Týden s hudbou (160)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Státní opera v Banské Bystrici uvede v pátek 27. května první premiéru opery Wolfganga Amadea Mozarta Kouzelná flétna. Hudebního nastudování se ujal Igor Bulla, režisérem je Dominik Beneš. Spoluúčinkuje sbor, balet a orchestr Státní opery. Druhá premiéra je plánována na sobotu 28. května. Opera bude uvedena ve slovenštině.

Opera Banská Bystrica (zdroj wikimedia.org)
Opera Banská Bystrica (zdroj wikimedia.org)

 

Praha
Festival Pražské jaro pokračuje v pondělí 23. května koncertem Litevského národního symfonického orchestru, který povede Modestas Pitrėnas. Sólistkou večera bude Violeta Urmana (mezzosoprán), spoluúčinkuje Kaunaský státní sbor. V úterý se představí Ensemble Berlin-Prag, ve středu festival nabídne koncert BBC Symphony Orchestra, dirigentem bude Sakari Oramo, sólistou klarinetista Sang Yoon Kim. Ve čtvrtek vystoupí opět BBC Symphony Orchestra a Sakari Oramo, tentokrát s houslistkou Alinou Ibragimovou. V pátek se ve Smetanově síni Obecního domu představí Česká filharmonie s dirigentem Jurajem Valčuhou. Soubor New London Consort a dirigent David Roblou vystoupí společně v sobotu ve Dvořákově síni Rudolfina. A v neděli večer ve Smetanově síni Obecního domu uslyšíme Singapore Symphony Orchestra s dirigentem Lan Shui, jako sólista je ohlášen americký houslista Gil Shaham.

Violeta Urmana (foto © Christine Schneider)
Violeta Urmana (foto © Christine Schneider)

V koncertním sále pražské konzervatoře se ve čtvrtek 26. května uskuteční koncert dechového souboru Prague Conservatory Modern, dirigovat bude Chuhei Iwasaki, na lesní roh zahraje Štěpán Hon a na klavír Kentaro Nakajima. Na programu jsou skladby Milana Slavického, Lukáše Matouška, Jana Rychlíka a Viktora Kalabise.

 

Regiony
Festival Janáčkův máj nabídne v úterý 24. května komorní koncert Tria Martinů v zámku ve Vítkovicích, ve středu vystoupí v Domě kultury města Ostravy Nikolas Grigoriadis (trubka) a Camerata Janáček s uměleckým vedoucím Pavlem Doležalem. Čtvrtek přinese do Domu kultury v Třinci pořad nazvaný Muzikál, muzikál, muzikál!, v pátek se na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě koná hudebně-taneční večer postavený na improvizaci. Neděle bude patřit Symfonickému koncertu ve společenském sále Domu kultury města Ostravy. Vystoupí na něm Guy Braunstein (housle) a Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK s dirigentem Pietari Inkinenem.

Hudební festival Antonína Dvořáka v Příbrami nabídne v tomto týdnu dva koncerty – první z nich v úterý 24. května v Galerii Františka Drtikola v Příbrami. V pořadu nazvaném My cizinou jsme bloudili zazní operní árie Antonína Dvořáka. Večer bude spojen s vyhlášením laureátů soutěže ve skladbě. Závěrečný koncert festivalu zazní ve čtvrtek 26. května v Divadle Antonína Dvořáka v Příbrami a zazpívá na něm Štefan Margita se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. Dirigovat bude Marek Štilec.

V brněnském Janáčkově divadle se společně představí houslistka Alina Pogostkina a Filharmonie Brno s dirigentem Jamesem Feddeckem. Na programu koncertu, který se koná ve čtvrtek 26. a pátek 27. května, bude předehra opery Tannhäuser Richarda Wagnera, Houslový koncert Jörga Widmanna a symfonická báseň Tak pravil Zarathustra Richarda Strausse.

Státní zámek ve Vizovicích nabídne v neděli 29. května koncert spojený s premiérou hudebního klipu. Árii Georga Friedricha Händela Lascia chio pianga mia cruda sorte, který se natáčel na státním zámku, nazpívala sopranistka Karolína Žmolíková. Mladou sopranistku bude v průběhu večera doprovázet klavíristka Šárka Králová.

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Dirigent Emmanuel Villaume končí na postu šéfdirigenta Slovenské filharmonie v Bratislavě. Podrobně o jeho bratislavském angažmá informujeme zde. V posledním dvojkoncertě Emmanuela Villauma v roli šéfdirigenta Slovenské filharmonie zazněla 19. a 20. května Druhá symfonie Vzkříšení od Gustava Mahlera.

Premiéru opery Giuseppe Verdiho Simon Boccanegra provedlo Slovenské národní divadlo v Bratislavě v pátek 20. května v nové budově Slovenského národního divadla v Bratislavě. Pod vedením Martina Leginuse vystoupili v titulních rolích Anton Keremidtchiev (Simon Boccanegra), Peter Mikuláš (Jacopo Fiesco), Filip Tůma (Paolo Albiani) a Adriana Kohútková (Amelia Grimaldi). Podrobnou recenzi a fotogalerii z páteční první premiéry přinášíme zde.

G. Verdi: Simon Boccanegra - SND 2016 (foto Ctibor Bachratý)
G. Verdi: Simon Boccanegra – SND 2016 (foto Ctibor Bachratý)

Semperoper v Drážďanech přizvala ke spolupráci na Wagnerově opeře Lohengrin, která je na repertoáru souboru již od roku 1983, sólisty Annu Netrebko a Piotra Beczalu. Oba ve svých rolích debutovali, v saské metropoli jsou ohlášeni v bloku hned několika nejnovějších repríz,  22. května byla opera navíc přenášena na plátno před budovu divadla. Více informací o tomto představení najdete v naší recenzi zde.

R. Wagner: Lohengrin - Anna Netrebko (Elsa von Brabant), Piotr Beczala (Lohengrin) - Semperoper Dresden 2016 (foto © Daniel Koch)
R. Wagner: Lohengrin – Anna Netrebko (Elsa von Brabant), Piotr Beczala (Lohengrin) – Semperoper Dresden 2016 (foto © Daniel Koch)


Praha
Španělská sopranistka Raquel Andueza byla nucena ze závažných zdravotních důvodů zrušit své vystoupení na koncertě Pražského jara. Vzhledem k unikátnosti původní vokálně-instrumentální skladby programu musel soubor Al Ayre Espanol změnit svůj program na čistě instrumentální.

Orchestr Berg pod vedením Petera Vrábela vystoupil v pondělí 16. května v karlínském kostele Sv. Cyrila a Metoděje. V rámci letošního cyklu BergSpace2016 nabídl premiéru díla Brány Jeruzaléma, které zkomponoval litevský skladatel Bronius Kutavičius. Recenzi večera najdete zde.

BergSpace 2016 - Brány Jeruzaléma - 16.5.2016 Praha (foto archiv Orchestr Berg)
BergSpace 2016 – Brány Jeruzaléma – 16. 5. 2016 Praha (foto archiv Orchestr Berg)

Česká filharmonie ve svatovítské katedrále na Pražském hradě připomněla sedmisté výročí narození Karla IV. Pod taktovkou Jiřího Bělohlávka uvedla kantátu pro mužský sbor a orchestr skladatele Petra Ebena pod názvem Pocta Karlu IV., po níž byl pojmenován i celý koncert. Program dále nabídl Pragu Josefa Suka, Maiestas et Vita Caroli Jaroslava Krčka a Te Deum Antonína Dvořáka. Jako sólisté se představili sopranistka Lucie Silkenová, tenorista Petr Nekoranec a barytonista Svatopluk Sem. Český filharmonický sbor Brno řídil Petr Fiala.

Soubor Collegium 1704 představil svoji novou sezonu, koncerty na Pražské křižovatce končí, ansámbl se vrací do Rudolfina, dva programy se uskuteční v kostele sv. Šimona a Judy. Více jsme informovali zde.

19. května se v duchovním prostoru Emauzského opatství konal koncert belgického vokálního souboru Graindelavoix. Recenzi jsme přinesli zde. Programem nazvaným Kyperská moteta z Turínského rukopisu J II 9 přispělo Pražské jaro k letošním oslavám sedmistého výročí narození Karla IV.

Graindelavoix - Pražské jaro 2016 (foto © Ivan Malý)
Graindelavoix – Pražské jaro 2016 (foto © Ivan Malý)

Senátní návrh o veřejných kulturních institucích, který by měl zlepšit fungování a financování hlavně regionálních divadel, vláda pravděpodobně odmítne. Doporučila jí to podle návrhu stanoviska na vládním webu jak ministerstva, tak odbory nebo unie zaměstnavatelů. Kabinet se má návrhem zabývat tento týden, následně jej projedná Sněmovna. K prosazení obdobného zákona, po němž už patnáct let volají divadla či galerie, se zavázala i vláda. Ministerstvo kultury jej ale zatím nepředložilo, i když tak mělo učinit podle vládního plánu legislativních prací už před rokem. Senátnímu návrhu vytklo nedostatečnou propracovanost.

Po sedmi letech vystoupila na Pražském jaru znovu se svým recitálem sopranistka Martina Janková, tentokrát se švýcarským klavíristou Gérardem Wyssem. Koncert k poctě Jarmily Novotné se uskutečnil 20. května ve Dvořákově síni Rudolfina. Recenzi jsme přinesli zde.

Martina Janková, Gérard Wyss - Pražské jaro 2016 (foto © Pražské jaro/Zdeněk Chrapek)
Martina Janková, Gérard Wyss – Pražské jaro 2016 (foto © Pražské jaro/Zdeněk Chrapek)

22 května zemřel výtvarník Adolf Born. Opera pražského Národního divadla má dodnes na repertoáru Chudovského inscenaci Čerta a Káči, k níž Adolf Born navrhnul scénu i kostýmy. Právě Bornův výtvarný rukopis je jedním z důvodů, proč se toto nastudování Dvořákovy opery drží na repertoáru Národního divadla už více než čtvrt století.

Regiony
V pátek 20. května došlo v dopoledních hodinách k požáru kulis u Mahenova divadla v Brně. Kulisy byly uskladněny v zázemí divadla při Dvořákově ulici. Přímo do budovy se dostal pouze kouř. Došlo ke zranění tří osob. Blíže jsme informovali zde.

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica, který na podzim vstoupí do své patnácté sezony, znovu po několika letech přivítal sdružení japonských buddhistických mnichů Gjosan-rjú Tendai šómjó, které na koncertě v bazilice Všech Svatých doplnila Schola Gregoriana Pragensis. O večeru, který byl prologem letošního ročníku, informujeme zde.

Gjosan-rjú Tendai šómjó, Schola Gregoriana Pragensis - MHF Lípa Musica 2016 (foto Lukáš Pelech Atelier)
Gjosan-rjú Tendai šómjó, Schola Gregoriana Pragensis – MHF Lípa Musica 2016 (foto Lukáš Pelech Atelier)

Drážďanská filharmonie v Domě kultury města Ostravy zahájila festival Janáčkův máj. Jeho čtyřicátý první ročník potrvá do 9. června. Pro zahajovací koncert Drážďanská filharmonie v čele s dirigentem Michaelem Sanderlingem a houslovým virtuosem a prezidentem festivalu Ivanem Ženatým zvolila Synfoniettu Leoše Janáčka, Prokofjevův Koncert pro housle a orchestr č. 1 D dur a Beethovenovu Symfonii č. 3 Es dur Eroica.

Členové umělecké rady Divadla J. K. Tyla v Plzni zhodnotili roční fungování nové budovy divadla. Umělecká rada navrhuje uspořádat workshop s městem, které divadlo zřizuje. Mezi negativa budovy patří například nedostatek nábytku pro posezení ve foyer a podlažích, nestejné nasvícení schodiště v hledišti a také špatný přístup do spodních řad hlediště pro méně pohyblivé lidi a vozíčkáře. Zde se dočtete více.

Výročí
Před devadesáti lety, 29. května 1926 zemřel český houslista, dirigent, hudební pedagog a spoluzakladatel Českého kvarteta Antonín Bennewitz. Narodil se 26. března 1833 v rodině lesníka, na pražské konzervatoři ve třídě houslí studoval u profesora Mořice Mildnera. V letech 1852–1861 nastoupil jako první houslista v orchestru Stavovského divadla. Jako koncertní mistr působil v letech 1861–1863 v Salcburku, kde revidoval skladby Wolfganga Amadea Mozarta. V roce 1866 byl jmenován profesorem Pražské konzervatoře a v roce 1882 jejím ředitelem. Tady působil téměř tři desetiletí a doba jeho vedení byla nazývána „zlatou dobou pražské konzervatoře“. Za tu dobu vychoval celou řadu vynikajících houslistů a hudebníků, mezi nimiž byli Josef Suk, Oskar Nedbal, Otakar Ševčík, František Ondříček, Jiří Herold, Karel Hoffmann a mnoho dalších.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat