Týden s hudbou

27. února – 5. března 2017 / vydání číslo 200
Co přinese tento týden
Praha
Mimořádný koncertní večer, nazvaný SOČR a hvězdy pro Světlušku, nabídne v pondělí 27. února v Obecním domě spojení hvězd klasické hudby s nevidomými umělci. Na jednom pódiu se představí houslista Václav Hudeček, violistka Jitka Hosprová, kytarista Lubomír Brabec a hornista a zároveň dirigent celého večera Radek Baborák. Posluchači uslyší Ráchel Skleničkovou a další nevidomé umělce, doprovodí je Symfonický orchestr Českého rozhlasu.

Nová premiéra baletu Chvění uměleckého šéfa baletního souboru první scény Petra Zusky bude uvedena ve čtvrtek 2. března v Národním divadle. Pražská premiéra titulu vznikla ve spolupráci s baletem Národního divadla v Brně, pro který Petr Zuska inscenaci v loňském roce vytvořil. Pro své dílo si vybral hudbu první věty a fragmenty ze druhé a třetí věty 3. symfonie Henryka Góreckého a Chvění Jiřího Pavlici. Rozehrál taneční příběh, jehož obsah je inspirován mimo jiné i básněmi Vladimíra Holana a Jana Skácela, o které se opírá zmíněná hudba Jiřího Pavlici.

P. Zuska: Chvění – Národní divadlo Brno – 10. 11. 2016 (foto Ctibor Bachratý)

Pražský komorní balet uvede v neděli 5. března v Divadle na Vinohradech reprízu inscenace Mysterium času. Premiéru měla v závěru loňského roku, soubor tentokrát vsadil na domácí tvorbu. Inspirací pro nejnovější choreografii Ondřeje Vinkláta byla prchavost okamžiku, niterný duet muže a ženy nazval jeho autor Teď². Marek Svobodník připravil na motivy básně Edgara Allana Poea Havran taneční grotesku s názvem Chvilka POEzie. A večer uzavře minimalistické, abstraktní dílo Mysterium času, které vytvořila Hana Polanská Turečková.

Mysterium času (zdroj PKB)

 

Regiony
Filharmonie Brno uvede v Besedním domě v Brně koncert nazvaný Sny o Francii, na němž se jako sólista představí klavírista Jan Jiraský, namísto původně plánovaného Tomáše Braunera bude koncert dirigovat Jakub Klecker. Zazní Předehra pro orchestr H 345, zkomponovaná Bohuslavem Martinů během pobytu na francouzské Riviéře, Chopinův Klavírní koncert č. 1 e moll op. 11, vytvořený krátce před jeho odjezdem do Paříže, a Bizetova Symfonie č. 1 C dur z doby jeho pařížských studií. Koncerty se odehrají ve středu 1., ve čtvrtek 2. a v pátek 3. března.

Premiéru operety Franze Lehára Země úsměvů připravilo na pátek 3. března Severočeské divadlo v Ústí nad Labem. Režie inscenace se chopila Andrea Hlinková, orchestr povede dirigent Miloš Formáček. V hlavních úlohách budou alternovat Miroslav Dvorský, Martin Šrejma a Jaroslav Kovacs v roli Prince Su-Čonga, Gabriela Kopperová a Tereza Mátlová v roli hraběnky Elizabeth, jako hrabě Gustav Pottenstein se představí Tomáš Christian Brázda.

Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvede v sobotu 4. března ve Velkém divadle premiéru operety Jacquese Offenbacha Pařížský život. Hudebního nastudování se ujal Jiří Petrdlík, režie inscenace je v rukou Zbyňka Brabce. Společně se sborem, orchestrem a baletem plzeňské opery se představí v alternaci Jan Ježek a Pavel Klečka v roli Barona von Gondremarka, Baronku Christine von Gondremark ztvární Eva Brabcová či Mirka Časarová, v úloze pařížského šviháka Raoula de Gardefeu alternují Jakub Hliněnský a Martin Štolba.

Sukova síň Domu hudby v Pardubicích bude v neděli 5. března dějištěm slavnostního zahajovacího koncertu devětatřicátého ročníku mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro 2017. Program budou tvořit Symfonie č. 9, e-moll, op. 95 „Novosvětská“ Antonína Dvořáka a Koncert pro housle a orchestr D dur op. 35 Petra Iljiče Čajkovského. Symfonický orchestr Českého rozhlasu povede dirigent Ondrej Lenárd, houslového partu se ujme Jan Mráček.

Zahajovací koncert Pardubického hudebního jara 2016 (foto PHJ)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
V Kremelském paláci v Moskvě se ve čtvrtek konal velký koncert obnoveného Alexandrovova souboru písní a tanců, jehož činnost byla před koncem loňského roku zcela ochromena leteckou katastrofou, při níž zahynulo 64 členů souboru. Konkurz na jejich nástupce začal v Moskvě v polovině ledna. Přihlásilo se kolem 2.000 zájemců, ale podmínky přijetí byly nebývale náročné: každý uchazeč ve věku 18 až 45 let byl povinen prokázat vysokoškolské vzdělání v oboru zpěv a porotu obeslat zvukovým a obrazovým záznamem svého vystoupení, podmínkou bylo úspěšné zvládnutí vybrané operní árie.

Operní soubor Národního divadla Brno vystoupil ve čtvrtek a v sobotu na prestižním uměleckém festivalu v Hongkongu. V asijské premiéře uvedl operu Věc Makropulos od Leoše Janáčka, přijetí publika bylo vřelé. V titulní roli se představila vítězka Wagnerovy soutěže v Bayreuthu, švédská sopranistka Annalena Persson, v dalším obsazení Aleš Briscein jako Albert Gregor a Svatopluk Sem coby Jaroslav Prus. Do Hongkongu za souborem dodatečně odletěl i dirigent Jaroslav Kyzlink, spolu s brněnskými hudebníky připravil dva koncerty s repertoárem z díla Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. Na prvním z nich v neděli zaznělo Stabat Mater Antonína Dvořáka se sólisty Pavlou Vykopalovou, Janou Hrochovou, Jiřím Sulženkem a Alešem Brisceinem. Zde jsme podrobněji informovali.

Slovenská filharmonie pod vedením dirigenta Juraje Valčuhy a Slovenský filharmonický sbor se sbormistrem Jozefem Chabroněm se společně představili 23. a 24. února v koncertní síni Slovenské filharmonie v Bratislavě. Koncertně provedli Straussovu Elektru. Maida Hundeling se ujala partu Elektry, Mária Porubčinová partu Chrysothemis, další role pěvecky ztvárnili Denisa Hamarová (Klytaimnestra), Jan Vacík (Aegisth) a Peter Mikuláš (Orest). Naši recenzi jsme uveřejnili zde.

R. Strauss: Elektra – Juraj Valčuha, Maida Hundeling (Elektra), Slovenská filharmónia – Bratislava 23. 2. 2017 (foto © Ján F. Lukáš)

Deutsches Symphonie-Orchester Berlin pod vedením Manfreda Honecka uvedl 24. a 25. února při svém abonentním koncertu v sále Berlínské filharmonie Adagio pro smyčcový orchestr Samuela Barbera, Beethovenův Třetí klavírní koncert a Život hrdinův Richarda Strausse. V Beethovenově Klavírním koncertu číslo 3 se představil klavírista Igor Levit. Zde si můžete přečíst naši recenzi.

Igor Levit (foto © Gregor Hohenberg)

Na jeviště Státního divadla v Košicích se pod taktovkou dirigenta Igora Dohoviče v pátek po více než šedesáti letech vrátila opereta Noc v Benátkach. Divadlo operetu uvedlo v režii Dagmar Hlubkové. V titulních rolích se při premiéře představili Titusz Tóbisz jako Vévoda Urbino, Zsolt Vádasz v roli Caramella, benátského senátora Delaqua zvárnil Marián Lukáč.

Jako nejnovější přímý přenos do kin uvedla v sobotu newyorská Metropolitní opera inscenaci Dvořákovy Rusalky, která měla v nastudování americké režisérky Mary Zimmerman premiéru 2. února. Titulní roli ztvárnila lotyšská sopranistka Kristīne Opolais, jako Princ se představil Brandon Jovanovich, Eric Owens ztvárnil Vodníka, Jamie Barton postavu Ježibaby. Zde jsme přinesli výběr recenzí ze zahraničního tisku.

Antonín Dvořák: Rusalka – Kristīne Opolais (Rusalka), Jamie Barton (Ježibaba) – Met 2017 (foto Met/ © Ken Howard)

 

Praha
Národní divadlo v pondělí uzavřelo smlouvu se zástupci společnosti Hochtief na rekonstrukci Státní opery Praha. Firma vyhrála výběrové řízení s nejnižší nabídkou 857,6 milionu korun. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl návrh na předběžné opatření, které podalo ve výběrovém řízení neúspěšné konsorcium Opera 2016. Budovy Státní opery jsou zavřené přes půl roku, podle původních plánů se mělo začít stavět loni na podzim. Oprava má podle dřívějších plánů trvat dvacet sedm měsíců. Program této a příští sezony se odehrává na náhradních místech. Zde na našem portále najdete podrobnější zprávu.

V Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě se v pondělí odehrál další z Barokních podvečerů v podání Collegia Marianum, nazvaný Orpheus Britannicus. Soubor vystoupil pod vedením Jany Semerádové (flauto traverso), původně ohlášenou Hanu Blažíkovou zastoupila sopranistka Robyn Allegra Parton. Program tvořily instrumentální skladby a árie z Purcellových a Händelových oper. Zde jsme uveřejnili naši recenzi.

Také pondělní představení Dvořákovy Rusalky v Národním divadle nabídlo divákům mezinárodní obsazení hlavních rolí. V režii Jiřího Heřmana a pod taktovkou Łukasze Borowicze se v roli Prince představil Piotr Beczała, jako Rusalka vystoupila Maria Kobielska, Vodníka ztvárnil Štefan Kocán. Zde najdete naši recenzi, zde si můžete přečíst náš rozhovor s dirigentem Łukaszem Borowiczem, zde rozhovor s Piotrem Beczałou.

Antonín Dvořák: Rusalka – Piotr Beczała (Princ) – ND Praha 2017 (foto ND Praha)

Vedení Národního divadla v minulém týdnu oznámilo, že pro svoji 135. sezonu připravuje 21 premiér. Je to počet odpovídající posledním letům, přestože divadlu chybí jedna z jeho scén a hraje v náhradních prostorech. Na repertoáru zůstane 56 inscenací. Souboru baletu se ujme nový šéf Filip Barankiewicz. Opera chystá devět premiér, kromě klasiky i operu Billy Budd Benjamina Brittena nebo Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka. Ke stému výročí vzniku Československa nastuduje Smetanovu Libuši. Zde a zde jsme vás podrobně informovali.

Ve středu v Praze začal festival Malá inventura, přehlídka inscenací tanečního, pohybového a alternativního divadla. Koná se popatnácté a na dvanácti scénách potrvá do 1. března. Divákům chce pomoci v orientaci na scéně nového divadla, tvůrcům a pořadatelům v této oblasti ke vzájemným kontaktům. Festival otevřelo představení Black Black Woods, inscenace pro Rostislava Nováka mladšího a staršího, v divadle Jatka 78.

Koncert nazvaný Eugen Indjić & Beethoven se odehrál ve středu a ve čtvrtek ve Smetanově síni Obecního domu. Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK za vedení dirigenta Pietari Inkinena vystoupil s ruským klavíristou žijícím ve Spojených státech Eugenem Indjićem (klavír). Program tvořil Beethovenův Koncert pro klavír a orchestr č. 2 B dur op. 19 a Brucknerova Symfonie č. 8 c moll. Zde si můžete přečíst naši recenzi koncertu.

Eugen Indjić & Beethoven – Eugen Indjić, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Praha 23. 2. 2017 (foto Petr Dyrc)

Během tří po sobě jdoucích večerů, ve čtvrtek, pátek a sobotu, vystoupili společně Česká filharmonie vedená Jiřím Bělohlávkem a hornista Radek Baborák. Kromě děl Janáčka a Martinů uvedli i jednu z vrcholných kompozic pro lesní roh, Straussův Druhý hornový koncert. Dalším z účinkujících byla Hudba Hradní stráže a Policie České republiky. Zde najdete video interview s Radkem Baborákem.

V první májový den vystoupí v Národním divadle hvězda světového baletu, ukrajinský tanečník Sergej Polunin. V historické budově zatančí svou choreografii Take Me to Church, díky jejímuž uvedení na YouTube se proslavil po celém světě. Pražské hostování Polunina v minulém týdnu potvrdil producent Milosh Harajda, který se na uvedení umělce v Národním divadle podílí. Před živým vystoupením diváci zhlédnou film o tanečníkovi, po něm pak mohou diskutovat s umělcem. Zde jsme přinesli podrobnou zprávu.

 

Region
Vyhlášení Městského divadla v Ústí nad Orlicí národní kulturní památkou může městu pomoci s financováním jeho oprav. Díky vyšší úrovni památkové ochrany by město mohlo snáze získat na opravy budovy dotace. Divadlo bylo postaveno v roce 1936 ze sbírek občanů, podnikatelů, místních spolků a institucí podle projektu významného českého architekta Kamila Roškota. Svojí architekturou patří mezi výrazné funkcionalistické budovy první poloviny dvacátého století, proto bylo v roce 1978 zařazeno na seznam kulturních památek České republiky. Od roku 1993 nese jméno svého projektanta.

Operní festival Smetanova Litomyšl zahájil ve středu prodej prvních vstupenek na letošní ročník. Prodávají se zatím pouze takzvané vstupenkové balíčky. Každý z nabízené pětice zahrnuje tři pořady ve třech za sebou jdoucích dnech. Vstupenkové balíčky na tři představení stojí od 970 do 3.370 korun. Zde najdete naši podrobnější zprávu.

Smetanova Litomyšl 2016 (foto FB festivalu)

Moravské divadlo v Olomouci uvedlo v pátek operní dílo Bohuslava Martinů Řecké pašije. Na pódiu Moravského divadla se dočkalo historicky prvního uvedení. Režie se ujal Jan Antonín Pitínský, autorem hudebního nastudování je Petr Šumník. Děj se odehrává na variabilní scéně, která se během představení změní z vesnice na pustinu. Jejím autorem je architekt Milan Nytra, člen skupiny Buty. Zde jsme přinesli zprávu o přípravách představení, recenzi premiéry chystáme.

V pátek měla v Liberci premiéru Spící krasavice Petra Iljiče Čajkovského. Po sedmi letech toto klíčové dílo klasického baletního odkazu s tamním souborem tentokrát připravil choreograf Daniel Záboj (obsáhlý rozhovor s ním jsme přinesli zde), s orchestrem dílo nastudoval Václav Zahradník. Recenzi premiéry připravujeme.

Baletní galakoncert s mezinárodní účastí se v sobotu už počtvrté uskutečnil v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Zúčastnili se hosté – tanečníci zahraničních národních divadel z Polska, Německa a Slovinska. Poprvé v Čechách byla uvedena ukázka z autorského celovečerního baletu Doktor Živago Jiřího a Otty Bubeníčkových. Českou republiku reprezentovali hosté z Baletu Národního divadla a Laterny magiky, souboru Ballet Hommes Fatals, ostravská rodačka Nataša Novotná a domácí balet Národního divadla moravskoslezského. Z galakoncertu chystáme recenzi.

Na mnoha místech v Česku vyšly v sobotu masopustní průvody. Součástí veselic jsou každoročně reje maškar, koncerty, ochutnávky tradičních pokrmů i soutěže. Veselice předcházejí Popeleční středě, kterou začíná čtyřicetidenní půst před Velikonocemi. Oslavy, které pořádá velká část měst a obcí i v neděli, připadají letos na pozdější datum, protože jsou později i Velikonoce.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat