Týden s hudbou

Týden od 5. do 11. června 2017 - vydání číslo 214. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Praha
Pokračuje festival Tanec Praha. V úterý 6. června navštívíme undo, redo and repeat (projekt Tanzfonds Erbe), v rámci kterého se představí Christina Ciupke a Anna Till. Recenzi rovněž plánujeme z nedělního večera 11. června, který přinese choreografii O Crivo (Hádanka) brazilského choreografa Joãoa Paula Grosse. Druhou část večera tvoří choreografie Korejky Lim Set Byeol Hello?.

Tiché veřejné smuteční rozloučení s šéfdirigentem České filharmonie Jiřím Bělohlávkem, který zemřel v polovině uplynulého týdne, se bude konat ve středu 7. června od druhé do páté hodiny odpolední ve Dvořákově síni Rudolfina, kde bude vystavena rakev s ostatky. Ve foyer Rudolfina budou připraveny kondolenční knihy. Samotný pohřeb Jiřího Bělohlávka se bude konat pouze v rodinném kruhu. Krátké obrazové ohlédnutí za dirigentskou kariérou Jiřího Bělohlávka (zde), osobní vyznání Jakuba Hrůši (zde), reflexi koncertu k jeho sedmdesátým narozeninám (zde) a mnohé další najdete v našem mimořádném speciálu na počest Jiřího Bělohlávka na našich webových stránkách.

Jiří Bělohlávek (zdroj ČF)

Na koncertech České filharmonie pod taktovkou Semjona Byčkova ve středu 7., ve čtvrtek 8. a v pátek 9. června  došlo ke změně interpreta. Jeana-Yvese Thibaudeta nahradí v Čajkovského Klavírním koncertu b moll sólista Kirill Gerstein. Čajkovského Serenáda pro smyčce, Francesca da Rimini i První klavírní koncert jsou součástí nahrávacího projektu České filharmonie pro společnost Decca, ze všech tří koncertů proto bude pořizován zvukový záznam.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK bude na svých abonentních koncertech ve středu 7. a ve čtvrtek 8. června ve Smetanově síni Obecního domu „symfonicky jazzovat a jamovat“. Pod taktovkou Jana Kučery totiž zazní dvě díla George Gershwina a v druhé půli Celebration Jazz Mass Karla Růžičky poprvé v symfonické verzi. Sestavu umělců doplní zpěvačka Michaela Šrůmová a Komorní sólisté Karla Růžičky včetně saxofonisty Karla Růžičky mladšího.

Na čtvrtek 8. června připravila Opera Národního divadla v Praze premiéru opery Richarda Wagnera Lohengrin. Půjde o obnovené nastudování inscenace Wolfganga Wagnera (režijní koncepce a scéna) uvedené na Bayreuthských slavnostech v roce 1967. Hudebního nastudování se ujal Constantin Trinks, znovuobnovení režie Katharina Wagner, kostýmy navrhl Thomas Kaiser, světelný design vytvořil Marc Löhrer. V hlavních rolích alternují Peter Mikuláš a Jiří Sulženko (Král Heinrich), Charles Kim, Christopher Ventris a Aleš Briscein (Lohengrin), Dana Burešová a Edith Haller (Elsa von Brabant), Martin Bárta a Olafur Sigurdarson (Friedrich von Telramund) a Eva Urbanová a Eliška Weissová (Ortruda). Druhá premiéra se koná v sobotu 10. června. Z obou premiér chystáme recenze. Na náměstí Václava Havla u historické budovy Národního divadla byla v pátek zahájena výstava fotografií k původní historické inscenaci Lohengrina v Bayreuthu v roce 1967.

Výstava fotografií k původní historické inscenaci Lohengrina v Bayreuthu v roce 1967 (zdroj FB ND Praha)

Koncert vítězů soutěže Concertino Praga pro flétnu, hoboj, klarinet, fagot a trubku v doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu čeká laureáty soutěže v pátek 9. června ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Řídit ho bude Chuhei Iwasaki.

Český rozhlas každoročně pořádá Den otevřených dveří v komplexu budov Vinohradská – Římská na Praze 2. Ten letošní se koná v sobotu 10. června. Den otevřených dveří začne v 9 hodin, kdy vyrazí na trasu po rozhlasových budovách a studiích první skupinky s průvodci. V 19 hodin odstartují procházky nočním rozhlasem. Trasa povede všemi velkými nahrávacími studii. Seznámíte se například s prostorem, kde zkouší a nahrává Symfonický orchestr Českého rozhlasu.

V neděli 11. června Orchestrální cyklus orchestru PKF – Philharmonia nabídne na závěr sezony koncert s názvem Monument nakonec. V sólových partech se představí sólistka Národního divadla v Praze Kateřina Kněžíková a americký barytonista Lucas Meachem, sborového partu se ujme Český filharmonický sbor Brno, varhan František Šťastný. Pod taktovkou šéfdirigenta PKF – Philharmonia Emmanuela Villauma zazní ve Smetanově síni Obecního domu Německé requiem pro sóla, sbor, varhany a orchestr Johannese Brahmse.

 

Regiony
Poslední koncerty má před sebou čtyřicátý druhý ročník festivalu Janáčkův máj. V pondělí 5. června v kostele sv. Bartoloměje v Kravařích vystoupí Pražský komorní orchestr vedený uměleckým vedoucím Romanem Patočkou. Sólového fagotu se ujme Mor Biron. Na programu jsou skladby Jana Václava Stamice, Carla Philippa Emanuela Bacha a Ludwiga van Beethovena.

České trio ve složení Dana Vlachová (housle), Milan Langr (klavír) a Miroslav Petráš (violoncello) vystoupí v úterý 6. června na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Program jejich komorního koncertu zahrnuje skladby Sergeje Rachmaninova, Pavla Trojana a Johannese Brahmse.

Na středu 7. června je v Domě kultury města Ostravy naplánován koncert zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů pod taktovkou Vojtěcha Spurného a s houslistou Andrejem Baranovem. Ohlášeny jsou skladby Václava Riedlbaucha, Bohuslava Martinů a Petra Iljiče Čajkovského. Z koncertu přineseme recenzi.

Ve čtvrtek 8. června se na zámku Kunín uskuteční recitál polského kytaristy Łukasze Kuropaczewskiho. Přednese Rossinianu č. 3 Maura Giulianiho, Tansmanovo Preludium a Interludium, Tři kusy pro kytaru Marca Neikruga, Sonátu Václava Matějky a skladbu Elogio de la guitarra Joaquína Rodriga.

Závěrečný koncert festivalu chystá Janáčkův máj na pátek 9. června do Domu kultury města Ostravy, protagonisty budou Janáčkova filharmonie Ostrava s klavíristou Jeanem-Philippem Collardem vedená Philippem Bernoldem. Zazní Symfonie č. 5 d moll „Reformační“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Symfonické variace pro klavír a orchestr Césara Francka, Koncert D dur pro klavír levou rukou a Bolero Maurice Ravela. I ze závěrečného koncertu Janáčkova máje připravujeme recenzi.

Janáčkova filharmonie Ostrava (foto archiv)

Ve čtvrtek 8. června zakončí soubor Brno Contemporary Orchestra svou šestou sezonu. Přímo v centru Brna na Moravském náměstí předvede soubor v rámci open air projektu nazvaného Bergiána na různých místech tři opery a jednu sborovou skladbu rodáka z Brna, Josefa Berga. U sochy Mariuse Kotrby zazní madrigal Pijácký orloj, u bronzového modelu Brna Snídaně na hradě Šlankenvaldě – výjev ze staré loutkové komedie a u jezdecké sochy Jaroslava Róny komorní opera Eufrides před branami Tymén. Na nádvoří Místodržitelského paláce proběhne Provizorní předvedení opery Johanes doktor Faust pro dva zpěváky, jednoho herce, tři žesťové nástroje, bicí a magnetofonový pás. Režie a scény se ujali Matyáš Dlab a Matěj Sýkora.

BCO – Brno Contemporary Orchestra (zdroj bcorchestra.cz)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Koncert z cyklu Hudba v chrámech v podání Slovenského komorního orchestru přinesl v poslední květnovou neděli do katedrály sv. Martina v Bratislavě oratorium Der sterbende Jesus, které zkomponoval František Antonín Rössler-Rosetti. Pondělní recenzi z koncertu naleznete zde.

Ve středu jsme přinesli velký rozhovor s italským basistou Ferrucciem Furlanettem, který na konci května hostoval ve Slovenském národním divadle jako Jacopo Fiesco v opeře Simon Boccanegra a našel si čas i na rozhovor pro Operu Plus. O úloze rukou v operním herectví, o krátkozrakých praktikách uměleckých agentur, o jeho statistice počtu odřeknutých představení a mnohém dalším se dočtete v našem rozhovoru zde.

Ferruccio Furlanetto (zdroj archiv autora)

Na turné po Jižní Koreji odletěl minulý týden Pražský komorní balet. Zúčastnil se tanečního festivalu v Pusanu, kde už dříve vystupoval. Týdenní turné po Jižní Koreji začalo 1. června. Pražský komorní balet tentokrát vystoupil na zmíněném festivalu dvakrát. Představil se s choreografiemi This is not a kiss! autorů Žiga Jereba a Anny Štěrbové a Mysterium času Hany Polanské Turečkové.

V řecké metropoli Athénách zahájili výstavu osobních předmětů slavné sopranistky Marie Callas, která zemřela před čtyřiceti lety. Sbírka soukromého sběratele je pod názvem Maria Callas – živoucí mýtus vystavená v sídle Nadace B. & M. Theocharakisových.

Dirigent Jakub Hrůša představil v Chicagu a později v New Yorku převážně český repertoár a dočkal se pochvalných recenzí. S Chicagským symfonickým orchestrem Hrůša uvedl cyklus Má vlast Bedřicha Smetany. Vystoupení s Newyorskou filharmonií kladně hodnotí například The New York Times. Publikum mimo jiné slyšelo Koncert pro housle a orchestr a moll Antonína Dvořáka, dále tři z jeho Slovanských tanců a rapsodii pro orchestr Taras Bulba Leoše Janáčka.

Jakub Hrůša (foto © Andreas Herzau / Bamberger Symphoniker)

 

Česká republika
Ve dvě stě osmdesáti městech po celé republice se v úterý uskutečnil první ročník celostátního happeningu základních uměleckých škol nazvaný ZUŠ Open. Do akce se pod heslem “Děti žijí uměním” zapojilo celkem tři sta padesát pět škol. Organizoval ji nadační fond, který loni založila operní pěvkyně Magdalena Kožená s cílem otevřít debatu o důležitosti a pozitivní roli uměleckého vzdělávání v rozvoji dětí. Akci podpořily osobnosti napříč uměleckými obory. Spolupatronem happeningu byl vedle Kožené generální ředitel České filharmonie David Mareček. Role garantů oborů převzali designér Maxim Velčovský, režisérka Alice Nellis a tanečníci Jiří a Otto Bubeníčkovi. Více jsme informovali zde.

 

Praha
Vlámský soubor Ultima Vez zavítal do Prahy se svým nejnovějším projektem Mockument o novodobém spasiteli, který byl v Arše uveden v posledních květnových dnech (27. – 29. května 2017), tedy jen pár týdnů po bruselské premiéře 14. dubna 2017. Tvůrčí tým v čele se zakladatelem a uměleckým šéfem Wimem Vandekeybusem se tentokrát obrátil k divadelně-tanečnímu zpracování tématu, jež v dnešní době získává větší a větší aktuálnost vzhledem ke společensko-politické situaci světa a stavu planety: víra, naděje, spasení, budoucnost a její možná už neexistující existence. Reflexi představení jsme přinesli zde.

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v pondělí Antonín Dvořák III., vnuk slavného skladatele, který se mimo jiné podílel na propagaci festivalu Dvořákova Praha. Hudbě se věnoval jen jako fanoušek, přestože jeho rodiče se o hudební vzdělání svého syna snažili. Po maturitě v roce 1948 nastoupil Antonín Dvořák III. jako dělník do uranových dolů, kde zůstal následujících dvacet let. Později tam pracoval jako technik, důlní dozorce a také geolog. Antonín Dvořák III. svého dědečka nezažil. Narodil se až čtvrtstoletí let po jeho smrti, přesto ale pečoval o jeho odkaz. Podrobněji jsme informovali zde.

Dvořákova Praha 2016 – Antonín Dvořák III (foto Petra Hajská)

V Mozartově opeře Figarova svatba se posté ve své kariéře představil v roli Figara Adam Plachetka. Basbarytonista je v osobě panského sluhy jako doma, Figara zpívá už několik let nejen v Praze ale i ve Vídni, Salcburku či Chicagu. Pondělním představením se s postavou v Praze rozloučil, Figara má v kalendáři už jen šestkrát, a to v prosinci v newyorské Met. Pomalu přechází k roli hraběte Almavivy, v září ji zazpívá čtyřikrát ve Vídeňské státní opeře. Z jeho posledního vystoupení v roli Figara v pražském Národním divadle jsme přinesli recenzi zde.

Nová budova pro filharmonii by měla stát v Praze 7 u stanice metra C Vltavská. Důvodem výstavby je mimo jiné nízká kapacita stávajících koncertních sálů v metropoli. Vyplývá to z materiálu, který si nechal vypracovat magistrát a který by měli dostat k projednání pražští radní. Podoba budovy by měla vzejít z mezinárodní architektonické soutěže. Kromě koncertní haly má být vypsána soutěž také na proměnu okolí stanice metra. Soutěže by měl připravit Institut plánování a rozvoje. Zatím není jasné, kdy to udělá a kdy radní dokument projednají. Podrobněji jsme informovali zde.

31. května zemřel po dlouhé těžké nemoci ve věku 71 let šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek (informovali jsme zde). Úmrtí dlouholetého šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie a někdejšího šéfa proslulého londýnského Symfonického orchestru BBC označily hudební osobnosti z Česka i zahraničí za velkou ztrátu.

Recitál pro lidské tělo sliboval první večer z programové řady Dance NEWs, která v rámci festivalu Tanec Praha představuje mladé tanečníky, choreografy, projekty, umělce hledající svůj výraz a zkoumající hranice možností, které jim dává tělo jako nástroj. Recenzi z vystoupení švýcarské tanečnice Yasmine Hugonnet v sólovém vystoupení Le Récital des Postures a inscenace Somewhere In The Now izraelského choreografa Uri Shafira, která je napůl choreografií a napůl instalací, jsme publikovali zde.

Yasmine Hugonnet: Le Récital des Postures (zdroj tanecpraha.cz)

Pokračovalo Pražské jaro. V rámci festivalového Debutu Pražského jara se v pondělí uskutečnil koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pod taktovkou dirigenta Jonathona Heywarda. Jako sólisté v Obecním domě vystoupili houslista Jan Mráček a Radek Baborák na lesní roh. Letošní debutant Heyward se v pouhých dvaceti třech letech stal v roce 2015 vítězem prestižní Mezinárodní soutěže mladých dirigentů ve francouzském Besançonu. Program nabídl Předehru k zahájení amerického skladatele českého původu Tomáše Svobody. Sólisté Mráček a Baborák se publiku představili v Dvojkoncertu pro housle a lesní roh britské skladatelky Ethel Smyth. Následovala Symfonie č. 4 Neuhasitelná dánského skladatele Carla Nielsena.

Další pondělní koncert Pražského jara přinesl společné vystoupení souboru Sacconi Quartet a Wihanova kvarteta. Přednesli oktet Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Dmitrije Šostakoviče a George Enescua. Naši recenzi naleznete zde.

Třetí setkání se španělskou hudbou na Pražském jaru se neslo v duchu staré hudby. 30. května v Rudolfinu hostoval soubor Forma Antiqva pod vedením cembalisty Aaróna Zapica a s trojicí mladých pěvců Ruth Iniestou (soprán), Juanem Manuelem Padrónem (tenor) a Sebastiou Perisem (baryton). Na programu byla scénická hudba osmnáctého století, tonadilly Blase de Laserny. Recenzi koncertu jsme přinesli zde.

Poslední květnový den patřila Smetanova síň francouzskému tělesu Orchestre de Paris. Soubor přijel s německým dirigentem Thomasem Hengelbrockem, který u tohoto orchestru působí na postu „chef associé“ a zároveň je šéfdirigentem domovské Elbphilharmonie, dříve NDR Sinfonieorchester. Pro festivalové publikum si připravili Suitu č. 2 Daphnis et Chloé Maurice Ravela, poté se výběru z Canteloubeho Písní z Auvergne ujala americká mezzosopranistka Kate Lindsey a večer uzavřely Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského. Recenzi jsme publikovali zde.

Jednasedmdesátiletý Alexander Lonquich se ve čtvrtek představil v Rudolfinu jako dirigent a současně i jako sólista ve dvou Mozartových koncertech s orchestrem Camerata Salzburg. V programu večera dále zazněly dvě kompozice ruského skladatele Igora Stravinského Pulcinella a Danses Concertantes. Podrobnosti naleznete v naší recenzi zde.

Jeden z největších skladatelů druhé poloviny dvacátého století Krzysztof Penderecki uzavřel v pátek 2. června letošní sedmdesátý druhý ročník Pražského jara svou kompozicí Sedm bran jeruzalémských (Symfonie č. 7). Kontrastní předehrou k monumentální Pendereckého symfonii byla Serenáda pro orchestr Iši Krejčího, při které Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídil Maciej Tworek. Recenzi včetně fotogalerie naleznete zde.

Závěrečný koncert – Krzysztof Penderecki, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Pražské jaro 2. 6. 2017 (zdroj Pražské jaro / foto © Ivan Malý)

V úterý se uskutečnila derniéra Verdiho Nabucca v Hudebním divadle Karlín, šlo o původní inscenaci Státní opery Praha. V titulní roli vystoupil Martin Bárta, Abigail byla Jolana Fogašová, Fenenou Jana Sýkorová, Ismaelem Tomáš Černý a Zachariášem Peter Mikuláš. Orchestr a Sbor Státní opery řídil Richard Hein. Nabucco se do repertoáru Národního divadla v Praze vrátí v novém nastudování na konci června 2018 v režii Josého Cury.

Pražské Hudební divadlo v Karlíně nadále povede jeho dosavadní ředitel Egon Kulhánek. Zvítězil ve výběrovém řízení, jehož výsledek ve středu schválili pražští radní. Kulhánek vede karlínské divadlo od roku 2003. Do výběrového řízení, které magistrát vyhlásil letos v lednu, se přihlásili tři uchazeči – vedle Egona Kulhánka také Zora Jandová a Tomáš Šimerda. Více informací jsme přinesli zde.

Minulý týden vyšel záznam loňského společného koncertu skupiny Tata Bojs a Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve Foru Karlín. Nahrávka vznikla v rámci projektu Symfonického orchestru Českého rozhlasu Nové horizonty. Album s názvem Tata Bojs & SOČR live pokřtili 31. května na veřejné akci v pražském sídle Českého rozhlasu.

Koncert Tata Bojs se symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (zdroj irozhlas.cz / foto Martin Straka)

 

Regiony
Americký tenorista Lawrence Brownlee v úterý vystoupil za doprovodu Janáčkovy filharmonie na festivalu Janáčkův máj v Ostravě. Přednesl program složený z operních árií, kavatin a romancí Gioachina Rossiniho, Vincenza Belliniho a Gaetana Donizettiho. Provedení řídil dirigent Jiří Rožeň. Naši recenzi naleznete zde.

Janáčkův máj ve středu pokračoval vokálně instrumentálním koncertem s podtitulem Klasikové dvacátého století. V podání Pražského filharmonického sboru s dirigentem Lukášem Vasilkem zazněly skladby Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a Igora Stravinského. Sólových partů se ujali Lucie Silkenová, Markéta Cukrová, Martin Slavík a Jiří Brückler. Recenzi koncertu naleznete zde.

Markéta Cukrová, Lucie Silkenová, Lukáš Vasilek, Martin Slavík, Jiří Brückler, Pražský filharmonický sbor – Janáčkův máj 31. 5. 2017 (foto Lukáš Tížek)

Dlouholetý ředitel Moravské filharmonie Olomouc Vladislav Kvapil, jehož odvolání s odůvodněním střetu zájmů požadovali odboráři a někteří členové uměleckého souboru, rezignoval od 1. června na svoji funkci. Vypsáno bude nové výběrové řízení. Odboráři po jeho rezignaci zrušili protest, který chystali na páteční koncert u příležitosti svátků města. Více jsme informovali zde.

Severočeské divadlo opery a baletu uvedlo v pátek jako poslední premiéru letošní sezony Zvonokosy. Na jevišti se vystřídal celý soubor, balet, sbor i hosté. Hlavní roli zakyslé staré panny Eulálie Čubíkové ztvárnila Hana Sršňová. Inscenační tým tvořili režisér Martin Novotný, dirigent Milan Kaňák, choreograf Vladimir Gončarov, výtvarnice scény a kostýmů Zita Miklošová a sbormistr Jan Snítil.

Českou premiéru měla v sobotu 3. června ve Velkém divadle v Plzni Medea Luigiho Cherubiniho. Hudebního nastudování se ujal Norbert Baxa, režie Martin Otava. Scénu vytvořil Ján Zavarský, kostýmy Dana Haklová a světelný design Antonín Pfleger. V roli Medey se představila Katarína Jorda, alternují Ivana Veberová a Livia Obručník Vénosová. Recenzi z premiéry jsme publikovali zde.

Luigi Cherubini: Medea – DJKT Plzeň 2017 (zdroj DJKT Plzeň / foto Pavel Křivánek)

V neděli byl v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře zahájen desátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Kutná Hora. Trio pro housle, violoncello a klavír g moll Bedřicha Smetany přednesli Roman Patočka (housle), Jiří Bárta (violoncello) a Terezie Fialová (klavír). Na Kvartet pro klavír, housle, violu a violoncello Es dur Roberta Schumanna se k nim připojil Karel Untermüller (viola). Z koncertu přineseme recenzi.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat