Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 27. listopadu do 3. prosince 2017

Praha
Izraelsko-palestinský klavírista Saleem Ashkar usedl v pondělí 27. listopadu v Anežském klášteře opět ke klaviatuře křídla D 282 renomované firmy C. Bechstein, aby zahájil druhou část cyklu Beethovenových klavírních sonát s názvem Saleem Ashkar Beethoven Residency. Po velkém úspěchu první části cyklu tak v této sezoně dokončí během čtyř koncertů kompletní provedení všech dvaatřiceti Beethovenových klavírních sonát. Na program prvního recitálu, z nějž jsme přinesli recenzi zde, zařadil například slavné Beethovenovy sonáty, které nesou přízviska Valdštejnská nebo Měsíční svit.

Spojení francouzské a české hudby nabídl koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu s jeho hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Braunerem a předním britským violoncellistou Stevenem Isserlisem v pondělí 27. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina. Ravelova impresionistická miniatura Bárka na oceáně uvedla provedení vrcholného díla pro violoncello a orchestr „Celý vzdálený svět…“ klasika francouzské hudby druhé poloviny dvacátého století Henriho Dutilleuxe. Druhá polovina večera pak přinesla dvě ze čtyř Dvořákových symfonických básní podle Kytice Karla Jaromíra Erbena: Vodník a Zlatý kolovrat. Hodnocení koncertu najdete zde. Padesát rozhlasových symfoniků se v neděli 3. prosince ve Foru Karlín spojilo s kapelou Anety Langerové, aby v rámci cyklu Nové horizonty doprovodili tuto zpěvačku při interpretaci její vlastní autorské tvorby. Z koncertu chystáme recenzi.

Steven Isserlis (zdroj rozhlas.cz / foto Satoshi Aoyagi)

Soubor Musica Poetica uvedl v úterý 28. listopadu v Koncertním sále Konzervatoře a střední školy Jana Deyla představení Händel v Itálii, jevištní projekt, který je propojením koncertu barokní hudby s divadlem jednoho herce a zábavnou formou přibližuje dobu Händelova tříletého studijního pobytu v Itálii. V roli Händela se představil Igor Dostálek. Jeho spoluhráči na scéně byli mimo jiné zpěvačka Caro (Jana Janků) a Domenico Scarlatti (Marek Čermák).

Závěr desetidenního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného patřil třicetileté gruzínské klavíristce Khatie Buniatishvili, která se na festival vrátila po dvou letech a tentokrát s sebou přivezla i svoji starší sestru Gvantsu, aby spolu provedly díla pro dva klavíry. Ve Dvořákově síni Rudolfina tak v úterý 28. listopadu zněly sklady Sergeje Rachmaninova, Daria Milhauda, Franze Liszta, George Gershwina a Maurice Ravela. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Khatia & Gvantsa Buniatishvili – Klavírní festival Rudolfa Firkušného 28. 11. 2017 (zdroj Klavírní festival Rudolfa Firkušného / foto © Pražské jaro – Petra Hajská)

Jako poslední premiéru podzimní sezony uvedlo v úterý 28. listopadu žižkovské divadlo Ponec inscenaci Veroniky Knytlové a souboru VerTeDance s názvem Void. Choreografie, jejíž název značí nicotu, vypráví podle autorů o nekonečných možnostech zpochybnění každé společné chvíle, o hledání jistoty a pevného bodu v neustále se rozrůstající prázdnotě. Reflexi premiéry si můžete přečíst zde.

Programovým pilířem tří večerů České filharmonie (středa 29., čtvrtek 30. listopadu a pátek 1. prosince) byl Bergův Houslový koncert, jehož provedení se zhostila německá houslistka Isabelle Faust. Původně ohlášeného dirigenta Robina Ticciatiho nahradil Vasilij Sinajskij. Vedle Bergova koncertu byl program ochutnávkou francouzské hudby. Společně se suitou z baletu Dafnis a Chloé Maurice Ravela zazněla i méně známá tvorba Césara Francka a Hectora Berlioze. Koncert jsme zhodnotili zde.

Isabelle Faust – Česká filharmonie & Vasilij Sinajskij – Praha, 29. 11. 2017 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Soubor Musica Florea se sopranistkou Irenou Troupovou a sborem Collegium Floreum provedli ve čtvrtek 30. listopadu v Českém muzeu hudby v novodobé premiéře nově objevené světské kantáty Jiřího Antonína Bendy a Jana Václava Hugo Voříška. Celý večer byl doprovázen hudbou „hudebního učitele národů“ Antonína Rejchy, jehož skladby jsou známé svým experimentálním rytmem a kontrapunktem. Se stejným programem se Musica Florea představila o den dříve brněnskému publiku v Konventu Milosrdných bratří. Z brněnského koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Uskupení umělců Dana Pala Creativity company kolem české choreografky Dany Pala naplánovalo svou novou premiéru na sobotu 2. prosince do Salesiánského divadla v Kobylisích. Příběh němé mořské panny Hanse Christiana Andersena posloužil jako výchozí námět choreografie s názvem La Mar pro dva tanečníky, muže a ženu. Aby tvůrci podtrhli rozdílnost dvou světů a odlišnost každé lidské bytosti, obsadili do inscenace italského tanečníka jako protiklad české tanečnici. Původní choreografie je společným dílem obou tanečníků a je doprovázena hudebními kompozicemi Jiřího Lukeše, které pracují s autentickými zvuky z cest, jež zaznamenala sama Dana Pala, a jsou doplněny hudebními motivy španělského kytaristy Josého Bolaňose.

 

Regiony
Sopranistka Kateřina Kněžíková a harfenistka Kateřina Englichová byly protagonistkami komorního koncertu, který v úterý 28. listopadu pořádala Filharmonie Bohuslava Martinů. V Kongresovém centru Zlín zazněly v jejich podání mimo jiné písně Bohuslava Martinů, Sylvie Bodorové či Benjamina Brittena. Recenzi z koncertu najdete zde.

Kateřina Englichová a Kateřina Kněžíková – Kongresové centrum Zlín 28. 11. 2017 (zdroj Filharmonie Bohuslava Martinů / foto Dominik Bachůrek)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář