Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Monumentální pašijové oratorium Křížová cesta od Lukáše Hurníka provedla na Květnou neděli 25. března v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha Filharmonie Hradec Králové. Pašijovou hru pro sóla, sbor, orchestr a recitátory, která vznikla před sedmi lety na objednávku Filharmonie Hradec Králové a jejíž text je koláží citátů evangelia, liturgických textů, lidových pašijových her a duchovní poezie, řídil István Dénes. V roli sólistů se představili sopranistka Michaela Gemrotová a barytonista Roman Hoza, role recitátorů se ujali Otakar Brousek mladší a Miroslav Táborský. Sborové party nastudovaly Kühnův smíšený sbor a Chlapecký sbor Bonifantes. Provedení zhodnotíme na našem portálu.

 

Regiony
Letošní šedesátý ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl má na programu i koncerty mladých talentů a rozhodl se také najít ty nejlepší z nastupující generace hudebníků. Minulý týden oznámil, že spouští projekt Zahraj si na Smetanově Litomyšli!, který je určen studentům konzervatoří, mladým hudebním tělesům, sborům i sólistům. Cesta na pódium, které je pro talentované hudebníky připraveno ve Festivalových zahradách, vede přes webový portál digitalnismetanka.cz. Mladí hudebníci potom budou mít příležitost vystoupit na jedné z festivalových scén v Klášterních zahradách, kde se letos již druhým rokem odehraje bohatý doprovodný program Smetanovy Litomyšle. Více se na našem portále dočtete zde.

Druhý koncert balíčku FOR a FROM CZECHOSLOVAKIA ze 7. koncertní řady brněnského souboru Brno Contemporary Orchestra uvedl v úterý 20. března v Besedním domě skladby věnované stému výročí republiky, tentokrát z per dvou světových skladatelů, a to za jejich přítomnosti. Brno Contemporary Orchestra oslovil významné světové skladatele, aby pro soubor zkomponovali díla s podtitulem „pro Československo“. Na koncertě tak zazněly dvě světové premiéry z roku 2018 (Plastový hrad Elliotta Sharpa a Brno Rolanda Dahindena), které byly doplněny „binárně opoziční“ kompozicí Concordanza od Sofie Gubajduliny a skladbou Quo vadis? Aloise Piňose z roku 2001. Dirigentské taktovky se ujal Pavel Šnajdr. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Pavel Šnajdr, Roland Dahinden a Elliott Sharp (zdroj FB BCO)

Balet Jihočeského divadla uvedl v pátek 23. března v českobudějovickém Domě kultury Metropol premiéru inscenace Klíče odnikud. Připravil ji bývalý šéf baletu Národního divadla Praha Petr Zuska. Inspiroval se příběhem osamocené ženy z opuštěného domu prarodičů. Zazněly části Rekviem Antonína Dvořáka a cyklu Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka. O chystané premiéře jsme informovali v Týdnu s tancem zde, recenzi připravujeme.

Další operní premiéru mělo minulý týden na programu Národní divadlo Brno. Tentokrát se ale operní soubor zaměřil na dětského diváka, když nastudoval operu Kocour v botách Jiřího Temla. Příběh o kocourovi z pražského Žižkova, který se vydá na dobrodružnou cestu do Francie, mohli nejen dětští diváci poprvé vidět v pátek 23. března v divadle Reduta. Hodinu trvající pohádku na libreto Elišky Toperczerové Hrubé a Jana Tůmy na jevišti ztvárnili nejen dospělí zpěváci, ale i dětský sbor, který tak tvoří jedinečnou spojnici mezi jevištěm a dětským publikem. Představení hudebně nastudovala Valeria Maťašová, režie byla svěřena Marku Mokošovi, recenzi chystáme z jedné z následujících repríz.

Zemřel významný brněnský architekt Ivan Ruller, informovala v neděli Česká televize. Loni v listopadu mu bylo jedenadevadesát let. Architektonický rukopis Ivana Rullera nese hala Rondo, podílel se i na projektu Janáčkova divadla v Brně. Zprávu jsme přinesli zde.

Ivan Ruller (zdroj youtube.com)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Napsat komentář