Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 18. do 24. prosince 2017 242

Praha
Spojení české a ruské hudby nabídne koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu v pondělí 18. prosince s dirigentem Michałem Nesterowiczem, který se k rozhlasovým symfonikům vrací po úspěšném koncertu s klavíristou Lukášem Vondráčkem. Zatímco energické Fantastické scherzo zkomponoval Josef Suk ještě před svými zralými díly, Rapsodii–koncert pro violu a orchestr napsal jeho žák Bohuslav Martinů na vrcholu své tvůrčí dráhy v New Yorku. Sólový part lyrické skladby přednese britsko-ukrajinský violista Maxim Rysanov. Večer ve Dvořákově síni Rudolfina uzavřou „Zimní sny“, první symfonie Petra Iljiče Čajkovského. Koncert se koná v rámci festivalu Dny Bohuslava Martinů 2017 a bude věnován památce profesora Václava Riedlbaucha, ředitele Nadace Bohuslava Martinů. Hodnocení koncertu přineseme na našich stránkách.

SOČR, dirigent Michał Nesterowicz (foto Petr Horník)

Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse nastudovaly pro svůj další koncert sezony Hudebního mostu Praha-Drážďany poslední sbírku duchovních skladeb na latinské a italské texty Claudia Monteverdiho Selva morale e spirituale. Do tohoto hudebního testamentu čtyřiasedmdesátiletého Monteverdiho se budou moci zaposlouchat posluchači ve Dvořákově síni Rudolfina v úterý 19. prosince. Z koncertu chystáme recenzi.

Festival Dny Bohuslava Martinů nabídne tento týden ještě poslední komorní koncert, v úterý 19. prosince v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce. Kvarteto Martinů spolu s přizvanými hosty harfenistkou Kateřinou Englichovou, klavíristou Karlem Košárkem a klarinetistkou Ludmilou Peterkovou zde provedou kromě děl Petra Ebena, Vítězslava Nováka a Jindřicha Felda také Komorní hudbu č. 1 pro klarinet, housle, violu, violoncello, harfu a klavír Bohuslava Martinů. O zakončení festivalového dění se ve středu 20. prosince postará ve Dvořákově síni Česká filharmonie, která z bohatého martinůovského repertoáru vybrala se svým čerstvě jmenovaným šéfdirigentem Semjonem Byčkovem Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány. Dramaturgii doplní Double pro orchestr Luboše Fišera a Život hrdinův Richarda Strausse. Česká filharmonie program zopakuje ještě ve čtvrtek 21. a v pátek 22. prosince na svých abonentních koncertech. Z festivalu Dny Bohuslava Martinů pro vás přinášíme recenze, hodnocení koncertu Martinů a jeho švýcarští současníci z minulého týdne si můžete přečíst zde.

Komorní koncert: Martinů a jeho švýcarští současníci – Dny Bohuslava Martinů 11. 12. 2017 (zdroj Dny Bohuslava Martinů / foto Natalia Vasileva)

Poslední letošní koncert svého abonentního cyklu uvede ve středu 20. prosince v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce Sukův komorní orchestr. V programu, který nabídne mimo jiné houslové koncerty Františka Bendy a Johanna Sebastiana Bacha v podání Ivana Ženatého, nebude chybět ani Concerto grosso “Vánoční” Arcangela Corelliho.

Vánoční setkání Václava Hudečka a jeho hostů se bude konat na pódiu Velkého sálu Paláce Žofín ve středu 20. prosince v rámci 26. ročníku festivalu Svátky hudby v Praze. Václav Hudeček si k provedení vánočního programu přizval mimo jiné Český filharmonický sbor Brno, Dětský pěvecký sbor Radost Praha, sopranistky Janu Meliškovou a Markétu Szendiuchovou nebo violoncellistu Jiřího Bártu a klavíristku Terezii Fialovou.

Slavnostní zahájení 26. ročníku – Václav Hudeček – Svátky hudby v Praze (zdroj Svátky hudby)

Na Vánočním koncertě Pražských symfoniků, který se koná ve středu 20. a ve čtvrtek 21. prosince ve Smetanově síni Obecního domu, zazní Mozartův Flétnový koncert a Dvojkoncert pro harfu a flétnu, na kterou bude hrát první flétnista Berlínské filharmonie Mathieu Dufour. Nádherného a také náročného harfového sóla se zhostí Kateřina Englichová. Pod taktovkou šéfdirigenta FOK Pietari Inkinena dále zazní dva romantické kusy, které přenesou posluchače do zasněžené zimní přírody – Sukova Pohádka zimního večera a Zima z baletu Roční období Alexandra Glazunova.

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 11. do 17. prosince 2017

Ze zahraničí
Slovenská filharmonie se po dva adventní večery představila pod taktovkou Leoše Svárovského. Ve čtvrtek 14. a v pátek 15. prosince se ke slovenským filharmonikům v Koncertní síni Slovenské filharmonie připojil Slovenský filharmonický sbor, Bratislavský chlapecký sbor a barytonista Sergej Tolstov, aby posluchačům navodili sváteční atmosféru provedením Honneggerovy Vánoční kantáty. Program doplnilo Evangelio, poéma pro orchestr Joaquína Turiny a Koncert pro housle a orchestr č. 2 Henryka Wieniawského v podání Dalibora Karvaye. Recenzi večera čtěte zde.

Sergej Tolstov, Leoš Svárovský, Bratislavský chlapčenský zbor, Slovenský filharmonický zbor, Slovenská filharmónia – Bratislava 14. 12. 2017 (zdroj Slovenská filharmónia / foto Ján F. Lukáš)

 

Praha
Německý dirigent Alexander Liebreich se od sezony 2018/2019 ujme na čtyři roky role šéfdirigenta a uměleckého ředitele Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Nahradí současného šéfdirigenta Ondreje Lenárda, který v září oslavil pětasedmdesátiny. Pozici hlavního hostujícího dirigenta obsadí Marek Šedivý, který vystřídá Tomáše Braunera. Minulý týden o tom informoval ředitel orchestru Jakub Čížek (rozhovor o perspektivách SOČRu čtěte zde). Vedení orchestru si od spolupráce s oběma dirigenty slibuje pokračování uměleckého růstu tělesa. S rozhlasovými symfoniky Alexander Liebreich ještě před začátkem jejich první společné sezony vystoupí na březnovém abonentním koncertu v Rudolfinu. Více jsme informovali zde, rozhovor s novým šéfdirigentem SOČRu jsme přinesli zde.

V úterý byl za rekordního zájmu diváků zahájen prodej vstupenek na 73. ročník festivalu Pražské jaro. Z celkové kapacity devětatřiceti tisíc vstupenek bylo za prvních pět hodin prodáno či rezervováno přibližně deset tisíc. Zahajovací koncert byl vyprodán během prvních deseti minut, velké pozornosti se těší ohlášené hostování slavných zahraničních orchestrů v čele s Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam či Budapest Festival Orchestra. Zájem je i o koncert dedikovaný oslavám stého výročí narození Leonarda Bernsteina.

Druhý koncert 25. sezony Českého národního symfonického orchestru ve středu 13. prosince ve Smetanově síni Obecního domu přinesl program z děl hudebního romantismu: předehru k opeře Čarostřelec Carla Marii von Webera, Čtvrtou symfonii Johannese Brahmse a Klavírní koncert a moll Roberta Schumanna, v němž se jako sólista představil Ivo Kahánek. Koncert, který řídil Petr Altrichter, jsme hodnotili zde. O dva dny později vystoupil Český národní symfonický orchestr ve Dvořákově síni Rudolfina na benefičním koncertu na podporu nových varhan v katedrále svatého Víta. Na koncertě zazněla Česká mše vánoční od Jakuba Jana Ryby, suita z Čajkovského baletu Louskáček v netradiční úpravě pro varhany na čtyři ruce či Serenáda pro smyčce Pavla Josefa Vejvanovského. Ze zdravotních důvodů řídil koncert místo Libora Peška Tomáš Brauner.

II. koncert – Ivo Kahánek, Český národní symfonický orchestr – Praha 13. 12. 2017 (zdroj ČNSO)

Na objednávku Národního divadla vznikl dvacet let po smrti slavného a oblíbeného spisovatele jedinečný projekt: opera Miloše Orsona Štědroně Don Hrabal. Světová premiéra tohoto pozoruhodného díla se odehrála ve čtvrtek 14. prosince na Nové scéně Národního divadla. Titulní roli opery o Bohumilu Hrabalovi ztvárnil Roman Janál. Jako tři osudové Hrabalovy ženy se představily Yukiko Kinjo jako Múza, Jana Sýkorová jako Pipsi a Lenka Šmídová jako Matka. Sbor a Orchestr Národního divadla řídil Jan Chalupecký. Režie se ujala Linda Keprtová. Videoreportáž z příprav inscenace najdete zde, rozhovor se skladatelem Milošem Orsonem Štědroněm zde, recenzi zde.

V atraktivním projektu nazvaném Dolce Duello vystoupily ve čtvrtek 14. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina operní superstar Cecilia Bartoli a slavná argentinská violoncellistka Sol Gabetta. Dvořákova síň Rudolfina byla jednou ze zastávek na jejich turné, na němž prezentují svoji stejnojmennou nahrávku barokních árií pro zpěv a violoncello. Bartoli a Sol Gabettu na jejich turné doprovází Cappella Gabetta a dirigent a houslista Andrés Gabetta. Reflexi koncertu si můžete přečíst zde.

Dolce Duello – Andrés Gabetta, Cecilia Bartoli, Sol Gabetta – Praha 14. 12. 2017 (zdroj Nachtigall Artists / foto Petr Dyrc)

Slavnostní zahajovací galakoncert Mezinárodního hudebního festivalu České doteky hudby s názvem Sophia Jaffé na Hradě se uskutečnil v sobotu 16. prosince ve Španělském sále Pražského hradu. Byl věnován třístému výročí narození významného českého hudebního skladatele Jana Václava Stamice, kterého obdivoval i Wolfgang Amadeus Mozart. Na programu koncertu, na němž vystoupila německá houslová virtuózka Sophia Jaffé s doprovodem PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou dirigenta Petra Vronského, tak zazněl kromě Stamicovy Sinfonie D dur rovněž Mozartův Houslový koncert A dur. Večer uzavřela Beethovenova Symfonie č. 3 „Eroica“. Recenzi koncertu najdete zde.

Britská sopranistka Sarah Brightman zazpívala v sobotu v Tipsport Areně na pražském Výstavišti. Spolu se souborem Gregorian byla součástí Královského vánočního koncertu (Royal Christmas Gala). Do metropole se vrátila po třinácti letech od svého koncertu na stejném místě. Večer nabídl vánoční skladby a také největší hity sólistky i souboru.

Mimořádný vánoční koncert zařadil mezi své orchestrální koncerty Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Na neděli 17. prosince si do Smetanovy síně Obecního domu pozval svého již pravidelného hosta, tenoristu Štefana Margitu a společně sestavili pestrý program z děl Wolfganga Amadea Mozarta, Giuseppe Verdiho, Georgese Bizeta, ale také českých autorů (Antonín Dvořák či Leoš Janáček). Partnerkou v duetech byla Margitovi slovenská sopranistka Andrea Danková, za dirigentským pultem stanul Marek Štilec. Koncert zhodnotíme na našem portálu.

Štefan Margita (zdroj stefanmargita.com)

Světová „star“ klasické hudby, jihokorejská sopranistka Sumi Jo, byla hvězdou mimořádného koncertu PKF – Prague Philharmonia. Posluchači ve Dvořákově síni v neděli 17. prosince vyslechli program spojený s rakouskou metropolí, byť dvou rozdílných stylových období. První polovina koncertu patřila Metamorfozám Richarda Strausse a jeho árii Zerbinetty z opery Ariadna na Naxu. Ve druhé části koncertu zněla v podání PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Emmanuela Villauma výhradně hudba Wolfganga Amadea Mozarta. Jedinečné „mozartovské menu“ završila vypjatá árie Konstanze z opery Únos ze serailu.

 

Regiony
Janáčkova filharmonie Ostrava zařadila na pondělí 11. prosince do svého Cyklu klavírních recitálů vystoupení vítěze Soutěže královny Alžběty v Bruselu z roku 2010 Denise Kozhukhina. Ten publiku, které zavítalo do společenského sálu Domu kultury města Ostravy, zahrál mimo jiné Brahmsova Tři intermezza, Bartókův cyklus V přírodě a první cyklus Debussyho Preludií. Vrcholem večera byla Gershwinova Rapsodie v modrém v mimořádně obtížné podobě pro sólový klavír.

Denis Kozhukhin (foto Felix Broede)

Filharmonie Brno si na středu 13. prosince přizvala specialistu na poučenou interpretaci staré, zvláště barokní hudby, dirigenta Václava Lukse, což se nutně promítlo do dramaturgie mimořádného koncertu v brněnském Besedním domě. Večer nazvaný Barokně-klasicistní advent otevřela předehra k Händelovu prvnímu mistrovskému kusu – opeře Agrippina a kantáta Ero e Leandro, v níž se sopránového partu ujala Lenka Cafourková. Program doplnily dva instrumentální opusy: Concerto con molti stromenti Antonia Vivaldiho a Symfonie č. 36 „Linecká“ Wolfganga Amadea Mozarta.

Ve čtvrtek 14. prosince uvedlo Národní divadlo moravskoslezské poprvé operu Ifigenie v Aulidě Christopha Willibalda Glucka, a to ve výjimečné hudební i textové úpravě Richarda Wagnera. Wagner zde použitím leitmotivů i celkovou propracovaností hudebního dramatu dovršil Gluckovy reformní principy opery. Operu v Ostravě hudebně nastudoval Zdeněk Klauda, režie se ujal Michał Znaniecki. V roli Ifigenie alternují Karolína Plicková a Michaela Popik Kušteková. Více jsme informovali zde, recenzi jedné z prvních repríz připravujeme.

Christoph Willibald Gluck: Ifigenie v Aulidě – Tomáš Šelc (Agamemnon, mykénský král), James Kryshak (Achilles), Martin Blaževič (Arkas, setník), Karolína Plicková (Iphigenia) –
NDM 2017 (zdroj NDM / foto Martin Popelář)

Vůbec poprvé v historii Moravského divadla Olomouc se v pátek 15. prosince dočkala svého prvního uvedení Verdiho opera Ernani. Romantické dílo vycházející z dramatu Victora Huga nastudovala se souborem opery a operety Moravského divadla režisérka Karla Štaubertová. Autorem hudebního nastudování je Miloslav Oswald. V titulní roli alternují Jakub Rousek a hostující Rafael Alvarez. Zrecenzujeme jednu z nejbližších repríz.

Inscenační tým ve složení Robert Jindra (dirigent), Jan Antonín Pitínský (režisér) a Tomáš Rusín (scéna) připravil v libereckém Divadle F. X. Šaldy premiéru opery Dvě vdovy Bedřicha Smetany. Nová inscenace, která měla v Liberci premiéru v pátek 15. prosince, je uváděna v koprodukci s divadlem v lázeňském městečku Bad Elster v Sasku, kde bude uvedena pod taktovkou Floriana Merze v českém originálu s německými titulky. Z liberecké premiéry připravujeme recenzi, rozhovor s dirigentem Robertem Jindrou si můžete přečíst zde.

Robert Jindra (foto Petr Hrubeš)

Třetí premiéra operní sezony 2017/18 Národního divadla Brno, kterou tamní operní soubor naplánoval na sobotu 16. prosince, patřila jedné z nejslavnějších francouzských oper – Faustovi a Markétě Charlese Gounoda. Rekonstrukce Janáčkova divadla otevřela pro operní soubor možnosti hrát v prostorách pro něj netradičních a o to více inspirativních, tvůrčí dvojice režisér Jiří Heřman a šéfdirigent Marko Ivanović tak objevovala nové výrazové cesty v prostoru operou dosud nevyzkoušeném. Je jím pavilon P na brněnském výstavišti, nejnovější, největší a nejmodernější multifunkční pavilon, který pojme až tisíc diváků. V roli Markéty alternují Pavla Vykopalová spolu s Kateřinou Kněžíkovou. Po nedávné roli Nemorina se v Brně tentokrát jako Faust představil španělský tenorista José Manuel v alternaci s Lucianem Mastrem a jako Mefistofeles Jan Šťáva spolu s Davidem Nyklem a Ondrejem Mrázem. Premiéru pro vás zhodnotíme na našem portálu.

Slezské divadlo v Opavě uvedlo v neděli 17. prosince v české premiéře poslední operetu maďarského skladatele Emmericha Kálmána Arizona Lady. Režie operety, která se odehrává na Divokém západě a kovbojové v ní tančí valčík, se ujal Dominik Beneš. Dílo divadlo nastudovalo v českém znění. Vycházelo přitom z překladu Jana Ondráčka, který pro potřeby divadla upravil Patrick Fridrichovský. Scéna je dílem Davida Janoška, kostýmy Lenky Poláškové.

Emmerich Kálmán: Arizona Lady – Lucie Hájková, Milan Vlček – foto ze zkoušky (zdroj SD / foto Tomáš Ruta)

Ensemble Opera Diversa pro Vánoční den Eurorádia připravil na neděli 17. prosince adventní program soudobé duchovní hudby. Skladbu O antifony pro baryton a smyčce soubor objednal u svého dvorního skladatele Ondřeje Kyase právě pro tento koncert. Původně šlo o krátké liturgické texty, zpívané v posledním předvánočním týdnu před chvalozpěvem Panny Marie z Lukášova evangelia. Právě radostný Magnificat Ondřeje Kyase koncert také uzavřel. Vprostřed programu byla zařazena Sonata da chiesa Petera Grahama. Orchestr Ensemble Opera Diversa a sbor Ensemble Versus v konventu Milosrdných bratří v Brně řídila Gabriela Tardonová.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat