Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Týden od 5. do 11. června 2017 - vydání číslo 214. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Nová budova pro filharmonii by měla stát v Praze 7 u stanice metra C Vltavská. Důvodem výstavby je mimo jiné nízká kapacita stávajících koncertních sálů v metropoli. Vyplývá to z materiálu, který si nechal vypracovat magistrát a který by měli dostat k projednání pražští radní. Podoba budovy by měla vzejít z mezinárodní architektonické soutěže. Kromě koncertní haly má být vypsána soutěž také na proměnu okolí stanice metra. Soutěže by měl připravit Institut plánování a rozvoje. Zatím není jasné, kdy to udělá a kdy radní dokument projednají. Podrobněji jsme informovali zde.

31. května zemřel po dlouhé těžké nemoci ve věku 71 let šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek (informovali jsme zde). Úmrtí dlouholetého šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie a někdejšího šéfa proslulého londýnského Symfonického orchestru BBC označily hudební osobnosti z Česka i zahraničí za velkou ztrátu.

Recitál pro lidské tělo sliboval první večer z programové řady Dance NEWs, která v rámci festivalu Tanec Praha představuje mladé tanečníky, choreografy, projekty, umělce hledající svůj výraz a zkoumající hranice možností, které jim dává tělo jako nástroj. Recenzi z vystoupení švýcarské tanečnice Yasmine Hugonnet v sólovém vystoupení Le Récital des Postures a inscenace Somewhere In The Now izraelského choreografa Uri Shafira, která je napůl choreografií a napůl instalací, jsme publikovali zde.

Yasmine Hugonnet: Le Récital des Postures (zdroj tanecpraha.cz)

Pokračovalo Pražské jaro. V rámci festivalového Debutu Pražského jara se v pondělí uskutečnil koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pod taktovkou dirigenta Jonathona Heywarda. Jako sólisté v Obecním domě vystoupili houslista Jan Mráček a Radek Baborák na lesní roh. Letošní debutant Heyward se v pouhých dvaceti třech letech stal v roce 2015 vítězem prestižní Mezinárodní soutěže mladých dirigentů ve francouzském Besançonu. Program nabídl Předehru k zahájení amerického skladatele českého původu Tomáše Svobody. Sólisté Mráček a Baborák se publiku představili v Dvojkoncertu pro housle a lesní roh britské skladatelky Ethel Smyth. Následovala Symfonie č. 4 Neuhasitelná dánského skladatele Carla Nielsena.

Další pondělní koncert Pražského jara přinesl společné vystoupení souboru Sacconi Quartet a Wihanova kvarteta. Přednesli oktet Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Dmitrije Šostakoviče a George Enescua. Naši recenzi naleznete zde.

Třetí setkání se španělskou hudbou na Pražském jaru se neslo v duchu staré hudby. 30. května v Rudolfinu hostoval soubor Forma Antiqva pod vedením cembalisty Aaróna Zapica a s trojicí mladých pěvců Ruth Iniestou (soprán), Juanem Manuelem Padrónem (tenor) a Sebastiou Perisem (baryton). Na programu byla scénická hudba osmnáctého století, tonadilly Blase de Laserny. Recenzi koncertu jsme přinesli zde.

Poslední květnový den patřila Smetanova síň francouzskému tělesu Orchestre de Paris. Soubor přijel s německým dirigentem Thomasem Hengelbrockem, který u tohoto orchestru působí na postu „chef associé“ a zároveň je šéfdirigentem domovské Elbphilharmonie, dříve NDR Sinfonieorchester. Pro festivalové publikum si připravili Suitu č. 2 Daphnis et Chloé Maurice Ravela, poté se výběru z Canteloubeho Písní z Auvergne ujala americká mezzosopranistka Kate Lindsey a večer uzavřely Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského. Recenzi jsme publikovali zde.

Jednasedmdesátiletý Alexander Lonquich se ve čtvrtek představil v Rudolfinu jako dirigent a současně i jako sólista ve dvou Mozartových koncertech s orchestrem Camerata Salzburg. V programu večera dále zazněly dvě kompozice ruského skladatele Igora Stravinského Pulcinella a Danses Concertantes. Podrobnosti naleznete v naší recenzi zde.

Jeden z největších skladatelů druhé poloviny dvacátého století Krzysztof Penderecki uzavřel v pátek 2. června letošní sedmdesátý druhý ročník Pražského jara svou kompozicí Sedm bran jeruzalémských (Symfonie č. 7). Kontrastní předehrou k monumentální Pendereckého symfonii byla Serenáda pro orchestr Iši Krejčího, při které Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídil Maciej Tworek. Recenzi včetně fotogalerie naleznete zde.

Závěrečný koncert – Krzysztof Penderecki, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Pražské jaro 2. 6. 2017 (zdroj Pražské jaro / foto © Ivan Malý)

V úterý se uskutečnila derniéra Verdiho Nabucca v Hudebním divadle Karlín, šlo o původní inscenaci Státní opery Praha. V titulní roli vystoupil Martin Bárta, Abigail byla Jolana Fogašová, Fenenou Jana Sýkorová, Ismaelem Tomáš Černý a Zachariášem Peter Mikuláš. Orchestr a Sbor Státní opery řídil Richard Hein. Nabucco se do repertoáru Národního divadla v Praze vrátí v novém nastudování na konci června 2018 v režii Josého Cury.

Pražské Hudební divadlo v Karlíně nadále povede jeho dosavadní ředitel Egon Kulhánek. Zvítězil ve výběrovém řízení, jehož výsledek ve středu schválili pražští radní. Kulhánek vede karlínské divadlo od roku 2003. Do výběrového řízení, které magistrát vyhlásil letos v lednu, se přihlásili tři uchazeči – vedle Egona Kulhánka také Zora Jandová a Tomáš Šimerda. Více informací jsme přinesli zde.

Minulý týden vyšel záznam loňského společného koncertu skupiny Tata Bojs a Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve Foru Karlín. Nahrávka vznikla v rámci projektu Symfonického orchestru Českého rozhlasu Nové horizonty. Album s názvem Tata Bojs & SOČR live pokřtili 31. května na veřejné akci v pražském sídle Českého rozhlasu.

Koncert Tata Bojs se symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (zdroj irozhlas.cz / foto Martin Straka)

 

Regiony
Americký tenorista Lawrence Brownlee v úterý vystoupil za doprovodu Janáčkovy filharmonie na festivalu Janáčkův máj v Ostravě. Přednesl program složený z operních árií, kavatin a romancí Gioachina Rossiniho, Vincenza Belliniho a Gaetana Donizettiho. Provedení řídil dirigent Jiří Rožeň. Naši recenzi naleznete zde.

Janáčkův máj ve středu pokračoval vokálně instrumentálním koncertem s podtitulem Klasikové dvacátého století. V podání Pražského filharmonického sboru s dirigentem Lukášem Vasilkem zazněly skladby Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a Igora Stravinského. Sólových partů se ujali Lucie Silkenová, Markéta Cukrová, Martin Slavík a Jiří Brückler. Recenzi koncertu naleznete zde.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na