Týden s hudbou

Týden od 24. do 30. července 2017 - vydání číslo 221. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Nabízíme souhrn vybraných událostí aktuálního i uplynulého týdne.


Co přinese tento týden
Zahraničí
V úterý 25. července nabídne festival Bayreuther Festspiele premiéru Wagnerovy opery Mistři pěvci norimberští v hudebním nastudování Philippa Jordana. Režii má Barrie Kosky, scénu vytvořila Rebecca Ringst, kostýmy Klaus Bruns. Ústřední postavy Hanse Sachse se ujal Michael Volle. Připravujeme výběr ohlasů ze zahraničního tisku.

Mnichovské operní slavnosti se letos  na scénách Bayerische Staatsoper konají mezi 24. červnem a 31. červencem 2017. Přehlídka nejúspěšnějších inscenací uplynulých sezon nabízí šestnáct operních titulů, z toho dva ve festivalové premiéře. Převládají tituly italského a německého repertoáru. Podrobněji jsme o festivalu informovali v Operním kukátku, kde najdete i odkazy na naše recenze některých na festivalu uvedených inscenací (zde).

Salcburský letní festival nachystal na středu 26. července u příležitosti čtyřstého padesátého výročí narození Claudia Monteverdiho jeho operu L’Orfeo. Pod inscenací jsou podepsáni dirigent John Eliot Gardiner a režisérka Elsa Rooke. V roli Orfea se představí Krystian Adam, roli La Musica/Euridice nastudovala česká sopranistka a harfenistka Hana Blažíková. Druhý den, ve čtvrtek 27. července, přinese salcburský festival Mozartovu operu La clemenza di Tito. Inscenační tým tvoří dirigent Teodor Currentzis, režisér Peter Sellars, scénograf George Tsypin a kostýmní výtvarník Robby Duiveman. Účinkují Russell Thomas (Tito Vespasiano), Golda Schultz (Vitellia), Christina Gansch (Servilia), Marianne Crebassa (Sesto), Jeanine de Bique (Annio) a Willard White (Publio). První reakce zahraničních recenzentů najdete také na našem portále.

Hana Blažíková (zdroj hanablazikova.com)

 

Praha
Další koncert festivalu Letní slavnosti staré hudby Dantza se uskuteční v pondělí 24. července na Zámku Troja. Soubor Euskal Barrokensemble s uměleckým vedoucím Enrike Solinísem (barokní kytara) představí španělské a baskické rytmy ve Versailles. Zazní skladby Gaspara Sanze, M. P. de Albénize, Marina Maraise, Jeana-Baptisty Lullyho. Z koncertu plánujeme přinést recenzi.

Nový mezinárodní hudební festival Bach for All se koná v Praze od 14. do 28. července 2017. O jeho programu jsme více informovali zde. V posledním festivalovém týdnu vystoupí v pondělí 24. července v kostele sv. Šimona a Judy Ensemble Inégal vedený Adamem Viktorou. V úterý 25. července zazní v kostele Nejsvětějšího Salvátora Bachovy Brandenburské koncerty v podání Barocco sempre giovane se sólisty Ivou Kramperovou (housle), Julií Branou (flétna a zobcová flétna) a Jakubem Kydlíčkem (zobcová flétna). Řídí Shalev Ad-El (cembalo). Na středu 26. července jsou naplánovány do kostela Nejsvětějšího Salvátora Koncerty pro hoboj a housle, které přednesou Vilém Veverka (hoboj) a Iva Kramperová (housle) za doprovodu souboru Barocco sempre giovane (Vilém Veverka tento koncert zmiňuje v rozhovoru se čtenáři Opery Plus, publikovali jsme zde). Velké svatojakubské varhany představí ve středu 26. července v kostele sv. Jakuba Irena Chřibková (varhany), spoluúčinkují Ludmila Vernerová (soprán) a Jan Verner (trubka). Ve čtvrtek 27. července se v kostele sv. Ducha uskuteční violoncellový sólový recitál Mladí hrají Bacha studentů Pražské konzervatoře a Akademie múzických umění v Praze, v rámci kterého zazní šest violoncellových suit Johanna Sebastiana Bacha. Večer Magnificat na závěr je naplánován na pátek 28. července do chrámu Matky Boží před Týnem. Za doprovodu Barokního orchestru Pražské konzervatoře vystoupí Michaela Popik-Kuštěková (soprán), Jolana Slavíková (soprán), Markéta Cukrová (alt), Jaroslav Březina (tenor), Jiří Miroslav Procházka (bas) a Kühnův smíšený sbor se sbormistrem Markem Vorlíčkem.

Festival Bach for All Praha (zdroj FB Bach for All)

Umělecký program České televize ČT art bude v sobotu 29. července opakovat recitál Plácida Dominga s názvem Pocta Seville (1991), zazní v něm operní árie věnované Španělsku a samotné Seville, Vídeňské filharmoniky řídí James Levine. Po tomto programu bude následovat Pavarottiho recitál s dirigentem Levinem (1988).

 

Regiony
Olomoucké barokní slavnosti pokračují i v tomto týdnu v Uměleckém centru Univerzity Palackého – Jezuitském konviktu. Od pondělí 24. do středy 26. července se zde uskuteční série představení Endymio a Yta innocens. Z obou oper se dochovalo pouze libreto, které s použitím skladeb kroměřížských piaristů novodobě oživil Tomáš Hanzlík. Od čtvrtka 27. do neděle 30. července je vystřídá Vivaldiho barokní serenata La Senna festeggiante opět v hudebním nastudování Tomáše Hanzlíka. Více informací o Olomouckých barokních slavnostech jsme přinesli zde.

Tomáš Hanzlík: Endymio (zdroj OBS / foto Milada Hronová)

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov nabídne v úterý 25. července komorní koncert, na kterém vystoupí houslista Da Yoon You (housle) s Jihočeskou filharmonií pod taktovkou Jana Talicha. V jejich podání zazní Čtvero ročních dob pro sólové housle, smyčce a cembalo, Koncert pro smyčce C dur Antonia Vivaldiho a Corelliho Concerto grosso č. 1 D dur a Braniborský koncert č. 3 G dur Johanna Sebastiana Bacha.

V úterý 25. července a ve středu 26. července se v Českém Krumlově bude konat šansonový večern nazvaný Rendez-vous s Radkou Fišarovou, spoluúčinkují Petr Dvorský (kontrabas), Aliksandr Yasinski (akordeon), Mirek Linka (kytara), Ondřej Kabrna (klavír) a Radek Doležal (bicí).

Ve čtvrtek 27. července se pod hlavičkou českokrumlovského festivalu odehraje další z komorních koncertů, jehož sólisty budou Bohuslav Matoušek (housle, viola), Jakub Junek (housle) a Virtuosi Pragenses s uměleckým vedoucím Milanem Lajčíkem. Zazní Gordický uzel, suita pro smyčcový orchestr č. 1 Henryho Purcella, Concertone C dur pro dvoje housle a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta, Koncert C dur pro dvoje housle a orchestr Georga Philippa Telemanna, Orchestrální kvartet F dur a Koncertantní symfonie D dur pro housle, violu a orchestr Karla Stamice.

V pátek 28. července vystoupí v českokrumlovské Zámecké jízdárně Julian Rachlin (housle) a Sarah McElravy (viola) za doprovodu Jihočeské filharmonie, Julian Rachlin se ujme i role dirigenta. Ohlášeny jsou Koncertantní symfonie pro housle, violu a orchestr Es dur a Symfonie č. 35 „Haffnerova“ D dur Wolfganga Amadea Mozarta a Houslový koncert D dur Ludwiga van Beethovena. Z koncertu chystáme recenzi.

Sobota 29. července v Českém Krumlově přinese muzikálový večer Bravo Broadway, který nabídne muzikálové melodie v podání hvězd broadwayských divadel. V první části večera to bude výběr z klasických muzikálů z let 1920-1959, ve druhé jako kontrast zazní výběr ze show Rock On!, tedy classic rock a pop let sedmdesátých a osmdesátých. Sólových partů se ujmou Chloe Lowery, Capathia Jenkins, Rob Evan a Hugh Panaro, vokálů Athina Langoska, Lenka Bartošíková a Ondřej Izdný za doprovodu Severočeské filharmonie Teplice vedené americkým dirigentem Randallem Craigem Fleischerem.

Českokrumlovský koncert Pocta Maurici Andrému plánovaný na neděli 30. července od 11 hodin je věnovaný francouzskému trumpetistovi dvacátého století, který výrazně přispěl ke znovuobjevování mimořádně náročných partů předklasického repertoáru a ve své době byl často jejich jediným interpretem. Skladby Johna Stanleye, Johanna Sebastiana Bacha, Arcangela Corelliho, Dietricha Buxtehuda, Johanna Pachelbela, Georga Philippa Telemanna, Georga Muffata a Tomasa Albinoniho přednesou Marek Zvolánek (trubka) a Pavel Svoboda (varhany).

Marek Zvolánek (zdroj atcr.cz)

V sobotu 29. července přivítá kostel Nanebevzetí Panny Marie v Polici nad Metují festival Za poklady Broumovska. Na podporu kostela vystoupí laureát soutěže Pražského jara, klavírista Marek Kozák spolu s houslistou Matoušem Pěruškou.

Soubor Ensemble Opera Diversa zamíří v sobotu 29. července do Mikulova na festival Mikulovské barokní dny se hrou se zpěvy Pavla Drábka Leviatan v režii Tomáše Studeného.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Opera o zakladateli slavné firmy Apple Computer Stevu Jobsovi měla o víkendu premiéru v Santa Fe v americkém státě Nové Mexiko. Dílo nazvané (R)evoluce Steva Jobse je podle autora Masona Batese kombinací tradiční a elektronické hudby a bylo vytvořeno s pomocí dvou počítačů Apple. V osmnácti scénách jednoaktové opery Bates s pomocí libretisty Marka Campbella rekapituluje Jobsův život od sedmdesátých let, kdy firma vznikla, až do jeho smrti v roce 2011. Partu Jobse se ujal americký barytonista Edward Parks. Opera má být uvedena i na scénách v San Francisku a Seattlu. Podrobnou zprávu o této operní novince jsme přinesli zde.

Mason Bates: The (R)evolution of Steve Jobs – Edward Parks (Steve Jobs) – Santa Fe Opera 2017 (zdroj ww2.kqed.org foto Ken Howard / Santa Fe Opera)

V pátek začal devadesátý sedmý ročník letního Salcburského festivalu. Až do 30. srpna se na patnácti místech odehrají bezmála dvě stovky představení, na nichž organizátoři očekávají na tři sta tisíc diváků z celého světa. Většina programů je již vyprodaná. Maraton operních a divadelních představení a koncertů klasické hudby již tradičně zahájila na Dómském náměstí světová premiéra nejnovějšího nastudování hry Kdokoli (Jedermann) rakouského dramatika Huga von Hofmannsthala. Ten stál v roce 1920 společně s divadelním režisérem Maxem Reinhardtem a spisovatelem Franzem Karlem Ginzkeym u zrodu festivalu. Více jsme o letošním ročníku festivalu informovali zde.

Ve věku devadesáti let zemřel v sobotu slovenský choreograf Štefan Nosáľ, jehož jméno je nerozlučně spjato s folklórním souborem Lúčnica. Štefan Nosáľ, vystudovaný stavební inženýr, se v roce 1949 stal tanečníkem o rok dříve založené Lúčnice. V roce 1951 převzal funkci hlavního choreografa souboru i jeho uměleckého vedoucího. Později absolvoval Vysokou školu múzických umění v Bratislavě. Pro soubor, jenž se pod jeho uměleckým vedením stal vlajkovou lodí slovenského folklóru, vytvořil více než stovku choreografií a celovečerních programů. Lúčnica se od svého vzniku představila ve více než šedesáti zemích celého světa. Podrobněji jsme informovali zde.

Štefan Nosáľ (zdroj lucnica.sk)

 

Praha
V pondělí vedení první české scény oficiálně oznámilo, že v neděli 16. července zemřela emeritní sólistka Opery Národního divadla, pěvkyně Eva Děpoltová. Známá sopranistka se poslední měsíce léčila z těžké nemoci. Bylo jí sedmdesát jedna let. Vzpomínku na Evu Děpoltovou jsme přinesli zde.

Belgický ansámbl Hathor Consort vystoupil v pondělí v letním refektáři Strahovského kláštera v rámci festivalu Letní slavnosti staré hudby. Jeho vystoupení neslo podtitul Duel da gamba; v programu se totiž setkali dva z nejznámějších virtuózů a skladatelů pro tento nástroj, rivalové působící na francouzském královském dvoře: Marin Marais a Antoine Forqueray. Sólistkou, které připadla úloha předvést oba soupeře tohoto pomyslného hudebního souboje, byla umělecká vedoucí Hathor Consortu Romina Lischka. Naši recenzi z koncertu jsme přinesli zde.

Duel da gamba – Romina Lischka – LSSH 17. 7. 2017 (zdroj LSSH / foto © Petra Hajská)

V týdnu od 17. do 23. července 2017 se v centru Prahy uskutečnil mezinárodní divadelní festival Nultý bod, zaměřený na žánr tanečního a pohybového divadla v propojení s dalšími druhy vizuálního i živého umění. Jeho cílem bylo představit nejen českému publiku nejnovější trendy v této oblasti, stejně jako podpořit uměleckou komunikaci tohoto směru. I tentokrát byl uspořádán také workshop, letos nazvaný Performing Arts for the Future 2017. Reflexi z úterního představení Cabeza jsme přinesli zde.

Koncert s názvem Nejen Hollywoodská noc ve středu ve Smetanově síni Obecního domu zakončil třináctý ročník mezinárodního festivalu Prague Proms. Vedle hudby z filmů hollywoodské produkce připomněl program i snímky evropských studií. Mimo jiné zazněly melodie z filmů Výtah na popraviště, Sicilský klan, Muž a žena, Amadeus, Pátý element, Most přes řeku Kwai nebo 1492: Dobytí ráje. Český národní symfonický orchestr a Smíšený sbor Českého národního symfonického orchestru řídil dirigent Carl Davis. Jako sólisté vystoupili pěvci Jana Sibera, Anna Fialová, Athina Langoská, Ondřej Izdný a Jared Doreck, Jan Hasenöhrl (trubka), Lukáš Chejn (kytara), Vít Pospíšil (klávesy), Tomáš Uhlík (kontrabas) a Ondřej Pomajsl (bicí).

Do národní sbírky na Svatovítské varhany mohou případní zájemci nově přispívat i prostřednictvím dárcovské SMS. Varhany si vyžádají investici 80 milionů korun a poprvé by se měly rozeznít v říjnu 2019 a tím tak v jednadvacátém století symbolicky dokončit dostavbu pražské katedrály. Organizátoři k dnešnímu dni shromáždili téměř 30 milionů korun. Vznikne symfonický nástroj o 97 rejstřících. Nejmenší píšťala bude měřit sedm milimetrů, nejdelší přesáhne délku sedmi metrů, celkem jich bude pět tisíc.

Umělecký program České televize ČT art zařadil na pátek 21. července do programu další přímý přenos – Bizetovu Carmen z Bregenzer Festspiele. Režisérem nového představení na jezerní scéně je Kasper Holten, scénografii vytvořila Es Devlin. Hudebně inscenaci nastudovali Paolo Carignani a Jordan de Souza, V televizním přenosu se v hlavních rolích představili Gaëlle Arquez (Carmen), Daniel Johansson (Don José), Scott Hendricks (Escamillo) a další sólisté za doprovodu Vídeňských symfoniků. Sborových partů se ujal Pražský filharmonický sbor, který vedl Lukáš Vasilek. Podrobněji jsme informovali v Operním kukátku (zde).

Po měsíci od premiéry zopakovaly performerky Miřenka Čechová a Sabine Seume o víkendu svůj taneční maraton. Na rozdíl od předchozího představení pod širým nebem u Národního divadla byly nyní zavřené na Kampě v průhledné krychli a měly méně rekvizit i kostýmů. Svým dlouhým představením Momentum, které je inspirované japonským tanečním uměním butó, chtěly opět nabídnout zamyšlení nad každodenní uspěchaností života. Performanci popisují jako hledání podstaty bytí skrze zpomalený čas a prázdnotu. Podrobně jsme o tomto projektu informovali zde.

Momentum – koncept Miřenka Čechová a Sabine Seume – Kampa 2017 (zdroj FB Miřenky Čechové)

 

Regiony
Ve dnech 17. až 21. července se uskutečnil dvacátý šestý ročník Festivalu Janáček a Luhačovice. Na zahajovacím koncertě vystoupil houslista Ivan Ženatý za doprovodu Filharmonie Bohuslava Martinů vedené Vojtěchem Spurným. V úterý se uskutečnila repríza scénického provedení Děvčete z hor (Haugtussa) Edvarda Griega a Zápisníku zmizelého Leoše Janáčka. V hlavních rolích se představili Juliette Galstian, Aleš Briscein, Michaela Jančaříková, Jarmila Balážová a Jitka Klečanská za klavírního doprovodu Jiřího Hrubého. Slovenský komorní orchestr Bohdana Warchala a houslista Ewald Danel vystoupili na luhačovickém festivalu ve středu. Čtvrtek nabídl Písňové studánky Leoše Janáčka v podání Martiny Jankové, klavíristy Ivo Kahánka, Kláry Obručové, Ludmily Vaškové a souboru Ensemble Flair. Festival pak zakončilo společné vystoupení varhanistky Kateřiny Chrobokové (KATT) a Filharmonie Bohuslava Martinů vedené dirigentem Markem Štilcem. K zahájení Festivalu Janáček a Luhačovice jsme publikovali Janáčkovy reflexe luhačovických hudebních světů (zde), souhrnnou recenzi jsme přinesli zde.

Na Hudebním festivalu Znojmo se ve čtvrtek v kostele svatého Michala uskutečnila světová premiéra barokní opery Příběh o Kristu od německého skladatele Heinricha Schütze v režii Lindy Keprtové. Reprízy se pak konaly v sobotu a neděli. Zvuk orchestru mohli diváci slyšet v autentické podobě, tedy tak, jak by jej slyšeli i lidé před staletími. Z historických hudebních nástrojů byly slyšet například theorba, truhlové varhany, kornety, renesanční trombony zvané sackbut, cembalino či zobcové flétny. Více jsme o premiéře informovali zde.

V neděli se pod hlavičkou Hudebního léta v kostele sv. Bartoloměje v Heřmanově Městci uskutečnil večer nazvaný Lesk a virtuozita duchovních písní a árií klasicismu, jehož sólisty byli barytonista Roman Janál spolu s varhaníkem Václavem Uhlířem. Podrobněji jsme o festivalu informovali v rozhovoru s jeho ředitelem Markem Výborným, který naleznete zde.

Hudební léto Heřmanův Městec (zdroj Hudební léto Heřmanův Městec / foto Lada Kolesárová)

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat