Týden s hudbou

Týden od 27. března do 2. dubna 2017 - vydání číslo 204. Co se v klasické hudbě, opeře a tanci děje? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co nabídne tento týden
Praha
Komorní cyklus PKF – Prague Philharmonia v březnu pokračuje sedmým večerem, tentokrát v podání dámského uskupení Trio Clavio, jež nabídne výběr skladeb jdoucí napříč stoletími i žánry. Zazní Mozartova skladba Trio Es dur, KV 498 „Kegelstatt“, premiéra díla Lukáše Hurníka Alphabet i temperamentní klezmer Serbana Nichifora. Trio Clavio vystoupí v pondělí 27. března v Českém muzeu hudby, ve složení Lucia Fulka Kopsová (housle), Jana Černohouzová (klarinet) a Lucie Valčová (klavír). Zde odpovídal v uplynulém týdnu ředitel orchestru Radim Otépka na dotazy čtenářů Opery Plus.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se vydá ve Smetanově síni Obecního domu v úterý 28. a ve středu 29. března na pomyslnou cestu Evropou. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Pietariho Inkinena přenese posluchače nejprve do Norska, když uvede suitu z Griegova Peer Gynta, a následně do Británie. Skotskou fantazii Maxe Brucha zahraje FOK se sólistou Michailem Ovrutským, večery uzavře Dvořákova Symfonie č. 8 „Anglická“.

Pietari Inkinen – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (zdroj FB FOK)

Soubor Cappella Mariana pod vedením uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda zve v úterý 28. a ve středu 29. března do Zrcadlové kaple Klementina na Janovy pašije. V rámci cyklu Barokní podvečery zazní Janovy pašije a Cantiones Sacrae Heinricha Schütze a Tabulatura Nova Samuela Scheidta. Varhanního partu se ujme Sebastian Knebel.

Přehlídkou francouzské hudby budou koncerty České filharmonie, které se odehrají ve středu 29., čtvrtek 30. a pátek 31. března ve Dvořákově síni Rudolfina. Česká filharmonie vystoupí pod taktovkou francouzského dirigenta Stéphana Deneva, v roli sólisty se představí Gautier Capuçon (violoncello). Program je sestaven z děl Ravela, Roussela, zazní i První violoncellový koncert Camilla Saint-Saënse.

Gautier Capuçon (zdroj ceskafilharmonie.cz/foto Michael Tammaro)

Pražská konzervatoř ve spolupráci s Jednotou pro zvelebení hudby v Čechách připravila na čtvrtek 30. března koncert, na kterém se představí Smyčcový a Symfonický orchestr Pražské konzervatoře. V koncertním sále konzervatoře zahrají pod vedením dirigentů Chuhei Iwasakiho a Miriam Němcové. Dále vystoupí Libor Suchý (klarinet) a Matyáš Keller (violoncello). Nastudovány jsou skladby Jeana Francaixe, Benjamina Brittena, Bedřicha Smetany a Bohuslava Martinů.

Pražský filharmonický sbor uvede ve čtvrtek 30. března v kostele svatých Šimona a Judy koncert sborového cyklu. Sbor vystoupí pod vedením Lukáše Vasilka a provede rozlehlou skladbu Sergeje Rachmaninova Matka Boží ve věčné modlitbě, dále Stravinského mši z roku 1948 a Brahmsovy Milostné písně – Valčíky op.52.

Sál Pálffyovského paláce bude v pátek 31. března dějištěm prvního ročníku soutěže konzervatoří české republiky ve hře na harfu, vyvrcholí večerním koncertem vítězů.

Národní divadlo uvede v pátek 31. března premiéru nové kompozice Jiřího Kadeřábka Žádný člověk. Opera v režijním pojetí Kathariny Schmitt pojednává o tragickém osudu sochaře Otakara Švece a osudu jeho posledního díla – Stalinova pomníku na Letné. V čele orchestru stane jako dirigent skladatel, v hlavních rolích se představí Eliška Gattringerová, Sylva Čmurgová, Jan Mikušek, Jakub Tolaš a Josef Škarka.

J. Kadeřábek: Žádný člověk (vizuál) – ND Praha 2017 (zdroj narodni-divadlo.cz)

 

Regiony
Opera Diversa se v pondělí 27. března představí v Barokním sále Místodržitelského paláce v Brně s inscenací Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluha. V opeře pro tři hlasy posluchači uslyší Lucii Kašpárkovou (soprán), Ondřeje Koplíka (tenor) a Jana Šťávu (bas). Dirigentkou večera bude Gabriela Tardonová.

Kytarový recitál Lubomíra Brabce se odehraje v pátek 31. března v Synagoze v Heřmanově Městci. Program budou tvořit skladby pro kytaru Johna Dowlanda, Ivana Jelínka, Sylvia Leopolda a dalších. Koncert je součástí festivalu Pardubické hudební jaro.

Baletní představení s názvem Dekkadancers na jihu připravili čtyři mladí umělci – Ondřej Vinklát, Marek Svobodník, Viktor Konvalinka a Štěpán Pechar. Hlavním působištěm Dekkadancers je Nová scéna Národního divadla v Praze, premiéru baletního večera mohou diváci vidět v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích v pátek 31. března.

Divadlo F. X. Šaldy v Liberci uvede v pátek 31. března v režii Jany Janěkové muzikál Funny Girl. Dílo z roku 1964 pochází z dílny autorů Jula Styna a Boba Merrilla. Dirigovat jej bude Dan Kalousek. V hlavních rolích se budou alternovat Jitka Osičková a Vendula Příhodová jako Fanny, Josef Guruncz a Michal Slaný v roli Nicka Arnsteina.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Rakouský tisk se v minulém týdnu zabýval odhaleným pozadím disertační práce Bogdana Roščiće, nástupce Dominique Meyera v čele Vídeňské státní opery. Bogdan Roščić obhájil roku 1988 na vídeňské univerzitě práci Teorie společnosti jako kritická teorie subjektu – k teorii společnosti Theodora W. Adorna a získal doktorát filozofie. Nyní se ukázalo, že téměř celá úvodní kapitola práce je doslova a bez jakéhokoli odkazu převzata z o šest let starší práce německého publicisty Petra Deckera. Zde jsme informovali.

Balet Státního divadla v Košicích uvedl 21. března premiéru inscenace Deník Anny Frankové, a to podle scénáře Zuzany Mistríkové, na motivy stejnojmenné knižní předlohy, v režii a choreografii Ondreje Šotha. Představení mohli diváci vidět na Malé scéně Státního divadla. Naši recenzi najdete zde.

O. Šoth/Z. Mistríková: Denník Anny Frankovej – ŠD Košice 2017 (foto Joseph Marčinský / ŠD Košice)

Koncertní provedení Monteverdiho Odyssea se odehrálo 22. března ve vídeňském Divadle na Vídeňce. Pod taktovkou dirigenta dirigenta René Jacobse jej provedl B‘Rock Baroque Orchestra Gent. Hlavních pěveckých partů se ujali Stéphan Degout, Katarina Bradić, Anizio Zorzi Giustiniani a Jörg Schneider. Zde jsme uveřejnili naši recenzi.

Beethovenova Missa Solemnis op. 123 zazněla 23. a 24. března v Koncertní síni Slovenské filharmonie v Bratislavě. Pod taktovkou hostujícího francouzského dirigenta Bertranda de Billy ji provedla Slovenská filharmonie a Slovenský filharmonický sbor vedený sbormistrem Thomasem Langem. Sólových partů se ujali Emma Pearson, Hermine Haselböck, Stephan Rügamer a Peter Mikuláš. Zde si můžete přečíst naši recenzi ze čtvrtečního večera.

L. van Beethoven: Missa solemnis – Bertrand de Billy, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor – Bratislava 23. 3. 2017 (foto © Ján Lukáš)

 

Praha
Ceny divadelní kritiky, dříve pojmenované po Alfrédu Radokovi, se v pondělí udělovaly netradičně v prostoru Pomezí na pražské Florenci. V pětadvacátém ročníku ankety časopisu Svět a divadlo hlasovalo devětaosmdesát kritiků. Nejlepší inscenací loňského roku byl vyhlášen projekt opery Národního divadla Brno a Opery v Göteborgu, a to Bartókův Modrovousův hrad a Schoenbergovo Očekávání společně v jednom večeru, v režii Davida Radoka a v hudebním nastudování Marka Ivanoviće. O udělení ceny jsme informovali zde.

B. Bartók: Modrovousův hrad / A. Schoenberg: Očekávání – GöteborgsOperan (foto © Opera Göteborg / Mats Bäcker)

Do šedesátého devátého ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, která je letos pořádána v oborech cembalo a housle, se přihlásilo sto třicet jedna hudebníků. Podmínky pro účast v soutěži splnilo třicet pět mladých cembalistů a devadesát šest houslistů. První kolo se uskuteční od 8. května, ocenění laureátů se bude tradičně konat 15. května na Staroměstské radnici. V minulém týdnu o tom informovali organizátoři soutěže, zprávu jsme přinesli zde.

Dokumentární film Barenboim, Smetana, Má vlast mapuje přípravy dirigenta Daniela Barenboima a Vídeňských filharmoniků na provedení cyklu symfonických básní Bedřicha Smetany pro zahájení letošního festivalu Pražské jaro. Režisér Martin Suchánek v dokumentu mimo jiné zachycuje Barenboimovu důkladnou práci s orchestrem. Natáčení vyvrcholí 12. května zahájením Pražského jara. V minulém týdnu to uvedl festivalový management. Podrobnou zprávu jsme zveřejnili zde.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil správní řízení, ve kterém zkoumal zakázku na rekonstrukci Státní opery Praha. Důvodem je podle něj bezpředmětnost návrhu, který podalo sdružení firem vedené Metrostavem. Vítězem tendru se s cenou 857,6 milionu korun stal konkurenční Hochtief. Úřad už dříve odmítl vydat předběžné opatření. Národní divadlo uzavřelo smlouvu s vítězem již koncem února. Budovy Státní opery jsou zavřené přes půl roku, podle původních plánů se mělo začít stavět loni na podzim. Oprava má podle dřívějších plánů trvat 27 měsíců. Program této a příští sezony se odehrává na náhradních místech.

V rámci cyklu abonentních koncertů měli 22., 23. a 24. března posluchači možnost slyšet Českou filharmonii pod vedením hostujícího dirigenta Manfreda Honecka. Společně nabídli program sestavený z Mozartovy Symfonie č. 33 B dur KV 319, dále z cyklu Čtyři poslední písně Richarda Strausse. Sólového partu se zhostila německá sopranistka Christiane Karg. V druhé polovině večera zazněla Dvořákova Symfonie č. 8 G dur op. 88. Naši recenzi z prvního večera jsme uveřejnili zde.

Česká filharmonie – Christiane Karg, Manfred Honeck – Praha 22. 3. 2017 (foto © Petra Hajská)

Český spolek pro komorní hudbu uvedl 22. března v Sukově síni Rudolfina koncert z řady Hudebních podvečerů. S programem sestaveným ze skladeb pro klavír a violoncello se na něm představili Eduard Šístek (violoncello) a Miroslav Sekera (klavír). Zazněly skladby Ludwiga van Beethovena, Sergeje Prokofjeva, Franze Schuberta a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Naši recenzi najdete zde.

V pražském Národním divadle byly ve čtvrtek 23. března 2017 večer vyhlášeny a oceněny nejlepší taneční výkony a choreografie za loňský rok. Výroční ceny Opery Plus si tentokrát odnesli sólistka baletního souboru Národního divadla Brno Ivona Jeličová, sólista Baletu Národního divadla v Praze Matěj Šust a šéf baletu první české scény, choreograf Petr Zuska; právě jeho brněnská inscenace Chvění přinesla tvůrcům hned dvě ocenění. Mimořádnou Výroční cenu Opery Plus převzal choreograf Zdeněk Prokeš. Zde jsme vás podrobně informovali.

Pražský barokní orchestr a vokální soubor Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory ve čtvrtek 23. března v kostele U Salvátora na Starém Městě provedl ve světové premiéře třetí cyklus slavnostních nešpor Jana Dismase Zelenky. Sólisty večera byli Lenka Cafourková a Gabriela Eibenová, Nadia Ladkany, Martin Ptáček, Virgil Hartinger a Jiří Miroslav Procházka. Naši recenzi jsme uveřejnili zde.

Jan Dismas Zelenka: Psalmi Vespertini III – Praha 23. 3. 2017 (foto Miroslav Setnička)

Soubor Laterny magiky uvedl ve čtvrtek na Nové scéně Národního divadla premiéru inscenace s názvem Cube na hudbu Jana Šikla. Na vzniku scénáře se podíleli Pavel Knolle, Štěpán Pechar a David Stránský, dva posledně jmenovaní vytvořili choreografii. Vychází z motivu kostky ve všech možných variantách, které člověka obklopují, tedy domů, dlažebních kostek, hracích kostek, kostek ledu či cukru. Rozhovor s oběma choreografy najdete zde, naši recenzi si můžete přečíst zde.

Ceny Thálie 2016 za mimořádné jevištní výkony v opeře v sobotu získali rakouský barytonista Thomas Weinhappel za ztvárnění Thomasova Hamleta v Ostravě a Pavla Vykopalová za titulní roli v Kátě Kabanové v Brně. Cenu za celoživotní mistrovství v opeře převzala na jevišti Národního divadla v Praze někdejší sólistka této scény Marcela Machotková, která kariéru ukončila v roce 1988. V kategorii balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr si ocenění odnesli Yui Kyotani za roli Kitri v Minkusově baletu Don Quijote v inscenaci Moravského divadla Olomouc, Radim Vizváry za inscenaci Sólo, Mime Prague, mimořádnou Cenu Thálie obdržela tanečnice Marcela Martiníková, jejíž kariéra je spjata s ostravským baletem, Baletem Praha Pavla Šmoka a pražským Národním divadlem. Naši zprávu a odkazy na další podrobnější informace najdete zde.

L. Janáček: Káťa Kabanová – Pavla Vykopalová (Káťa) – ND Brno 2016 (foto archiv ND Brno)

 

Regiony
Památkáři plánují první etapu opravy roky nevyužívané hospodářské budovy u Hrádku u Nechanic na Hradecku. Informovali o tom v uplynulém týdnu. Práce na rekonstrukci zhruba za sto milionů korun by mohly v případě získání dotace začít nejdříve v letech 2018 a 2019. Zámecké divadlo by mělo mít po opravě kapacitu minimálně pět desítek návštěvníků, kromě divadelních představení by se tam mohly konat i koncerty.

Městské divadlo v Karlových Varech dostane novou břidlicovou střechu. Město plánuje její rekonstrukci zhruba za dvanáct milionů korun a využít na ni chce dotace z Integrovaného plánu rozvoje území, sdělil v minulém týdnu primátor Petr Kulhánek. Současná krytina, která měla vydržet desítky let, se drolí. Střecha byla rekonstruovaná v roce 1994, v letech 1997 až 2000 prošlo divadlo celkovou rekonstrukcí, která stála přes čtvrt miliardy.

Premiéra taneční inscenace Národního divadla moravskoslezského Tři mušketýři se uskutečnila 23. března v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Hudbu k ní složil Jan Kučera, představení bylo uvedeno v choreografii Paula Chalmera. Náš rozhovor se skladatelem Janem Kučerou jsme uveřejnili zde.

J. Kučera: Tři mušketýři – NDM Ostrava 2017 (foto Martin Popelář / FB divadla)

Filharmonie Brno zavedla novou kategorii vstupenek na stání, nazvané Stání+. Důvodem je zejména to, že kvůli připravované rekonstrukci Janáčkova divadla hraje filharmonie především v Besedním domě s poloviční kapacitou. Z dvaceti večerů v letošním kalendářním roce vystoupil orchestr před vyprodaným hledištěm desetkrát, při dalších koncertech zůstaly volné jednotky míst, sdělil marketing orchestru v minulém týdnu. Zájemci si teď nově mohou zakoupit lístek bez označení místa, a pokud před začátkem koncertu zůstanou neobsazené židle, uvaděčka je usadí na ně. Zde jsme informovali podrobněji.

Brněnská Janáčkova akademie múzických umění v pátek zahájila celoroční oslavy sedmdesátého výročí své existence. Začala také výstava o historii školy a jejích absolventech. Akademie vznikla na základě vládního zákona ze září 1947, výuka byla zahájena následující měsíc. První profesorský sbor čítal čtrnáct mužů, z nichž někteří se ještě znali s Leošem Janáčkem, případně byli jeho žáky. Školu zpočátku navštěvovalo dvacet tři studentů. Zde jsme vás o výročí a jeho oslavách informovali.

Janáčkova akademie múzických umění Brno (zdroj commons.wikimedia.org / Petr Šmerkl)

Taneční duo bratři Bubeníčkové, designér Maxim Velčovský a režisérka Alice Nellis spolu s patronkou Magdalenou Koženou podpoří malé umělce a chystaný happening základních uměleckých škol ZUŠ Open. Akce ve prospěch uměleckého vzdělávání se uskuteční 30. května na různých místech České republiky za účasti dětí ze tří set padesáti základních uměleckých škol. Akce má za cíl upozornit na význam uměleckého vzdělávání dětí. V minulém týdnu o tom informovali pořadatelé.

Premiéru opery z pera současné finské skladatelky Kaiji Saariaho Láska na dálku uvedlo v pátek Národní divadlo Brno. Inscenace vznikla v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Marka Ivanoviće. Opera je určena pro tři sólisty a sbor. Sólových partů se ujali Markéta Cukrová (Poutník), Roman Hoza (Jaufré Rudel) a Pavla Vykopalová (Clémence). Pěvecký sbor Masarykovy univerzity vedl sbormistr Michal Vajda. Naši recenzi premiéry najdete zde.

K. Saariaho: Láska na dálku – ND Brno 2017 (foto Marek Olbrzymek)

Východočeské divadlo Pardubice v pátek uvedlo premiéru amerického swingového muzikálu Kiss Me, Kate. Muzikál s pardubickým souborem nastudovala režisérka a umělecká šéfka Divadla Na Fidlovačce Kateřina Dušková. V Česku jde teprve o desáté uvedení muzikálu, poprvé jej zhlédli diváci v roce 1964 v Brně. Scéna je z dílny Pavla Kocycha, choreografická čísla připravila šéfka baletu libereckého Divadla F. X. Šaldy Alena Pešková.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat