Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 26. února do 4. března 2018 252

Praha
Druhé vystoupení dirigenta Michała Nestorowicze se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu v této koncertní sezoně nabídne návštěvníkům Dvořákovy síně Rudolfina v pondělí 26. února dvě klasická díla ruské hudby. Virtuozní Houslový koncert, který Čajkovskij složil na jaře roku 1878 ve Švýcarsku, je dodnes považován za jedno z nejobtížnějších děl houslové literatury. Polský dirigent k jeho provedení přizval svého pravidelného spolupracovníka, v Itálii žijícího ruského houslistu Sergeje Krylova. Druhá polovina večera, který nese název Po stopách ruských velikánů, přinese Prokofjevovu Pátou symfonii, první z trojice symfonií, které ruský skladatel složil po návratu do Sovětského svazu.

Michał Nestorowicz, SOČR – Praha 18. 12. 2017 (zdroj SOČR / foto Tomáš Vodňanský)

Izraelsko-palestinský klavírista Saleem Ashkar usedne v pondělí 26. února v Anežském klášteře opět ke klaviatuře křídla D 282 renomované firmy C. Bechstein, aby zde provedl další z řady koncertů Saleem Ashkar Beethoven Residency, na nichž postupně kompletně provede Beethovenovy klavírní sonáty. Z dvaatřiceti sonát pro tento večer vybral sonáty číslo 2 A dur, číslo 12 As dur, číslo 24 Fis dur a číslo 31 As dur. Z koncertu přineseme recenzi.

V kostele sv. Šimona a Judy vystoupí v úterý 27. února v rámci komorní řady FOK Stará hudba vyhlášený italský interpret barokní hudby Enrico Onofri, který byl přes dvacet let koncertním mistrem a sólistou věhlasného souboru Il Giardino Armonico. Na programu jeho houslového recitálu, jenž nazval Dialog osamocení, figurují skladby Johanna Sebastiana Bacha, Jacoba van Eycka a zejména známá Tartiniho sonáta „Didone abbandonata“. Název programu odkazuje na antický příběh, který v sobě Tartiniho sonáta ukrývá. Na cembalo Onofriho doprovodí a během večera se v sólových kusech představí Luca Guglielmi. Koncert zhodnotíme na našem portálu.

Enrico Onofri (zdroj FOK)

Romantický program nastudoval s Českou filharmonií její designovaný šéfdirigent Semjon Byčkov. Po tři večery tohoto týdne (počínaje středou 28. února) představí publiku ve Dvořákově síni Rudolfina své pojetí Čajkovského Čtvrté symfonie a Dvořákova Koncertu pro violoncello a orchestr h moll. V něm se jako sólista před filharmoniky posadí violoncellista Gautier Capuçon, kterého pojí se Semjonem Byčkovem dlouholeté přátelství a také fakt, že oba jsou doma v Paříži. Recenzi čtvrtečního koncertu přineseme na našich stránkách, hodnocení koncertu České filharmonie z minulého týdne naleznete zde.

Koncertním provedením opery Donna Diana si Národní divadlo podruhé v této sezoně připomeneme první slavnou etapu někdejšího Nového německého divadla v Praze. V jeho čele stál tehdy, plných dvacet dva let, Angelo Neumann, který objevil talent vídeňského rodáka, skladatele Emila Nikolause Josepha von Rezniceka, který v letech 1886–1894 působil v Praze jako vojenský kapelník. Neumann Reznicekovi nabídl místo rezidenčního skladatele s pevným platem a objednávkou na jednu operu ročně. Světový úspěch z nich zaznamenala opera Donna Diana, kterou provede Sbor a Orchestr Státní opery koncertně ve čtvrtek 1. března ve Foru Karlín. Titulní roli Diany ztvární ruská sopranistka Alexandra Lubchansky, taktovky se ujme hudební ředitel Státní opery Andreas Sebastian Weiser. Reflexi premiéry si budete moci přečíst na našem portálu.

Alexandra Lubchansky (zdroj ND)

Na čtvrtek 1. března připravilo pěvecké oddělení Pražské konzervatoře první premiéru svého nastudování opery Josefa Richarda Rozkošného Černé jezero. Jímavá romantická variace starého příběhu o lásce a střetu světa nadpřirozených bytostí a živlů se světem lidí se odehraje v Divadle na Rejdišti v režijní koncepci Gustava Skály. Hudebně představení se studenty operního oddělení nastudoval Tomáš Hála.

 

Regiony
Mimořádný koncert ke stému výročí narození Leonarda Bernsteina pořádá Filharmonie Hradec Králové v úterý 27. února. Hlavním protagonistou koncertu bude Pražský filharmonický sbor, který se svým sbormistrem Lukášem Vasilkem nastudoval z oslavencova odkazu Chichesterské žalmy pro smíšený sbor, chlapecké sólo, varhany, bicí nástroje a harfu. Kromě Bernsteinova slavného opusu provede Pražský filharmonický sbor v Sále Filharmonie Hradec Králové Janáčkův Otčenáš, Průtrž mračen od amerického skladatele Erica Whitacrea a skladbu Svatý od Johna Tavenera. Koncert zhodnotíme na našich stránkách.

Lukáš Vasilek, Pražský filharmonický sbor (zdroj PFS / foto © Petra Hajská)

Balet Národního divadla moravskoslezského pořádá ve středu 28. února v Divadle Antonína Dvořáka svůj již pátý ročník baletního galakoncertu s mezinárodní účastí, který nese název Balet Gala. Hosty budou tanečníci zahraničních národních divadel z Polska, Německa a Francie. Českou republiku budou reprezentovat hosté z Baletu Národního divadla, soubor Dekkadancers a samozřejmě domácí balet Národního divadla moravskoslezského. Podrobnosti o představení se dočtete zde.

Dva večery v tomto týdnu (ve čtvrtek 1. a v pátek 2. března) bude Filharmonie Brno hostit v Besedním domě zpěvačku Ivu Bittovou. Ta se ujme pěveckého partu v Lidových písních Luciana Beria, cyklu jedinečných úprav nejen lidových písní z různých koutů světa (Ameriky, Francie, Sicílie, Sardinie, Arménie či Ázerbájdžánu). S Ivou Bittovou chystáme rozhovor, který v tomto týdnu najdete na našich stránkách. Program doplní Janáčkova orchestrální balada Šumařovo dítě a Schumannova Symfonie č. 2 C dur, brněnské filharmoniky bude řídit Case Scaglione.

Case Scaglione (zdroj casescaglione.com)

Janáčkova filharmonie zařadila na čtvrtek 1. března koncert nazvaný Skladatel klavíristou, klavírista dirigentem, jehož protagonistou bude Daejin Kim, korejský klavírista a dirigent v jedné osobě. Provedení oblíbeného Mozartova Klavírního koncertu č. 23 tak bude pro návštěvníky tohoto koncertu jedinečnou příležitostí seznámit se s kdysi běžnou praxí dirigování orchestru od klávesového nástroje. Ve druhé polovině večera, který proběhne v Domě kultury města Ostravy, zazní Symfonie č. 2 Sergeje Rachmaninova.

Přestože tradiční festival Pardubické hudební jaro bude oficiálně zahájen až 14. března koncertem České filharmonie, již na neděli 4. března zařadil takzvaný Prolog festivalu. Ve Východočeském divadle v Pardubicích uvede operní soubor Divadla J. K. Tyla Plzeň své nastudování opery Bedřicha Smetany Libuše. V hlavní roli inscenace, kterou zhodnotíme na našem portálu, vystoupí sopranistka Eva Urbanová.

Bedřich Smetana Libuše – Eva Urbanová (Libuše) – DJKT 2015 Plzeň (foto Pavel Křivánek)

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 19. do 25. února 2018

Ze zahraničí
V jedné z nejznámějších amerických koncertních síní, newyorské Carnegie Hall, ve čtvrtek 22. února vystoupil romský pianista a skladatel Tomáš Kačo. Hudebník původem z Nového Jičína, který kombinuje směs klasické hudby, jazzu a romské muziky, ve svém sólovém koncertu s podtitulem Cikánská duše představil vlastní skladby a úpravy děl Johanna Sebastiana Bacha a Fryderyka Chopina. Více se dočtete zde.

V neděli 25. února se poprvé v roli Lenského představil v inscenaci Evžen Oněgin Vídeňské státní opery český tenorista Pavel Černoch. Ten tak ve třech představeních nejnovější série této Čajkovského opery nahradil Rolanda Villazóna. Pro Pavla Černocha je tento záskok debutem na prknech prestižního vídeňského operního domu. Při nedělním představení mu pod taktovkou francouzského dirigenta Louise Langrého byla v inscenaci německého režiséra Falka Richtera Olgou Margarita Gritskova, Oněgina zpíval Mariusz Kwiecień, Taťánu Olga Bezsmertna a Gremina Ferruccio Furlanetto, z představení připravujeme reportáž. Další reprízy jsou připraveny na středu 28. února a sobotu 3. března.

Pavel Černoch (foto ND Praha)

 

Praha
PKF – Prague Philharmonia měla minulý týden na programu kromě komorního koncertu v pondělí 19. února v Českém muzeu hudby (Kaprálová Quartet a Ester Pavlů) také nedělní abonentní koncert nesoucí název Eroica. Kromě slavné Beethovenovy Třetí symfonie na něm ve Dvořákově síni Rudolfina v neděli 25. února provedla pod taktovkou Brita Roryho Macdonalda poslední orchestrální písňový cyklus Benjamina Brittena Nokturna, který Britten věnoval Almě Mahler. Jeho interpretem byl britský tenorista Jeremy Ovenden, rozhovor s ním jsme přinesli zde. Dramaturgii koncertu, z nějž chystáme recenzi, doplnila Serenáda pro smyčcový orchestr Edwarda Elgara.

V pondělí 19. února byla hostem dalšího z řady koncertů pořádaných Českým spolkem pro komorní hudbu mezzosopranistka Markéta Cukrová, která zde za doprovodu komorního ansámblu interpretovala díla Antonia Vivaldiho. Ta byla proložena Koncerty pro cembalo Johanna Sebastiana Bacha, v nichž se jako sólista představil Vojtěch Spurný, který byl rovněž dirigentem celého večera. Koncert jsme zhodnotili zde.

ČSKH – Magda Malá, Veronika Manová, Markéta Cukrová, Vojtěch Spurný, Michal Dušek, Libor Mašek – Rudolfinum Praha 19. 2. 2018 (zdroj ČSKH / foto © Zdeněk Chrapek)

Český klavírní virtuoz Ivan Klánský se stane prvním mužem, který získá ocenění Granátová hvězda, jež uděluje Bohemian Heritage Fund osobnostem českého umění za celoživotní přínos českému kulturnímu dědictví. Ocenění v minulosti obdržela Zuzana Růžičková a Soňa Červená. Profesor Klánský osobně převezme Granátovou hvězdu 1. května v pražském Rudolfinu. Vedení Bohemian Heritage Fund to oznámilo v úterý 20. února. Více se dočtete zde.

Celovečerní oratorium Maddalena ai piedi di Cristo měl na programu v úterý 20. února ve Dvořákově síni Rudolfina soubor Collegium 1704. Oratorium, jehož ústřední postavou je kající se Máří Magdaléna u nohou ukřižovaného Ježíše Krista, pochází z italského období Antonia Caldary a vyznačuje se neobyčejně koncentrovaným a hlubokým hudebním výrazem a výjimečnou melodickou invencí. Collegium 1704 řídil Václav Luks, který do titulní role Maří Magdalény obsadil teprve šestadvacetiletou sopranistku Francescu Aspromonte. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Maddalena ai piedi di Cristo – F. Aspromonte, V. Luks, Collegium 1704, Collegium Vocale 1704 – Praha 20. února 2018 (zdroj Collegium 1704 / foto Petr Kadlec)

Ansámbl Prague Modern v čele se svým hlavním hostujícím dirigentem Pascalem Galloisem představil ve středu 21. února publiku v Atriu na Žižkově své poslední CD Boulez-Schönberg, které vyšlo v prosinci 2017 u italského vydavatelství Stradivarius, a přidal zvukovou ochutnávku materiálu dalšího připravovaného CD se skladbami Gérarda Griseyho a Fabiena Lévyho.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pokračoval minulý týden na dvou koncertech (ve středu 21. a ve čtvrtek 22. února) v dlouhodobém projektu Beethoven – Bruckner. V první polovině doprovodil českého klavíristu Martina Kasíka v Beethovenově Třetím klavírním koncertu. Ve druhé polovině zahrál orchestr pod taktovkou svého šéfdirigenta Pietari Inkinena Brucknerovu Sedmou symfonii. Hodnocení středečního koncertu si můžete přečíst zde.

Martin Kasík, FOK – Praha 21. února 2018 (zdroj FOK / foto Petr Dyrc)

Na Nové scéně Národního divadla v Praze byly v neděli 25. února vyhlášeny a oceněny nejlepší taneční výkony a choreografie za loňský rok. Výroční ceny portálu Opera Plus, které jsou udělovány na základě hlasování čtenářů tohoto portálu, si tentokrát odnesli první sólisté Baletu Národního divadla v Praze Nikola Márová a Michal Štípa, ocenění za svoji společnou choreografii pro soubor DekkaDancers získali Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar a Marek Svobodník. Mimořádnou Výroční cenu, udělovanou šéfredaktorem tohoto portálu, převzala někdejší primabalerína “zlaté kapličky” a nynější baletní mistryně jejího baletního souboru Michaela Černá. Více jsme informovali zde.

 

Regiony
Po dlouhé nemoci zemřel v pondělí 19. února hudební skladatel, houslista a dirigent Evžen Zámečník. Bylo mu devětasedmdesát let. Poslední rozloučení se uskutečnilo v sobotu 24. února v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Brně-Zábrdovicích. Více se o Evženu Zámečníkovi dočtete zde.

Soubor Ensemble Opera Diversa pro rok 2018 připravil speciální výroční koncertní řadu Slovensko v Brně. Cyklus koncertů otevřel v úterý 20. února v konventu Milosrdných bratří koncert, jehož dramaturgii tvořily čtyři koncerty pro pětistrunné housle milanolo a smyčce. Koncerty Adriána Demoče, Pascala Manoliose, Jevgenije Iršaie a Mariána Lejavy uvedl v premiéře houslista Milan Paľa, Ensemble Opera Diversa poprvé řídil Marián Lejava.

Milan Paľa (zdroj Filharmonie Brno / foto © Julian Veverica)

Divadlo Husa na provázku zinscenovalo osud mladé talentované brněnské skladatelky, dirigentky a femme fatale Vítězslavy Kaprálové a v premiéře jej uvedlo v pátek 23. února. Autorkou hry Vitka je patrně nejznámější brněnská spisovatelka současnosti Kateřina Tučková, pro kterou jde o dramatický debut. Režie se ujala Anna Petrželková. Skladatelku Kaprálovou v divadelní inscenaci představuje Tereza Marečková, jejího kolegu Bohuslava Martinů Dušan Hřebíček a otce Václava Kaprála Vladimír Hauser. Více se dočtete zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat