Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 20. do 26. listopadu 2017 238

Zahraničí
Hudbu tří staletí provede po dva večery (ve čtvrtek 23. a v pátek 24. listopadu) Slovenská filharmonie, před níž se tentokrát v bratislavské Redutě postaví dirigent Pinchas Steinberg. Čistě orchestrální polovinu koncertu tvořenou Symfonií č. 88 Josepha Haydna a symfonickou básní Enšpíglova šibalství Richarda Strausse dramaturgicky doplní světská kantáta o pohanských rituálech mytických druidů Valpuržina noc Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, v níž se ke slovenským filharmonikům kromě čtveřice sólistů připojí Slovenský filharmonický sbor. Z koncertu chystáme recenzi.

 

Praha
Koncert z děl českých klasicistních mistrů zahájí v pondělí 20. listopadu evropské turné hráče na trubku Gábora Boldoczkého a orchestru PKF – Prague Philharmonia. Večer v rámci PKF – Lobkowicz abonmá v Lobkowiczkém paláci je první z řady celkem deseti společných koncertů, na nichž budou Boldoczki spolu PKF – Prague Philharmonia až do 4. prosince prezentovat nové společné CD Bohemian Rhapsody ve věhlasných sálech Německa, Maďarska a Francie. Koncert zhodnotíme na našem portálu.

Gábor Boldoczki (foto © Marco Borggreve)

V pondělí 20. listopadu budou mít milovníci operních recitálů příležitost slyšet společný projekt tenoristy Rolanda Villazóna a ruského basisty Ildara Abdrazakova. Na koncertě ve Smetanově síni Obecního domu provedou písně a árie Arriga Boita, Giuseppe Verdiho, Julese Masseneta, Sergeje Rachmaninova a dalších. Doprovodí je Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou ruského dirigenta Guerassima Voronkova. Připravujeme recenzi.

Druhý koncert sezony Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který se uskuteční v pondělí 20. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina, se rozhodl šéfdirigent Ondrej Lenárd věnovat pouze hudbě Ludwiga van Beethovena. Zahájí jej Leonora č. 3, nejdramatičtější a patrně nejlepší ze čtyř předeher, které Beethoven zkomponoval pro svou jedinou operu Fidelio. Vrcholem večera potom bude provedení Symfonie č. 9 s Ódou na radost, ve které se k rozhlasovým symfonikům přidá česko-slovenské kvarteto sólistů (Simona Šaturová, Jana Sýkorová, Jaroslav Březina a Peter Mikuláš) a Pražský filharmonický sbor. Beethovenský večer zhodnotíme na našich stránkách.

Ondrej Lenárd, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Praha 2. 10. 2017 (zdroj SOČR / foto Tomáš Vodňanský)

V rámci řady abonentních koncertů Sukova komorního orchestru se tento týden v úterý 21. listopadu představí v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce Heroldovo kvarteto s klavíristou Ivo Kahánkem. Společně pro tento večer nastudovali Klavírní kvintet f moll Johannese Brahmse. Samo Heroldovo kvarteto pak prokáže své mistrovství provedením smyčcových kvartetů Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče.

Festival Rudolfa Firkušného nabídne po úvodním recitálu Andreje Gavrilova tento týden tři klavírní večery. Debutantem festivalu se stane francouzský rodák David Fray, který se publiku ve Dvořákově síni Rudolfina představí v úterý 21. listopadu jako interpret děl Fryderyka Chopina, Roberta Schumanna a Johannese Brahmse. Reprezentantem české klavírní školy bude Tomáš Víšek, jenž přinese ve čtvrtek 23. listopadu posluchačům v Koncertním sále Pražské konzervatoře zajímavé svědectví o Rudolfu Firkušném jako skladateli. Pro své druhé vystoupení v rámci festivalu, které se uskuteční ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 25. listopadu, si francouzský klavírista Pierre-Laurent Aimard vybral opět Bacha – tentokrát zahraje jeho Goldbergovy variace. Na reflexe vybraných koncertů festivalu se můžete těšit na našem portálu.

Pierre-Laurent Aimard (zdroj pierrelaurentaimard.com / foto Roger Mastroianni)

V úterý 21. listopadu se v Koncertním sále Pražské konzervatoře v rámci festivalu Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté uskuteční koncertní setkání talentů s inspirujícími osobnostmi. Houslisté Václav Hudeček a Matteo Hager a hráči na akordeon, respektive bandoneon Ladislav Horák a Markéta Laštovičková provedou díla Antonia Vivaldiho, Josefa Suka, Eugena Suchoně či Ástora Piazzolly. Smyčcový orchestr Pražské konzervatoře bude řídit Chuhei Iwasaki.

Počínaje 22. listopadem vystoupí na třech po sobě jdoucích koncertech poprvé s Českou filharmonií dirigent Vladimir Jurowski. Při sestavování dramaturgie koncertů přišel čerstvý šéf Rozhlasových symfoniků v Berlíně sám s návrhem provést v Praze fantazii pro orchestr Malá mořská víla Alexandera Zemlinského. Program doplní slavný Brahmsův Houslový koncert v podání Christiana Tetzlaffa. Koncert zhodnotíme na našich stránkách.

Vladimir Jurowski – Dvořákova Praha 8. 9. 2017 (zdroj Dvořákova Praha / foto © Petra Hajská)

Milostný příběh Acise a Galatey zazní v neděli 26. listopadu v Divadle ABC. Pastorální operu z pera Georga Friedricha Händela společně nastudovali soubor Buchty a loutky a orchestr Collegium Marianum, kteří si spolupráci vyzkoušeli již na Cavalliho opeře La Calisto. Hudebního nastudování se zhostila flétnistka a umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová, která zde uplatnila i své zkušenosti s barokní gestikou. Divadelní podobu režíroval Vít Brukner ze souboru Buchty a loutky. V rolích Galatey, Acise, Polyphema, Damona a Coridona se představí vynikající sólisté v čele s Patricií Janečkovou, Benediktem Kristjánssonem a Tomášem Králem. Z představení připravujeme recenzi.

Soubor Collegium 1704 se po svém úspěšném debutu za oceánem – 17. listopadu provedl Bachovu Mši h moll na zahajovacím koncertě 11. ročníku Bach Festival Montréal – představí opět pražskému publiku. Program druhého koncertu letošní sezony Hudební most Praha – Drážďany v neděli 26. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina je sestaven z motet trojhvězdí nejvýznamnějších německých skladatelů vrcholného baroka. Staví tak vedle sebe mistrovství Johanna Sebastiana Bacha jako dovršitele umění německého moteta, Telemannovo “Grand motet” ve francouzském stylu, komponované pro vybranou společnost pařížského Concert Spirituel, a Händelovo mistrovské dílo spojující jedinečným způsobem italský hudební styl s anglickou tradicí a německými kořeny svého tvůrce. Provedení zhodnotíme na našich stránkách.

Václav Luks, Collegium 1704, Collegium Vocale 1704 – Praha 3. 10. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto © Petra Hajská)

 

Regiony
Taneční pohádku Kráska a zvíře nastudovalo Jihočeské divadlo a uvede ji v premiéře v pátek 24. listopadu. Jeden z nejznámějších, původem francouzských pohádkových příběhů připravila autorská dvojice – choreograf, tanečník a baletní mistr Jihočeského divadla Béla Kéri Nagy a režisér, scénárista a básník Tomáš Vondrovic. Na hodnocení premiéry se můžete těšit na našich stránkách.

Opuštěné ostrovy je titul dvou koncertů Filharmonie Brno, které se odehrají v brněnském Besedním domě ve čtvrtek 23. a v pátek 24. listopadu. Program otevře skladba Meditace obětem tsunami, kterou napsal jeden z nejrespektovanějších současných skladatelů Toshio Hosokawa. Výjimečný zážitek umocňuje osobnost dirigujícího Alexandra Liebreicha, který skladbu u autora objednal a uvedl ji ve světové premiéře v roce 2012. Následujícím Koncertem pro hoboj a malý orchestr z roku 1952 poctí filharmonie sté výročí narození Bernda Aloise Zimmermanna. Sólový part přednese Vilém Veverka, který v roce 2004 uvedl skladbu v české premiéře. Ve druhé polovině koncertu se posluchači přenesou o dvě stě let zpět a vyslechnou dvě díla Josepha Haydna: dramatickou předehru k opeře Opuštěný ostrov a ranou Symfonii č. 44 nazývanou někdy Tragická. Z koncertu chystáme recenzi.

Filharmonie Brno – Alexander Liebreich – Janáčkovo divadlo Brno 12. 1. 2017 (zdroj Filharmonie Brno)

Balet Národního divadla Brno připravuje na sobotu 25. listopadu premiéru nové taneční show West Side Story. Kvůli rekonstrukci Janáčkova divadla se první baletní premiéra Národního divadla Brno v sezoně 2017/18 uskuteční v netradičním a velkolepém prostoru pavilonu P na brněnském výstavišti, který pojme až tisíc diváků. Jeden z nejslavnějších a nejhranějších světových muzikálů na hudbu Leonarda Bernsteina bude předlohou velkolepé show různých tanečních žánrů. Choreografie a režie se chopil umělecký šéf Baletu NdB a zkušený choreograf Mário Radačovský a diváci se mohou těšit na hvězdné obsazení. Reflexi inscenace si budete moci přečíst na našem portálu.

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 13. do 19. listopadu 2017

Ze zahraničí
14. ročník mezinárodního festivalu současné hudby Melos-Étos, který probíhal v Malém koncertním studiu Slovenského rozhlasu v Bratislavě, uzavřel ve středu 15. listopadu profilový koncert jubilujícího francouzského skladatele Tristana Muraila v podání klavíristy Mikiho Skutu a souboru Österreichisches Ensemble für Neue Musik. Recenzi závěrečného koncertu najdete zde.

Österreichisches Ensemble für Neue Musik – Festival Melos-Étos 15. 11. 2017 (zdroj Festival Melos-Étos / foto Ján F. Lukáš)

Vrcholnou událostí baletní sezony Slovenského národního divadla byla v pátek 17. listopadu premiéra inscenace Za hranicami hriechu / Bratia Karamazovovci z repertoáru světoznámého Eifman Ballet, která je vůbec prvním nastudováním jejich díla na Slovensku. Strhující choreografii umocněnou hudbou Richarda Wagnera, Modesta Petroviče Musorgského a Sergeje Rachmaninova mohou milovníci tance vidět v Sále opery a baletu Nové budovy Slovenského národního divadla. Více se o inscenaci dočtete zde, připravujeme premiérovou recenzi.

Pařížská národní opera uvedla v sobotu 18. listopadu premiéru jedné z nejhranějších oper Leoše Janáčka. V nové inscenaci opery Z mrtvého domu se představili především čeští a slovenští operní pěvci. Současnou produkci v budově Bastille nastudoval režisér Metropolitní opery v New Yorku Peter McClintock přesně podle koncepce francouzského režiséra Patrice Chéreaua, kterou Chéreau připravil v roce 2007 s Pierrem Boulezem ve Vídni. Hudebně titul nastudoval původem helsinský dirigent Esa-Pekka Salonen. Jako Luka Kuzmič se předvedl český tenorista Štefan Margita. Společně s ním vystoupili i další čeští a slovenští pěvci – barytonista Vladimír Chmelo, basista Jiří Sulženko, tenorista Ladislav Elgr, barytonista Aleš Jenis a další. Glosu z premiéry čtěte zde.

L. Janáček: De la maison des morts – Opéra National de Paris 2017 (zdroj Opéra National de Paris / foto @ Elisa Haberer)

 

Praha
Ve Velké obřadní síni strašnického krematoria v Praze se v pondělí 13. listopadu uskutečnilo poslední rozloučení s bývalým ministrem kultury Václavem Riedlbauchem. Hudební skladatel, kulturní manažer a někdejší ředitel České filharmonie zemřel 3. listopadu po ročním boji se zákeřnou nemocí. Riedlbauch byl kromě působení v mnoha kulturních institucích také pedagogem, učil na Hudební fakultě AMU, vedl do poslední chvíle Katedru managementu kultury na Vysoké škole ekonomické. Více jsme o Václavu Riedlbauchovi informovali zde.

Třetí koncert sezony 2017/18 Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt se nesl ve znamení kvartetní tvorby. Příznivci tohoto žánru v úterý 14. listopadu v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce vyslechli smyčcové kvartety Wolfganga Amadea Mozarta, Roberta Schumanna a Maurice Ravela v podání rakouského ansámblu Giocoso Quartet.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se svým hostujícím dirigentem Jac van Steenem pokračují ve společném provádění Mahlerových symfonií. Po Čtvrté, Druhé a Třetí nyní pro koncerty ve středu 15. a ve čtvrtek 16. listopadu nastudovali poslední dokončenou – Devátou. Její provedení jsme zhodnotili zde.

Jac van Steen (zdroj fok.cz)

Český spolek pro komorní hudbu zařadil do svého programu na středu 15. listopadu vystoupení Pražákova kvarteta. To ve Dvořákově síni Rudolfina představilo své pojetí smyčcových kvartetů Josefa Suka a Ludwiga van Beethovena a také klavírního kvintetu Césara Francka, k jehož provedení si přizvalo klavíristu Borise Krajného.

Exkluzivní umělce nabídl mimořádný koncert Orchestru Státní opery ve Foru Karlín ve čtvrtek 16. listopadu. Koncert, který řídil Andreas Sebastian Weiser, otevřela téměř neznámá předehra Leonora I Ludwiga van Beethovena. V prvním dějství opery Richarda Wagnera Valkýra se jako Siegmund představil rakouský tenorista Andreas Schager, jehož zahraniční kritiky označují za nejlepšího wagnerovského tenoristu, jako Sieglindu slyšeli posluchači americkou sopranistku Meagan Miller, Hundinga ztvárnil Peter Mikuláš. Interpretkou Houslového koncertu Albana Berga byla rakouská houslistka Lidia Baich. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Beethoven – Berg – Wagner – Andreas Schager, Meagan Miller – Forum Karlín Praha 16. 11. 2017 (zdroj ND Praha / foto Hana Smejkalová)

Pátý ročník Noci divadel nabídl v sobotu 18. listopadu nejen v Praze, ale i v regionech přes 500 workshopů, představení či prohlídek divadelních scén. Celorepubliková akce pozvala zájemce do hledišť i zákulisí a umožnila jim zúčastnit se nočních prohlídek, setkání s herci, divadelních dílen a nejrůznějších performancí.

Harfistka Jana Boušková absolvovala minulý týden mimořádné turné s premiérovým uvedením částí Smetanovy Mé vlasti v úpravě pro sólovou harfu. Plzeň, České Budějovice, Olomouc, Pardubice, Brno a Praha měly možnost od 13. do 19. listopadu posoudit, jak plnohodnotně dokáže harfa nahradit celý orchestr, a zaposlouchat se do úpravy ikonické skladby české hudební literatury v podání královského nástroje. Jana Boušková kromě vlastních úprav Mé vlasti nabídla i Americkou suitu Antonína Dvořáka nebo Letní dojmy Josefa Suka. Turné s Mou vlastí slavnostně vyvrcholilo v Sukově síni Rudolfina v neděli 19. listopadu. Připravujeme recenzi.

Další česká přední harfistka Kateřina Englichová se spolu s Vilémem Veverkou představili rovněž v neděli 19. listopadu publiku v Hlavním sále Valdštejnského paláce. V rámci Malostranských hudebních slavností zde provedli díla Maurice Ravela, Luboše Sluky a Clauda Debussyho. Z koncertu chystáme recenzi.

Kateřina Englichová, Vilém Veverka (foto © Pražské jaro / Zdeněk Chrapek)

 

Regiony
Novým šéfdirigentem Plzeňské filharmonie bude od příští koncertní sezony Ronald Zollman. Nynější hostující dirigent vystřídá v čele orchestru Tomáše Braunera, který svůj poslední koncert na šéfdirigentské pozici odřídí počátkem června příštího roku. Zollman je aktivní zejména na poli opery a je znám svým zájmem o současnou hudbu. Tomáš Brauner, který v Plzni bude nadále hlavním hostujícím dirigentem, odchází na pozici šéfdirigenta do Zlína. Funkce se ujme v září příštího roku a nahradí tak Vojtěcha Spurného, který vedl orchestr od roku 2015, nadále s ním však bude spolupracovat. Podrobnou zprávu jsme přinesli zde.

Jednou z „ochutnávkových“ akcí šestého ročníku mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018, který se odehraje v termínu od 22. listopadu do 8. prosince 2018, byl koncert v pondělí 13. listopadu v Mozartově sále brněnského divadla Reduta. Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra, Soňa Červená a klavíristé Jan Jiraský a Daniel Wiesner na něm uvedli Příběh vojáka Igora Stravinského, Capriccio pro klavír levou rukou Leoše Janáčka a Divertimento pro klavír levou rukou a malý orchestr Bohuslava Martinů. Reflexi koncertu jsme přinesli zde.

Preview koncert festivalu Janáček Brno – Petr Bláha (Ďábel), Soňa Červená (Vypravěč), Štěpán Kaminský (Voják) – divadlo Reduta 13. 11. 2017 (zdroj ND Brno / foto Marek Olbrzymek)

Ve čtvrtek 16. listopadu se v divadelním sále českobudějovického Metropolu uskutečnil koncert Jihočeské filharmonie, řízený dirigentkou Zoe Zeniodi. Sólisty byli renomovaní čeští klavíristé Ivo Kahánek a Jan Simon, kteří zařadili na program večera dva výrazné koncerty světové literatury pro dva klavíry a orchestr – Wolfganga Amadea Mozarta a Francise Poulenca. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.

Premiéru komorní opery inspirované soukromým i tvůrčím životem spisovatelky Boženy Němcové připravil pod názvem Jsem kněžna bláznů na pátek 17. listopadu brněnský soubor Ensemble Opera Diversa. Libreto na základě její korespondence, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka sepsala dokumentaristka Olga Sommerová. Hudbu složila skladatelka Lenka Nota Foltýnová. V hlavní roli spisovatelky Němcové se představila mladá pěvkyně Jarmila Balážová. Mluvenou roli jejího muže ztělesnil herec Lukáš Rieger. Recenzi inscenace najdete zde.

L. Nota: Jsem kněžna bláznů – Ensemble Opera Diversa 2017 (zdroj EOD / foto Vít Kobza)

Manon – dílo světové klasiky uvedlo Divadlo J. K. Tyla v Plzni poprvé ve své historii v baletním zpracování v pojetí neoklasického rozměru. Pro scénu Velkého divadla se otevřel příběh Manon Lescaut Alexandra Konstantinoviče Glazunova v sobotu 18. listopadu. Hudebního nastudování se ujal Jiří Petrdlík, autorem choreografie je Filip Veverka. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat