Týden s hudbou (23)

Co přinese tento týden 
V pražském Divadle Komedie bude od 7. do 13. října pokračovat 14. ročník festivalu Devět bran. Půjde o náhradu programu, který se měl v červnu odehrávat v Divadle pod Palmovkou, kvůli poškození této scény povodní byl ale zrušen. Letos se bude věnovat slovenské židovské kultuře. Koncem srpna festival v rámci projektu Vlak Lustig vyrazil na turné po Slovenské republice, kdy se na šesti nádražích za velkého zájmu slovenské veřejnosti odehrála představení podle Lustigovy novely Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou v režii Petra Kracika.

V úterý 8. října bude v sále Martinů na Hudební a taneční fakultě AMU zahájen třetí ročník festivalu Martinské slavnosti klavíru. Na koncertě zazní skladby Leopolda Godowského, George Gershwina a Sergeje Rachmaninova v podání dvou špičkových klavíristů, Adama Skoumala a Ladislava Fanzowitze. Stěžejní skladbou zahajovacího koncertu bude 3. klavírní koncert Sergeje Rachmaninova, jedno z nejnáročnějších a nejpůsobivějších děl klavírní literatury – v málo hrané verzi pro dva klavíry. Všechny uváděné skladby vznikly během období necelých dvaceti let, všechny jsou nějakým způsobem spjaty s New Yorkem první třetiny dvacátého století.

Naopak hlavní hvězdou 30. ročníku festivalu JazzFest Karlovy Vary – Sokolov bude americký altsaxofonista a flétnista Kenny Garrett. Přehlídka se pořádá od 11. do 20. října.

Mladý ženský sbor Cancioneta Praga zahájí 11. října v Lichtenštejnském paláci v sále Martinů svoji třetí koncertní sezonu. Na zahajovacím koncertě nazvaném We Shall Overcome se publiku poprvé představí nová sbormistryně Anežka Hergeselová. Cancioneta Praga zazpívá společně s Českým chlapeckým sborem z Hradce Králové spirituály a gospely, Cancioneta Praga je bude koncertně provádět poprvé.V neděli 13. října začne hudební festival Kytara napříč žánry. Kromě zahraničních a tuzemských interpretů nabízí nově i filmovou produkci a kytarovou soutěž. Šestnáctý ročník se s vydatnější porcí argentinského tanga a výběrem toho nejlepšího z tuzemské scény pořádá v Praze a dalších městech, mimo jiné v Benešově, Táboře, Varnsdorfu i Dolní Poustevně. Skončí 1. prosince. Vrcholem by měl být pražský koncert hvězdy španělského flamenka Tomatita.

Dva říjnové týdny mezi 7. až 18. říjnem budou patřit hudbě východního křesťanství, letos navíc v roce významného jubilea: 1 150. výročí příchodu věrozvěstů Cyrila a Metoděje. Letošní program nabídne hudbu spojenou s pravoslavným ritem od původního byzantského chorálu až do současnosti. Zazní byzantská hudba, znamennyj raspěv, autentická duchovní hudba srbských klášterů, slavné duchovní skladby mistrů vyspělého slovanského vícehlasu (Rachmaninov, Čajkovskij, Kedrov, Berezovskij, Bortňanskij a další), díla renomovaného autora postmoderny Alfreda Schnittkeho i dvě světové premiéry: skladby českých autorů Josefa Marka a Tomáše Pálky.

S Pražskými symfoniky vystoupí světoznámý čínský dirigent Muhai Tang. První z jeho čtyř zastavení v Praze v této sezoně bude zasvěceno 9. a 10. října v Obecním domě Giuseppe Verdimu a Richardu Wagnerovi. Návštěvníci prvního koncertu se budou moci s dirigentem setkat i osobně po koncertě – na autogramiádě. Dvojicí koncertů vzdává FOK poctu 200. výročí narození dvou velikánů opery Giuseppe Verdiho a Richarda Wagnera. Výběr z operních árií však na programu není. Hlavním bodem je skladba, která vznikla na popud Muhaie Tanga – mladý český skladatel Jan Rybář upravil hudební materiál ze čtyř Verdiho oper a vznikla symfonická báseň nazvaná OuVerditura.Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
V Bratislavě se na přelomu září a října pořádá 49. ročník Bratislavských hudebních slavností, nejvýznamnější festival klasické hudby na Slovensku. Nabízí řadu symfonických těles, kupříkladu Slovinskou filharmonii z Lublaně, Moskevské městské symfoniky, Orchestr národní Akademie Santa Cecilia z Říma nebo českou PKF – Prague Philharmonii a mnoho uznávaných hudebních interpretů. Letošní přehlídka věnuje pozornost starší i nastupující slovenské hudbě.

Praha
Osobnost týdne
Osobností tohoto týdne je bezesporu šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek, který u předního českého orchestru začíná už druhou sezonu. Je jisté, že se filharmonikům pod jeho taktovkou daří. Mistr Bělohlávek i jeho profesní dráha jsou známy, připomeňme si proto úspěšný zahajovací koncert 118. sezony a ohlasy hudebních publicistů.

Jiří Bělohlávek sice nastoupil k České filharmonii loni v září, s orchestrem však spolupracuje více než třicet let. Po sametové revoluci ho dva roky vedl jako šéfdirigent, vycházel z renomé získaného zejména soustavným uváděním české tvorby. Po Václavu Talichovi, Rafaelu Kubelíkovi, Karlu Ančerlovi a Václavu Neumannovi se stal dalším z dlouhé řady vysoce uznávaných českých dirigentů. Od této sezony si Jiří Bělohlávek přibral další angažmá, působí jako hlavní hostující dirigent u Rotterdamské filharmonie.Česká filharmonie si nachystala pro slavnostní událost vrcholné duchovní dílo 20. století – Glagolskou mši Leoše Janáčka. Výjimečnost čtvrtečnímu a pátečnímu večeru dodala skutečnost, že šlo o vůbec první původní znění od české premiéry v roce 1927. Šéfdirigent Bělohlávek provedl raritní verzi zrekonstruovanou Jiřím Zahrádkou už s londýnským Symfonickým orchestrem BBC před dvěma lety na festivalu BBC Proms.

Podle publicisty a redaktora Českého rozhlasu – Vltava Jiřího Bálka, jehož recenzi nazvanou „Doba zahajovacích koncertů pokračuje“ zveřejnila Opera Plus (zde), je sympatické, že pro své zahájení Česká filharmonie našla program, který opět ideálně spojoval dramaturgickou objevnost či neotřelost a slavnostní lesk. A postarali se o něj v rovné míře sólisté i orchestr. V první polovině zejména trumpetista Sergej Nakarjakov ve skladbě Ad absurdum. „Jeho výkon opravdu posouval hranice toho, kolik krátkých šestnáctinových not za sebou lze v rychlém sledu zahrát. Ale i další skladba prvé poloviny, Šostakovičův Klavírní koncert, byl šťastnou volbou,“ napsal Bálek. Jak uvedla hudební kritička Věra Drápelová v recenzi na iDnes.cz nazvané „Česká filharmonie odstartovala sezonu i splašenými sršni“, s Nakarjakovem vedl ztřeštěný, leč přesný hudební dialog klavírista Alexander Melnikov. Užívat si podle ní šlo i perfektní souhru s orchestrem. Druhá polovina koncertu se sice posunula do poněkud jiné roviny, ale koneckonců i Janáček má v sobě něco z hudebního výstředníka, míní Drápelová. „Určité odchylky od pozdější, upravené verze ji činí jakoby sršatější, nicméně obě jistě mohou žít vedle sebe. Provedení splnilo vysoká kritéria, bylo dramatické a živočišné, a to i v často vypjatých pěveckých partech, které interpretovali Hibla Gerzmava, Veronika Hajnová, Stuart Neill a Jan Martiník. Své kvality potvrdil Pražský filharmonický sbor. Bylo to rázné vykročení do nové sezony,“ dodala.Minulou neděli začal ve Stavovském divadle v Praze scénický cyklus Opera nás baví. Zábavnou formou dětem přibližuje život a dílo skladatele Wolfganga Amadea Mozarta. Režisérkou a autorkou scénáře je operní pěvkyně a ředitelka Dětské opery Praha Jiřina Marková-Krystlíková, výtvarníkem, scénografem a autorem komiksově laděných obrázků je grafik a malíř Jiří Votruba. Projekt Opera nás baví má dvanáct dílů, první dva o Bedřichu Smetanovi a Gioacchinovi Rossinim představil před prázdninami. V příští sezoně plánují pořadatelé uvést příběhy o Giuseppu Verdim, Richardu Wagnerovi a Petru Iljiči Čajkovském.

Minulý týden zakončil v pořadí druhý koncert letošního festivalu Struny podzimu. Ve Dvořákově síni Rudolfina se představil oceňovaný britský houslista Daniel Hope s netradiční interpretací Vivaldiho Čtvera ročních dob s ryze současnou verzí tohoto velmi často hraného díla. Autorem rekomponované skladby je Max Richter. Virtuosa doprovodil bavorský orchestr L’Arte del Mondo. Jak Hope dílo vnímá, napsala MF Dnes: „Max mi řekl, že je tímto dílem už přesycený. Chtěl hudbu zcela nově uchopit a to se mi líbilo,“ poznamenává Hope, který projekt Vivaldi Recomposed vydal rovněž na CD. Čtyřicetiletý houslista se rád pouští do neobvyklých počinů, v nichž prolíná klasiku s dalšími žánry. Píše i knihy a scénáře, pořádá hudební festivaly. Skladatel Richter je známý mimo jiné hudbou k filmu Valčík s Bašírem. Vivaldiho prý překomponoval z devadesáti procent. „Přesto k nám duch a síla jeho díla stále promlouvá,“ tvrdí.Ve středu 2. října zemřel ve věku 69 let po dlouhé nemoci textař, hudební skladatel a muzikant Zdeněk Rytíř, který skládal například pro Martu Kubišovou, Helenu Vondráčkovou, Václava Neckáře, Petra Spáleného, Michala Tučného či pro skupinu Olympic.

Ve středu zahájil 20. jubilejní sezonu orchestr PKF – Prague Philharmonia. Koncert se uskutečnil v Dvořákově síni Rudolfina. Známá PKFka nedávno změnila původní název Pražská komorní filharmonie i vizuální styl a dramaturgii. Na zahajovacím koncertu doprovodila předního norského barytonistu Auduna Iversena. Pro slavnostní večer nastudovala Písně potulného tovaryše Gustava Mahlera, Polní mši Bohuslava Martinů a Symfonii charakteristickou pro mír s Republikou francouzskou Pavla Vranického.

Internetová firma Google začala od 1. října v tuzemsku prostřednictvím své služby Hudba Google Play nabízet stahování hudby. Vedle dosavadní nabídky aplikací bude Google Play nově obsahovat miliony skladeb z téměř padesáti největších vydavatelství ve formátu MP3 i pro iTunes. Služba Hudba Google Play je dostupná pro chytré telefony a tablety s operačním systémem Android v on-line obchodě Google Play a přes webové rozhraní play.google.com. Česká republika je jednou ze sedmi zemí, kde dnes plnohodnotnou službu firma začala nabízet.

V Kongresovém centru Praha zahrál v sobotu americký bluesový kytarista, jeden z nejlepších hráčů ve svém oboru, Joe Bonamassa, a to v rámci festivalu United Islands.

Virtuos Pavel Šporcl tento týden představil nové album, které je poctou legendárním českým houslistům. Jmenuje se Mé houslové legendy a Šporcl s ním v listopadu vyjede na turné po desítce českých a moravských měst. Na novém CD, jehož kmotry byli dnes v Praze například herec Jan Potměšil a olympijský vítěz a pětibojař David Svoboda, Šporcl představuje skladby, jejichž autory jsou nejvýznamnější čeští housloví virtuosové období mezi Paganinim a Oistrachem, kteří v 19. a na počátku 20. století sbírali nejvyšší pocty v hudebních metropolích světa (New York, Londýn, Vídeň, Berlín, Mnichov, Praha, Charkov, Kyjev). Často tam také pokládali pedagogické základy, na nichž dodnes staví jejich následovníci.

V sobotu začaly ve dvaceti sedmi českých kinech přenosy z prestižní newyorské Metropolitní opery. Hned první večer se operní příznivci mohli těšit novou inscenací Čajkovského romantické opery Evžen Oněgin. Obsazení bylo hvězdné, hlavními protagonisty byli dobře známí pěvci Mariusz Kwiencień, Piotr Beczala a Anna Netrebko. Poslední říjnovou sobotu budou přenosy pokračovat téměř nehranou Šostakovičovou operou Nos, která se hraje jen ve čtyřech operních domech na světě.Regiony
Novou ředitelkou Komorní filharmonie Pardubice se 1. října stala Jarmila Zbořilová. Dosud byla řízením instituce jen pověřena. Městská rada ji do funkce jmenovala na šest let, do konce roku 2019. Předchozí ředitel filharmonie Vojtěch Stříteský se funkce vzdal, když se v roce 2010 stal místostarostou Litomyšle.

Novým šéfdirigentem Severočeské filharmonie Teplice se taktéž od 1. října stal Ital Alfonso Scarano. U orchestru působil od ledna 2012 jako hlavní hostující dirigent. Scarano v letech 2000 až 2010 působil jako hlavní hostující dirigent komorního orchestru Virtuosi di Praga. Momentálně spolupracuje s Moravskou filharmonií Olomouc, s níž se podílí na uvádění symfonií Gustava Mahlera. Vedle toho každoročně hostuje u Thajské filharmonie v Bangkoku.

Novou sezonu zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů a tradiční festival Harmonia Moraviae zahájila ve čtvrtek německá sopranistka z newyorské Metropolitní opery Mojca ErdmannVýročí
80. výročí narození zpěváka Karla Hály si hudební veřejnost připomněla 2. října. Hála patřil k nejlepším českým swingařům, od poloviny 50. let minulého století byl stálicí tuzemské populární hudby.

Foto  Karel Kašák, archiv, Česká filharmonie, Marco Borggreve, Felix Broede

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat