Týden s hudbou

Týden od 31. července do 6. srpna 2017 - vydání číslo 222. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Nabízíme souhrn vybraných událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Praha
Festival Letní slavnosti staré hudby pokračuje v pondělí 31. července v Trojském zámku koncertem nazvaným Salón korunní princezny s podtitulem Italské kantáty pro Marii Josefu Saskou. Skladby Johanna Adolpha Hasseho, Antonia Vivaldiho, Leonarda Lea či Jeana-Philippa Rameaua zazní v podání Raffaelly Milanesi (soprán) a nizozemského souboru Ensemble Odyssee ve složení Andrea Friggi (umělecký vedoucí a cembalo), Anna Stegmann (zobcové flétny), Eva Saladin (barokní housle), Ivan Iliev (barokní housle) a Agnieszka Oszanca (barokní violoncello). Z koncertu přineseme recenzi.

Další festivalový koncert je naplánován již na středu 2. srpna do Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě. V programu Galantní konverzace a s podtitulem Georg Philipp Telemann a jeho Pařížané se Telemann setká se svými francouzskými následovníky Louisem-Gabrielem Guillemainem a Jeanem-Josephem Cassanéou de Mondonvillem. Jejich skladby přednesou členové německé Hofkapelle München v čele s houslistou Rüdigerem Lotterem.

Hofkapelle München (zdroj FB Hofkapelle München)

 

Regiony
Letní umělecká škola Romano drom (= romská cesta) na podporu talentovaných romských dětí z třiceti míst České a Slovenské republiky se odehrává od 29. července do 12. srpna. Pod vedením Idy Kelarové se budou její účastníci intenzivně rozvíjet a vzdělávat, ale také koncertovat s hudebníky České filharmonie. Zpěvačka a sbormistryně Ida Kelarová kurz opět připravila ve spolupráci s Českou filharmonií. Dvoutýdenní program je určený pro talentované romské děti, které budou poznávat sebe sama, svou identitu, historii a tradice, a zároveň společně vytvářet krásné a silné věci. Účastníci letní školy budou intenzivně pracovat na svém osobním růstu a rozvíjet své talenty.

Musica Florea pod uměleckým vedením Marka Štryncla vystoupí v úterý 1. srpna v Olomouci v uměleckém centru Univerzity Palackého v Kapli Božího těla. Představí zde hudbu raného středověku a baroka, která byla ve své době prodchnuta kompozičními experimenty, které předbíhaly hudební vývoj takřka o několik století. V koncertním projektu Improvizace – (pra) zdroj hudebního umění chce soubor poukázat na důležité hudební prvky charakterizující jeho vznik a vývoj z hlediska hudební improvizace a rozličné ornamentiky.

Musica Florea (foto M. Světlík)

Dvacátý šestý ročník českokrumlovského festivalu pomalu spěje ke svému závěru. V úterý 1. srpna na něm vystoupí Petr Nouzovský (violoncello) a Miriam Rodriguez Brüll (kytara) s programem Après un rêve, jehož součástí bude i křest nového stejnojmenného CD obou umělců, kmotrou je herečka Danica Jurčová. Ve středu 2. srpna zavítá na festival Smetanovo trio ve složení Jitka Čechová (klavír), Jiří Vodička (housle) a Jan Páleníček (violoncello) s ryze českým programem, který bude tvořit Klavírní trio c moll Josefa Suka, Klavírní trio č. 4 e moll Dumky Antonína Dvořáka a Trio g moll pro housle, violoncello a klavír Bedřicha Smetany. Z koncertu přineseme recenzi.

Ve čtvrtek 3. srpna se v českokrumlovském Maškarním sále uskuteční další komorní koncert, tentokrát v podání souboru Janoska Ensemble, který tvoří bratři Ondrej, Roman a František Jánoškovi společně se švagrem Juliem Darvasem, se sólisty Marcelou Cerno (soprán) a Danielem Serafinem (baryton). Program Janoška style nabídne skladby Johanna Strausse ml., Fritze Kreislera, Nico Dostala, Franze Lehára, Franze Liszta, Wolfganga Amadea Mozarta a dalších.

V pátek 4. srpna rozezní Pivovarskou zahradu v Českém Krumlově Verdiho Messa da Requiem. Sólisty večera budou Maria Kobielska (soprán), Terézia Kružliaková (mezzosoprán), Otokar Klein (tenor) a Peter Mikuláš (bas). Spoluúčinkuje Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou a Filharmonie Bohuslava Martinů vedená dirigentem Stanislavem Vavřínkem. Z koncertu přineseme recenzi.

Festival završí v sobotu 5. srpna komponovaný večer na zámku Český Krumlov a v jeho zahradách Noc barokních mistrů (hudby, ohně, tance). Marek Zvolánek (trubka), Iva Kramperová (housle) a Markéta Klodová (housle) na něm vystoupí spolu se souborem Barocco sempre giovane vedeným uměleckým vedoucím Josefem Krečmerem. Společně provedou skladby Marca Antoina Charpentiera, Pietra Antonia Locatelliho, Georga Philippa Telemanna, Antonia Vivaldiho, Georga Philippa Telemanna, Johanna Sebastiana Bacha a dalších.

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov – zahajovací koncert 14. 7. 2017 (zdroj festivalkrumlov.cz / foto Libor Sváček)

V sobotu 5. srpna se na festivalu Hudební léto Kuks představí publiku rakouský tenorista Virgil Hartinger spolu se souborem Ensemble Inégal a uměleckým vedoucím Adamem Viktorou. Kromě instrumentálních koncertů Antonia Vivaldiho a Jana Josefa Ignáce Brentnera bude na programu In te Domine speravi Johanna Rosenmüllera a Händelova kantáta Look down, harmonious saint. Zazní i tradiční novodobá festivalová premiéra z kukského archivu. Pro letošní rok byla vybrána skladba Alma redemptoris mater in G od milosrdného bratra a kukského regenschoriho Wernera Hymbra. Z koncertu přineseme recenzi.

Festival Za poklady Broumovska zavítá téhož dne, tedy v sobotu 5. srpna do kostela sv. Anny ve Vižňově, kde na jeho podporu vystoupí sopranistka Simona Houda Šaturová za klavírního doprovodu Lenky Navrátilové. Ohlášeny jsou skladby Händela (Oh had I Jubals lyre a Lascia chio pianga), Bacha (Bist du bei mir a Seele deine Spezereien), Mozarta (Laudate Dominum), Haydna (Nun beugt die Flur) a výběr z Dvořákových Biblických písní.

Kostel sv. Anny Vižňov (zdroj cs.wikipedia.org)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Brněnský pěvecký sbor dětí a mládeže Kantiléna přivezl z evropských sborových her v Rize tři zlaté medaile. Jako jediný český účastník uspěl v konkurenci více než půldruhé stovky souborů z šestatřiceti zemí. Sbor soutěžil ve třech kategoriích: mládežnické sbory, duchovní hudba bez doprovodu a smíšené, ženské a mužské sbory. Díky předloňským úspěchům v Magdeburgu nemusela Kantiléna projít tříkolovým systémem a rovnou získala místo v soutěži těch nejlepších. Nynější zisk tří zlatých medailí zajistil sboru přímou kvalifikaci i v příštích pěti letech. Podrobně jsme informovali zde.

V úterý byly premiérou nového nastudování Wagnerových Mistrů pěvců norimberských zahájeny letošní Bayreuthské slavnostní hry. První ohlasy na inscenaci Barrieho Kosky v hudebním nastudování Philippa Jordana a s Michaelem Vollem v roli Hanse Sachse jsme v překladu ze zahraničního tisku přinesli zde. Vedle toho jsme publikovali i překlad předpremiérového profilového článku, který představil režiséra (zde).

Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg – Anne Schwanewilms (Eva), Klaus Florian Vogt (Walther von Stolzing), Michael Volle (Hans Sachs) – Festspiele Bayreuth 2017 (zdroj Festspiele Bayreuth / foto Enrico Nawrath)

Na Salcburském letním festivalu měla ve středu u příležitosti čtyřstého padesátého výročí narození Claudia Monteverdiho premiéru jeho opera L’Orfeo v poloscénickém nastudování. Pod inscenací jsou podepsáni dirigent John Eliot Gardiner a režisérka Elsa Rooke. V roli Orfea se představil Krystian Adam, roli La Musica/Euridice nastudovala česká sopranistka a harfenistka Hana Blažíková. První reakce zahraničních recenzentů jsme publikovali zde.

První scénicky plnohodnotnou operní premiérou letošního Salcburského festivalu se stala inscenace Mozartovy opery La clemenza di Tito, tentokrát ve spolupráci s amsterodamskou Národní operou a berlínskou Německou operou. V orchestřišti usedl soubor musicAeterna pod taktovkou řeckého dirigenta Teodora Currentzise, nová inscenace byla s napětím očekávána zejména kvůli jménu režiséra, kterým je známý americký tvůrce Peter Sellars. Zde jsou první premiérové ohlasy ze zahraničního tisku v našem překladu.

Dvořákova opera Dimitrij byla tento pátek poprvé scénicky uvedena ve Spojených státech a to ve Fisher Center – Bard College v Annandale on Hudson na severu státu New York. Hudebního nastudování se ujal prezident Bard College a dirigent Leon Botstein, režie Anne Bogart. Podrobněji jsme informovali zde.

Operní obec v Čechách i na Slovensku tento týden s napětím sledovala průběh pěvecké soutěže Operalia Plácida Dominga až do jejího sobotního finále. Z něj si basbarytonista Boris Prýgl nakonec odnesl nejen cenu Birgit Nilsson, udělovanou za přednes děl Richarda Wagnera a Richarda Strausse, ale také osobní pozvání od Plácida Dominga na hostování v opeře v Los Angeles v sezoně 2018/2019. Exkluzivní rozhovor s čerstvě oceněným Borisem Prýglem jsme přinesli zde.

Boris Prýgl – semifinále Operalia 2017 (zdroj FB Operalia)

 

Praha
Na pondělním koncertu v Trojském zámku, který se uskutečnil v rámci festivalu Letní slavnosti staré hudby, španělský kytarový virtuóz Enrike Solinís Azpiazu se svým Euskal Barrokensemble představil lidovou hudbu Basků, jež pronikla mezi aristokratické tance a ovlivnila tak i nejvyšší patra renesanční a barokní tvorby. Recenzi z koncertu jsme přinesli zde.

V úterý zemřela v Praze po dlouhé těžké nemoci ve věku sedmdesáti šesti let hudební skladatelka a profesorka skladby Ivana Loudová. Je autorkou více než stovky orchestrálních, komorních, vokálních či sborových děl. Za svou tvorbu obdržela řadu ocenění v Česku i zahraničí. Spolupracovala s rozhlasem či filmaři a byla členkou Umělecké besedy a sdružení Ateliér 90. Podrobněji jsme informovali zde.

Ivana Loudová (zdroj osa.cz / foto Ondřej Pýcha)

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) ve středu pochválil ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) především za čerpání peněz z evropských fondů v jeho resortu. Spokojen byl také s opravami památek a sídel institucí financovaných ze státního rozpočtu. Bilanční schůzka se konala v jedné z nich, Klementinu. Premiér ale také připomněl, že se nepodařilo prosadit zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře a památkový zákon, které programové prohlášení vlády slibovalo. Celu zprávu jsme přinesli zde.

 

Regiony
Jihočeské divadlo uvedlo 26. července před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově v premiéře novou baletní inscenaci Valmont. Do tanečního jazyka převedl látku v roce 2014 choreograf Libor Vaculík pro pražské Národní divadlo. V adaptaci románu Nebezpečné známosti od francouzského spisovatele Choderlose de Laclose na hudbu Franze Schuberta a Pēterise Vaskse hlavní roli Valmonta zatančil Zdeněk Mládek.

Valmont – choreografie Libor Vaculík – Zdeněk Mládek (Valmont) – JDČB 2017 – Otáčivé hlediště Český Krumlov (zdroj JDČB / foto Michal Siroň)

Jihočeská filharmonie vystoupila na českokrumlovském festivalu v pátek 28. července v sále Zámecké jízdárny. Tento festivalový večer probíhal pod taktovkou litevského dirigenta a houslisty Juliana Rachlina. Sólistkou byla rovněž houslistka a violistka Sarah McElravy, která však vystoupila jen ve vstupní Mozartově skladbě jako violistka, zatímco Beethovena hrál a dirigoval Julian Rachlin v jedné osobě. V roli výhradně dirigentské se pak představil v Mozartově Haffnerově symfonii D dur. Recenzi koncertu jsme publikovali zde.

Šestidenní hudební festival v Nových Hradech na Českobudějovicku začal 29. července, zahájil ho houslový virtuóz Jaroslav Svěcený. Představí se i v následujících dnech v Dobré Vodě nebo v rakouské Altweitře. Svěceného budou vždy doprovázet různí umělci, mezi nimi i jeho dcera, houslistka Julie. Přehlídka vážné hudby se v Nových Hradech koná podruhé.

Po deseti letech končí práce na nových varhanách pro poutní místo Svatá Hora u Příbrami. Hudební nástroj vzniká ve varhanářské dílně v Borovanech na Českobudějovicku. Náklady na jeho výrobu se pohybují kolem 15 milionů korun a přibližně pětaosmdesát procent částky tvoří příspěvky dárců. V ideálním případě by varhany mohly v bazilice ve Svaté Hoře zahrát poprvé letos o Vánocích. Více jsme informovali zde.

Nové varhany pro poutní místo Svatá Hora u Příbrami vznikají ve varhanářské dílně Vladimíra Šlajcha (zdroj vladimirslajch.cz)

Dávnou divadelní tradici si od čtvrtka do neděle připomněli v Mikulově na Břeclavsku při Festivalu barokního divadla Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera. Přehlídka nese jméno dramatika, divadelního ředitele a herce Gettnera, mikulovského rodáka působícího v sedmnáctém století. V neděli večer festival zakončil v nástupním sále zámku soubor Hof-Musici z Českého Krumlova, s programem nazvaným Il Teatro Immaginario – Svět antických hrdinů, pastýřů a nymf v kantátách italského baroka. V novodobé světové premiéře zazněly dosud nepublikované skladby dochované v knihovnách v Neapoli a Vídni.

Mohlo by vás zajímat