Týden s hudbou

Týden od 13. do 19. listopadu 2017 - vydání číslo 237. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden? Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci od 13. do 19. listopadu 2017? 237.

Zahraničí
Druhým týdnem pokračuje v Malém koncertním studiu Slovenského rozhlasu v Bratislavě 14. ročník mezinárodního festivalu současné hudby Melos-Étos. Bienální podzimní festivalová přehlídka si už od roku 1991 dává za cíl mapovat aktuální skladatelské a interpretační trendy v mezinárodním prostředí a zprostředkovává publiku příležitost vyslechnout si ojedinělý současný repertoár v živém koncertním podaní. Litevský Synaesthesis Ensemble v pondělí 13. listopadu nabídne hudbu postminimalistických amerických skladatelů, ale ve druhé části koncertu i experimentální audiovizuální projekt Andriuse Arutiuniana. Rezidenční soubor Rádia Devín Mucha Quartet a klarinetista Martin Adámek představí v úterý 14. listopadu souznění klarinetu a smyčcových nástrojů v domácí i zahraniční tvorbě. Festival uzavře ve středu 15. listopadu profilový koncert jubilujícího francouzského skladatele Tristana Muraila v podání klavíristy Mikiho Skutu a souboru Österreichisches ensemble für neue musik.

Vrcholnou událostí baletní sezony Slovenského národního divadla bude v pátek 17. a v sobotu 18. listopadu premiéra inscenace Za hranicami hriechu / Bratia Karamazovovci z repertoáru světoznámého Eifman Ballet, která je vůbec prvním nastudováním jejich díla na Slovensku. V duchu tvorby současného choreografického génia Borise Eifmana jde o psychologický balet, pokus vytvořit taneční ekvivalent k Dostojevského mistrovskému románu Bratři Karamazovi, který je námětem inscenace o destruktivních vášních a věčném souboji Boha a ďábla. Strhující choreografii umocněnou hudbou Richarda Wagnera, Modesta Petroviče Musorgského a Sergeje Rachmaninova budou moci milovníci tance vidět v Sále opery a baletu Nové budovy Slovenského národního divadla. Inscenaci zhodnotíme na našich stránkách.

B. Eifman: Za hranicami hriechu / Bratia Karamazovovci – Adrian Szelle (Alexej), Silvia Najdená (Grušenka), Bratislava 2017 (zdroj SND / foto Peter Brenkus)

 

Praha
Dva komorní večery má na programu tento týden PKF – Prague Philharmonia. V pondělí 13. listopadu se pod titulem Polibek múzy aneb Za vším hledej ženu odehraje koncert mezzosopranistky Lucie Hilscherové, houslistky Hany Jarošové Kubisové a klavíristky Slávky Vernerové Pěchočové, které nastudovaly díla Giuseppe Tartiniho, Josepha Haydna, Johannese Brahmse a Vítězslava Nováka. Netradiční hudební program s prvky jazzu a swingu v podání předního českého jazzového hudebníka, multiinstrumentalisty a skladatele Jiřího Stivína a Smyčcového kvarteta členů PKF – Prague Philharmonia slibuje další večer z cyklu Krása dneška, který se uskuteční v úterý 14. listopadu v Experimentálním prostoru NoD.

Třetí koncert sezony 2017/18 Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt bude ve znamení kvartetní tvorby. Příznivci tohoto žánru se v úterý 14. listopadu v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce mohou těšit na smyčcové kvartety Wolfganga Amadea Mozarta, Roberta Schumanna a Maurice Ravela v podání rakouského ansámblu Giocoso Quartet.

Český spolek pro komorní hudbu zařadil do svého programu na středu 15. listopadu vystoupení Pražákova kvarteta. To ve Dvořákově síni Rudolfina představí své pojetí smyčcových kvartetů Josefa Suka a Ludwiga van Beethovena a také klavírního kvintetu Césara Francka, k jehož provedení si přizvalo klavíristu Borise Krajného.

Pražákovo kvarteto (zdroj www.prazakquartet.com )

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se svým hostujícím dirigentem Jac van Steenem pokračují ve společném provádění Mahlerových symfonií. Po Čtvrté, Druhé a Třetí nyní pro koncerty ve středu 15. a ve čtvrtek 16. listopadu nastudovali poslední dokončenou – Devátou, o které Alban Berg napsal, že je kontrapozicí nesmírné lásky a touhy žít na této zemi s vědomím smrti. Provedení zhodnotíme na našem portálu.

Exkluzivní umělce nabídne mimořádný koncert Orchestru Státní opery ve Foru Karlín ve čtvrtek 16. listopadu. Koncert, který bude řídit Andreas Sebastian Weiser, otevře téměř neznámá předehra Leonora I Ludwiga van Beethovena. V prvním dějství opery Richarda Wagnera Valkýra se jako Siegmund představí rakouský tenorista Andreas Schager, jehož zahraniční kritiky označují za nejlepšího wagnerovského tenoristu, jako Sieglindu uslyší posluchači americkou sopranistku Meagan Miller, Hundinga ztvární Peter Mikuláš. Interpretkou Houslového koncertu Albana Berga bude rakouská houslistka Lidia Baich. Z koncertu připravujeme recenzi.

Lidia Baich (zdroj narodni-divadlo.cz)

Ve čtvrtek 16. listopadu má komorní orchestr Harmonia Praga se svým dirigentem Štefanem Britvíkem na programu další svůj koncert na Novoměstské radnici, kde tentokrát zazní kromě děl Bohuslava Martinů a Georga Philippa Telemanna také dva slavné Bachovy dvojkoncerty. V nich se sólových partů ujmou: hobojista Vilém Veverka a houslisté Jitka Nováková a Miroslav Vilímec.

Pátý ročník Noci divadel nabídne v sobotu 18. listopadu nejen v Praze, ale i v regionech přes 500 workshopů, představení či prohlídek divadelních scén. Celorepubliková akce zve zájemce do hledišť i zákulisí včetně nočních prohlídek, setkání s herci, divadelních dílen či performancí. Z velké části se zaměří na mladé diváky, vstup bude zdarma či za symbolickou částku. Loňského ročníku se zúčastnilo na 50.000 zájemců.

Desetidenní přehlídku klavírního umění, která se hlásí k uměleckému odkazu Rudolfa Firkušného, otevře v neděli 19. listopadu ve Dvořákově síni recitál jednoho z nejosobitějších klavíristů naší doby, Andreie Gavrilova. Ten si pro svoje vystoupení v rámci pátého ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného vybral díla Roberta Schumanna a Franze Liszta. Jeho výkon zhodnotíme na našich stránkách.

Harfistka Jana Boušková absolvuje tento týden mimořádné turné s premiérovým uvedením částí Smetanovy Mé vlasti v úpravě pro sólovou harfu. Plzeň, České Budějovice, Olomouc, Pardubice, Brno a Praha budou mít možnost od 13. do 19. listopadu posoudit, jak plnohodnotně dokáže harfa nahradit celý orchestr, a zaposlouchat se do úpravy ikonické skladby české hudební literatury v podání královského nástroje. Jana Boušková kromě vlastních úprav Mé vlasti nabídne i Americkou suitu Antonína Dvořáka nebo Letní dojmy Josefa Suka. Turné s Mou vlastí slavnostně vyvrcholí v Sukově síni Rudolfina v neděli 19. listopadu.

Jana Boušková (zdroj BellArte / foto Vojtěch Vlk)

Další česká přední harfistka Kateřina Englichová se spolu s Vilémem Veverkou představí rovněž v neděli 19. listopadu publiku v Hlavním sále Valdštejnského paláce. V rámci Malostranských hudebních slavností zde provedou díla Maurice Ravela, Luboše Sluky a Clauda Debussyho. Z koncertu přineseme recenzi.

Ballet Hommes Fatals – soubor baletních umělců, který představuje nejznámější scény klasického baletního repertoáru ve svérázném provedení – se představí v neděli 19. listopadu v Divadle na Vinohradech. Slavné a virtuózní ženské role ze známých baletů, jako jsou například Labutí jezero, Giselle, Umírající labuť nebo Šípková Růženka, tančí muži – tanečníci.

 

Regiony
Jednou z „ochutnávkových“ akcí šestého ročníku mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018, který se odehraje v termínu od 22. listopadu do 8. prosince 2018, je koncert v pondělí 13. listopadu v Mozartově sále brněnského divadla Reduta. Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra, Soňa Červená a klavíristé Jan Jiraský a Daniel Wiesner na něm uvedou Příběh vojáka Igora Stravinského, Capriccio pro klavír levou rukou Leoše Janáčka a Divertimento pro klavír levou rukou a malý orchestr Bohuslava Martinů. Reflexi koncertu přineseme na našem portálu.

Soňa Červená (zdroj archiv foto © Aerofilms)

Premiéru komorní opery inspirované soukromým i tvůrčím životem spisovatelky Boženy Němcové připravuje pod názvem Jsem kněžna bláznů na pátek 17. listopadu brněnský soubor Ensemble Opera Diversa. Libreto na základě její korespondence, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka sepsala dokumentaristka Olga Sommerová. Hudbu složila skladatelka Lenka Nota Foltýnová. V hlavní roli spisovatelky Němcové se představí mladá pěvkyně Jarmila Balážová. Mluvenou roli jejího muže ztělesní herec Lukáš Rieger. Nástrojové obsazení je vzhledem k tématu tradiční – flétna, hoboj, klarinet, fagot, klavír a smyčce. Postavy ze života Boženy Němcové ztvární čtyřčlenný sbor. Z premiéry chystáme recenzi.

Manon – dílo světové klasiky, uvede Divadlo J. K. Tyla v Plzni poprvé ve své historii v baletním zpracování v pojetí neoklasického rozměru. Pro scénu Velkého divadla se otevře příběh Manon Lescaut Alexandra Konstantinoviče Glazunova v sobotu 18. listopadu. Hudebního nastudování se ujal Jiří Petrdlík, autorem choreografie Filip Veverka. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.

A. K. Glazunov: Manon – foto ze zkoušky – Divadlo J. K. Tyla v Plzni 2017 (zdroj FB Divadla J. K. Tyla v Plzni)

 

Zaznamenali jsme minulý týden

Ze zahraničí
V berlínském archivu se našla skladba Kurta Weilla, považovaná za nenávratně ztracenou. Weill ji složil pro svou ženu, herečku a zpěvačku Lotte Lenya. Objev třístránkové partitury označují experti za malou senzaci. Lenya píseň Lied vom weissen Käse (Píseň o bílém sýru) zpívala v listopadu 1931 v politické revue na berlínské scéně Junge Volksbühne. V šedesátých letech se marně pokoušela rukopis najít. Podrobnou zprávu jsme přinesli zde.

 

Praha
U příležitosti stého výročí založení samostatného Československa, které si republika připomene příští rok, vypsala Česká filharmonie soutěž. Zúčastnit se jí mohou čeští a slovenští skladatelé a skladatelky do 40 let, mladí hráči na jakýkoli nástroj do dvaadvaceti let a zpěváci mladší osmadvaceti let. Tvorbu a umění finalistů filharmonie přestaví při koncertech v roce 2019. Podrobněji jsme informovali zde.

Na 13. ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2017 u diváků i kritiků uspěly inscenace Thaïs a inscenace Hamlet. Opera Julese Masseneta Thaïs v provedení Divadla F. X. Šaldy Liberec získala čestnou cenu kritiků, takzvanou Libušku, za nejlepší inscenaci. Opera Hamlet Ambroise Thomase v podání Národního divadla moravskoslezského v Ostravě se stala nejlepší inscenací podle diváků. Na osmnáct představení sedmnácti souborů z celé České republiky a Slovenska přišlo 7.500 diváků. Odbornou porotu i diváky zaujali také představitelé titulních rolí oceněných inscenací. Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role Hamleta získal Thomas Weinhappel, diváci stejnou cenu přisoudili Lívii Obručník Vénosové za ztvárnění Thaïs. Cenu ředitelky festivalu získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluha. Zprávu jsme přinesli zde.

J. Massenet: Thaïs – Lívia Obručník Vénosová (Thaïs) – DFXŠ Liberec 2016 (foto Petr Našic)

V úterý 7. listopadu zemřel významný český operní pěvec, dlouholetý sólista Národního divadla a řady českých operních scén Karel Petr. Jeho umění po léta oceňovali také návštěvníci německých operních scén a na našich jevištích se velmi zasloužil o výbornou interpretaci špičkových rolí z německé operní tvorby, především v dílech Richarda Wagnera, Wolfganga Amadea Mozarta a Richarda Strausse. Více o Karlu Petrovi se dočtete zde.

Koncertní jednatelství FOK uvedlo v úterý 7. listopadu v kostele sv. Šimona a Judy koncert Stamicova kvarteta u příležitosti oslav tří set let od narození Jana Václava Stamice. Na programu byla kromě jeho kvartetu také skladba jeho syna Antonína Stamice a nechyběli ani velikáni Mozart a Beethoven. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK doprovodil ve středu 8. a ve čtvrtek 9. listopadu ve Smetanově síni Obecního domu klavíristu Garricka Ohlssona v Brahmsově Druhém klavírním koncertu. Uvedl také v české premiéře Pohřební píseň Igora Stravinského a suitu z opery Legenda o neviditelném městě Kitěži a panně Fevronii Rimského-Korsakova. Z komorního i orchestrálního koncertu FOK jsme přinesli recenze.

Garrick Ohlsson & Brahms – Petr Altrichter, Garrick Ohlsson – Praha 8. 11. 2017 (zdroj FOK / foto Petr Dyrc)

Další koncert festivalu Procházky uměním se odehrál v úterý 7. listopadu v Muzeu Bedřicha Smetany. Na večer věnovaný výhradně české hudbě pozvala violistka Jitka Hosprová své oblíbené skladatele: Sylvii Bodorovou a Michala Müllera. Pozvání přijala také harfistka Kateřina Englichová, která představila Harfový kvintet Michala Müllera, partnerem jí bylo Kvarteto Martinů. To společně s Jitkou Hosprovou nastudovalo nejen Dvořákův Kvintet Es dur, ale také Sonátu pro violu a smyčcový kvartet Luboše Fišera. Sólovou violu si mohli posluchači vychutnat ve skladbě Sylvie Bodorové.

Festival Struny podzimu nabídl ve svém závěru několik výjimečných akcí. V úterý 7. listopadu to bylo ve Foru Karlín provedení oratoria Antracitová pole skladatelky Julie Wolfe. Interpretace dojemného oratoria pro sbor a komorní soubor, vyprávějícího o hornících v uhelném dole v Pensylvánii začátkem 20. století, se zhostili ansámbl Bang on a Can All Stars, Tonya Graves, Dan Bárta a ansámbl Martinů Voices. Českou premiéru oratoria jsme hodnotili zde. Vyvrcholením festivalu byl večer jazzového pianisty, skladatele a producenta Herbieho Hancocka, jehož koncert hostilo ve čtvrtek 9. listopadu také Forum Karlín.

Julia Wolfe: Anthracite Fields – 7. 11. 2017 Praha (zdroj SP / foto © Petra Hajská)

Komorní soubor Ensemble Terrible HAMU, tvořený převážně studenty Hudební a taneční fakulty AMU, vystoupil s premiérami soudobé klasické hudby ve středu 8. listopadu v DUP39, bývalém Domě uměleckého průmyslu na Národní třídě. Program koncertu, jehož dirigentem byl Marek Šedivý, zahrnoval mimo jiné dvě světové premiéry: Setrvávání od Jana Dobiáše a Igneous estonského skladatele Ove-Kuth Kadaka.

Členové komorního tělesa Pavel Haas Quartet pokřtili ve čtvrtek 9. listopadu v pražské Viole nové album Kvintety Antonína Dvořáka. Současně od zástupců vydavatelství Supraphon převzali platinovou desku za album Smyčcové kvartety Bedřicha Smetany, u něhož tržby z prodeje dosáhly milionu korun. V roce 2015 za tuto nahrávku Pavel Haas Quartet popáté získal “Oscara klasické hudby” – ocenění britského hudebního měsíčníku Gramophone. Novou, v pořadí sedmou desku s dvořákovským repertoárem Pavel Haas Quartet natočil ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. V roli hostů na něm hrají bývalý člen kvarteta Pavel Nikl a izraelský klavírista Boris Giltburg.

Bohemia Balet, taneční soubor Taneční konzervatoře hlavního města Prahy, uvedl v sobotu 11. listopadu na prknech Stavovského divadla své představení Ples kadetů, Dům dony Bernardy Alby, Polovecké tance. Představení zhodnotíme na našem portálu.

Bohemia Balet – ilustrační foto (foto Michal Hančovský)

V neděli 12. listopadu mělo v prostoru holešovických Jatek78 premiéru představení s názvem Honey. Na inscenaci se podílejí společně dva soubory, jejichž umělecké prostředky jsou odlišné. Právě o to se ale opírala myšlenka na vzájemnou spolupráci – touha spojit autentické osobnostní komorní činoherní herectví Dejvického divadla s neméně autentickým čistým jevištním „bytím“ vyjádřeným prvky nového cirkusu Cirku La Putyka tak, aby vzniklo něco originálního. Režisérem romantického příběhu, který vznikl na základě skutečných událostí, je Miroslav Krobot, autorem hudby Jan Balcar, choreografii vytvořil Thomas Steyaert. Reflexi inscenace si budete moci přečíst na našich stránkách.

Cenami Senior Prix za celoživotní mistrovství odměnila v neděli 12. listopadu Nadace Život umělce pět desítek umělců starších sedmdesáti let. Byli mezi nimi například operní pěvkyně Libuše Márová a Jana Jonášová či dirigent Petr Vronský. Ocenění převzali i trumpetista Václav Týfa, hornista Bedřich Tylšar, sbormistryně Irena Pluháčková a muzikanti Vladimír Popelka a Karel Vágner. Ocenění Senior Prix uděluje Nadace Život umělce od roku 1993.

 

Regiony
Moravské divadlo Olomouc uvedlo v premiéře v pátek 3. listopadu baletní titul Zkrocení zlé ženy. Tímto titulem pokračuje v dramaturgické linii uvádění děl Williama Shakespeara. Hudebně dílo nastudoval Petr Šumník, spoluúčinkoval Orchestr Moravského divadla. Choreografem a režisérem inscenace je šéf souboru Robert Balogh. Recenzi premiéry najdete zde.

R. Balogh: Zkrocení zlé ženy – Moravské divadlo Olomouc 2017 (zdroj MDO / foto Aleš Kočíb)

Vídeňský operní režisér Otto Schenk převzal v pondělí 6. listopadu v brněnském Divadle na Orlí ve svých osmdesáti sedmi letech medaili a titul Doctor honoris causa, doctor artis musicae. Po slavnostním aktu následovala odpoledne diskuse se studenty a pedagogy Janáčkovy akademie múzických umění o práci operního režiséra a o opeře vůbec. Rozhovor s Ottou Schenkem čtěte zde.

Brno dá 19 milionů korun Národnímu divadlu Brno a milion korun Filharmonii Brno na pokrytí výpadku vstupného kvůli rekonstrukci budovy Janáčkova divadla. Schválili to v úterý zastupitelé Brna. Město rekonstruuje divadlo za více než půl miliardy korun a soubory musejí hrát v menších prostorách. Opravy mají skončit v závěru příštího roku. Práce zkomplikoval nález azbestu, kvůli kterému potrvají déle a budou dražší.

Ostrava chce zřídit zvláštní fond, do něhož by se ukládaly peníze na chystanou výstavbu koncertní haly, která by podle předpokladů měla stát víc než miliardu korun. Letos chce město do fondu vložit minimálně 100 milionů korun, oznámil ve středu 8. listopadu primátor Tomáš Macura. Koncertní hala bude přístavbou Domu kultury města Ostravy, sídla Janáčkovy filharmonie Ostrava. Při výstavbě haly se počítá i s jeho renovací. Město se chtělo při jejím financování dohodnout na spolupráci s krajem a ministerstvem kultury, s nimiž podle primátora plánovalo uzavřít memorandum o spolupráci. S ministerstvem se však zatím nedohodlo a chce se připravit i na případnou variantu, že by halu muselo financovat bez pomoci státu. Více na našich stránkách najdete zde.

V Karlových Varech pokračoval minulý týden 52. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Soutěžní klání, kterého se letos účastnilo 93 pěvců ze 16 zemí, vyvrcholilo finále ve čtvrtek 9. listopadu. Vítězové jednotlivých kategorií se poté prezentovali v pátek 10. listopadu v Karlovarském městském divadle na slavnostním galakoncertě za doprovodu Karlovarského symfonického orchestru, který řídil František Drs. Reportáže ze závěrečných dnů letošního ročníku včetně exkluzivních fotogalerií najdete zde a  zde.

Slavnostní galakoncert vítězů a laureátů soutěže s orchestrem a udílením cen – Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka 2017 – Zuzana Zámečníková a Peter Dvorský – Karlovy Vary 10. 11. 2017 (foto Pavel Horník)

Ostrava se stala dějištěm prvního ročníku Mezinárodního festivalu slovanské hudby, který se letos konal ve dnech 9.–12. listopadu a klade si za cíl prezentovat hudbu slovanských národů prostřednictvím prvotřídních interpretů povětšinou ze slovanských zemí. Zahajovací koncert festivalu ve čtvrtek 9. listopadu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě přinesl provedení Moravských dvojzpěvů Antonína Dvořáka a Čajkovského skladeb pro housle a klavír v podání houslisty Dalibora Karvaye a ANSemblu Duettino. V pátek 10. listopadu zněly v kostele Sv. Ducha hlasy ruského sexteta Kovcheg. Galakoncert předního sólisty velkého moskevského divadla, barytonisty Artyoma Garnova, na kterém zazněly romance i árie z velkých ruských oper, se uskutečnil v sobotu 11. listopadu v Domě kultury města Ostravy. Nedílnou součástí festivalu byla Mezinárodní interpretační soutěž slovanské hudby dětí a mládeže ve věku 8-26 let, která vyvrcholila koncertem vítězů v neděli 12. listopadu v Českém rozhlase Ostrava.

Brněnská Filharmonie připravila na čtvrtek 10. a pátek 11. listopadu dramaturgicky velmi zajímavý večer, když v osobě norského dirigenta s českými kořeny Stefana Veselky našla linku, jak spojit norskou národní hudební pokladnici, kterou reprezentovalo zhudebnění Peer Gynta, s hudbou Smetanovou (symfonická báseň Hakon Jarl) a Dvořákovou (Osmá symfonie). Hodnocení koncertu, který se uskutečnil v brněnském Kulturním centru Babylon, si můžete přečíst zde.

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy uvedlo v pátek 10. listopadu premiéru tanečního dramatu Petrolejové lampy. Slavný román spisovatele Jaroslava Havlíčka do taneční podoby převedl choreograf a režisér Libor Vaculík. Jako balet se dosud Petrolejové lampy v žádném divadle nehrály, v liberecké adaptaci zní vrcholná díla Leoše Janáčka.

Libor Vaculík: Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice – záběr ze zkoušky – DFXŠ Liberec 2017 (zdroj DFXŠ Liberec)

Ačkoli byl 16. ročník festivalu Lípa Musica oficiálně uzavřen slavnostním galakoncertem Mozartových árií v podání barytonisty Adama Plachetky a Pražských komorních sólistů v sobotu 11. listopadu v libereckém Divadle F. X. Šaldy, o den později, v neděli 12. listopadu, se uskutečnil symbolický festivalový epilog v drážďanské katedrále Nejsvětější Trojice. Nejprve se zde konala děkovná bohoslužba, kterou společně celebrovali saský a litoměřický biskup a kterou hudebně doprovodil gregoriánský chorál v podání rezidenční Scholy Gregoriany Pragensis. Ta se také postarala o koncertní tečku za festivalem v podobě koncertu Dialogy o přátelství, který následoval po bohoslužbě.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat