Týden s hudbou

Jaký bude nový hudební program příštího týdne od 13. do 19. května 2019? Podíváme se do zahraničí za Českou filharmonií, Českým filharmonickým sborem nebo Severočeskou filharmonií Teplice. Představíme vám koncerty Filharmonie Hradec Králové, ansámblů Barocc sempre giovane i Collegium Marianum a dozvíte se více o programu Pražského jara i novinkách z rádia Classic Praha.

Petr Altrichter, Česká filharmonie (foto Petra Hajská)

Zahraničí
Česká filharmonie vystoupí ve středu 15. května 2019 (19:00 hodin) v Qintai Concert Hall ve Wu-chanu. Za dirigentský pult se postaví Petr Altrichter a jako sólista se zde představí Josef Špaček. Na programu jsou Smetana, Dvořák, Janáček, Suk, Nedbal a Fibich. Další z koncertů pak filharmoniky čeká v pátek 17. května 2019 (19:00 hodin) v Straits Cultural Art Center v Fu-čou, v sobotu 18. května 2019 (19:00 hodin) v Yuhang Grand Theatre v Chang-čou a v neděli 19. května 2019 (19:00 hodin) v pekingském Poly Theatre.

Český filharmonický sbor Brno se představí ve dnech 14. až 18. května 2019 v belgickém Liege v Orffově Carmině Buraně. Od 19. do 22. května 2019 pak vystoupí v rakouském Linci v Mahlerově Symfonii č. 8.

I Severočeská filharmonie Teplice míří v tomto týdnu do zahraničí. Od pondělí 13. května 2019 do středy 16. května 2019 odehraje koncerty v Hamburku, Düsseldorfu a Brémách. Filharmonici se představí pod vedením Norberta Baxy v Orffově Carmině Buraně a operních sborech. Sólisté jsou v jednání.

Isabelle Faust (archiv OP)

Pražské jaro
V pondělí 13. května 2019 od 16:00 hodin je ve Dvořákově síni Rudolfina připraveno Finále hudební soutěže – hoboj, a to první část. Představí se zde Komorní orchestr Pražských symfoniků pod dirigentským vedením Ondřeje Vrabce. Na programu je Williamsův Koncert pro hoboj a smyčcový orchestr a moll a Martinů Koncert pro hoboj a malý orchestr H 353. Druhá část finále je pak se stejným programem přichystána na 20. hodinu.

Ve Smetanově síni Obecního domu pak ve stejný den v 20:00 hodin zazní Smetanova Má vlast v podání Bamberských symfoniků a pod dirigentským vedením Jakuba Hrůši.

Finále hudební soutěže – flétna (1. část) je naplánováno na úterý 14. května 2019 (16:00 hodin) ve Dvořákově síni Rudolfina. Vystoupí zde PKF – Prague Philharmonia, Bennewitzovo kvarteto a za dirigentský pult se postaví Stanislav Vavřínek. V programu zazní Rejchův Flétnový kvartet G dur op. 98, Mozartův Koncert pro flétnu a orchestr č. 1 G dur KV 313 a Koncert pro flétnu a orchestr č. 2 D dur KV 314 a Blodkův Koncert pro flétnu a orchestr D dur. Druhá část je pak opět plánována na 20. hodinu.

Na Pražské jaro se po čtyřiceti letech vrací ve středu 15. května 2019 (20:00 hodin) monumentální Berliozovo Te Deum, a to pod taktovkou Johna Nelsona, jehož kritici řadí mezi nejvyhledávanější specialisty na Berliozovu hudbu. Spolu s ním se ve Smetanově síni Obecního domu představí Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Karel Untermüller (viola), Nicholas Phan (tenor), Slovenský filharmonický sbor se sbormistrem Jozefem Chabroněm, Kühnův smíšený sbor se sbormistrem Jaroslavem Brychem a Kühnův dětský sbor v čele s Jiřím Chválou.

Ve čtvrtek 16. května 2019 se na Pražském jaru představí Boston Symphony Chamber Players. Garrick Ohlsson pak usedne za klavír. Koncert se uskuteční ve Dvořákově síni Rudolfina od 20:00 hodin. Program obsahuje Haydnovo Klavírní trio č. 1 C dur op. 86 Hob.XV:27, Françaixův Dixtuor pro dechové kvinteto a smyčcové kvinteto a Brahmsův Klavírní kvintet f moll op. 34.

Koncert Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia je připraven na pátek 17. května 2019 (20:00 hodin) do Smetanovy síně Obecního domu. Dirigentem koncertu je Sir Antonio Pappano a jako sólistka vystoupí houslistka Lisa Batiashvili. Na programu je Musorgského Noc na Lysé hoře, Bartókokův Koncert pro housle a orchestr č. 1 a Rimského-Korsakovova Šeherezáda op. 35.

Sál Martinů na HAMU bude v sobotu 18. května 2019 (11:00 hodin) hostit teprve dvacetiletého rodáka z Hradce Králové, klavíristu Matyáše Nováka, který je vítězem celé řady národních i mezinárodních soutěží. Na programu je výběr z děl Chopina, Liszta i Valčík z opery Faust (Charles Gounod/Franz Liszt).

Ve stejný den, ale od 19:00 hodin, ve Dvořákově síni Rudolfina zazní kompletní provedení Bachových houslových sonát a partit v podání houslistky Isabelle Faust.

Na neděli 19. května 2019 je pak připraven v kostele sv. Šimona a Judy (20:00 hodin) Pražského filharmonického sboru v čele s Lukášem Vasilkem. Dalšími účinkujícími jsou Eva Krestová (viola), Tomáš Krejbich (viola), Eduard Šístek (violoncello), Mikael Ericsson (violoncello), Petr Ries (kontrabas), Lenka Navrátilová (klavír) a Daniel Wiesner (klavír). V programu zazní Schubertův Psalm 23 „Gott ist mein Hirt“ op. 132 a Gesang der Geister über den Wassern D 714, Brahmsova Schicksalslied op. 54 a Lukášovo Requiem op. 252.

Týden pak završí nedělní Debut Pražského jara. Ve Dvořákově síni Rudolfina se 19. května 2019 (20:00 hodin) představí za dirigentským pultem Ben Glassberg, který bude řídit PKF – Prague Philharmonii a jako sólista vystoupí Alexandre Collard (lesní roh). Program obsahuje Vosečkův Hypnos (což je světová premiéra na objednávku Pražského jara) a Mozartův Koncert pro lesní roh a orchestr č. 2 Es dur KV 417 a Symfonii č. 40 g moll KV 550.

Láska ke třem pomerančům (vizuál Národní divadlo)

Praha – ostatní události
Rudolphin Ensemble Prague se představí ve čtvrtek 16. května 2019 (18:00 hodin) v Sukově síni Rudolfina. Program obsahuje stejně jako v minulém týdnu díla Mozarta, Vivaldiho, Bacha, Dvořáka, Smetany, Brahmse, Janáčka a Bizeta. Stejný koncert pak odehrají v Rudolfinu ještě v sobotu 17. května 2019 od 18:00 hodin.

Opera Národního divadla na tento týden přichystala premiéry Prokofjevovy opery Láska ke třem pomerančům. Obě se uskuteční v Národním divadle, a to 16. a 19. května 2019 od 19:00 hodin. Hudebního nastudování se ujal Christopher Ward, režie a choreografie pak Radim Vizváry. Představení 16. května je součástí programu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro 2019.

V pátek 17. května 2019 (18:00 hodin) čeká Sukovu síň Rudolfina koncert Prague Vivaldi Ensemble. Program představí Mozartovu Serenádu pro smyčce č. 13 G dur KV 525 „Malá noční hudba“; Pachelbelův Kánon D dur P. 37 a Vivaldiho Čtvero ročních dob op. 8.

Druhý z koncertů Ensemble Inégal 13. abonentního cyklu předznamená nahrávání letošního zelenkovského CD. Na Malé Straně v kostele Panny Marie pod řetězem zazní v pátek 17. května 2019 (19:30 hodin) mše Jana Dismase Zelenky, věnovaná patronce všech hudebníků, svaté Cecílii – Missa Sanctae Caeciliae ZWV 1.

V neděli 19. května 2019 (18:00 hodin) odehraje svůj koncert v Sukově síni Rudolfina Pražský barokní soubor. Představí zde díla Marcella, Pachelbela, Purcella, Händela, Bacha a Vivaldiho.

Procházky uměním
Úterý 14. května 2019 (19:00 hodin) bude v Museu Kampa patřit violistce Jitce Hosprové a cembalistce Editě Keglerové. Na programu je Locatelliho Sonáta in G minor OP. 6, No. 12 pro violu a cembalo, Couperinova Suita in C minore a světová premiéra Hurníkova „Depozitáře”, což je suita pro violu a cembalo.

Hradec Králové
Románská noc je připravena na čtvrtek 16. května 2019 (19:30 hodin) v Sále Filharmonie Hradec Králové. Vystoupí zde Filharmonie Hradec Králové pod dirigentským vedením Kaspara Zehndera, kytarista Rafael Aguirre a Královéhradecký dětský sbor Jitro se sbormistrem Jiřím Skopalem. Na programu jsou Debussyho Nokturna pro ženský sbor a orchestr, Nokturna pro ženský sbor a orchestr a Respighiho symfonická báseň Římské pinie, P 141.

Pardubice
Čtvrtek 16. května 2019 (19:00 hodin) bude patřit v Evangelickém kostele v Pardubicích koncertu Barocco sempre giovane. Jako sólista vystoupí Waclaw Golonka (varhany). Program zahrnuje díla Mikołaje z Krakowa, Jakuba Sowy, Jana z Lubliny, Františka Ignáce Antonína Tůmy, Františka Xavera Brixi, Wolfganga Amadea Mozarta, Johanna Sebastiana Bacha a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

Staré Sedliště
V neděli 19. května 2019 v 19:00 hodin zazní ve Starém Sedlišti v okrese Tachov koncert pod názvem Hanacco Americano. Představí se na něm Collegium Marianum v čele se svou uměleckou vedoucí Janou Semerádovou. Podtitul koncertu zní Cesta z Evropy do Jižní Ameriky a zpět. Netradiční spojení jihoamerického baroka a českých a moravských lidových písní zarámované hudbou Telemanna a Brentnera, kteří se netajili tím, že čerpají inspiraci z lidové hudby.

Jiří Bárta (foto Zuzana Benisch / Animal Music 2018)

Lípa Musica
V úterý 14. května 2019 (19:00 hodin) v kostele Mistra Jana Husa v České Lípě vystoupí violoncellista Jiří Bárta. Program tvoří Bachova Suita č. 5 c moll BWV 1011 a Suita č. 6 D dur BWV 1012.

Rádio Classic Praha
Novinka týdne rádia Classic Praha tentokrát představí nové CD slavné mezzosopranistky Magdaleny Kožené. Ta poprvé spolupracuje s vydavatelstvím Pentatone a v těchto dnech vydává album s názvem Il giardino dei sospiri (Zahrada nářků), které představuje árie a scény ze světských barokních kantát, jejichž společným jmenovatelem je tragická láska. Magdalena Kožená a český soubor Collegium 1704 s dirigentem Václavem Luksem vybrali hudbu, jejímiž autory jsou Georg Friedrich Händel, Leonardo Leo, Leonardo Vinci a Benedetto Marcello. Ukázka z tohoto CD zazní na Classic Praha v pondělí 13. května v 10:00 hodin.

Když v březnu 1965 uchvátil beznadějně vyprodanou Lucernu, bylo mu zřejmě necelých pětašedesát. Neví se totiž přesně, kdy se Louis Armstrong zvaný Satchmo či také Pops vlastně narodil. Sám vždy uváděl datum 4. července 1900. Jenomže tento údaj může mít háček. S oblibou se jím totiž tehdy oháněli v Americe ti, kteří ve skutečnosti neměli ani rodný list. Především občané černé pleti. Potomci dávných otroků. Křivdu, kterou v duchu nesli úkorně, navenek přebíjeli vlasteneckým odkazem ke Dni nezávislosti. Okázalým gestem, adresovaným bílé většině: „Patříme sem jako vy, také jsme tady doma!“ I tento zdánlivý detail, nejasnost v datu narození, vypovídá cosi důležitého – a přitom často opomíjeného – o  Louisi Armstrongovi. Odkazuje k rozporuplnému postoji, jaký měl tento muzikant, kapelník, zpěvák a bavič k rasové otázce ve Spojených státech amerických. Jak vnímal své místo v tamní společnosti – a kam okolní svět zařazoval jej. Toto téma, po leta zametané pod koberec, oživil nález magnetofonových pásků, jimž Armstrong svěřoval své postřehy a myšlenky. Celkem se jich zachovalo šest set padesát – v krabicích, na které trumpetista maloval osobité koláže. Mluví o svých přátelích, o svých láskách, ale také o barvě svojí kůže a o rasismu. Více prozradí i Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 13. května v 19:00 hodin.

Hostem Marka Šulce v dalším dílu pořadu Hudba v miléniu je zpívající pianistka, skladatelka, aranžérka a producentka Beata Hlavenková. Ta je bezesporu jednou z nejvýraznějších muzikantek současnosti s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem. Její hlavní devízou je odvaha – odvaha experimentovat, hledat nekonvenční harmonie i aranžmá. Žánrová svoboda, opírající se o hluboké povědomí o jazzu, moderní klasické hudbě, popu i písničkářství, se ve všech jejích projektech navíc prolíná s jasně rozpoznatelnou soustředěnou a citlivou interpretací. Na svém kontě má vlastní alba i prestižní hudební ceny, spolupracuje jak s českými, tak světovými muzikanty, skládá hudbu pro film a divadlo, aranžuje písně pro velký symfonický orchestr… První album s jazzovými kompozicemi a zároveň autorský projekt s názvem S’aight založila se svým manželem, kytaristou Patrikem Hlavenkou (Patrickem Karpentskim). V letech 2006–2013 vedla své jazzové trio, v tomto období nahrála v USA sólové album Joy For Joel (2009) a od roku 2013 po vydání oceňovaného alba Theodoros, za něž získala Cenu Anděl v kategorii jazz a blues a Independent Music Awards, hrává častěji sólově, u nás i v zahraničí. V repertoáru má též skladby z alb Scintilla (2015) a Bethlehem (2017). V současné době dokončuje další sólové album Sně – album písní a zhudebněné poezie. Je také autorkou scénické a filmové hudby, naposledy k velmi oceňovanému dvoudílnému filmu Dukla 61 režiséra Davida Ondříčka z roku 2018. Brzy by měl vyjít soundtrack Dukla61. Spolu s Janem P. Muchowem se bude podílet na hudbě k připravovanému filmu Zátopek režiséra Davida Ondříčka. Stálou součástí hudební dráhy Beaty Hlavenkové je od samého začátku i pedagogická činnost. Působí na New York University v Praze, dříve též na Konzervatoři Jaroslava Ježka a na JAMU v Brně, kde spolu s Patrikem Hlavenkou založili vůbec první vysokoškolská studia jazzové hudby v České republice. Působí také jako mentorka autorské hudby v rámci projektu Nadačního fondu Magdaleny Kožené MenART, jenž se zaměřuje nejen na talentované žáky základních uměleckých škol, ale inspiruje též jejich pedagogy. Více se dozvíte na Classic Praha v pořadu, který má premiéru v úterý 14. května v 19:00 hodin.

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archivu osobností je varhaník, dirigent a hráč na harmonium Adam Viktora, který vystupuje na hudebních festivalech po celé Evropě, přednáší a koncertuje na mezinárodních varhanních kongresech, působí jako poradce v odborných komisích při restaurování významných historických varhan a nahrává pro evropské rozhlasové a televizní stanice. Velký zájem věnuje historickým varhanám a aktivitám usilujícím o jejich záchranu a propagaci. Je zakladatelem a uměleckým ředitelem ojedinělého projektu Český varhanní festival. Vyučuje varhanní hru na Konzervatoři v Plzni a hudební teorii na Konzervatoři v Praze. Je uměleckým vedoucím souborů Ensemble Inégal a Pražští barokní sólisté, s nimiž uskutečnil bezpočet novodobých koncertních a nahrávacích premiér evropského barokního repertoáru a s nimiž se stal také v posledních letech nejvýraznějším reprezentantem procesu znovuobjevování díla českého barokního génia, Jana Dismase Zelenky. Více o sobě i své oblíbené hudbě prozradí v pořadu, který má premiéru ve čtvrtek 16. května v 19:00 hodin.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat