Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

V Karlových Varech pokračoval minulý týden 52. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Soutěžní klání, kterého se letos účastnilo 93 pěvců ze 16 zemí, vyvrcholilo finále ve čtvrtek 9. listopadu. Vítězové jednotlivých kategorií se poté prezentovali v pátek 10. listopadu v Karlovarském městském divadle na slavnostním galakoncertě za doprovodu Karlovarského symfonického orchestru, který řídil František Drs. Reportáže ze závěrečných dnů letošního ročníku včetně exkluzivních fotogalerií najdete zde a  zde.

Slavnostní galakoncert vítězů a laureátů soutěže s orchestrem a udílením cen – Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka 2017 – Zuzana Zámečníková a Peter Dvorský – Karlovy Vary 10. 11. 2017 (foto Pavel Horník)

Ostrava se stala dějištěm prvního ročníku Mezinárodního festivalu slovanské hudby, který se letos konal ve dnech 9.–12. listopadu a klade si za cíl prezentovat hudbu slovanských národů prostřednictvím prvotřídních interpretů povětšinou ze slovanských zemí. Zahajovací koncert festivalu ve čtvrtek 9. listopadu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě přinesl provedení Moravských dvojzpěvů Antonína Dvořáka a Čajkovského skladeb pro housle a klavír v podání houslisty Dalibora Karvaye a ANSemblu Duettino. V pátek 10. listopadu zněly v kostele Sv. Ducha hlasy ruského sexteta Kovcheg. Galakoncert předního sólisty velkého moskevského divadla, barytonisty Artyoma Garnova, na kterém zazněly romance i árie z velkých ruských oper, se uskutečnil v sobotu 11. listopadu v Domě kultury města Ostravy. Nedílnou součástí festivalu byla Mezinárodní interpretační soutěž slovanské hudby dětí a mládeže ve věku 8-26 let, která vyvrcholila koncertem vítězů v neděli 12. listopadu v Českém rozhlase Ostrava.

Brněnská Filharmonie připravila na čtvrtek 10. a pátek 11. listopadu dramaturgicky velmi zajímavý večer, když v osobě norského dirigenta s českými kořeny Stefana Veselky našla linku, jak spojit norskou národní hudební pokladnici, kterou reprezentovalo zhudebnění Peer Gynta, s hudbou Smetanovou (symfonická báseň Hakon Jarl) a Dvořákovou (Osmá symfonie). Hodnocení koncertu, který se uskutečnil v brněnském Kulturním centru Babylon, si můžete přečíst zde.

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy uvedlo v pátek 10. listopadu premiéru tanečního dramatu Petrolejové lampy. Slavný román spisovatele Jaroslava Havlíčka do taneční podoby převedl choreograf a režisér Libor Vaculík. Jako balet se dosud Petrolejové lampy v žádném divadle nehrály, v liberecké adaptaci zní vrcholná díla Leoše Janáčka.

Libor Vaculík: Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice – záběr ze zkoušky – DFXŠ Liberec 2017 (zdroj DFXŠ Liberec)

Ačkoli byl 16. ročník festivalu Lípa Musica oficiálně uzavřen slavnostním galakoncertem Mozartových árií v podání barytonisty Adama Plachetky a Pražských komorních sólistů v sobotu 11. listopadu v libereckém Divadle F. X. Šaldy, o den později, v neděli 12. listopadu, se uskutečnil symbolický festivalový epilog v drážďanské katedrále Nejsvětější Trojice. Nejprve se zde konala děkovná bohoslužba, kterou společně celebrovali saský a litoměřický biskup a kterou hudebně doprovodil gregoriánský chorál v podání rezidenční Scholy Gregoriany Pragensis. Ta se také postarala o koncertní tečku za festivalem v podobě koncertu Dialogy o přátelství, který následoval po bohoslužbě.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Související články


Napsat komentář