Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Nedělní večer pak uzavřou jazzové standardy, blues, balady, latino, fast, samba v rámci noční Jam Session trumpetisty, klavíristy a skladatele Artura Sandovala s Janem Kučerou a dalšími českými muzikanty, například s Miroslavem Hloucalem (trubka) a Tomášem Barošem (kontrabas).

Arturo Sandoval (zdroj MHF Český Krumlov/foto Manny Iriarte)

V sobotu 1. července začíná dvanáctý ročník festivalu Za poklady Broumovska. V kostele sv. Máří Magdalény v Božanově se uskuteční koncert Viléma Veverky a Ensemble 18+. Zazní skladby Vivaldiho, Telemanna, Bacha a Albinoniho. Náš rozhovor s šéfem festivalu, filantropem Janem Školníkem o letošním programu najdete zde.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Pražský filharmonický sbor byl letos opět pozván k hostování na festivalu ve švýcarském St. Gallenu – St. Gallen Festspiele, kde pravidelně vystupuje již od roku 2006. Letos se zde podílel na provedení dvou děl Alfreda Catalaniho – sérii představení opery Loreley (premiéra 23. června) a také Mše e moll (6. června). Inscenace Loreley v nastudování amerického režiséra Davida Aldena a švýcarského dirigenta Stefana Bluniera bude do 7. července uvedena v St. Gallen sedmkrát, v titulní roli alternují Aušrinė Stundytė z Litvy a Italka Elena Rossi. Elena Rossi se ujala také sopránového partu v Catalaniho Mši e moll z roku 1872 v provedení Symfonického orchestru St. Gallen pod taktovkou Otto Tauska katedrále St. Gallen.

Alfredo Catalani: Loreley – St. Galler Festspiele 2017 (zdroj FB St. Galler Festspiele)

 

Praha
Tělu jako nástroji mezilidské komunikace se věnuje nové představení japonského choreografa a tanečníka Mina Tanaky, které mělo premiéru v pondělí večer v Divadle Archa. Ke spolupráci na inscenaci nazvané  A Body (Tělo) přizval osm tanečnic z Evropy, z České republiky to byla Katarina Kadijevicová, Tereza Krejčová, Věra Ondrašíková a Zuzana Pitterová. V nové choreografii se Tanaka vrací do prehistorie, do časů, kdy lidé nepoužívali jazyk a neměli jiný nástroj komunikace. Zabývá se postavením muže a ženy ve společnosti, střídáním dominance obou pohlaví v dějinách, připomíná rozdílné osudy žen a mužů ve válkách a podobně extrémních situacích.

Musíme zemřít, abychom se mohli znovu narodit. Touto větou by se dala charakterizovat majestátní Symfonie č. 2 c mollVzkříšení – Gustava Mahlera, která zazněla na závěrečném koncertu jubilejní devadesáté sezony Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Provedení se ujal šéfdirigent orchestru Ondrej Lenárd ve spolupráci se sopranistkou Kateřinou Kalvachovou, mezzosopranistkou Veronikou Hajnovou a Českým filharmonickým sborem Brno. Koncert byl z Dvořákovy síně Rudolfina živě vysílán Českým rozhlasem. Recenzi jsme přinesli zde.

Kateřina Kalvachová, Ondrej Lenárd, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Praha 19. 6. 2017 (foto Tomáš Vodňanský)

Sboristé Opery Národního divadla oznámili, že setrvají ve stávkové pohotovosti, kterou vyhlásili 8. června. Jednání s vedením divadla nedospěla k dohodě, která by odstranila dlouhodobou diskriminaci zaměstnanců a nerovné pracovní podmínky. Sboristé chtějí vést dále kolektivní vyjednávání prostřednictvím zprostředkovatele. Mluvčí Národního divadla potvrdil, že vedení divadla už unii dopis s návrhem na zprostředkovatele odeslalo. Podrobněji jsme informovali zde.

Letošní třináctý ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms zahájila ve středu v Obecním domě hudba Dannyho Elfmana, který se koncertu osobně zúčastnil. Elfmanovy skladby provedl Český národní symfonický orchestr pod vedením dirigenta Johna Mauceriho. Zazněla nejen filmová hudba, ale ve světové premiéře také Elfmanův Koncert pro housle a orchestr.

Absolventská představení studentů tanečních konzervatoří zaujímají v červnovém kalendáři své neodmyslitelné místo. Posluchači Taneční konzervatoře hlavního města Prahy si své první absolventské představení odbyli ve středu 21. června na prknech Stavovského divadla. Program byl vystavěn tak, aby dal možnost představit nejen všechny studenty osmých ročníků, ale rovněž jejich mladší kolegy a kolegyně ve stylově různorodých choreografiích. Reflexi večera jsme publikovali zde.

Absolventský koncert Taneční konzervatoře hl. m. Prahy – J. Slavický: Polovecké tance – Eliška Bouzková – Stavovské divadlo 2017 (foto Serghei Gherciu)

Rekonstrukce Státní opery v Praze skončí podle plánu v roce 2019. Na základě výsledků pravidelného kontrolního dne na staveništi to v uplynulém týdnu oznámil mluvčí Národního divadla. Rekonstrukci Státní opery vedení Národního divadla symbolicky zahájilo letos 13. března. Oprava za 858 milionů korun je naplánována na 27 měsíců. Program této a příští operní sezony se odehrává na náhradních místech. Fotoreportáž ze stavby jsme přinesli zde.

Navzdory teplému a slunečnému počasí odstartovaly ve čtvrtek odpoledne na piazzettě u Národního divadla dvě tanečnice, Češka Miřenka Čechová a Němka Sabine Seume, svůj třicetihodinový taneční maraton. Představení Momentum, inspirované japonským tanečním uměním butó, nabídlo až do pátečního večera zamyšlení nad každodenní uspěchaností života. Umělkyně měly kvůli počasí připraveny litry vody, tanec butó se naštěstí vyznačuje jen velmi pomalými pohyby. Více se můžete dočíst zde, představení jsme avizovali zde.

Na Hradčanském náměstí v Praze se ve čtvrtek večer uskutečnil tradiční závěrečný koncert České filharmonie pod širým nebem. Program byl tentokrát ve znamení jazzu. Orchestr řídil britský hudebník Wayne Marshall a jako hosté se představili jazzoví muzikanti ze souboru Jazz at Lincoln Center Orchestra v čele s trumpetistou Wyntonem Marsalisem. Podle policie v teplém počasí dorazilo přes pět tisíc posluchačů. Mnozí z přítomných se tak museli spokojit s místy ke stání. Část lidí si sedla přímo na dlažbu, a protože někteří vytáhli i občerstvení, připomínala část hlediště velký piknik. Vedle fotoreportáže zde jsme více informací přinesli zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat