fond Impuls, který již šestnáct let pomáhá pacientům s touto diagnózou.

V divadle Na Rejdišti se ve středu 27. dubna odehraje premiéra muzikálového představení s hudbou Pavla Trojana pod názvem Závišův kříž v režii Gustava Skály. Muzikál z české historie o lásce rytíře Záviše z Falknštejna a královny Kunhuty vznikl na půdě Pražské konzervatoře. Účinkují studenti oddělení populární hudby.

Koncertní sál konzervatoře ve čtvrtek 28. dubna nabídne koncert Symfonického orchestru Pražské konzervatoře, na kterém vystoupí Kateřina Marešová (housle), Pěvecký sbor Pražské konzervatoře a Canticorum Iubilo s dirigentkou Miriam Němcovou. Na programu jsou skladby Petra Iljiče Čajkovského a Antonína Rejchy.

Miriam Němcová (zdroj facebook.com)
Miriam Němcová (zdroj facebook.com)

Poctu režiséru Alfrédu Radokovi připravuje v roce čtyřicátého výročí jeho smrti brněnské Národní divadlo. V inscenaci nazvané Otvírání studánek Alfréda Radoka spojí motivy z jeho života s hudbou Bohuslava Martinů a Víta Zouhara. Místo v představení dostane také tanec, stejně jako videoprojekce. Představení má premiéru v pátek 29. dubna, tvoří ji inscenace hry Martina Sládečka se Zouharovou hudbou. Po přestávce diváci vyslechnou a zhlédnou celou kantátu Otvírání studánek od Martinů v podání divadelního orchestru, filharmonického sboru Kantiléna a pěveckých sólistů. Autorem tanečního ztvárnění kantáty je Jiří Bartovanec.


Regiony.
Orchestr Ensemble Opera Diversa připomene první výročí úmrtí skladatele Františka Emmerta uvedením kompozice Jakobův zápas a premiérou autorovy dvacáté páté symfonie. Koncert se uskuteční v úterý 26. dubna v kostele svatého Augustina v Brně. Violový koncert Jakobův zápas je inspirován starozákonní tematikou. Při kompozici skladatel myslel na sólisty Milana Paľu, jeho bratra, varhaníka Marka Paľu, na pěvkyni Hanu Škarkovou a dirigenta Ondreje Olose. V tomto obsazení také symfonie zazní při své premiéře.

Kostel svatého Augustina Brno (zdroj operadiversa.cz)
Kostel svatého Augustina Brno (zdroj operadiversa.cz)

Balet Národního divadla v Brně ve čtvrtek 28. dubna uvede v divadle Reduta projekt Tvůrčí dílna mladých tanečníků; pod názvem se skrývají choreografické dílny a workshopy. Hlavním účelem těchto dílen je podchycení mladých choreografických talentů uvnitř souboru.

Koncertní provedení baletu Bohuslava Martinů Špalíček si diváci vyposlechnou ve čtvrtek 28. dubna v prostorách Kulturního centra Babylon, v sále Stadion v Brně. Sólisty Pavlu Vykopalovou, Tomáše Kořínka a Jiřího Sulženka doprovodí sbory Kantiléna se sbormistrem Jakubem Kleckerem a Kühnův dětský sbor se sbormistry Jiřím Chválou a Petrem Louženským. Spolu s nimi vystoupí Filharmonie Brno, taktéž s dirigentem Jakubem Kleckerem.

Letošní Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram nese motto „My cizinou jsme bloudili“ (Antonín Dvořák: Jakobín). Téma ciziny zde vystupuje jako prvek spojující život Antonína Dvořáka, jehož stesk a touhu po návratu domů do Čech během zahraničních pobytů máme uchovány v řadě jeho dopisů, s životem soudobých českých umělců, kteří díky svému mistrovství tráví většinu svého života na cestách po zahraničních pódiích, nebo již někde v cizině našli svůj druhý domov. Festival bude zahájen ve čtvrtek 28. dubna před budovou Divadla Antonína Dvořáka v Příbrami, kde se bude konat pietní akt u sochy Antonína Dvořáka. Pokračovat bude koncertem v budově divadla, na kterém vystoupí Radek Baborák a Orquestrina.

socha Antonína Dvořáka v Přibrami (zdroj wikipedia.org)
socha Antonína Dvořáka v Příbrami (zdroj wikipedia.org)

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Janáčkova Její pastorkyňaKaritou Mattilou v úloze Kostelničky měla velký úspěch i v Londýně. Po pražském uvedení operu Česká filharmonie s Českým filharmonickým sborem Brno pod taktovkou Jiřího Bělohlávka a sólisty Jaroslavem Březinou (Števa), Alešem Brisceinem (Laco), Adrianou Kohútkovou (Jenůfa) a dalšími provedla v pondělí v Royal Festival Hall (podrobněji jsme informovali zde).

Leoš Janáček: Její pastorkyňa - koncertní provedení - Royal Festival Hall Londýn 2016 (foto Petr Kadlec)
Leoš Janáček: Její pastorkyňa – koncertní provedení – Royal Festival Hall Londýn 2016 (foto Petr Kadlec)

Projekt Evropská cesta historickými divadly zpřístupnil svou část na českém území v podobě elektronického průvodce. Cesta zájemce provází nejzajímavějšími a nejlépe zachovanými historickými divadly ve dvanácti evropských zemích. Aplikaci pro mobilní zařízení zpřístupňující českou část připravil Institut umění – Divadelní ústav k oslavám Mezinárodního dne památek a sídel. Českou stranu v projektu historických divadel reprezentuje nejen českokrumlovské barokní divadlo, ale i méně známé scény na zámcích v Mnichově Hradišti, Kačině a Litomyšli.

 

Praha
Radní hlavního města v úterý schválili pronájem Hudebního divadla Karlín Státní opeře, jejíž budova se v příští sezoně bude rekonstruovat. Obě divadla budou v prostorách fungovat společně, z dosavadního repertoáru Státní opery se v Karlíně odehraje bezmála stovka představení.

Pražský filharmonický sbor vyhlásil termíny konkurzu do Akademie sborového zpěvu, která je určena studentům zpěvu středních a vysokých škol ve věku šestnáct až dvacet osm let. Přihlásit se mohou zpěváci všech hlasových skupin, tedy soprán, alt, tenor a bas. Uzávěrka přihlášek je 25. května 2016.

Lukáš Vasilek (foto Lukáš Pelech)
Lukáš Vasilek (foto Lukáš Pelech)

Mezi finalisty 23. ročníku prestižní soutěže manažerských osobností byl společně se sedmi desítkami osobností ve čtvrtek vybrán také Jan Pikna, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl a současně ředitel stejnojmenné obecně prospěšné společnosti. Na slavnostním vyhlášení výsledků v pražském Paláci Žofín se tento týden pak dočkal hned dvou ocenění. Získal titul Manažer roku 2015 v odvětví služby pro veřejnost a Vynikající manažer malé firmy do 50 zaměstnanců.

V den čtyřstého výročí úmrtí největší osobnosti světové dramatiky Williama Shakespeara nabídla Státní opera hudební adaptaci jeho díla. Opera Romeo a Julie francouzského skladatele Charlese Gounoda zazněla v premiéře 21. a 23. dubna 2016 v hudebním nastudování dirigenta Marca Guidariniho a v režii Slávy Daubnerové. V titulních rolích se v alternacích představili Kateřina Kněžíková, Jana Šrejma Kačírková, Aleš Briscein a Martin Šrejma (recenzi z obou premiér najdete zde a zde).

Charles Gounod: Romeo a Julie (Roméo et Juliette) - Kateřina Kněžíková (Julie), Aleš Briscein (Romeo) - ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)
Charles Gounod: Romeo a Julie (Roméo et Juliette) – Kateřina Kněžíková (Julie), Aleš Briscein (Romeo) – ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)

Do italských Benátek v době jejich největšího kulturního rozmachu zavede letos posluchače festival Letní slavnosti staré hudby, jehož nejnovější ročník pořadatelé v minulém týdnu představili. Novinkou je program připravovaný ve spolupráci s Centrem pro barokní hudbu ve Versailles. Festival, který nechává zaznít zvuk historických nástrojů v prostředí pražských paláců a kostelů, se bude konat od 11. července do 4. srpna.

Česko-britský štáb natáčel v Praze film o Wolfgangu Amadu Mozartovi. O více než dvě stě let zpět se posunul čas v historickém centru Prahy, kde se před Stavovským divadlem odehrávaly další scény filmu o Mozartovi. Na dobovém snímku filmaři pracují od začátku dubna, má název Interlude in Prague (Mezihra v Praze) a jeho fiktivní příběh je založen na skutečných událostech odehrávajících se v Praze v roce 1787 a spojených se vznikem opery Don Giovanni.

Interlude in Prague (zdroj facebook.com)
Interlude in Prague (zdroj facebook.com)

Dirigentský tým České filharmonie pod vedením Jiřího Bělohlávka posílí ve sto dvacáté první sezoně ruský umělec Semjon Byčkov. Vedle nich bude první český orchestr řídit dalších šest hostujících dirigentů. Na koncertech ve Dvořákově síni vystoupí světoví sólisté v čele s houslistou Joshuou Bellem a sopranistkou Olgou Pereťjaťko. Zahajovací koncert se uskuteční 29. září v pražském Rudolfinu a nabídne Petra Iljiče Čajkovského a Gustava Mahlera. Program nové sezony představil management České filharmonie minulý čtvrtek (informovali jsme zde).

Festival I´Mozart vyvrcholil v pátek 22. dubna galakoncertem Pražské premiéry ve Stavovském divadle. Ten předvedl koncentrovanou verzi dvou oper Wolfganga Amadea Mozarta – Dona Giovanniho a Tita, které měly světovou premiéru právě ve Stavovském divadle za osobní skladatelovy přítomnosti. Pod taktovkou Zdeňka Klaudy vystoupili sólisté a hosté Opery Národního divadla.

Pražské premiéry - Michaela Kapustová, Jana Šrejma Kačírková, František Zahradníček a Yukiko Kinjo - Stavovské divadlo 22.4.2016 (foto Hana Smejkalová)
Pražské premiéry – Michaela Kapustová, Jana Šrejma Kačírková, František Zahradníček a Yukiko Kinjo – Stavovské divadlo 22. 4 .2016 (foto Hana Smejkalová)

Festival Mezinárodní týdny tance, který pořádá konzervatoř Taneční centrum Praha, zahájil v neděli 24. dubna svůj třicátý ročník. V Divadle Komedie začíná večerem s názvem Happening tanečních konzervatoří. Vystoupí na něm mladí interpreti českých tanečních konzervatoří a Taneční divadlo Bralen z Bratislavy jako speciální host.

 

Regiony
Dvaadvacet tanečních představení od mladých umělců z devatenácti zemí Evropy uvedl o víkendu na několika scénách v Plzni festival mladé evropské taneční tvorby Aerowaves Spring Forward. V České republice se festival konal poprvé a představil výběr z několika set přihlášených představení.

Slezské divadlo Opava uvedlo operu Georgese Bizeta Carmen. V titulní roli alternují Ilona Tichá a Barbora-Martínková Polášková. Premiéra se uskutečnila v neděli 24. dubna. Opavskou inscenaci připravil dirigent Petr Šumník a režisérka Jana Andělová Pletichová (naši reportáž najdete zde).

G. Bizet: Carmen - Juraj Nociar (Don José), Barbora Martínková-Polášková (Carmen) - Opava 2016 (foto Tomáš Ruta)
G. Bizet: Carmen – Juraj Nociar (Don José), Barbora Martínková-Polášková (Carmen) – Opava 2016 (foto Tomáš Ruta)

Usnadnit život hlavně regionálním divadlům má zákon o veřejných kulturních institucích, jehož senátorský návrh schválila horní komora. Norma by měla umožnit přeměnu kulturních příspěvkových organizací do podoby, která by pomohla zlepšit jejich fungování a vícezdrojové financování. Předlohu nyní posoudí vláda a Sněmovna.

 

Výročí
V pátek 29. dubna by se devadesáti let dožil dlouholetý přední basista Opery pražského Národního divadla Jaroslav Horáček (29. 4. 1926 – 16. 2. 2011). Zpěvu se učil soukromě u různých učitelů, rozhodující vliv na jeho pěvecký růst měl ostravský tenorista Peter Burja. U něho začal studovat zpěv v době svého prvního angažmá ve sboru opery Státního divadla Ostrava. V letech 1946–1951 byl sólistou divadla v Opavě, v sezonách 1951 –1953 zpíval opět ve Státním divadle Ostrava. V roce 1952 poprvé hostoval v Národním divadle v úlohách Kecala, Hraběte z Jakobína a Vodníka. Sólistou Opery Národního divadla se stal na dlouhých pět desetiletí v září 1953. Jeho repertoár byl úctyhodně široký, vystupoval nezřídka denně. Za celoživotní dílo Jaroslav Horáček obdržel Cenu Thálie za rok 2005. K jeho osobnosti se v tomto týdnu vrátíme zevrubným profilem.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat