Týden s hudbou

Týden od 29. května do 4. června 2017 - vydání číslo 213. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Česká republika

V úterý 30. května se uskuteční první ročník celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open, který se odehraje ve veřejném prostoru. Ohlášena je účast téměř tří set padesáti uměleckých škol v jeden den do společné akce, která je stěžejním projektem Nadačního fondu Magdaleny Kožené, jehož hlavním posláním je právě podpora uměleckého vzdělávání. Hlavními protagonisty projektu ZUŠ Open jsou samotní žáci, studenti a celé umělecké soubory základních uměleckých škol, kteří pod vedením svých pedagogů připravují program pro širokou veřejnost plný hudby, tance, výtvarných výstav i divadelních představení.

ZUŠ Open (zdroj grolich.cz)

 

Praha
Basbarytonista Adam Plachetka se v pondělí 29. května v pražském Stavovském divadle posté představí v roli Figara v opeře Wolfganga Amadea Mozarta Figarova svatba. Na jevišti tohoto divadla si roli panského sluhy a vtipálka zahrál a zazpíval poprvé ve své kariéře 9. září 2007. Z této jubilejní reprízy přineseme recenzi.

Recitál koncertního mistra PKF – Prague Philharmonia Jana Fišera a klavíristy (a kolegy z Dvořákova tria) Iva Kahánka nabídne v pondělí 29. května v Českém muzeu hudby v rámci devátého večera Komorního cyklu PKF program orámovaný skladbami Wolfganga Amadea Mozarta. Zazní i velmi vzácně uváděná skladba Bohuslava Martinů – Sonáta č. 1. V úterý 30. května se v Experimentálním prostoru NoD koná další z koncertů z cyklu PKF – Prague Philharmonia Krása dneška s názvem Miroslav Srnka x Milan Slavický.

Letošní ročník festivalu Pražské jaro jde do svého závěru. V tomto týdnu můžete navštívit například pondělní koncert souborů Sacconi Quartet, jehož členy jsou Ben Hancox (housle), Hannah Dawson (housle), Robin Ashwell (viola) a Cara Berridge (violoncello), a Wihanovo kvarteto ve složení Leoš Čepický (housle), Jan Schulmeister (housle), Jakub Čepický (viola) a Matěj Štěpánek (violoncello). Společně přednesou Smyčcový oktet Es dur Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Dva kusy pro smyčcový oktet Dmitrije Šostakoviče a Smyčcový oktet C dur George Enescua.

V úterý 30. května v podání orchestru Forma Antiqva zazní ve Dvořákově síni Rudolfina dosud nepublikovaná Trilogía de Tonadillas Escénicas. Večer se tak stane výletem za atmosférou španělských divadel přelomu osmnáctého a devatenáctého století. Ve stejný čas vystoupí ve Smetanově síni Obecního domu Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK vedený Jonathonem Heywardem a se sólisty Janem Mráčkem (housle) a Radkem Baborákem (lesní roh). Program jejich koncertu tvoří Předehra k zahájení Tomáše Svobody, Koncert pro housle, lesní roh a orchestr Ethel Smyth a Symfonie č. 4 „Neuhasitelná“ Carla Nielsena.

Ve středu 31. května se představí soubor Orchestre de Paris vedený dirigentem Thomasem Hengelbrockem. Pro festivalové publikum si připravili Suitu č. 2 Daphnis et Chloé Maurice Ravela, ve výběru z Canteloubeho Písní z Auvergne se představí americká mezzosopranistka Kate Lindsey a večer uzavřou Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského, které z původně klavírní skladby instrumentoval právě Maurice Ravel. V kostele Panny Marie Sněžné se ve středu večer koná Nokturno II, na kterém vystoupí Tomáš Jamník (violoncello) a Frode Haltli (akordeon). Program tohoto koncertu tvoří zajímavá kontrapozice hudby baroka a současnosti tvořená Suitami G dur Johanna Sebastiana Bacha, Intermezzem pro violoncello a akordeon Isanga Yuna, skladbou In Croce pro violoncello a akordeon Sofie Gubajduliny a Simple Space Miroslava Srnky.

Ve čtvrtek 1. června se Alexander Lonquich představí v Rudolfinu jako dirigent a současně i jako sólista ve dvou Mozartových koncertech s orchestrem Camerata Salzburg. V programu večera dále zazní dvě kompozice ruského skladatele Igora Stravinského Pulcinella a Danses Concertantes.

Jeden z největších skladatelů druhé poloviny dvacátého století Krzysztof Penderecki uzavře v pátek 2. června letošní ročník Pražského jara svou kompozicí Sedm bran jeruzalémských (Symfonie č. 7). Kontrastní předehrou k monumentální Pendereckého symfonii bude Serenáda pro orchestr Iši Krejčího. Recenze z koncertů Pražského jara budou i tento týden průběžně vycházet v našem speciálu, který je festivalu věnován.

Krzysztof Penderecki (zdroj PJ / © Ludwig van Beethoven Association a Bartosz Koziak)

Současnému tanci patří tradičně konec divadelní sezony, kdy se konají výroční festivaly včetně mezinárodní přehlídky Tanec Praha. Na přelom května a června také několik českých souborů a divadel připravilo premiéry nových tanečních představení. Novou choreografii Deník radikálního introverta uvede v úterý 30. května soubor Tantehorse. Ve čtvrtek 1. června má v divadle La Fabrika premiéru představení Najděte ostatní, které podle autorů ze souboru DOT504 je dobrodružstvím pro malé i velké diváky v podobě kyberpunkové pohádky. Představení režisérky a choreografky Jany Burkiewiczové je inspirované kyberprostorem a skutečným příběhem pětiletého chlapce, který dokáže jít ze školky domů i půl dne, přestože ji má za rohem. Zabývá se tím, s jakou samozřejmostí se děti pohybují virtuálním prostorem tabletů, mobilů a herních konzolí, aniž by ještě často uměly číst a aniž by rozlišovaly mezi virtuálním a reálným světem. V neděli 4. června bude mít na festivalu Tanec Praha premiéru inscenace Faun, která zpracovává proslulé dílo Václava Nižinského Faunovo odpoledne, a to v interpretaci Václava Kuneše a Nikoly Leahey. Tu pro skupinu 420PEOPLE vytvořil vlámský choreograf Sidi Larbi Cherkaoui. Více se o chystaných premiérách dozvíte z našeho Týdnu s tancem zde.

 

Regiony
Mezinárodní hudební festival Janáčkův máj pokračuje v tomto týdnu v Domě kultury města Ostravy v pondělí 29. května klavírním recitálem Lukáše Vondráčka. V úterý 30. května se zde koná pěvecký galakoncert s podtitulem Krása bel canta, na kterém vystoupí tenorista Lawrence Brownlee za doprovodu Janáčkovy filharmonie Ostrava vedené Jiřím Rožněm. Na programu jsou árie z oper Gioachina Rossiniho, Vincenza Belliniho a Gaetana Donizettiho. Z koncertu přineseme recenzi.

Na středu 31. května je naplánován vokálně-instrumentální koncert Klasikové XX. století. Účinkují Pražský filharmonický sbor vedený dirigentem Lukášem Vasilkem, Lucie Silkenová (soprán), Martin Slavík (tenor), Jiří Brückler (baryton), klavíristé Václav Mácha, Stanislav Bogunia a Lenka Navrátilová, Daniela Valtová-Kosinová (klavír a varhany), Daniel Mikolášek (bicí) a Jaromír Meduna (recitace). Program tvoří Janáčkovy Hradčanské písničky pro flétnu, harfu a ženský sbor, Martinů Hora tří světel pro tenor, baryton, varhany a mužský sbor a Stravinského Svatba pro smíšený sbor, čtyři klavíry a bicí. Z koncertu chystáme recenzi.

Ve čtvrtek 1. června se v Kulturním centru COOLTOUR koná v 10 hodin barokní operní dopoledne pro základní školy a v 19 hodin barokní operní večer. Opera Acis a Galatea Georga Fridricha Händela bude provedena soubory Collegium Marianum, vedeným uměleckou vedoucí Janou Semerádovou, a Buchty a loutky v režii Víta Brucknera. Sólových partů se zhostí Patricia Janečková (soprán), Benedikt Kristjánsson (tenor), Patrick Grahl (tenor), Tomáš Lajtkep (tenor), Tomáš Král (baryton).

V pátek 2. června se v kostele sv. Václava v Opavě uskuteční vokálně-instrumentální večer. Symfonii č. 3 a moll “Skotská“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Szymanowskiho suitu z baletu pro tenor, smíšený sbor a orchestr Harnasie přednesou Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou, Filharmonie Tadeusza Szeligowskiego Poznaň vedená Łukaszem Borowiczem a tenorista Martin Javorský.

Sobota 3. června bude zasvěcena Dnu slezských varhan II. Koncerty se odehrají v 16 hodin v Píšti (varhany Lukáš Hurtík), v 18 hodin kostele sv. Ducha v Opavě (varhany Kateřina Chroboková – KAT) a ve 20 hodin v Ludgeřovicích, kde varhany rozezní Jaroslav Tůma, který bude mít i průvodní slovo všemi koncerty tohoto dne.

Lawrence Brownlee (zdroj myscena.org / foto David White)

Ve čtvrtek 1. června vystoupí soubor Ensemble Opera Diversa vedený Ondrejem Olosem v kostele svatého Augustina v Brně. Sólisty večera budou Milan Pala (viola), Marek Pala (varhany) a Hana Škarková (soprán). V premiéře společně přednesou 25. symfonii pro violu, varhany, soprán a smyčce Františka Gregora Emmerta.

Odvolání ředitele Moravské filharmonie Olomouc Vladislava Kvapila požadují odboráři tohoto symfonického orchestru, kteří kvůli tomu zahájí v pátek 2. června symbolickou stávku. Kvapilovi a jeho spolupracovníkům ve vedení Moravské filharmonie Olomouc odboráři vytýkají údajný nezájem o tuto kulturní instituci a upřednostňování osobního prospěchu. Ředitel Kvapil ale odstoupit nehodlá, důvody stávky a ani její podobu nechápe a její výklad nechal posoudit právníkovi. Podrobně jsme o celé situaci a jejím dosavadním vývoji informovali zde a zde.

Severočeské divadlo v Ústí nad Labem chystá na pátek 2. června premiéru muzikálu Zvonokosy. Pod inscenací jsou podepsáni režisér Martin Novotný, dirigent Milan Kaňák, choreograf Vladimir Gončarov, výtvarnice scény a kostýmů Zita Miklošová a sbormistr Jan Snítil.

Českou premiéru bude mít v sobotu 3. června ve Velkém divadle v Plzni Medea Luigiho Cherubiniho. Hudebního nastudování se ujal Norbert Baxa, režie Martin Otava. Scénu vytvořil Ján Zavarský, kostýmy Dana Haklová a světelný design Antonín Pfleger. V titulní roli alternují Katarína Jorda, Ivana Veberová a Livia Obručník Vénosová.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Magdalena Kožená nazkoušela roli Markétky z Berliozova díla Fausta prokletí. Nové scénické nastudování mělo premiéru 27. května 2017 v Schiller Theater v Berlíně a do 11. června ještě následuje několik repríz. Dirigentem představení je Sir Simon Rattle a partnery české mezzosopranistky jsou tenorista Charles Castronovo jako Faust a basbarytonista Florian Boesch jako Mefistofeles. V roli Brandera v inscenaci účinkuje český basista Jan Martiník. Režie se ujal Terry Gilliam, který se operní režii věnuje jen příležitostně a berlínská režie Berliozova díla je upravenou verzí jeho výkladu Fausta prokletí pro English National Opera z roku 2011. Podrobněji jsme o inscenaci informovali v Operním kukátku zde.

Slovenská premiéra operní prvotiny Richarda Wagnera Víly se uskutečnila v historické budově Státního divadla Košice v pátek 26. května. Hudební nastudování dostal na starost Robert Jindra, režii Lubor Cukr, scénu Jaromír Vlček a kostýmy Josef Jelínek. Inscenace přinesla i několik košických debutů. Poprvé se zde představili Frédérique Friess, Klára Vincze, Barbora Řeřichová, Gilles Van Der Linden, Pavel Kubáň, Jevhen Šokalo či Peter Paleček. Spoluúčinkuje balet, orchestr a sbor Státního divadla Košice. Sobotní druhá premiéra byla ze zdravotních důvodů zrušena. Recenzi najdete na našem portále zde.

Richard Wagner: Víly – Lucie Kašpárková (Zemina) a Myroslava Havryliuk (Farzana) – Štátne divadlo Košice (zdrok sdke.sk /foto Daniel Jäger)

Originálním propojením barokní opery a loutkového divadla je nejnovější společný počin souboru Collegium Marianum a nezávislého divadla Buchty a loutky. Společné nastudování Händelovy opery Acis a Galatea, v němž se na jedné scéně setkávají marionety v nadživotní velikosti s předními domácími i zahraničními sólisty a to vše za hudebního doprovodu barokního souboru, uvedli v premiéře v sobotu 27. května v německém Goethe-Theater Bad Lauchstädt v rámci mezinárodního hudebního festivalu Händel-Festspiele Halle. Podrobnou zprávu naleznete zde.

V sobotu se uskutečnil v Trnavě koncert vítězů dvacátého druhého ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Mikuláše Schneidera-Trnavského. Soutěž započala v již 21. května a jejím úkolem je vyhledávání mladých talentovaných interpretů koncertního vokálního umění, podněcování jejich dalšího uměleckého růstu, propagace vokální tvorby s akcentem na tvorbu Mikuláše Schneidera-Trnavského či výběr účastníků na další mezinárodní pěvecké soutěže. Více informací a přehled vítězů jsme zveřejnili zde.

Slovenský komorní orchestr pod taktovkou Ewalda Danela, pěvecký sbor Ad una corda se sbormistrem Mariánem Šipošem a sólisté Eva Šušková (soprán), Judita Andelová (alt), Matúš Šimko (tenor) a Matúš Trávniček (bas) přednesli v neděli v katedrále sv. Martina v Bratislavě oratorium Františka Antonína Rösslera-Rosettiho Der sterbende Jesus. Recenzi přineseme na začátku týdne.

 

Praha
Přadatelé potvrdili, že po roční pauze se na podzim vrátí festival Struny podzimu. Projekt překračující hranice hudebních žánrů nabídne na různých místech Prahy od 20. října do 9. listopadu deset koncertů. Letošní dvacátý první ročník festivalu zahájí ve Foru Karlín irsko-americká skupina The Gloaming. Na stejném místě se 9. listopadu představí skladatel a pianista Herbie Hancock, podle pořadatelů největší hvězda letošního ročníku. O programu letošního ročníku Strun podzimu v pondělí informoval prezident festivalu Marek Vrabec, informovali jsme zde.

Herbie Hancock (zdroj YT)

V pondělí Balet Národního divadla informoval o přípravách poslední premiéry této sezony, inscenaci Sólo pro nás dva, kterou se bude loučit s českou první scénou umělecký šéf, choreograf, režisér a tanečník Petr Zuska, působící v čele Baletu Národního divadla od roku 2002. Od příští sezony jej nahradí Filip Barankiewicz. Premiéra bude 15. června na Nové scéně. Blíže jsme informovali zde.

Pěvkyně Gabriela Beňačková patří k osobnostem, jimž v úterý udělila svou cenu pražská pobočka krajanské Společnosti pro vědy a umění. Ocenění se předávala v sídle Senátu těm, kteří se zasloužili o propagaci české vědy a kultury v zahraničí. Mezi devíti laureáty jsou rovněž hudebník a historik hudby David Eben a varhaník a profesor hudby Jan Hora.

V pondělí na Pražském jaru v Rudolfinu vystoupilo španělské kytarové kvarteto Entrequatre společně s pražským smyčcovým Epoque Quartetem. Recenzi jsme přinesli zde. Obecní dům přivítal koncert České filharmonie pod taktovkou dirigenta Petra Altrichtera. Koncert měl původně dirigovat Jiří Bělohlávek, který se ale ze zdravotních důvodů omluvil (informovali jsme zde). Zazněla Koncertantní symfonie pro housle a violu Es dur Wolfganga Amadea Mozarta, druhá polovina večera patřila Symfonii č. 13 b moll Babi Jar Dmitrije Šostakoviče.

Americký dirigent a klavírista Dennis Russell Davies se po dvaceti pěti letech vrátil na festival Pražské jaro, kde 24. května vedl Filharmonii Brno. Program koncertu ve Foru Karlín nabídl Faustovské kantáty Buďte rozvážní a bděte Alfreda Schnittkeho a monumentální dílo Gustava Holsta Planety. Recenzi z koncertu jsme přinesli zde.

V úterý se v sólovém recitálu v rámci Nokturna I. představil další rezidenční umělec festivalu, německý hudebník Alexander Lonquich, který v Dvořákově síni Rudolfina nabídl Sonátu a moll Franze Schuberta a Tance Davidovců Roberta Schumanna (recenze zde).

V rámci pražskojarního festivalu byl 24. května uveden v pražském kině Lucerna film Olgy Sommerové Červená, příběh operní pěvkyně a herečky Soni Červené. Pořadatelé také upozornili zájemce o klasickou hudbu na vydání knihy Bedřich Smetana: Korespondence 1840-1862. Podrobněji jsme informovali zde.

Ve čtvrtek v Rudolfinu vystoupil britský Orchestr doby osvícenství (Orchestra of the Age of Enlightenment). Soubor s dobovými nástroji pod vedením amerického interpreta staré hudby Williama Christieho nabídl hudbu Johanna Sebastiana Bacha a jeho současníků. Vedle Bachových Orchestrálních suit č. 4 D dur a č. 3 D dur zazněla díla Andrého Campry a Jeana-Philippa Rameaua. Dirigent Christie pak publikum speciálně upozornil na skladbu Le Journal du Printemps, suita g moll, jejímž autorem je český barokní hudební skladatel a kapelník Johann Caspar Ferdinand Fischer. Více podrobností naleznete zde.

Německý hudebník Alexander Lonquich, rezidenční umělec festivalu, otevřel pátečním koncertem s houslistkou Vilde Frang a violoncellistou Nicolasem Altstaedtem Víkend komorní hudby (avizovali jsme zde, podrobnosti naleznete zde a recenzi jsme přinesli zde). Zaznělo Klavírní trio C dur Johannese Brahmse, Klavírní sonáta Gideona Kleina a Klavírní trio f moll Antonína Dvořáka.

Nicolas Altstaedt, Vilde Frang, Alexander Lonquich – Pražské jaro 26. 5. 2017 (foto © Pražské jaro – Petra Hajská)

Víkend komorní hudby pokračoval v sobotu v 11 hodin na Hudební a taneční fakultě AMU v sále Martinů vystoupením basbarytonisty Borise Prýgla a klavíristky Jany Nagyové-Juhászové. Zahráli díla Antonína Dvořáka, Wolfganga Amadea Mozarta, Vincenza Belliniho a Gioacchina Rossiniho. Ve 14 hodin začal v Lobkovickém paláci koncert komorního souboru Lobkowicz trio. Program nabídl Klavírní trio H dur Johannese Brahmse a Klavírní trio e moll Dmitrije Šostakoviče. V 17 hodin v sále České národní banky vystoupil David Oistrach Quartet ve složení Andrej Baranov (housle), Rodion Petrov (housle), Fedor Belugin (viola) a Alexej Žilin (violoncello) v programu složenému z děl Petra Iljiče Čajkovského a Dmitrije Šostakoviče. Večer v Rudolfinu přednesli violoncellista Wolfgang Emanuel Schmidt a klavírista Jan Simon skladby Roberta Schumanna, Alfreda Schnittkeho, Clauda Debussyho a Sergeje Rachmaninova. Více se o dění na Pražském jaru dozvíte a další naše recenze najdete v našem speciálu, který je festivalovému dění věnován.

Divadlo Archa uvedlo o víkendu (a má na programu ještě i v pondělí) nové představení vlámského souboru Ultima Vez. Ten má v Česku své fanoušky, do Prahy jezdí už dvacet let. Zakladatel skupiny Wim Vandekeybus v nové choreografii vytváří imaginární postavu novodobého mesiáše. Taneční inscenace má název Mockument o novodobém spasiteli. Více podrobností jsme o inscenaci přinesli v Týdnu s tancem zde.

Pod heslem Tancem proti předsudkům začal v neděli v hlavním městě mezinárodní festival Tanec Praha. Zahájení jeho dvacátého devátého ročníku patří vlámskému choreografovi Sidimu Larbimu Cherkaouimu, který se na festival vrací po šesti letech. Jeho soubor Eastman uvede ve Foru Karlín představení nazvané Fractus V, které je apelem na zachování svobody slova a individuality ve světě propagandy. Více podrobností jsme uvedli zde.

 

Regiony
Před vyprodaným sálem Domu kultury města Ostravy začal v pondělí mezinárodní hudební festival Janáčkův máj. Hudební přehlídku zahájil koncert se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Leošem Svárovským věnovaný Ostravě. Pořadatelé zařazením symfonické básně Ostrava od Rudolfa Kubína připomněli letošní výročí 750 let od první písemné zmínky o městě. V programu zahajovacího koncertu byly také Sinfonietta od Leoše Janáčka a Koncert pro violoncello č. 1 od Bohuslava Martinů. O zahájení jsme informovali zde. Ve čtvrtek se v ostravském Domě kultury uskutečnil koncert PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Emmanuelem Villaumem. Mužem, k němuž se upínala největší pozornost, byl pianista Andrew von Oeyen, který se Ostravě představil Druhým klavírním koncertem Camilla Saint-Saënse. Recenzi jsme publikovali zde.

Andrew von Oeyen, Emmanuel Villaume, PKF-Prague Philharmonia – Janáčkův máj 25. 5. 2017 (foto Lukáš Tížek)

O prázdninách začne instalace nových varhan v sále Filharmonie Hradec Králové. První koncert s novým nástrojem by měl být připravený na únor. Filharmonie na nové mistrovské varhany čeká přes deset let. O pořízení nástroje se jednalo od roku 2005, kdy radnice nákladem 120 milionů korun budovu filharmonie opravila. Varhanář Vladimír Grygar však podle obžaloby v roce 2006 použil k jinému účelu dotaci šest milionů korun, za které měl varhany postavit. Nové varhany budou podle projektu umístěné po obou stranách jevištních portálů budovy filharmonie, má je tvořit 3.481 píšťal. Budou disponovat 54 znějícími rejstříky. Nejdelší píšťala má být dlouhá 5,6 metru, nejmenší bude měřit dva centimetry. Více jsme informovali zde.

Vedení Filharmonie Brno v úterý oznámilo, že se v příští sezoně představí s hlavním sólistou Igorem Ardaševem, ovšem nadále bez šéfdirigenta, jehož výběr spěje do finále. Také zveřejnilo plány na příští sezonu. V ní se orchestr musí obejít bez Janáčkova divadla, kde uváděl své největší symfonické koncerty. Divadlo čeká rekonstrukce, filharmonie proto intenzivně využije zejména sál Stadionu v Kounicově ulici. Plány brněnské filharmonie na příští sezonu jsme zveřejnili zde.

Čtyřicátý devátý ročník Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram ukončil ve čtvrtek závěrečný koncert na Svaté Hoře v Příbrami. Thomas Hampson v doprovodu Komorní filharmonie Pardubice pod taktovkou Marka Štilce přednesl sakrální díla Antonína Dvořáka, Johanna Sebastiana Bacha, Gustava Mahlera a Sylvie Bodorové. Recenzi ze závěrečného koncertu jsme zveřejnili zde.

Závěrečný koncert – Thomas Hampson na Svaté Hoře – Thomas Hampson, Marek Štilec – Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram 25. 5. 2017 (zdroj Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram / foto Martin Andrle)

Baletní sólistka Divadla J. K. Tyla Jarmila Dycková a šéfdirigent Plzeňské filharmonie Tomáš Brauner budou patřit mezi umělce, kteří dostanou Uměleckou cenu města Plzně za rok 2016. Rozhodli o tom ve čtvrtek zastupitelé. Ocenění budou laureátům předána 20. září v Měšťanské besedě v Plzni.

Liberecké divadlo F. X. Šaldy připravilo po šesti letech pokračování úspěšného titulu Posedlost baletem I. – volné pokračování tohoto průvodce světem tance. Druhý díl tentokrát nese podtitul „Liberec má talent?!”. Představí celý baletní soubor divadla, a to nejen v tradiční roli tanečníků, ale především jako choreografy. Režisérkou je Bára Kubátová, inscenace je pojatá jako soutěž, v roli poroty jsou sami diváci. V plánu máme recenzi tohoto projektu.

Operu Gioachina Rossiniho Hrabě Ory uvedlo Národní divadlo Brno. Páteční premiéru 26. května v Mahenově divadle připravila režisérka Lenka Flory, která je i autorkou scény a kostýmů. Děj aktualizovala, z období křižáckých výprav příběh posunula do Francie padesátých let minulého století. Operu hudebně nastudoval dirigent Robert Kružík, s maďarským tenorem György Hanczárem alternuje v titulní úloze Petr Nekoranec, v roli Adèly se střídají Jana Šrejma Kačírková a Kateřina Kněžíková. Naši videoreportáž z přípravy inscenace najdete zde, premiérovou recenzi jsme přinesli zde.

Gioachino Rossini: Hrabě Ory – György Hanczár (Hrabě Ory) – NdB 2017 (zdroj NdB / foto Marek Olbrzymek)

Benefiční koncert pro vilu Rusalka se odehrál v neděli v Památníku Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami. Na koncertu vystoupil houslový virtuóz Václav Hudeček v doprovodu klavírního virtuóza Lukáše Klánského. Součástí akce bylo výjimečné zpřístupnění vily Rusalka veřejnosti za přítomnosti potomků Antonína Dvořáka. Výtěžek akce jde na konto obnovy vily Rusalka, konkrétně na zpevnění podloží zahradního altánu, v němž Antonín Dvořák velmi rád sedával sám i s přáteli.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat