Týden s hudbou

Co nás čeká v týdnu od 17. června 2019?

Fazil Say (foto archiv)

Praha

Díla Fryderyka Chopina, Wolfganga Amadea Mozarta, Pabla de Sarasateho i nejhranějšího českého skladatele Antonína Dvořáka zazní na počest sportovců v pondělí 17. června v Rudolfinu. Slavnostní koncert “Mistři mistrům” připravila Akademie klasické hudby ke 120. výročí Českého olympijského výboru. Mezi hosty budou mimo jiné olympijští vítězové oštěpař Jan Železný, pětibojař David Svoboda či kanoista Martin Doktor, ale třeba také laureát ceny zakladatele ČOV Jiřího Gutha-Jarkovského horolezec Radek Jaroš, který vystoupil na všech čtrnáct osmitisícovek bez použití kyslíku.

V úterý 18. 6. 2019 od 19.30 uslyšíme v pražském Rudolfinu Pražský komorní orchestr se sólistou Jiřím Bártou. Na programu zazní díla Lukáše Hurníka (The Walls of Prague – světová premiéra), Camilla Saint Saënse (Koncert pro violoncello a orchestr) a Symfonie č. 1 C dur Franze Schuberta.

Varhaní partita, toccata, preludium a fuga včetně autentických improvizací. Aneb výběr z rozsáhlého varhaního díla J.S. Bacha v podání předního českého varhaníka Jaroslava Tůmy zazní v prostředí baziliky sv. Markéty v Břevnovském klášteře v rámci festivalu Bach for All v úterý 18. června. Výtěžek z koncertu bude věnován nadačnímu fondu Pink Bubble.

Ve středu 19. 6. a ve čtvrtek 20. 6 proběhnou v Obecním domě závěrečné koncerty Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Sólistou večera bude světoznámý klavírista Fazil Say. Orchestr FOK diriguje jeho šéf Pietari Inkinen.

Gospelové sbory z různých koutů světa se v Praze začaly objevovat již před bezmála dvaceti lety. Na festivalu Prague Proms jsme si mohli užít tuto živelnou hudbu několikrát, poprvé ještě s Paulem Freemanem, který přivezl legendární Morgan State Gospel Choir. The Jeremy Winston Chorale spolu s Českým národním symfonickým orchestrem se tak postarají o nevšední zahájení festivalu v pátek 21. června ve Smetanově síni Obecního domu od 19:00 hodin.

Tamtéž v rámci Prague Proms proběhne v neděli 23. června (19:00) koncert Beatles a jejich svět, který Carl Davis připravil, aby nejen připomenul legendární skupinu, ale i tvorbu jejích jednotlivých členů z období po jejich rozchodu. A tak zazní sólové písně Johna Lennona, Paula McCartneyho, George Harrisona a možná i Ringo Starra.

Ivo Kahánek, foto Tomáš Nosil

Týden na Classic Praha
Novinka týdne míří tentokrát za hudbou Johanna Sebastiana Bacha v krásných úpravách pro mandolínu. Asi nejznámějším a nejúspěšnějším hráčem na tento nástroj je v současnosti mladý Izraelec Avi Avital. Ten na album, které vydává společnost Deutsche Grammophone natočil mj. dva cembalové koncerty, houslový koncert, ale také sólové sonáty pro housle nebo violoncello. Navazuje tak na své bachovské album z roku 2012. Ukázka z tohoto CD zazní na Classic Praha v pondělí 17. června v 10:00.

Na jakou stranu se přikloníte? Tak se ve své divadelní hře Taking Sides, uváděné u nás pod názvem Na miskách vah, ptá jihoafrický dramatik Ronald Harwood. Vypráví příběh skvělého německého dirigenta Wilhelma Furtwänglera. Ten se i po nástupu nacistů rozhodl zůstat v rodném Německu, vést Berlínskou filharmonii a podle vlastních slov nabízet národu v těžkých časech útěchu v podobě krásné hudby. Po válce je zadržen Američany a při výslechu nejednou ponižován těmi, kteří nechápou, čím musel projít, protože nikdy nic podobného nezažili. Je sice propuštěn, ale navždy ocejchován. Poměrně brzy se vrací se na scénu, ale za několik let umírá. A autor hry se diváka ptá: Byl dirigent vinen či nevinen? Záleží na úhlu pohledu… A možná, že pravda je někde uprostřed.

V Čechách máme podobný příběh. Dokonce se týká Furtwänglerova současníka a dobového konkurenta v celoplanetárním měřítku. Václav Talich se jmenoval. A dodnes se tu a tam přetřásá spor, oživený i čerstvými náhledy na to, jak se kdo nejen z umělecké sféry provinil či neprovinil za komunismu. Tento konkrétní spor se týká způsobu, jakým se dirigent Václav Talich choval za druhé světové války. Proč tak podlézal nacistům? Měl to zapotřebí? Musel to dělat? Co z toho vyplynulo po osvobození? Životním osudům Václava Talicha se bude věnovat Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 17. června v 19 hodin.

Hostem Marka Šulce v pořadu Hudba v miléniu je v tomto týdnu klavírista a pedagog Ivo Kahánek. Jako interpret nevšední emocionální síly a hloubky si Ivo Kahánek získal pověst jednoho z nejpůsobivějších umělců své generace a je mnohými považován za nejlepšího současného českého pianistu. Svůj dar okamžitě navázat citovou vazbu s publikem dokáže náležitě zužitkovat ve skladbách od baroka po modernu, s těžištěm v romantickém repertoáru. V cizině je rovněž pokládán za specialistu na interpretaci české hudby. V roce 2004 se stal absolutním vítězem mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro a již předtím získal ocenění v mnoha významných kláních u nás i v cizině (Maria Canals Piano Competition v Barceloně, Vendome Prize ve Vídni, Stiftung Tomassoni Wettbewerb v Kolíně nad Rýnem, Mezinárodní soutěž Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních, Concertino Praga aj.).

Po úspěšných debutech na festivalu Beethovenfest v Bonnu a na Pražském jaru obdržel pozvání od Symfonického orchestru BBC k vystoupení na festivalu BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall. Tam v srpnu 2007 pod taktovkou Jiřího Bělohlávka provedl Klavírní koncert č.4 Inkantace Bohuslava Martinů, živě přenášený televizí a rádiem BBC i českou stanicí Vltava. Tento kritikou oceněný debut nabízí německé vydavatelství Deutsche Grammophon jako digitálnídownload. Není divu, že si Ivo Kahánka vybral Sir Simon Rattle ke dvěma vystoupením s Berlínskou filharmonií v listopadu 2014. Následoval nadšený ohlas odborné kritiky i široké veřejnosti. Mladý klavírista se stal po Rudolfu Firkušném teprve druhým českým pianistou v historii, jenž vystoupil s tímto světoznámým tělesem. Kromě toho spolupracuje Ivo Kahánek pravidelně s Českou filharmonií a má za sebou úspěšná vystoupení s Mahler Chamber Orchestra, Wiener Symphoniker, BBC Scottish Symphony Orchestra Glasgow, Essener Philharmoniker, Orchestrem WDR Kolín nad Rýnem, Curyšským komorním orchestrem, Symfonickým orchestrem Hlavního města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno a mnoha jinými. Z dalších významných umělců, s nimiž spolupracoval, jmenujme alespoň dirigenty Semjona Byčkova, Jakuba Hrůšu, Andrése Orozco-Estradu, Rafaela Payareho, Pinchase Steinberga, Vladimira Ashkenazyho, Tomáše Netopila, Andreje Borejka, Libora Peška či Zdeňka Mácala, houslistu Daniela Hopea, violoncellistku Alissu Weilerstein, violistu Paula Neubauera, Pavel Haas Quartet, Tetzlaff Quartet, sopranistku Martinu Jankovou, tenoristu Pavla Černochači basistu Jana Martiníka. Pořad má premiéru v úterý 17. června v 19 hodin.

Pěvecký sbor Doodles byl založen v září 2011 v Praze. Díky různorodému zaměření můžete od Doodles slyšet širokou paletu žánrů sahající od renesanční hudby a lidových písní, přes věhlasná díla klasické mužské sborové tvorby 19. a 20. století, operní sbory či operetu až po spirituál, muzikál, slavné melodie od Beatles anebo pop 80. a 90. let. Sbor zpívá s doprovodem i bez něj, k několika písním má i choreografii.

A právě zástupce tohoto pěveckého sdružení si do studia stanice Classic Praha pozval Ivan Dlask do dalšího dílu pořadu Z archívu osobností. Premiéra pořadu je připravena na čtvrtek 20. června v 19:00.

 

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat