Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 24. do 30. července 2017 - vydání číslo 221. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Nabízíme souhrn vybraných událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Koncert s názvem Nejen Hollywoodská noc ve středu ve Smetanově síni Obecního domu zakončil třináctý ročník mezinárodního festivalu Prague Proms. Vedle hudby z filmů hollywoodské produkce připomněl program i snímky evropských studií. Mimo jiné zazněly melodie z filmů Výtah na popraviště, Sicilský klan, Muž a žena, Amadeus, Pátý element, Most přes řeku Kwai nebo 1492: Dobytí ráje. Český národní symfonický orchestr a Smíšený sbor Českého národního symfonického orchestru řídil dirigent Carl Davis. Jako sólisté vystoupili pěvci Jana Sibera, Anna Fialová, Athina Langoská, Ondřej Izdný a Jared Doreck, Jan Hasenöhrl (trubka), Lukáš Chejn (kytara), Vít Pospíšil (klávesy), Tomáš Uhlík (kontrabas) a Ondřej Pomajsl (bicí).

Do národní sbírky na Svatovítské varhany mohou případní zájemci nově přispívat i prostřednictvím dárcovské SMS. Varhany si vyžádají investici 80 milionů korun a poprvé by se měly rozeznít v říjnu 2019 a tím tak v jednadvacátém století symbolicky dokončit dostavbu pražské katedrály. Organizátoři k dnešnímu dni shromáždili téměř 30 milionů korun. Vznikne symfonický nástroj o 97 rejstřících. Nejmenší píšťala bude měřit sedm milimetrů, nejdelší přesáhne délku sedmi metrů, celkem jich bude pět tisíc.

Umělecký program České televize ČT art zařadil na pátek 21. července do programu další přímý přenos – Bizetovu Carmen z Bregenzer Festspiele. Režisérem nového představení na jezerní scéně je Kasper Holten, scénografii vytvořila Es Devlin. Hudebně inscenaci nastudovali Paolo Carignani a Jordan de Souza, V televizním přenosu se v hlavních rolích představili Gaëlle Arquez (Carmen), Daniel Johansson (Don José), Scott Hendricks (Escamillo) a další sólisté za doprovodu Vídeňských symfoniků. Sborových partů se ujal Pražský filharmonický sbor, který vedl Lukáš Vasilek. Podrobněji jsme informovali v Operním kukátku (zde).

Po měsíci od premiéry zopakovaly performerky Miřenka Čechová a Sabine Seume o víkendu svůj taneční maraton. Na rozdíl od předchozího představení pod širým nebem u Národního divadla byly nyní zavřené na Kampě v průhledné krychli a měly méně rekvizit i kostýmů. Svým dlouhým představením Momentum, které je inspirované japonským tanečním uměním butó, chtěly opět nabídnout zamyšlení nad každodenní uspěchaností života. Performanci popisují jako hledání podstaty bytí skrze zpomalený čas a prázdnotu. Podrobně jsme o tomto projektu informovali zde.

Momentum – koncept Miřenka Čechová a Sabine Seume – Kampa 2017 (zdroj FB Miřenky Čechové)

 

Regiony
Ve dnech 17. až 21. července se uskutečnil dvacátý šestý ročník Festivalu Janáček a Luhačovice. Na zahajovacím koncertě vystoupil houslista Ivan Ženatý za doprovodu Filharmonie Bohuslava Martinů vedené Vojtěchem Spurným. V úterý se uskutečnila repríza scénického provedení Děvčete z hor (Haugtussa) Edvarda Griega a Zápisníku zmizelého Leoše Janáčka. V hlavních rolích se představili Juliette Galstian, Aleš Briscein, Michaela Jančaříková, Jarmila Balážová a Jitka Klečanská za klavírního doprovodu Jiřího Hrubého. Slovenský komorní orchestr Bohdana Warchala a houslista Ewald Danel vystoupili na luhačovickém festivalu ve středu. Čtvrtek nabídl Písňové studánky Leoše Janáčka v podání Martiny Jankové, klavíristy Ivo Kahánka, Kláry Obručové, Ludmily Vaškové a souboru Ensemble Flair. Festival pak zakončilo společné vystoupení varhanistky Kateřiny Chrobokové (KATT) a Filharmonie Bohuslava Martinů vedené dirigentem Markem Štilcem. K zahájení Festivalu Janáček a Luhačovice jsme publikovali Janáčkovy reflexe luhačovických hudebních světů (zde), souhrnnou recenzi jsme přinesli zde.

Na Hudebním festivalu Znojmo se ve čtvrtek v kostele svatého Michala uskutečnila světová premiéra barokní opery Příběh o Kristu od německého skladatele Heinricha Schütze v režii Lindy Keprtové. Reprízy se pak konaly v sobotu a neděli. Zvuk orchestru mohli diváci slyšet v autentické podobě, tedy tak, jak by jej slyšeli i lidé před staletími. Z historických hudebních nástrojů byly slyšet například theorba, truhlové varhany, kornety, renesanční trombony zvané sackbut, cembalino či zobcové flétny. Více jsme o premiéře informovali zde.

V neděli se pod hlavičkou Hudebního léta v kostele sv. Bartoloměje v Heřmanově Městci uskutečnil večer nazvaný Lesk a virtuozita duchovních písní a árií klasicismu, jehož sólisty byli barytonista Roman Janál spolu s varhaníkem Václavem Uhlířem. Podrobněji jsme o festivalu informovali v rozhovoru s jeho ředitelem Markem Výborným, který naleznete zde.

Hudební léto Heřmanův Městec (zdroj Hudební léto Heřmanův Městec / foto Lada Kolesárová)

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na